Ansvar ?
Fra : N9

Dato : 08-06-08 01:32

Hej

Jeg bor i en boligforning og ville gerne stille en trampolin oppe i
fælles areal.

Men mit problem er at hvis børne fra nabolager komme til skade ved
brug af den, hvem har så ansvaret ??

Er det min forsikring, boligforening eller den tilskadekommende's
forsikring ??

Hilsen

N9

Fra : Gilbert....\(5750\)

Dato : 08-06-08 09:48

her er hvad jeg svarede 3.6.08
"N9" <nhiasy@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej

Vi bor i en boligforening og ville gerne stille en trampolin i vores
fælles areal.

men hvad hvis en "fremmed" hopper i den og kommer til skade, hvem har
ansvaret, hvis de kommer til skade ?
Er det os, boligforening, eller deres forældre ?

Har snakket med vores formand, hun ved ikke noget.

MVH

N9

"N9" <nhiasy@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej

Men mit problem er at hvis børne fra nabolager komme til skade ved
brug af den, hvem har så ansvaret ??

Er det min forsikring, boligforening eller den tilskadekommende's
forsikring ??

du skal være opmærksom på at legeredskaber solgt i f.eks Bolig og Narko, øøh
Jem & Fix, ofte er mærket med _ kun til privat brug _ dette er fordi de ikke
overholder reglerne i legepladsreglementet.
så i skal som udgangspunkt sikre jeg at trampolinen er godkendt til
offentlig brug, og da det er en offentlig tilgængelig legeplads har i
forhåbentlig en forsikring der dækker i tilfælde af skader, ring og hør dem
om om en trampolin også er dækket

--
Hilsen Christel & Gilbert Rønhave
( . ) ( . )

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-06-08 10:25

On Sun, 8 Jun 2008 00:32:04 -0700 (PDT), N9 <nhiasy@gmail.com> wrote:

>Hej
>
>Jeg bor i en boligforning og ville gerne stille en trampolin oppe i
>fælles areal.
Sidst du spurgte lyd det som om det var boligforeningen der ville
stille en trampolin op, nu lyder det som om det er dig. Kan du være
lidt mere præsis ?

"Fælles areal" er det en legeplads indrettet til legeplads eller er
det bare et stykke græsplæne/asfalt ?

>Men mit problem er at hvis børne fra nabolager komme til skade ved
>brug af den, hvem har så ansvaret ??
Så har du jo åbentbart styr på ansvaret ifb. med "egen børns brug" og
"øvrige børn fra boligforeningens brug" ?

Du bør nok også sondre mellem skader forudsaget som følge at defekter
ved udstyret, skader opstået som følge af normal brug af udstyret og
skader opstået som følge af unormal brug.

>Er det min forsikring, boligforening eller den tilskadekommende's
>forsikring ??
Du kan ikke være sikker på at den tilskadekommende har en forsikring,
så det kan du nok ikke regne med.

Prøv at kontakte eget og boligforeningens forsikringsselskaber og hør
(få på skrift) om de dækker skader i denne forbindelse.

Du kunne også kontakte et sted (div sommerland og forlystelseparker)
hvor de har trampoliner stående til fri afbenyttelse og høre om hvad
de gør i denne forbindelse.

Det er vist rigmelig kendt at en trampolin er et farligt stykke
legetøj, da der jo sker en del skader ved brug af dem.

At stille en sådan op til fri afbenyttelse (selv om man har fraskrevet
sig al ansvar på div. skilte, opslag og regelsæt) er at bede om
problemer uanset hvem der måtte have et ansvar.

Dem der kommer til skade vil jo nok gå efter dem der har sat
trampolinen op, alternativt efter dem der ejer den grund den står på.

/Hans