"Ulovlig sidefejl" ved afslutning af progr~
Fra : Kristian

Dato : 19-07-01 21:45

Hej,

Jeg har pludselig fået et problem i en VB-applikation: Programmet
fungerer fint, men når jeg afslutter programmet får jeg en "Programmet
har udført ..." med "ugyldig sidefejl i xxx.exe ...".

Det er et ældre program, konverteret først fra VB2 til VB5 og senest
VB6.

Problemet opstår først, når jeg eksekverer .exe-filen, altså ikke når
jeg kører programmet under VB6.

Programmet er kompileret på en Win98SE. Jeg har installeret alle
vigtige updates (fra Windows Update) og jeg har installeret Visual
Studio SP5.

Hvis jeg installerer programmet på en WinME kører det fint.

Jeg har prøvet at installere programmet på en helt frisk Win98SE, og
der får jeg også fejlen.

Jeg har søgt på MS KB, men kan ikke finde nogen hjælp.

--
Kristian

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 19-07-01 21:58

Kristian skrev:
> Jeg har pludselig fået et problem i en VB-applikation: Programmet
> fungerer fint, men når jeg afslutter programmet får jeg en "Programmet
> har udført ..." med "ugyldig sidefejl i xxx.exe ...".

Jeg vil nok se lidt på hvilke komponenter, som programmet benytter sig af og evt. stort forbrug af memory (skal f.eks. mange VB
objekter nedlægges, når programmet slutter).

Det er slet ikke utænkeligt at det ikke er dit program, men "noget" som dit program benytter, som forårsager fejlen.

Har du prøvet at eliminere det meste af programmet, og gå "direkte" til slut. Opstår fejlen da også?

> Jeg har prøvet at installere programmet på en helt frisk Win98SE, og
> der får jeg også fejlen.

Ja, det eliminerer vel muligheden for at det kan være virus.

-------
Tomas

Fra : Kristian

Dato : 20-07-01 17:39

On Thu, 19 Jul 2001 22:58:11 +0200, "Tomas Christiansen"
<toc@blikroer.removethis.dk> wrote:

> [...]
>
>Det er slet ikke utænkeligt at det ikke er dit program, men "noget" som dit program benytter, som forårsager fejlen.

Tak Tomas,
Jeg har selvølgelig mistanke til at det er en DLL, der er synderen,
men hvilken? Der anvendes kun std. dll'er.

>Har du prøvet at eliminere det meste af programmet, og gå "direkte" til slut. Opstår fejlen da også?

Nej - ikke endnu ... men hvis jeg starter programmet, så det ikke kan
finde datafilerne, så afslutter programmet også med fejl (efter en
dialogbox) - dvs. uden at åbne "hoved"-formen.

>Ja, det eliminerer vel muligheden for at det kan være virus.

Njah, vel ikke helt. Den kan vel ha "smuttet med" i installationen -
det skal testes.

Egentlig skrev jeg her, da jeg troede (håbede), at det var et kendt
problem ved opgradering :-/

--
Kristian

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 20-07-01 21:59

Kristian skrev:
> Jeg har selvølgelig mistanke til at det er en DLL, der er synderen,
> men hvilken? Der anvendes kun std. dll'er.
> Njah, vel ikke helt. Den kan vel ha "smuttet med" i installationen -

Ja, du har ret. For nylig var der nogen som henvendte sig til mig ang. et program, som var blevet korrekt installeret på en Win95
PC, men som alligevel ikke virkede. PC'en havde gennem flere måneder til tider været lidt ustabil. Det kunne jo tyde på HW fejl...

Et forsøg på at hente en gratis virusscanner ned mislykkedes - det kunne ganske enkelt ikke lade sig gøre! Det bestyrkede min
mistanke: Virus (nærmere betegnet trojansk hest). Boot på diskette, udskifte den ramte DLL og alt virkede perfekt!

> ... men hvis jeg starter programmet, så det ikke kan
> finde datafilerne, så afslutter programmet også med fejl (efter en
> dialogbox) - dvs. uden at åbne "hoved"-formen.

Det kunne tyde på at det er en af de referencer, som er at finde i projekt-filen (*.vbp), som giver problemet.

Jeg vil da gerne prøve at kompilere møget på en Windows 2000 og sende dig exe-filen eller *.cab filen med hele installation-pakken.

-------
Tomas

Fra : Kristian

Dato : 21-07-01 12:09

On Fri, 20 Jul 2001 22:58:56 +0200, "Tomas Christiansen"
> [...]

>Jeg vil da gerne prøve at kompilere møget på en Windows 2000 og sende dig exe-filen eller *.cab filen med hele installation-pakken.

Det var en mulighed. Det vil jeg prøve. Tak!

--
Kristian

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 23-07-01 08:07

Kristian skrev:
> Det var en mulighed. Det vil jeg prøve. Tak!

Jeg har forsøgt at svare på den email, som du sendte mig, men svar-adressen må være forkert, idet serveren ikke ved kendes ved
navnet krm.

Har i stedet sendt på den adresse, som står i dine indlæg her i gruppen.

-------
Tomas