ducati - holdbar?
Fra : Bo Thomsen

Dato : 19-07-01 22:03

hej
jeg har smugkigget lidt på en duc 900 ss og 748 biposto,
men jeg synes at vær gang ducati er til test i div. blade så beskrives de
som om nogle af de fedeste racere, man skal bare ikke køre særlig meget på
dem og heller ikke ræse. bla. mctn sidste blad. der ku 996 ikke starte til
sidst og de lækkede begge olie.
er det bare sådan med ducati eller er det bare mig.
mvh
Bo Thomsen
vfr750f-g - til salg
bbt@worldonline.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 19-07-01 22:56

On Thu, 19 Jul 2001 23:03:21 +0200, "Bo Thomsen" <bbt@worldonline.dk>
wrote:

Hej Bo.

> [...]
>sidst og de lækkede begge olie.
>er det bare sådan med ducati eller er det bare mig.

Mine erfaringer med Duc strækker sig til min egen Paso750 fra 1988.
Jeg fik den da der stod 27.024 på uret, og nu viser det 37.350 Km
Jeg gav den en ordenlig overhaling da jeg fik den.
Det var temmelig nødvendigt da den var temmelig hårdt medtaget efter
en tur hen ad asfalten.
Og da jeg ikke vidste hvilken stand motoren var i blev den åbnet for
at kigge lidt på det
Desuden er det nemmere at stille ventiler på sådan en når topstykkerne
er demonteret end når de sidder hvor de skal (der var nu ikke noget at
komme efter, så de røg på igen).
Siden har arbejdet med den indskrænket sig til alm. vedligeholdelse og
olieskift.
Den har ædt et sæt dæk, et kædekit "mit das ganze molevitten".
Et sæt bremseklodser på forhjulet - de bageste er ok endnu.
Den taber ikke een dråbe olie, og olieforbruget et moderat.
1/4 L pr. 2000 Km kan man vel ikke brokke sig over - vel?
Den går som en drøm, og efter at den har fået nye kulfiberpotter og en
omdysning af dens mareridt af en dobbelt weber karburator, er de
sidste nykker forsvundet, og den lyder som en million
(Snupper-Jensen har nok ikke samme mening, men jeg har en
godkendelserklæring på den der tillader 95 dBa, så den holder nok i
byretten).
I rullefeltet viser den 60 HK på baghjulet - Det er ikke meget
sammenlignet med de moderne 100 HK 600 cc japanere, men det er i
overensstemmelse med det der er opgivet på Pantah motoren - 72,5 HK/54
KW på krumtappen.
Den trækker fra selv ved lave omdrejninger - bundtræk er der nok af i
sådan en V2 twin )
Den er opgivet til 75 Nm (Kgm).
Eneste stop der har været med den var en defekt tændingslås som følge
af overophedning, hvilket medførte en ændring i form af et hjælperelæ.
Elsystemer på MC'er er generelt noget skidt
Og Duc er ingen undtagelse
Generelt er jeg glad for den.
Den kører godt, ligger fint på vejen og er super i sving.
Den passer fint til min størrelse (1,73).
Siddestillingen er en mellemting mellem supersport og turing.
Sædet er temmelig tæt ved jorden (780 mm ubelastet), hvilket passer
perfekt til min benlængde.
Faktisk købte jeg den, uden at have kørt en meter på den, idet jeg sad
kanongodt på den.
Det har jeg ikke fortrudt.
Med mange hilsner - en glad Duc ejer.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Bo Thomsen

Dato : 20-07-01 10:10

tak for dit svar
> Siden har arbejdet med den indskrænket sig til alm. vedligeholdelse og
olieskift.

> Generelt er jeg glad for den.
> Den kører godt, ligger fint på vejen og er super i sving.
det var da dejligt, jeg synes også de lyder for fedt.
men når jeg nu kan se at der fås en japser til noget billigere end duc'erne
og de har ofte flere heste og styre meget mere en jeg kommer til at kunne
presse dem på alm. vej.
så falder valget når tiden kommer på japserne.
men man kigger jo alligevel lidt når man hører bl.a. 900ss'eren når den
starter op.
v-motorer lyder sku godt.
mvh
Bo Thomsen
vfr750f-g - til salg
bbt@worldonline.dk

Fra : Steffen Voss Jepsen

Dato : 20-07-01 07:14

Bo Thomsen <bbt@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9TH57.3132$oH6.247019@news010.worldonline.dk...
> [...]
> som om nogle af de fedeste racere, man skal bare ikke køre særlig meget på
Ja, og hvad er så meningen med at købe en 748 ??..... hvis man ikke må
ræse..... og "bare ikke køre særlig meget på dem" ?!!???!!

Duc'ernes pålidelighed har aldrig haft noget godt ry, især ikke på det
elektroniske område. Det betyder jo ikke at man er dømt til problemer med
sin Duc.... oddsene er bare ret gode for at der opstår bøvl.
Samtidig skulle motoren være ret følsom over for uregelmæssig og
"uautoriseret" vedligehold... (læs dyre værksteds regninger).

Og her kommer så min helt personlige mening:
Der var engang, da man kunne købe en Duc og så få noget som ingen andre i
verden lavede. De japanske cykler var røvkedelige og uden charme og de
øvrige europæiske mærker var der ikke meget pålidelighed og kvalitet over.
Duc'er havde også en "racer-sjæl" a la Ferrari. Dette kunne så retfærdiggøre
at en Duc'en så er upålidelig og dyr i vedligehold.

I dag er verden så helt anderledes: Der laves en "røvfuld" af V-twin's, der
alle lyder, kører og for manges vedkommende styre mindst lige så godt som en
Duc. 748'eren og 996'eren er stadig blandt de allerbedste, men så er prisen
også derefter.
På racerbanen leverer de japanske og andre europæiske mærker motorcykler,
der er mindst ligeså eksotiske i udseende, design og materiale valg som
Duc'erne, og der er vel reelt kun et "skævt" superbike reglement
(række-4'erne er ikke konkurrence dygtige) der har holdt 996'eren på toppen.

Jeg ved godt at jeg nu kan forvente trusselsbreve og andet fra
Ducati-foreningen... ..... men jeg mener faktisk at, især en 900ss, er
et rigtigt skidt køb. Men omvendt, skal der stå det "rigtige" på tanken, så
er der ikke meget anden end DUCATI der dur'

Steffen
SL1000, LeoVinci

Fra : Bo Thomsen

Dato : 20-07-01 10:03

> [...]
en Duc.
> men jeg mener faktisk at, især en 900ss, er
ja det var lidt af det jeg forventede desværre, og jeg ved med med selv at
selv om en duc er speciel så vil jeg hellere have en ny japaner der kan køre
hverdag, da jeg kører ca. 20 kkm hvert år.
takker for svaret
mvh
Bo Thomsen
vfr750f-g - til salg
bbt@worldonline.dk

Fra : Niels S.

Dato : 20-07-01 10:18

Bo Thomsen skrev

> [...]
køre
> hverdag, da jeg kører ca. 20 kkm hvert år.

Tak for sidst.

Jeg tror også du skal holde dig væk fra Duc'erne. Har du kigget på
sædehøjden? Er de ikke noget højere end vifferen? Og så går den da slet ikke
vel?

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-07-01 22:25

Bo Thomsen skrev:

> ja det var lidt af det jeg forventede desv�re, og jeg ved med med selv
> at selv om en duc er speciel s�vil jeg hellere have en ny japaner der
> kan køre hverdag, da jeg krer ca. 20 kkm hvert �.
> takker for svaret

Nu er der jo også andre italienere Japserne er IMO urimeligt dyre pga.
den forskruede yenkurs (som jo forstærkes voldsomt af afgifterne), så hvad
med f.eks. en Mille eller noget i den stil?
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Armand

Dato : 20-07-01 11:09

Steffen Voss Jepsen <svjepsen@image.dk> skrev i en

> [...]
> Samtidig skulle motoren være ret følsom over for uregelmæssig og
> "uautoriseret" vedligehold... (læs dyre værksteds regninger).

Det er rigtigt at Duc'er helst skal på værksted, specielt p.g.a. at
ventilerne stort set er fjederløse og lukkes af en vippearm istedet -
Denne lukkearm må ikke være for løs, hvis ikke at ventilerne skal brænde
af!
Men f.o.m. den første tandremsdrevne motor i 80'erne (500 Pantah)
begyndte man at benytte japanske el-komponenter, og dét bedrede
pålideligheden væsentligt.
Dog er Ducati i følge min opfattelse præget af for mange "hovsa-fejl"
hvor den mindre og meget mere manuelt udførte produktion skinner lidt
igennem:
Bl.a. har indsprøjtnings-Ducatiernes konstante merforbrug af strøm til
indsprøjtnings-pumpen, belastet laderelæet (det samme som sad på 500'er
Pantah'en i midt 80'erne!) kraftigt, og først fra og med 996'eren er der
kommet et kraftigere på, hvilket er temmeligt sent for en så lille
fabrik at opdage/erkende en sådan fejl

> [...]
> andre i verden lavede. I dag er verden så helt anderledes:.......
> 748'eren og 996'eren er stadig blandt de allerbedste, men så er

Personligt tror jeg at Duc. lever mest på imaget - akkurat som HD!
Kvaliteten blandt markedet supersports modeller er så stor at det kun er
marginaler der afgør dette og hint, hvorved at image og udseende ofte er
nok til at gøre forskellen blandt potentielle købere. Dette såvel
gældende for en 748 som en ZX6!

> På racerbanen leverer de japanske og andre europæiske mærker
> motorcykler, der er mindst ligeså ............som Duc'erne, og der er
> vel reelt kun et "skævt" superbike reglement der har holdt 996'eren på
> toppen.

Nu er reglementet efterhånden "kun" forvridende med hensyn til
slagvolumen, og det er først på det sidste at man har haft behov for at
udnytte alle de 1000 ccm, som reglementet hele tiden har givet
to-cylindrede mulighed for: 851, 888 og 916 ccm'erne har alle gjort det
godt!
Personligt mener jeg at Ducatierne gør det godt i feltet:
Trods VTR'erens succesfulde fremkomst i Superbikeklassen sidste år, har
Honda har ikke magtet at feje Ducati af banen, og én af den mest
bemærkelsværdige kørere i år er Hodgson(?), der ovenikøbet kører på en
model fra sidste år (= med den gamle motor)!
Alt i alt er en Ducati den mest konkurrencedygtige model at stille op på
for et privatteam, og det ses også af mængden ned iblandt feltet!
Samenligner man derudfra Ducati'sd prisleje, bør det være i forhold til
eks. R7'eren og VTR-SP(?) (race-modellen) - Og de er sgu'tte ligefrem
billige

Meen alligevel er det skuffende at en tocylindret 748'er ligefrem er
tungere end en ZX6
På gaden er det endvidere kun topmodellerne der udnytte det fine
Desmodromiske ventilsystem ordentligt- 750 SS'eren yder jo mindre end
en tilsvarende Suzuki SV 650 med konventionel ventildrev

> [...]
> 900ss, er et rigtigt skidt køb. Men omvendt, skal der stå det
> "rigtige" på tanken, så er der ikke meget anden end DUCATI der dur'

Jeg var sidste påske til roadshow hvoriblandt der ogdå var en 900SS:
Efter at have prøvet den mener jeg at al snakken om bundtræk bør
forstumme når det viser sig at en 900SS ikke kan slæbe længere ned end
til 70 km/t i højgear, og sætter ud på omdrejningsbegrænseren lige som
man tror at det skal til at være sjovt (ingen rødt felt på RPM-meteret-
kun en "skjult" indikering á en finere opdeling imellem 1000'er
rpm'erne, hvor der er "rødt"!)

Slutteligt vil jeg lige ytre at jeg synes at den nye Monster med den
fireventilede (916) motor, formentlig er noget af det mest sindsygt
fedeste man kan erhverve sig på to hjul =

--
Armand.
(der ellers havde lovet svogeren at skrive pænt om Ducati fremover hvis

Fra : Per Pedersen

Dato : 21-07-01 08:33

"Bo Thomsen" <bbt@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> sidst og de lækkede begge olie.
> er det bare sådan med ducati eller er det bare mig.

Jeg solgte med stor vemod min Ducati 900 Monster tilbage i december måned
sidste år. Da havde jeg haft den i 2 ½ sæson og havde kørt knap 40.000 km på
den. Og det var faktisk uden bøvl af nogen art. Det værste var to
støttebolte der knækkede og det var pga. en underleverandørs for hårdt
hærdede bolte og de blev udskiftet som en garantisag. Cyklen kom fra England
men Ducati herhjemme betalte boltene og så skiftede jeg dem selv. Der ud
over gik en støtefodsindikator i stykker og en neutralgearslampekontakt
drillede en overgang, men kunne reddes med kontaktrens. Olieforbruget var
også moderat jeg kan dog ikke huske nøjagtig hvor meget. Sidste år kørte jeg
19.000 km på den og der har været glæde ved dem alle.

OK, den har sine særheder med at være "elendig" til at køre stille
kortegekørsel. Det er motorkarakteristikken alt for hård og kontant til så
det gør man kun hvis det er absolut nødvendigt og med en masse
koblingsfileri. Starter man ud en råkold morgen med tåge og dis er den slem
til at hoste med jævn gasgivning, men det går over når den bliver
driftsvarm. Køreegenskabsmæssigt var jeg godt tilfreds. Lidt hård i
affjederingen men sådan skal en sportsmaskine jo nok være. Hermed ikke sagt
at Monstermodellen er en sportsmaskine men opsætningen er sportslig. At den
kan dreje sladrede de slidte fodhvilerender, støttefoden, udstødningerne,
bremse og gearpedalen om. Lidt blærerøvet men det kan når man beder den om
det. Den værste var et lokalt velkendt venstre sving der kostede 1/4 del af
gearpedalen med ca 135 km/t. Det var derfor også Ducatien der gav mig
interessen for at begynde at køre RR.

Og nej, jeg er ikke Ducatifanatiker og har sideløbende med Duc´en hele tiden
haft min Suzuki 600 Bandit som fruen kører på og som vi bruger til
feriekørsel. Efter Duc´en købte jeg endnu en Bandit da vi var så tilfredse
med den første, og en GS 450, en MZ 251 og en Yamaha RD 350 blev det også
til. En del er solgt igen.

Jeg vil aldrig fortænke mig ved at købe en Ducati igen. Det kan da ikke
passe at jeg er den eneste der har kørt så langt uden problemer. Den eneste
fejl ved dem er at de er dyre i indkøb og dermed er forsikringspræmien også
derefter. Ca. 6.000 helårligt med kasko. Reservedelene er generelt billigere
til Ducatierne end til de japankse cykler. Og så kørte min langt på literen
hvis jeg kørte pænt. Holder man sig inden for lovens rammer er +20 km/lit
ikke at foragte. Snit var omkring 16-17 km/lit.

Næh, Duc´erne burde være noget billigere så det kunne blive hvermandseje,
men så vil det jo nok ikke være så spændede hvis alle andre også har en.

Med Venlig Hilsen
Per Pedersen
2 x Suzuki 600 Bandit
Suzuki GS 450 ( som allerede har kørt 9.500 km i år!! )
Aprilia AF1 125 RR

Fra : Armand

Dato : 21-07-01 09:23

Per Pedersen <per_p@wanadoo.dk> skrev i en

> [...]
derfor
> også Ducatien der gav mig interessen for at begynde at køre RR.

Min væsentligste erfaring med Ducati stammer netop fra en Monster
(750) - Min svogers!
Det er min opfattelse at den såvel i design som styregeometri er lavet
til at køre show-off langs lido'en (=indenby's), og den deraf udlagte
styrevillighed kombineret med den kontante motorkarakteristik giver
udslag i at
den er svær at holde et spor igennem en kurve med: Der skal ikke meget
bevægelse, den ene eller anden vej, af gasgrebet til for at den slår et
slag på
linien igennem en kurve.
At den i forvejen er decideret understyrende, gør derfor gasgivning ud
af en kurve (= mere understyring!) til noget man skal gøre meeeget sent!

Selvfølgelig er netop understyringen noget man med rutine kan vænne sig
til -Det er vel i bund og grund blot et spørgsmål om sigtet fra starten
af kurveindlægningen; men kombineret med virkningen af motorens ryk
under kurvekørsel, føler jeg ikke at Monsteren er særligt velegnet til
kørsel udenfor byen - Men det er såvel min svoger, som du sikkert
aldeles uenige i

> ......Den eneste fejl ved dem er at de er dyre i indkøb og dermed er
> forsikringspræmien også derefter. Ca. 6.000 helårligt med kasko.

Dyr? Ha!
Det er det beløb jeg kæmper for at få en SV'er under - Og jeg er så
skadesfri at man kan forestille sig
DMC's gruppeforsikring under Provinzial er den eneste der er kommet
under, med en pris på lidt over 4.000,-; men det er vel også dit
selskab!?

> Næh, Duc´erne burde være noget billigere så det kunne blive
> hvermandseje, men så vil det jo nok ikke være så spændede hvis alle
andre
> også har en.

Man kunne være så fri som at kalde 'Prillerne for "billige Duc's", og
dem er der jo ikke samme wannahave-tendens omkring, så deri har du
ganske ret!

--
Armand.

Fra : Brian Luckow

Dato : 24-07-01 16:20

"Per Pedersen" <per_p@wanadoo.dk> wrote:

>Jeg vil aldrig fortænke mig ved at købe en Ducati igen. Det kan da ikke
>passe at jeg er den eneste der har kørt så langt uden problemer. Den eneste

Ikke lige 40.000 km, men 20.000 km har jeg da kørt på min ´98 M900.
Jeg har godt nok været uheldig med denne maskine, men det skyldes
udelukket mig selv og værkstedet, selve cyklen er kun skyld i et par
småting. Min slavecylindrer til koblingen har været utæt én gang. En
pakning bag det forreste tandhjul er også blevet skiftet, da det
dryppede lidt (ekstremt lidt) derfra. Ellers kan jeg ikke rigtigt
finde noget at udsætte Ducati-imaget for... Ducati har altså fået
fjernet mange af deres børnesygedomme med tiden, der er bare stadig
mange personer som ikke rigtigt vil indse dette... eller hvad årsagen
nu kan være.

Brian Luckow

Fra : Brian Lænø

Dato : 25-07-01 18:19

"Per Pedersen" skrev
>Det kan da ikke
> passe at jeg er den eneste der har kørt så langt uden problemer.

Nej du er ikke den eneste
Jeg har kørt lidt over 2 år på min Cagiva Elefant 750 (med Ducati Pantah
motor) fra 1988.
I den tid har jeg kun haft udskiftning af normale sliddele.
Den har kørt ?? antal km., der har været skiftet speedometer mindst 1 gang.
Så vidt jeg ved, har motoren ikke været åbnet i nu.
Motoren på Elefanten er ikke så hårdt belastet, som på en normal Ducati.
Det er fordi at den er lidt droslet for at kunne trække bedre ved lavere
omdrejninger.
Den kan køre i 2. gear med kun ca. 200-300 omdrejninger (perfekt til mc
parader), den har max. hk. ved 6.500 omdrejninger.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-07-01 22:19

Brian L� skrev:
> Den kan kre i 2. gear med kun ca. 200-300 omdrejninger (perfekt til mc
> parader), den har max. hk. ved 6.500 omdrejninger.

Arrhh, 2-300 rpm?!?? Dvs. omkring 2 tændinger i sekundet, det lyder da lige
wildsomt nok... eller hvad?
--
mvh Jes Vestervang - som er vant til lidt flere rpm

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-07-01 22:53

Jes Vestervang skrev:

> Arrhh, 2-300 rpm?!?? Dvs. omkring 2 t�dinger i sekundet, det lyder da
> lige wildsomt nok... eller hvad?

Doh! Er den overhovedet encylindret?

Fra : Brian Lænø

Dato : 27-07-01 15:20

"Jes Vestervang" skrev

> [...]
> wildsomt nok... eller hvad?
> --
> mvh Jes Vestervang - som er vant til lidt flere rpm

Nej det er 4-5 tændinger i sekundet, det er en V2.
Nu kører jeg ikke normalt med så få omdrejninger, men hvis den er kørt varm
så går den ikke i stå ved så lave omdrejninger.
Ved normalt by kørsel, kører jeg i 4/5 gear med 2.000-3.000 omdrejninger.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-07-01 17:20

Brian Lænø skrev:

> "Jes Vestervang" skrev

> lige
>
> Nej det er 4-5 t�dinger i sekundet, det er en V2.

Arh, ok

> Nu krer jeg ikke normalt med s�f�omdrejninger, men hvis den er krt
> varm s�g� den ikke i st�ved s�lave omdrejninger.

Hvad med hovedlejerne, 'sparker' den ikke for hårdt i dem. Jeg mener at
have hørt Armand nævne, at de også kunne være en god grund til at holde sig
fra for lave rpm.

Fra : Brian Lænø

Dato : 28-07-01 20:41

"Jes Vestervang" skrev
> Hvad med hovedlejerne, 'sparker' den ikke for hårdt i dem. Jeg mener at
> have hørt Armand nævne, at de også kunne være en god grund til at holde
sig
> fra for lave rpm.

Jo, man bør holde motoren over det område hvor den hakker i det.
Ved 200-300 rpm i 2. gear der hakker den lidt, 500-600 rpm så begynder den
at gå fint.
I 5. gear (højeste gear) kan jeg køre med 1500-1600 rpm uden den hakker.

--
Brian
Cagiva Elefant 750