Sommer & Chablis & gode ideer?
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 11-06-08 20:03

Kære gruppe!

Chablis blev i 70'erne nærmest synonymt med en tør hvidvin. I aftes
drak vi en fra et af de mest kendte vinkooperativer i regionen, hvis
ikke hele Frankrig. (La Chablisienne)

Vinen var fra årgang 2004, som på ingen måder er en prangende årgang.

Smagenote her:
http://www.bergholt.net/vin_smagenoter_juni_2008.html

Hvad plejer I at servere sammen med Chablis?

Jeg er meget i tvivl -- en meget simpel fiskeret med en enkel sauce --
hvor retten samlet set har et mineralsk udtryk?

Forsøget her til aften lød på torskefilet med lidt god cremefraiche og
porre -- chablis & god ufiltreret olivenolie. Nye kartofler med
økologisk smør som tilbehør. Det fungerede nogenlunde -- uden på nogen
måde at tangere et "match made in heaven".

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter)

Fra : Padre

Dato : 12-06-08 03:29

On 11 Jun., 21:03, Kasper Bergholt <mxn...@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> økologisk smør som tilbehør. Det fungerede nogenlunde -- uden på nogen
> måde at tangere et "match made in heaven".

Nu er jeg ikke glad for torsk, så jeg er forudindtaget, men jeg ville
mene, at den fisk smager af for lidt til at den passer til en
(ordentlig) chablis. Jeg ville lave en fiskeret, som smagte af en del,
en kraftig fiskesuppe fx., så maden kunne matche vinens fylde.

Man kan også drikke chablis til en let ret med kalvekød, fx.

--
padre

Fra : Jan Boegh

Dato : 18-06-08 12:15

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse
On 11 Jun., 21:03, Kasper Bergholt <mxn...@tiscali.dk> wrote:

==Citat==
[...]
==Citat slut==
Sjovt nok er omtrent det eneste ord, jeg ikke ville bruge i karakteristikken
af Chablis sammenlignet med alle andre chardonay'er 'fylde'.
Den er stringent, kompleks og har en herlig mineralitet.

Mit bud på 'perfect match' må være noget i retning af hummer, havkat,
rookkevinge - alt i tilberedelser, der ikke piller for meget ved råvarens
karakter.

== citat ==
Man kan også drikke chablis til en let ret med kalvekød, fx.
== citat ==

Det kan jo i princippet drikkes til alt - men jeg har godt nok svært ved at
forestille mig en kalvekødsret, hvor der ikke er andre vine, der passer
langt bedre.

vh
Jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 18-06-08 14:57

On Wed, 18 Jun 2008 13:14:39 +0200, "Jan Boegh" <spamhater@nowhere>
wrote:

> [...]
>forestille mig en kalvekødsret, hvor der ikke er andre vine, der passer

Hej Jan!

Jeg er enig med dig i, at en klassisk, traditionel Chablis på ingen
måde er fyldig, men snarere stringent, kølig og med højt niveau af
frugtsyre + tydelig minerailtet, i de højeste niveauer nærmest
flint-aromaer. Vi er jo på kuldegrænsen for chardonnay-druen.

Vinmageren fra La Chablisienne sammenligner smags- & duftornnemelsen
med den sitrende mineraltitet, man kan fornemme i luften kort før en
sommerregnbye sætter ind.

Jeg må prøve rokkevinge & havkat i en simpel tilberedning til nogle af
de resterende flasker Fourchaume. Hummerkødet tror jeg umiddelbart har
en for sødlig tone til at matche ( i hvert fald Fourchaume 2004'eren).

En anden vin, jeg synes er svær at matche madmæssigt, er hvid rhône -
særligt nordlig rhône (Crozes-Hermitage, Saint-Joseph, Hermitage). Jeg
fik for noget tid siden røget laks med salat med brændte krydderier og
nødder. Det fungerede fremragende til en kraftigt fadlagret hvid
crozes (hos Matthieu Vianney i Lyon), men ellers har det været lutter
skuffelser. Her er problemet nærmest det modsatte -- manglende
frugtsyre.

Er der nogen, der ligger inde med en Vinpushers kogebog?

Noget helt andet -- jeg har det lidt svært med dine citater; det er
vanskeligt at se, hvem der skriver hvad - det ser faktisk ud, som om
jeg har skrevet, hvad 'padre' skrev.

Fra : Jan Boegh

Dato : 18-06-08 16:58

Kasper Bergholt wrote:

Du har ret mht. hummeren - jeg har fornyligt brugt en chablis til grillede
jomfruhummerhaler, der er marineret i lime og med kapers - og der er sødmen
ikke så udtalt.

> [...]
> frugtsyre.
>
> Er der nogen, der ligger inde med en Vinpushers kogebog?

Yepper - og Michael Poulsen har lidt om en af ekstremerne, Condrieu, hvor
han refererer Guigal, der anbefale trøffelsuppe! Men ellers fede fisk,
kylling - gerne grillet. Rettens karakter bør være blød og syrefattig. Den
ret, der foreslås i bogen er braisseret kylling med abrikos/ferskenkompot og
honningbagte hvidløg.

> Noget helt andet -- jeg har det lidt svært med dine citater; det er
> vanskeligt at se, hvem der skriver hvad - det ser faktisk ud, som om
> jeg har skrevet, hvad 'padre' skrev.

Dek kan jeg godt forstå. Jeg har ikke brugt usenet i en periode og havde
ikke fået installeret mit normale quotefix på min Outlook Express - det
skulle være i orden nu.

vh