Nummerplade til trailer ?
Fra : SpookiePower

Dato : 08-06-08 13:19

Jeg står overfor at skulle købe en trailer, men er lidt på barbund mht
nummerpladen. Jeg kan forstå at jeg skal til SKAT for at få en
nummerplade,
men er det rigtigt at en nummerplade koster 590 kr ? Jeg kan kun finde
denne
pris på SKAT's hjemmeside, men er i tvivl om prisen er for en bil.

Jeg kan også se at jeg skal medbringe følgende -

* typeattest eller hvis køretøjet ikke er typegodkendt, en
godkendelse fra en synsvirksomhed
* forsikringsbevis (gælder ikke påhængskøretøjer)
* dokumentation for at evt. registreringsafgift er betalt.

Jeg er total blank på dette område, men får man en typeattest når man
køber en trailer ?

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 08-06-08 20:25

SpookiePower kom med følgende:

> Jeg er total blank på dette område, men får man en typeattest når man
> køber en trailer ?

Ja.
Det er lidt bøvlet, men køb trailer, få et papir, hent plade, tilbage
og hent trailer.
Kai

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-08 20:28

On Sun, 8 Jun 2008 12:18:46 -0700 (PDT), SpookiePower
<boxjunk2600@gmail.com> wrote:

> [...]
> * dokumentation for at evt. registreringsafgift er betalt.
>
>Jeg er total blank på dette område, men får man en typeattest når man

Der skal findes en typeattest på en trailer, men den må være med i
"pakken". I mit tilfælde skulle jeg have træk+trailer - og så
forhandlede vi lidt. Han fik bilen et par timer og jeg fik et træk, en
trailer med nummerplade og to midlertidige reg. attester. (da der jo
skulle noteres krog på bilen).
Det eneste problem i den anledning var, at radioen gik død og jeg
måtte til at ringe til den oprindelige forhandler for at finde en
radio-kode )
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-06-08 20:32

SpookiePower skriver:

> [...]
> nummerplade,
> men er det rigtigt at en nummerplade koster 590 kr ?

Ja

> Jeg kan kun finde denne
> pris på SKAT's hjemmeside, men er i tvivl om prisen er for en bil.

Den kan også findes på nogle trailerforhandleres side.

> Jeg er total blank på dette område, men får man en typeattest når man
> køber en trailer ?

Ja.

Nogle forhadlere kan du give en fuldmagt, så ordner det det hele for
dig.

Vær opmærksom på at køber du en brugt trailer over 5 år gammel skal den
til syn.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : SpookiePower

Dato : 08-06-08 13:40

Tak for jeres svar, så blev jeg det klogere :)

Men i slipper ikke så let - jeg har et ekstra spørgsmål.

Min bil må trække 600 kg og jeg har kigget på to trailere.
En med total vægt på 500 kg og en på 750 kg. Min ide var
at købe den på 750 kg, men så kun laste den, så den
max vejer 600 kg. Men en bekendt fortæller mig, at min bil
ikke må trække sådan en trailer der er godkendt til 750 kg,
også selvom den skulle være helt tom. Kan det være rigtigt ?

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-08 21:02

On Sun, 8 Jun 2008 12:40:23 -0700 (PDT), SpookiePower
> [...]

>ikke må trække sådan en trailer der er godkendt til 750 kg,
>også selvom den skulle være helt tom. Kan det være rigtigt ?

Den burde du lovligt kunne køre med, bare summen af totalvægt for
bil+trailer ikke overstiger 3500 kg , så er der noget med et specielt
styrebrev.
Men hvorfor de ekstra kg? Det koster vægtafgift - en 500 kg trailer er
"gratis" at have stående )

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-06-08 20:49

SpookiePower skriver:

> Tak for jeres svar, så blev jeg det klogere :)

Bliv endnu klogere - eller mere forvirret:
http://sikkertrafik.dk/b5000f

> [...]
> ikke må trække sådan en trailer der er godkendt til 750 kg,
> også selvom den skulle være helt tom. Kan det være rigtigt ?

Pas, den er noget krydret, hvad vejer din bil ?

Fra : Andersen [3650]

Dato : 08-06-08 21:07

> Pas, den er noget krydret, hvad vejer din bil ?

Hvad har det med sagen at gøre??
Hvis du endelig vil blande den oplysning ind i
afgørelsen om hvorvidt han må køre med den
eller ej, så skal vi jo også vide om manden har
trailerkort (B+E). For nu er vi inde på de optimale
teoretiske grænser som er hhv. 3500 kg og 7000 kg.

Han oplyser at han må trække 600 kg. Det må
formodes at det har manden set på reg.attest.
Så selvfølgelig må han trække en 750 kg trailer
med en samlet vægt på kun 600 kg.
De 750 angiver jo blot hvad der er max for trailer.

Det er kun på lossen de lægger de to total vægte
(bil+trailer) sammen og forbyder dig indkørsel hvis
det er over 3500. Det er selvom der f.eks. kun er
50 kg gods på en 1,5 T trailer og bilen vejer 2,2 T.
Se det er latterligt, for din reelle vægt er under 3,5 T.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-06-08 22:01

"Andersen [3650]" skriver:

> Hvad har det med sagen at gøre??

+ 50 kg's grænsen, men det var et vilskud, for så let en bil må
alligevel ikek køre med 600 kg med bremser.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 09-06-08 17:31

> "Andersen [3650]" skriver:

> + 50 kg's grænsen, men det var et vilskud, for så let en bil må
> alligevel ikek køre med 600 kg med bremser.

Hvis du skal på banen med +50 kg, så skal vi vist
over i noget Fiat 500 el.l.
Manden skulle jo kun køre med max 600 kg., derfor
havde jeg udelukket den option. Biler der må trække
600 kg. vejer jo over 1T

Fra : SpookiePower

Dato : 08-06-08 13:55

On 8 Jun., 21:48, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:

> Pas, den er noget krydret, hvad vejer din bil ?

Min biler vejer 1350 kg.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-06-08 21:01

SpookiePower skriver:

> Min biler vejer 1350 kg.

Spøjst, min vejer 100 kg mindre må trække 675 uden bremser og 1400 med.

Har du for øvrigt noget at bruge de sidste 100 kg's lasteevne til fra
500kg til 600kg ? For en trailer med totalvægt på over 500 kg koster 110
kr/år i vægtafgift.

Fra : SpookiePower

Dato : 08-06-08 14:04

On 8 Jun., 22:02, Ivan Madsen <> wrote:

> Men hvorfor de ekstra kg? Det koster vægtafgift - en 500 kg trailer er
> "gratis" at have stående )

Jeg vidste ikke at en 750 kg trailer, kostede penge at have stående.
Hvis den på 500 kg koster gratis, så snupper jeg den i stedet for.

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-08 21:13

On Sun, 8 Jun 2008 13:04:25 -0700 (PDT), SpookiePower
<boxjunk2600@gmail.com> wrote:

>Jeg vidste ikke at en 750 kg trailer, kostede penge at have stående.
>Hvis den på 500 kg koster gratis, så snupper jeg den i stedet for.

Der er vist tale om 110,- om året, men alt tæller jo. Jeg tog 500
kg varianten fordi jeg yderst sjældent har brug for at køre med mere -
og der er 7 km til omlastepladsen, hvor godset skal af og Xsaraen kan
køre den tur en del gange for 110,-.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 08-06-08 21:13

>"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> skrev i en meddelelse
>Jeg vidste ikke at en 750 kg trailer, kostede penge at have stående.
>Hvis den på 500 kg koster gratis, så snupper jeg den i stedet for.

Omvendt så skal du køre flere gange hvis du skal hente
fliser/grus/sand mv. til dit havearbejde.
Jeg havde den omvendte indstilling da vi købte.
Hellere betale et lille beløb om året og så have lov til
at køre med det mere. Men det er jo en smagssag,
og en vurdering af hvad man skal bruge den til gennem
de mange år den (forhåbentlig) skal følge dig

Fra : Anders Majland

Dato : 09-06-08 10:21

> Omvendt så skal du køre flere gange hvis du skal hente
> fliser/grus/sand mv. til dit havearbejde.

Der når man alligevel ingen vejne med en hobby trailer - uanset om
totalvægten er 500 eller 600kg ....

> [...]
> og en vurdering af hvad man skal bruge den til gennem
> de mange år den (forhåbentlig) skal følge dig

Enig, hvis det totalvægten var 750kg, 1000kg eller mere. Men ikke for de
sidste 100kg. Selvfølgelig kan det have en betydning for spørgeren om den
lovligt må laste ~450kg istedet for ~350kg, men for de fleste vil det nok
være ligemeget.

PS mange af de billige trailere er ens som 500kg og 750kg - Men frå altså
ikke en stærkere trailer ved at vælge den store totalvægt ...

Fra : Andersen [3650]

Dato : 09-06-08 20:12

> Der når man alligevel ingen vejne med en hobby trailer - uanset om
> totalvægten er 500 eller 600kg ....
Nu er den så også hhv. 500 og 750, det er bare SpookiePower
der ikke må køre med mere end 600 (med nuværende potte)
Så forskellen er reelt 250. Eller 50% mere

> PS mange af de billige trailere er ens som 500kg og 750kg - Men frå altså
> ikke en stærkere trailer ved at vælge den store totalvægt ...
Det er jeg klar over. Min trailer havde nemlig den "billige" løsning
indtil jeg udbad mig den anden. Så kom der blot ny vægttavle på
Men så kan man jo sige man har en "stærk" 500 kg's trailer hvis
man tager den billige *GGG*

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-08 20:16

On Mon, 9 Jun 2008 21:11:56 +0200, "Andersen [3650]" <siger@det.ikke>
wrote:

> [...]
>indtil jeg udbad mig den anden. Så kom der blot ny vægttavle på
>Men så kan man jo sige man har en "stærk" 500 kg's trailer hvis

Nu har jeg ikke set efter, men Xsaraen har faktisk også grænser for,
hvad den må slæbe uden bremser, tror det er 600 og 850 med bremser,
selv om den vejer 1250 kg. Men traileren blev købt til Saxoen som
måtte medbringe 400 kg uden bremser )

Fra : N/A

Dato : 08-06-08 21:07

Fra : SpookiePower