Wagyu-kød
Fra : vulcain.cricket@gmai~

Dato : 11-06-08 01:22

http://politiken.dk/tjek/dagligliv/mad/article521414.ece

Sjovt at pressen hele tiden kalder Wagyu for Kobe kød ..

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-06-08 10:03

vulcain.cricket@gmail.com wrote in news:f48855b5-cb0b-47db-bd3e-
b068ab8de3de@34g2000hsf.googlegroups.com:

> Sjovt at pressen hele tiden kalder Wagyu for Kobe kød ..

Hvorfor dog det? Wagyu refererer til kvægracen, mens Kobe refererer til
opdræts/slagte stedet.

Det kunne jo osse være Matsusaka eller Mishima kød, der også stammer fra
Wagyu kvæg.

Fra : Kurt Lund

Dato : 11-06-08 15:49

Kent Oldhøj wrote:
> [...]
> til opdræts/slagte stedet.
>
> Det kunne jo osse være Matsusaka eller Mishima kød, der også stammer

Nu vrøvler du. Der kan ikke produceres Kobekød i DK. Der kan derimod
produceres kød af Wagyuracen. Og når de tåbelige uvidende journalister på
Politiken så skriver:
"For første gang nogensinde har en kalv af Kobe-kødracen taget sine første
skridt på dansk jord."
så er målet fuldt.
Mage til sludder skal man da lede længe efter.

--
Kurt Lund

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-06-08 18:51

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> wrote in

> Nu vrøvler du.

Det tror jeg ikke.

> Der kan ikke produceres Kobekød i DK. Der kan derimod
> produceres kød af Wagyuracen.

Sjovt nok opdrættes det meste Wagyu kvæg til Kobekød, hovedsageligt IKKE
i Japan, men derimod i Australien og Californien. Kun den sidste tid af
opdrættet tilbringer kvæget i Japan, hvor også slagtningen sker.

> Og når de tåbelige uvidende journalister
> på Politiken så skriver:
> "For første gang nogensinde har en kalv af Kobe-kødracen taget sine
> første skridt på dansk jord."
> så er målet fuldt.

Jeg er helt enig i at ovenstående er noget vrøvl. Kvægracen er Wagyu. Og
ret beset vil dansk opdrættet Wagyu kvæg ikke producere Kobe kød, men
"Kobe-style" kød. Præcis som tilfældet er i USA, hvor efterspørgslen er
så stor at amerikanerne har startet en lokal produktion.

Men det er nu nok detaljer som inkarnerede Wagyu nørder må lære at leve
med. Lidt i stil med "ISDN modems". ISDN er rent digitalt og det er
derfor noget vrøvl at tale om modulering/demodulering. Men forbrugerne er
helt på det rene med hvilket produkt der tales om.

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-06-08 21:13

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Mage til sludder skal man da lede længe efter.

Nej. Ikke i Politiken. Der er dén slags nærmere reglen end undtagelsen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim Schulz

Dato : 11-06-08 19:56

On 11 Jun 2008 17:51:05 GMT

> [...]
> IKKE i Japan, men derimod i Australien og Californien. Kun den sidste
> tid af opdrættet tilbringer kvæget i Japan, hvor også slagtningen

Forkert! Kobekød er kød som kommer fra Wagyu kvæg opdrættet i den
japanske by Kobe. Alt andet er bare Wagyu kød (navngivet efter
kvægracen).

> [...]
> men "Kobe-style" kød. Præcis som tilfældet er i USA, hvor
> efterspørgslen er så stor at amerikanerne har startet en lokal

Det gør det ikke til Kobe Kød. Den normale behandling af Wagyu kvæg i
USA/Australien osv er langt fra den behandling som dyrene gives i
Kobe. Alt det "vrøvl" med at køerne får Øl og bliver masseret har
faktisk foregået i Kobe - de andre steder er det bare masseproduktion
af hurtigtopfedede kvæg af racen Wagyu.

> [...]
> er derfor noget vrøvl at tale om modulering/demodulering. Men
> forbrugerne er helt på det rene med hvilket produkt der tales om.

Der laves da pulse-code modulering i ISDN. Det benyttes i forbindelse
med den almindelige PSTN til tale-brug. Ud over det har du til dels
ret. Der bruge en terminal-adapter og ikke et traditionelt modem i den
forstand - men hvem fanden snakker dog også om ISDN i dag (ud over
nogle få radio teknikere og ulande)

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-06-08 20:57

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote in

> Forkert! Kobekød er kød som kommer fra Wagyu kvæg opdrættet i den
> japanske by Kobe.

Njaaaa.... Sådan var det indtil 90'erne. Så steg efterspørgslen i Japan
udover hvad produktionen kunne bære.

http://members.tripod.com/~BayGourmet/wagyu.html#wagyu

Alt andet er bare Wagyu kød (navngivet efter kvægracen).

Der er ihvertfald også Matsusaka og Mishima kød (også benævnt efter
oprindelsen). De skulle tilgengæld begge være "ægte" japanske hele vejen
igennem.

> Det gør det ikke til Kobe Kød.

Nu kaldte jeg det heller ikke Kobe kød, men "Kobe-style" kød.

> Der laves da pulse-code modulering i ISDN.

Vil du påstå at et ISDN modem modulerer/demodulerer? Nej vel?

Nå, pointen var osse en anden, og den snak hører til i et andet forum.