Holdbarhed for olivenolie?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-06-08 10:57

Til efteråret får jeg 5 liter friskpresset olivenolie fra Italien. Faktisk
overvejer jeg at øge min bestilling til 10 liter, da vi er blevet meget
glade for at bruge olie. Olien leveres i 5 liters dunke, men hvor længe kan
den holde sig? Bør jeg hælde det på mindre flasker?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-06-08 13:57

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse

> men hvor længe kan den holde sig? Bør jeg hælde det på mindre flasker?

Jeg har en dunk fra forrige jul, der stadig smager som ny. Du skal ikke
omhælde til flasker, da lys er noget skidt. Lad det blive i dunken (jeg
forudsætter, det er en metaldunk), opbevar olien halvkøligt, og den kan
holde i meget lang tid.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 13-06-08 15:00

Hej Jens

> dunken (jeg forudsætter, det er en metaldunk), opbevar olien
> halvkøligt, og den kan holde i meget lang tid.

Ja, vi taler vel om år her, ikke ?

--
Mvh Max

Fra : fix

Dato : 13-06-08 15:10

Max wrote:
> Hej Jens

> Ja, vi taler vel om år her, ikke ?
Det vil jeg også kalde max!

Vi taler jo om kvalitet og olie. Olie er konstant under en
harskningsprocess, som jo pr definition går ud over kvaliteten.

finn

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 13-06-08 14:04

On 13 Jun., 16:09, "fix" <f...@faxe.dk> wrote:

> Vi taler jo om kvalitet og olie. Olie er konstant under en
> harskningsprocess, som jo pr definition går ud over kvaliteten.

Enig. God olivenolie (som jo pr. definition er italiensk ;) taber
meget smag/kvalitet ved enhver udsættelse for lys og luft. Det er synd
at have så god olie stående i *årevis*, men måneder går bestemt an..
Men ti liter må kunne bruges på et år - ellers bruger man for lidt
olie :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : fix

Dato : 14-06-08 10:12

> Enig. God olivenolie (som jo pr. definition er italiensk ;) taber

Uenig! Jeg køber min olie på Kreta - men ikke den billige.
Jeg var for nogle år siden på Zakyntos, og fik et par liter frisk
håndpresset. - Det var olie!

finn

Fra : Niels

Dato : 14-06-08 13:44

> Enig. God olivenolie (som jo pr. definition er italiensk ;)

Heller ikke enig. Jeg får olivenolie fra en dansker bosat i Portugal.
Fantastisk smag af ... OLIVEN.

--
Niels