/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Startkabler fra den ene ...hvordan er det~
Fra : BF


Dato : 08-06-08 23:03


Hvordan er det nu man forbinder startkabler i den rigtige rækkefølge,
med batterierne når man laver starthjælp fra en bil til en anden?

Skal tilslutning og afbrydelse mellem hjælpebil/modtagebil og
batterier gøres på en bestemt måde ??

Kan nogen hjælpe ?

på forhånd tak


BerntJ


 
 
Martin Johansen [600~ (08-06-2008)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 08-06-08 23:32


>Skal tilslutning og afbrydelse mellem hjælpebil/modtagebil og
>batterier gøres på en bestemt måde ??

Jeg monterer dem på donorbil først. Plus først og minus bagefter.

Dernæste samme rækkefølge på den døde bil.

Når de skal af igen så minus af først på den døde bil og plus
bagefter. Samme med donorbil.


OZ3BTO (08-06-2008)
Kommentar
Fra : OZ3BTO


Dato : 08-06-08 23:33


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:tcno4497qr0u7460offnul3jjfhucirgsg@4ax.com...
>
> >Skal tilslutning og afbrydelse mellem hjælpebil/modtagebil og
> >batterier gøres på en bestemt måde ??
>
> Jeg monterer dem på donorbil først. Plus først og minus bagefter.
>
> Dernæste samme rækkefølge på den døde bil.
>
> Når de skal af igen så minus af først på den døde bil og plus
> bagefter. Samme med donorbil.
>

Og den sidste man sætter på bilen der skal startes er minus/stel og den må
gerne sættes alle andre steder som batteriet f.x direkte på blokken



Martin Bak (08-06-2008)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 08-06-08 23:38


"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
news:g2hmph$1iu6$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:tcno4497qr0u7460offnul3jjfhucirgsg@4ax.com...
>>
>>
>
> Og den sidste man sætter på bilen der skal startes er minus/stel og den
> må
> gerne sættes alle andre steder som batteriet f.x direkte på blokken
>
>
Nemlig-ja. For hvis der skulle springe en gnist vil man helst ikke have den
oppe ved batteriet.

--
Martin
www.martinbak.dk/



Martin Johansen [600~ (09-06-2008)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 09-06-08 00:18

>Nemlig-ja. For hvis der skulle springe en gnist vil man helst ikke have den
>oppe ved batteriet.

Det er svært at være uenig.. men hvor stor er risikoen for at der sker
noget? En gnist er nem ja.. men at den antænder noget? Man sætter vel
ikke kabler på med åbent batteri... ;)


OZ3BTO (09-06-2008)
Kommentar
Fra : OZ3BTO


Dato : 09-06-08 00:29


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:d3qo44h84uc3gdshfqn0tr5ufngpi715s9@4ax.com...
> >Nemlig-ja. For hvis der skulle springe en gnist vil man helst ikke have
den
> >oppe ved batteriet.
>
> Det er svært at være uenig.. men hvor stor er risikoen for at der sker
> noget? En gnist er nem ja.. men at den antænder noget? Man sætter vel
> ikke kabler på med åbent batteri... ;)
>


Der kan være knaldgasser.. Ja det hedder de altså og sikke et drøn det kan
give



Martin Johansen [600~ (09-06-2008)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 09-06-08 15:04


>Der kan være knaldgasser.. Ja det hedder de altså og sikke et drøn det kan
>give

Så får lillemor jo også noget den dag.. intet er så skidt at det ikke
er godt for noget

OZ3BTO (09-06-2008)
Kommentar
Fra : OZ3BTO


Dato : 09-06-08 00:29


"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:g2hn0i$1k7r$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> "OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> news:g2hmph$1iu6$1@newsbin.cybercity.dk...
> >
> > "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> > news:tcno4497qr0u7460offnul3jjfhucirgsg@4ax.com...
> >>
> >>
> >
> > Og den sidste man sætter på bilen der skal startes er minus/stel og den
> > må
> > gerne sættes alle andre steder som batteriet f.x direkte på blokken
> >
> >
> Nemlig-ja. For hvis der skulle springe en gnist vil man helst ikke have
den
> oppe ved batteriet.
>
> --
> Martin
> www.martinbak.dk/
>
>


nemlig



Martin Johansen [600~ (09-06-2008)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 09-06-08 00:17


>Og den sidste man sætter på bilen der skal startes er minus/stel og den må
>gerne sættes alle andre steder som batteriet f.x direkte på blokken

Jae det har jeg også altid læst og hørt men aldrig praktiseret.

thl (08-06-2008)
Kommentar
Fra : thl


Dato : 08-06-08 20:09

On 9 Jun., 00:31, "Martin Johansen [6000]" <marti...@tiscali.dk>
wrote:
> >Skal tilslutning og afbrydelse mellem hjælpebil/modtagebil og
> >batterier gøres på en bestemt måde ??
>
> Jeg monterer dem på donorbil først. Plus først og minus bagefter.
>
> Dernæste samme rækkefølge på den døde bil.
>
> Når de skal af igen så minus af først på den døde bil og plus
> bagefter. Samme med donorbil.

I min verden har vi nu gjort det lige omvendt.
Den døde bil først, men minus sidst på og først af er rigtigt,
så kan du ikke lave ulykker med plussenj.
Det er jo batteriet i den den døde bil der får en
lynladning og udvikler gasser, altså må det være her at gnister
først og fremmest skal undgås.
Og, ja,- akkumulatorer under ladning kan ekplodere ved gnister,
ikke kun gassen men akkumulatoren kan spredes over et alt for stort
areal.
Jeg har set det, meget tættere på end jeg brød mig om.

med venlig hilsen

Thorbjørn

Mikael (09-06-2008)
Kommentar
Fra : Mikael


Dato : 09-06-08 02:05

On 9 Jun., 01:16, "Martin Johansen [6000]" <marti...@tiscali.dk>
wrote:
> >Og den sidste man sætter på bilen der skal startes er minus/stel  og den må
> >gerne sættes alle andre steder som batteriet  f.x direkte på blokken
>
> Jae det har jeg også altid læst og hørt men aldrig praktiseret.

Det bliver det ikke mindre korrekt af. Jeg har hørt braget og tror
sådan noget sker jævnligt på tekniske skoler

Mikael

Martin Johansen [600~ (09-06-2008)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 09-06-08 15:05


>Det bliver det ikke mindre korrekt af.

Nej nej

Jeg hælder blot til at med lidt forsigtighed så er vi ude i det
teoretiske..

>Jeg har hørt braget og tror
>sådan noget sker jævnligt på tekniske skoler

Ikke dengang jeg gik der :) der var det andet der bragede..hehe

Henning Præstegaard (08-06-2008)
Kommentar
Fra : Henning Præstegaard


Dato : 08-06-08 23:39

"BF" <> skrev i meddelelsen ...
>
> Hvordan er det nu man forbinder startkabler i den rigtige rækkefølge,
> med batterierne når man laver starthjælp fra en bil til en anden?
>
> Skal tilslutning og afbrydelse mellem hjælpebil/modtagebil og
> batterier gøres på en bestemt måde ??
>
> Kan nogen hjælpe ?
>

Simpelt Watson.
monter først + til + på begger biler.
der efter først - på hjælpebil, så til stel på motor på modtagerbil
og stel skal være på motoren for at sikre en god forbindelse til starteren,
en elleranden tilfældelig karosseriskrue dur ikke.

Demonter først -på modtagerbil derefter -på hjælpebil og der efter +.

Dette på grund af når et batteri arbejder kan der dannes brint oven på
batteriet og efter som netop brint er meget sprængfarligt. Når man følger
min
opskrift vil der ikke opstå gnister i nærheden af batterierne.

Dog skal det siges at jeg i mange har sat på + til + og -til - uden
problemer,
men kender et par stykker der har prøvet at batteriet flækker og syren
løber/sprøjter
ud.

mvh
Henning


Martin (09-06-2008)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 09-06-08 01:50

Henning Præstegaard wrote:
> "BF" <> skrev i meddelelsen ...
>>
>> Hvordan er det nu man forbinder startkabler i den rigtige rækkefølge,
>> med batterierne når man laver starthjælp fra en bil til en anden?
>>
>> Skal tilslutning og afbrydelse mellem hjælpebil/modtagebil og
>> batterier gøres på en bestemt måde ??
>>
>> Kan nogen hjælpe ?
>>
>
> Simpelt Watson.
> monter først + til + på begger biler.
> der efter først - på hjælpebil, så til stel på motor på modtagerbil
> og stel skal være på motoren for at sikre en god forbindelse til starteren,
> en elleranden tilfældelig karosseriskrue dur ikke.

Hvor på nyere biler (dem hvor hele motoren er gemt væk under plastik)
ville du/i anbefale at sætte minus på?

Klaus D. Mikkelsen (09-06-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 09-06-08 05:24

Martin skriver:
>
> Hvor på nyere biler (dem hvor hele motoren er gemt væk under plastik)
> ville du/i anbefale at sætte minus på?

Af med et plasticskjold.

Der er for øvrigt også plastic omkring batteriet.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

BF (09-06-2008)
Kommentar
Fra : BF


Dato : 09-06-08 06:17

On Mon, 09 Jun 2008 06:23:41 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Martin skriver:
>>
>> Hvor på nyere biler (dem hvor hele motoren er gemt væk under plastik)
>> ville du/i anbefale at sætte minus på?
>
>Af med et plasticskjold.
>
>Der er for øvrigt også plastic omkring batteriet.
>
>Klaus

Tak , ska i ha for hjæplen

BJ

Martin Bak (10-06-2008)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 10-06-08 21:38


"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.vallid> skrev i en meddelelse
news:484c5f85$0$15891$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Simpelt Watson.
> monter først + til + på begger biler.
> der efter først - på hjælpebil, så til stel på motor på modtagerbil
> og stel skal være på motoren for at sikre en god forbindelse til
> starteren,
> en elleranden tilfældelig karosseriskrue dur ikke.
>
Det må du helst ikke gøre på min fordson... tak.


--
Martin
www.martinbak.dk/



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408936
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste