FAQ for dk.fritid.hus-og-have?
Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 19-07-01 22:01

Ville det ikke være en ide med en FAQ for gruppen?

Der er en del spørgsmål, som dukker op med jævne mellemrum, og som
passende kunne være i en FAQ.

Er der nogen, som kunne tænke sig at stå for at lave sådan en FAQ? (hvis
der altså er interesse for at have en FAQ)

En del af FAQ'en kunne simpelthen henvise til nogle af de udmærkede
hjemmesider der findes.
Det gælder f.eks. emner som
- hvordan beskærer man dette og hint
- hvordan sætter man stiklinger

Nogle emner for FAQ'n kunne være:
- virker en ukrudtsbrænder/hvordan bruges den rigtigt
- samme for en damper
- salt mod ukrudt: argumenter for og imod
- samme for Roundup
- middel mod myrer, ude og inde

Og der er sikkert mange flere.

--Johan

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-07-01 23:54

Johan Myhre Andersen <jma@cpk.auc.dk> skrev

> Ville det ikke være en ide med en FAQ for gruppen?

Virkelig god ide.

> Er der nogen, som kunne tænke sig at stå for at
> lave sådan en FAQ? (hvis der altså er interesse
> for at have en FAQ)

Jeg vil meget gerne være med i designfasen (bare andre leverer indlæg til
det) men hvor skal det bo - domænenavn / webhotel - og hvem skal betale?

> Og der er sikkert mange flere.

Mange flere!

--
Allan

Fra : H. Olesen

Dato : 20-07-01 10:05

On Fri, 20 Jul 2001 00:54:19 +0200, "Allan Vebel" <allan@vebel.dk>
wrote:

>Jeg vil meget gerne være med i designfasen (bare andre leverer indlæg til
>det) men hvor skal det bo - domænenavn / webhotel - og hvem skal betale?

Hvis I kan leve med at den kommer til at ligge som en underside på mit
allerede eksisterende domæne havesiden.dk kan den godt ligge hos mig,
I så fald vil url blive
http://www.havesiden.dk/faq-eller-hvad-vi-nu-finder-på-at-kalde-siden

--
mange havehilsener
Helle

Fra : V.B.K.

Dato : 20-07-01 20:18

Det bliver vi vel flere om at bestemme ikke sandt ?
--

Venlig hilsen
Vagn Knudsen

H. Olesen <helle@fjernhavesiden.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:grsfltgcn6mdb1pi6v9el3i8a2jro80g0e@4ax.com...

Fra : Hauge

Dato : 20-07-01 20:28

Hejsa

"V.B.K." <hjermbo@fjernworldonline.dk> wrote in message
> Det bliver vi vel flere om at bestemme ikke sandt ?

Hvad er det for et svar til et forslag?

Mvh Hauge

Fra : V.B.K.

Dato : 20-07-01 21:51

Nåe - tag du det nu bare stille og roligt -
Man stiller da ikke bare sådan lige et underdomæne til rådighed uden at
konferere med parthavere i domænet - vel ?

Venlig hilsen Vagn

Hauge <hauge@CUThrcnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ja7qh.2bk.1@CUThrcnet.dk...

Fra : Hauge

Dato : 21-07-01 10:04

Hejsa

> Nåe - tag du det nu bare stille og roligt -
> Man stiller da ikke bare sådan lige et underdomæne til rådighed uden at
> konferere med parthavere i domænet - vel ?

Var jo ikke til at se udfra dit svar, det virkede bare som et tilfældigt
surt opstød.

Mvh Hauge

Fra : H. Olesen

Dato : 21-07-01 12:54

On Fri, 20 Jul 2001 21:28:11 +0200, "Hauge" <hauge@CUThrcnet.dk>
wrote:

>Hejsa
>
>"V.B.K." <hjermbo@fjernworldonline.dk> wrote in message

Hehe, hvis du nu kigger på vores side, så vil du kunne læse at vi har
et godt samarbejde, jeg kommanderer og du parerer ordrer

>Hvad er det for et svar til et forslag?

Lidt drilleri fra Vagns side er jeg sikker på
(Jeg skal nok ringe til dig Vagn efter week-enden)

Fra : Emil

Dato : 20-07-01 22:10

On Fri, 20 Jul 2001, H. Olesen wrote:

>Hvis I kan leve med at den kommer til at ligge som en underside på mit
>allerede eksisterende domæne havesiden.dk kan den godt ligge hos mig,

Det er da bare KANON-godt!

Problematikken er, at *når* du sælger din side (som Mortens
opskrifter i news:dk.kultur.mad+drikke ) vil der være et problem.
Troværdighed, folkelighed og lignende er på spil.

Men det skal da ikke på nogen måde -på eget initertiv- forhindre
dig i at lave en sådan underside.
Skrid til værket, og gør Janteloven til skamme!
Vi venter, spændte og fortrøstningsfulde.

m.v.h. Emil

Fra : jan@stevns.net

Dato : 20-07-01 23:04

Emil <emilsen@image.dk> skrev :

>Det er da bare KANON-godt!
>
>Problematikken er, at *når* du sælger din side (som Mortens
>opskrifter i news:dk.kultur.mad+drikke ) vil der være et problem.
>Troværdighed, folkelighed og lignende er på spil.

det fungerere udemærket ovre i dk.fritid.bil

--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil

Fra : H. Olesen

Dato : 21-07-01 12:54

On Fri, 20 Jul 2001 23:09:34 +0200, Emil <emilsen@image.dk> wrote:

>Problematikken er, at *når* du sælger din side (som Mortens
>opskrifter i news:dk.kultur.mad+drikke ) vil der være et problem.
>Troværdighed, folkelighed og lignende er på spil.

Forstår ikke helt hvad du mener?

Havesiden er ikke en kommerciel side, og da der er ledig plads på
domænet, var det blot et tilbud om at den kunne ligge der (og jeg skal
nok huske at tale med Vagn om det).

Iøvrigt, så er dk.fritid.hus-og-have også MIN gruppe Det var mig
der fandt på den og skrev fundatsen. Ej, jeg pjatter bare mht til at
det er *min*. Uden I have deltaget i gruppen, så var den aldrig blevet
til noget, så jeg læser og glæder mig over hvert eneste indlæg i
gruppen, der er ligeså meget jeres (næsten )

Fra : Emil

Dato : 21-07-01 19:59

On Sat, 21 Jul 2001, H. Olesen wrote:

>Forstår ikke helt hvad du mener?

Når en side bliver for succesfuld, bliver den ofte kommerciel.
Men lad os nu ikke træde mere i det; jeg har rigeligt med nælder.

>Havesiden er ikke en kommerciel side, og da der er ledig plads på
>domænet, var det blot et tilbud om at den kunne ligge der (og jeg skal
>nok huske at tale med Vagn om det).

Jeg synes det er helt fint. Vi venter os i spænding.

>Iøvrigt, så er dk.fritid.hus-og-have også MIN gruppe Det var mig
>der fandt på den og skrev fundatsen. Ej, jeg pjatter bare mht til at
>det er *min*.
<snip>
> (næsten )

Nu begynder jeg snart at kalde dig "moder jord". Men det er også
titlen på et meget flot papirklip af en frodig ung dame; så jeg
vil lige overveje om du nu også fortjener hæderen (gad vide om du
var modellen).

m.v.h. Emil

Fra : Hauge

Dato : 20-07-01 16:43

Hejsa

"Allan Vebel" <allan@vebel.dk> wrote in message
> Jeg vil meget gerne være med i designfasen (bare andre leverer indlæg til
> det) men hvor skal det bo - domænenavn / webhotel - og hvem skal betale?

Den må også gerne ligge på mit domæne, så kommer den til fx. at hedde :

http://eetellerandet.hrcnet.dk eller hvad der nu findes på, evt. bare
/eetellerandet.html

Der er PHP og MySQL på serveren der kører Apache.

Mvh Hauge

Fra : M@rk

Dato : 21-07-01 08:38

wrote:

>Jeg vil meget gerne være med i designfasen (bare andre leverer indlæg til
>det) men hvor skal det bo - domænenavn / webhotel - og hvem skal betale?

Hvem skal betale - well, prøv at kigge på www.usenet.dk - der ligger
flere OSS'er (den danske forkortelse for FAQ) og det fungere ganske
glimrende.

Hvis man laver en OSS som tekstfil, så har man ydermere den mulighed,
at den automatisk kan sendes til nye brugere af denne gruppe - det
fungerer på den måde, at når folk sender en mail til gruppen, så
modtager de et velkomstbrev og OSS'en ............ det har bl.a.
fungeret rigtig godt i den gamle playstation-gruppe ...........

Nå, det var mine 2 kroner )

/Mark

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 22-07-01 18:06

"M@rk" wrote:

> Hvem skal betale - well, prøv at kigge på www.usenet.dk - der ligger
> flere OSS'er (den danske forkortelse for FAQ) og det fungere ganske
> glimrende.

Det vil nok være det allerbedste sted!
Det er en blivende og neutral adresse.

> [...]
> modtager de et velkomstbrev og OSS'en ............ det har bl.a.
> fungeret rigtig godt i den gamle playstation-gruppe ...........

God ide! Eller evt. blot en reference til OSS'en i stedet for at sende
det hele. Med opfordring til at "bogmærke" den naturligvis :)

--Johan

Fra : @ndersen

Dato : 21-07-01 13:59

Allan Vebel <allan@vebel.dk> skrev i en

> Jeg vil meget gerne være med i designfasen (bare andre leverer indlæg til
> det) men hvor skal det bo - domænenavn / webhotel - og hvem skal betale?

Mener du betale for designfasen?

Mvh
@ndersen

Fra : H. Olesen

Dato : 21-07-01 14:15

On Sat, 21 Jul 2001 14:58:53 +0200, "@ndersen" <p.e@andersen.mail.dk>
wrote:

>Mener du betale for designfasen?

Betale? - nej da, det må da være noget vi klarer sig. Bare ikke lige
mig, det er alt for længe siden jeg har rodet med html, men jeg ved
der er mange andre kompetente her i gruppen.

Fra : @ndersen

Dato : 21-07-01 14:56

> Betale? - nej da, det må da være noget vi klarer sig. Bare ikke lige
> mig, det er alt for længe siden jeg har rodet med html, men jeg ved
> der er mange andre kompetente her i gruppen.

Jeg er da villig til at bidrage med det grafiske hvis det bliver aktuelt.

Mvh
@ndersen

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-07-01 19:54

@ndersen <p.e@andersen.mail.dk> skrev

> Mener du betale for designfasen?

Nej, naturligvis ikke. Jeg vil bare gerne stille min viden om webdesign til
rådighed så gruppen kan få en velfungerende faq.

Et domænenavn koster fra 0 til 99 kroner, alt efter hvor man bestiller det,
og et webhotel koster fra 9 kroner om måneden, op til 50-70 kroner afhængig
af hvor meget plads der er behov for. Det var det jeg mente med: - og hvem
skal betale?

> Jeg er da villig til at bidrage med det grafiske hvis det
> bliver aktuelt.

Fint, så er vi 2 - og Helle ville lægger serverplads til rådighed. Der må
gerne komme mange flere der kan bidrage med noget konstruktivt.

--
Allan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-07-01 21:00

On Sat, 21 Jul 2001 20:54:14 +0200, "Allan Vebel" <allan@vebel.dk>
wrote:

>Fint, så er vi 2 - og Helle ville lægger serverplads til rådighed. Der må
>gerne komme mange flere der kan bidrage med noget konstruktivt.

Jeg er også meget med på ideen om en FAQ - men indtil nu er der kun
kommet bud på hvor den skal ligge og hvem der skal designe den.

Burde man ikke nærmere starte med at finde ud af hvad der skal i den -
og hvem som vil fylde indholdet i den?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-07-01 23:11

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev

> [...]

> Burde man ikke nærmere starte med at finde ud af
> hvad der skal i den - og hvem som vil fylde indholdet

Naturligvis. Der er mange ting der skal falde på plads. Jeg bruger gerne
noget tid på at fylde indhold på. Jeg prøver bare at samle en gruppe af
interesserede så jeg ikke står helt alene med det.

Du har jo selv en velfungerende side hvor der måske også kan blive plads til
sådan noget, frem for at starte helt forfra?

--
Allan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-07-01 08:05

On Sun, 22 Jul 2001 00:10:59 +0200, "Allan Vebel" <allan@vebel.dk>
wrote:

> [...]
>
>Du har jo selv en velfungerende side hvor der måske også kan blive plads til
>sådan noget, frem for at starte helt forfra?

Jeg har da planer om at skrive lidt om f.eks formering af diverse
planter, disse sider kan man jo altid lave et link til fra FAQ'en.

Mit problem er bare at komme i gang

http://www.gartneriet.dk

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 22-07-01 18:22

Mads Lie Jensen wrote:

> Burde man ikke nærmere starte med at finde ud af hvad der skal i den -
> og hvem som vil fylde indholdet i den?

Det sidste bestemmer nok det første: Hvis nogen vil skrive om et emne,
kan det komme i OSS'en.

Når det praktiske er på plads kan vi også lave en ny tråd, hvor der kan
foreslås emner, som kan resultere i en liste, som OSS-skribenter kan
tilmelde sig og sige hvilke emner de kan/vil skrive om.

En anden god måde at få nye punkter til en OSS er at der opsummeres
efter en lang tråd om et givet emne. Så har man alle argumenter og
synspunkter fremme.

Men det her sker jo heller ikke fra den ene dag til den anden. I
gartnere får jo nok bedre tid til vinter :)

--Johan

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 20-07-01 00:02

Det ville være en udemærket idé.

Yderligere emner for FAQen kunne være :
- Spansk skovsnegl/dræbersneglen, hvordan undgås den
- stubrydning og fjerne bambusrodnet

mvh. Klaus E.

Fra : Sus

Dato : 20-07-01 21:31

Hej

Vil det ikke blive vanskeligt at blive enige om svarene til disse FAQ? Jeg
mener, der er jo sjældent et svar til et spørgsmål her i gruppen. Ofte
udleder spørgsmålene store diskusioner (hvilket er udemærket her i ng.) og
vi er meget uenige.

Bort set fra det, er det en rigtig god idé med FAQ.

MVH
Sus

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-07-01 00:56

Sus <sus@vittig.dk> skrev

> Vil det ikke blive vanskeligt at blive enige om
> svarene til disse FAQ?

Naturligvis vil der altid være unenighed om mange ting, men der findes altid
en løsning på det rigtige - eller den optimale måde at gøre tingene på.

> Jeg mener, der er jo sjældent et svar til et spørgsmål
> her i gruppen. Ofte udleder spørgsmålene store
> diskusioner (hvilket er udemærket her i ng.) og
> vi er meget uenige.

Det er jo netop det en faq skal råde bod på.

Når den optimale løsning er fundet, skrives dette i faq'en, som man så kan
henvise til når man får et lignende spørgsmål. Det er dette der skal afværge
de samme diskussioner igen og igen.

> Bort set fra det, er det en rigtig god idé med FAQ.

Der er kommet et par forslag. www.havefaq.dk er ledigt på markedet hvis
nogen er interesseret?

Jeg vil ikke være alene om det - kom med et bud?

Hvis det har stor interesse, registrerer jeg gerne navnet og bestiller et
webhotel til samme - det kan jeg gøre i løbet af få mimutter.

--
Allan

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-07-01 11:29

> Sus <sus@vittig.dk> skrev

> Naturligvis vil der altid være unenighed om mange ting, men der findes
altid
> en løsning på det rigtige - eller den optimale måde at gøre tingene på.

For de troende kaldes det en bibel - for alle vi skeptikere: noget vrøvl.

mvh
Jan

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-07-01 20:08

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> skrev

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 22-07-01 17:29

Sus wrote:

> [...]
> mener, der er jo sjældent et svar til et spørgsmål her i gruppen. Ofte
> udleder spørgsmålene store diskusioner (hvilket er udemærket her i ng.) og

Netop derfor skrev jeg også "argumenter for og imod" når det er emner
der ofte afleder diskussion. Så er folk fri for at skulle lufte deres
kæphest hver gang emnet kommer op :)

Nogle få ting er der eet svar på, f.eks. at ukrudtsbrændere kun skal
blanchere krudtet og ikke brænde det af.

--Johan

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 22-07-01 18:45

Jeg kommer til at tænke på, at en vigtig ting ved en FAQ er at den er
troværdig - også for nye brugere, som måske ikke lige kender gruppens
skribenter.

F.eks. synes jeg det giver større troværdighed, hvis der belyses flere
sider af et problem. Ud fra de argumenter der fremføres kan man så danne
sig sin egen mening.

FAQ-svar om f.eks. korrekt brug af ukrudtsbrænder (som ikke indeholder
diskussion) må man så tro på eller lade være. Men et FAQ-svar som er
forkert vil jo nok heller ikke få lov at stå uimodsagt ret længe.

--Johan

Fra : Sus

Dato : 23-07-01 00:06

OK, på den måde. Det ville jo nok lette ng for en del af de samme gamle
diskutioner

Jeg synes nu stadig, at det er en god idé.

MVH
Sus

Fra : M@rk

Dato : 21-07-01 08:34

On Thu, 19 Jul 2001 23:01:12 +0200, Johan Myhre Andersen
<jma@cpk.auc.dk> wrote:

>Ville det ikke være en ide med en FAQ for gruppen?

Kanon ide!

/Mark

Fra : Per A. Hansen

Dato : 22-07-01 09:17

Johan Myhre Andersen <jma@cpk.auc.dk> skrev i en
> Ville det ikke være en ide med en FAQ for gruppen?
>
> Der er en del spørgsmål, som dukker op med jævne mellemrum, og som
> passende kunne være i en FAQ.

Denne iden har jeg fornylig realiseret på nogle få
enmer, som jeg ved noget om - ca. 30 punkter.
De kan findes på min hjemmeside :
http://hjem.get2net.dk/per.hansen under punktet FAQ
- eller direkte:
http://hjem.get2net.dk/per.hansen/faq.htm

De ca. 30 punkter vil blive opdateret løbende.
Der er f.eks. et lille afsnit om hekseringe, som der lige er spurgt til.
Der er en masse emner der ikke er behandlet og som jeg ikke har
forstand nok på, men det er der mange andre i gruppen, der kan
supplere med.

Per A. Hansen

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 22-07-01 17:55

"Per A. Hansen" wrote:

> Johan Myhre Andersen <jma@cpk.auc.dk> skrev i en

> Denne iden har jeg fornylig realiseret på nogle få
> enmer, som jeg ved noget om - ca. 30 punkter.
> [...]

Ja, der er jo allerede nogle emner til en FAQ! Ikke så ringe!
Den tildeles hermed en fornem plads blandt mine bookmarks :)

En del af FAQ'en kunne blot være referencer til steder med svar (som
f.eks. din FAQ, Leif Johansens sider, etc.)
Så er der også plads til divergerende meninger, da der kan være link til
flere sider om samme emne.

--Johan

Fra : Per A. Hansen

Dato : 22-07-01 19:06

> Ja, der er jo allerede nogle emner til en FAQ! Ikke så ringe!
> Den tildeles hermed en fornem plads blandt mine bookmarks :)

Tak for de pæne ord.

> [...]
> f.eks. din FAQ, Leif Johansens sider, etc.)
> Så er der også plads til divergerende meninger, da der kan være link til

Det er en god ide - den kan jeg støtte fuldt og helt.
Specielt er det vigtigt for en vurdering, at man bliver
oplyst om alternativer.

Per A. Hansen

Fra : Peter

Dato : 24-07-01 13:52

Er i blevet enige om hvem der hoster en evt. FAQ side ?
Og hvis ikke kan jeg da sagtens have den liggende på min webserver.
Den kan jo evt. jo bare hedde noget med www.fritid+hus+have.subs.dk

Men der er så lige den hage ved det, at jeg har ikke så megen tid, så hvis
her er en der kan lave grafikken og rette siden til så den bare skal
vedligeholdes (det finder jeg tid til) er jeg med på ideen

mvh
Peter Micheelsen
lpm@it.dk