Kollektiv eller individualisme
Fra : Live4Him

Dato : 19-07-01 19:07

Trosbevægelsen lægger i sin forkyndelse og lære meget vægt på det
individualistiske - både direkte og indirekte ses dette. Det handler om de
ting DU kan og DU får. Det handler om DIG og DIT. Dette afføder naturligt en
egoisme, en egoisme som er i modstrid med bibelens kærlighedsbud og
opfordring til fællesskab. Det gælder om at være stærk - at være en såkaldt
sejrende kristen, og bemærk en sejrende kristen er noget man er individuelt.

Bibelen derimod, taler meget om at regne andre for mere værd end en selv, om
at leve i et tæt og dybt fællesskab med andre troende, hvor man bærer
hinandens byrder, og der tales ofte kollektivt, I og JER og JERES.

Egoisme eller kærlighed ? Individualisme eller fællesskab ?

Jeg mener det er vigtige begreber, specielt i en verden hvor kærligheden
bliver mere og mere kold og egoismen blomstrer.

Kærlighed blomstrer i relationer.
I fællesskab.
I egoismen dør både kærlighed, relationer og fællesskab.

Se Ef 3,14-19 læg især mærke til vers 18 - "sammen med alle de hellige."

jørgen.

Fra : Niels Steg

Dato : 19-07-01 20:07

"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
såkaldt
> sejrende kristen, og bemærk en sejrende kristen er noget man er

Jeg savner egentlig dokumentation fra trosbevægelsen.. kan du finde den?

Niels

Fra : Live4Him

Dato : 19-07-01 20:49

"Niels Steg" <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg savner egentlig dokumentation fra trosbevægelsen.. kan du finde den?
~~~~~~~~~~~~
Dokumentation på hvad ?

jørgen.

Fra : Niels Steg

Dato : 19-07-01 21:12

> "Niels Steg" <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> ~~~~~~~~~~~~
> Dokumentation på hvad ?

Det du siger om dem?

eks:
[Citat]
[...]

Uden dokumentation fra trosbevægelser er det jo blot en påstand!
som kan være sand eller løgn eller lidt af hvert.

Niels

Fra : Live4Him

Dato : 19-07-01 22:59

> Det du siger om dem?
~~~~~~~~~~
Det er lidt svært at give sådan konkret henvisning til et bestemt stykke
dokument, webside, bog, sidetal eller lign. da mit kendskab til
trosbevægelsen stammer fra en meget bred vifte af informationskilder da jeg
i sin tid selv var fasineret af læren, der er tale om bøger jeg har læst
(eks. Larry Lea) møder med trosforkyndere, prædikener på både kasette og
video og TV, alm samtaler med andre der var i KBC osv. Jeg giver med andre
ord udtryk for det helhedsbillede jeg har af bevægelsen funderet på mange
informationer og endvidere ved jeg selv hvordan det kan fange, da jeg selv
var overbevist trosforkynder-tilhænger engang.

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-07-01 07:06

> [...]

> og endvidere ved jeg selv hvordan det kan fange, da jeg
> selv var overbevist trosforkynder-tilhænger engang.

Jamen hvis du blot gengiver et helhedsindtryk som du selv har
erhvervet, kunne det jo muligvis tænkes, at dit helhedsindtryk kanske
i sidste ende slet ikke var ganske korrekt. Derfor er det vel også ret
nødvendigt med noget dokumentation når du fremfører så voldsomme
anklager mod en bevægelse.

"Det evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
Hvordan blive retfærdig: - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-023.htm
Hvem er det sande Israel? - Hvad er sand tungetale? -
Hvem er Antikrist? - og mange andre artikler!

Fra : Niels Steg

Dato : 20-07-01 07:18

> [...]
selv
> var overbevist trosforkynder-tilhænger engang.

Se også mit brev til Simon..

Som jeg sagde til ham tror jeg at bevægelsen er inde på "noget" af det
rigtige i det de prædiker, men med de forkerte holdninger, som ofte
grænser til hovmod.
og hovmod var det der fældede Satan i sin tid..

Men lad os holde øje med dem og se hvad der sker i nutiden og ikke i
fortiden, for det er spændende at se hvad Gud gør, også i de kredse.

Og jeg synes at kunne se. at de bevæger sig i den rigtige retning, måske
ikke på verdensplan, måske heller ikke nationalt, men prædikanterne
enkeltvist.

For nylig var jeg til et møde med en meget omstridt tros-prædikant, men
det han prædikede var ikke dyre biler, han kom i en mellemklassebil..
var træt efter en lang møderække, men ved godt mod. Det han prædikede
var omvendelse fra synd, ikke kun generelt, han satte navn på de synder
der florerede i kristne kredse.. pædofili, tyveri, ødelæggelse af Guds
tempel, fråds, ect.. Ham bad ikke med folk for at de skulle blive
helbredt, han øvede heller ikke sjælesorg, han bad kun med de kristne
for omvendelse fra synd.

Niels

Fra : Erik Larsen

Dato : 20-07-01 09:09

"Niels Steg" <niels.stegWHO@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> grænser til hovmod.
> og hovmod var det der fældede Satan i sin tid..

Det rigtige prædiken, men med forkert holdninger.

det minder om et skråplan til mig.

> Men lad os holde øje med dem og se hvad der sker i nutiden og ikke i
> fortiden, for det er spændende at se hvad Gud gør, også i de kredse.

Medens de fanger flerer og flerer kristne som de forsøger at knække
physisk, og smider dem ud de ikke kan knække men har mishandlet.

Her har jeg erfaring, fordi det var den teknik de brugte i Holstebro for
at få medlemmerne til at indordne sig under trosbevægelsen.

> Og jeg synes at kunne se. at de bevæger sig i den rigtige retning, måske
> ikke på verdensplan, måske heller ikke nationalt, men prædikanterne
> enkeltvist.

Sluder !

> [...]
> tempel, fråds, ect.. Ham bad ikke med folk for at de skulle blive
> helbredt, han øvede heller ikke sjælesorg, han bad kun med de kristne

Det gør Folkekirken, IM, LM, og alle de andre også.

Erik

Fra : Live4Him

Dato : 20-07-01 10:54

> [...]
> Og jeg synes at kunne se. at de bevæger sig i den rigtige retning, måske
> ikke på verdensplan, måske heller ikke nationalt, men prædikanterne
~~~~~~~~~~~~~~
Ja, og så er det vist dig der skal domumentere dine påstande, eller i det
mindste begrunde dit synspunkt...

jørgen.

Fra : Niels Steg

Dato : 20-07-01 14:18

> [...]
> ~~~~~~~~~~~~~~
> Ja, og så er det vist dig der skal domumentere dine påstande, eller i

<

he he, læg mærke til de første 2og3 ord i afsnittet "Jeg synes", det er
altså en mening og ikke en påstand..

men hvis du holder udfordringen er der med jævne mellemrum artikler om
forskellige prædikanters holdninger.. ser vi raportager i tv, og vi
lytter til prædikanterne i stedet for til kommentatorene er der også
guldkorn at hente o.s.v.

Også her på nettet er der meget godt.. du surfer jo meget, så du kender
sikkert nogle gode sites!

Nåe ja, jeg berettede om at jeg for nylig havde været til et møde?

Niels

Fra : Erik Larsen

Dato : 19-07-01 23:03

> [...]

> Uden dokumentation fra trosbevægelser er det jo blot en påstand!
> som kan være sand eller løgn eller lidt af hvert.

Skal trosbevægelsen dokumentere at Jørgens påstand er rigtigt, hvad
er det for vås.

Erik

Fra : Live4Him

Dato : 20-07-01 10:48

"Niels Steg" <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Uden dokumentation fra trosbevægelser er det jo blot en påstand!
> som kan være sand eller løgn eller lidt af hvert.
~~~~~~~~~~~~
Nej, det jeg skriver kan ikke være løgn, for jeg er ingen løgner. Det kan
muligvis være fejlagtigt, delvist rigtigt eller overdrevet, da det er udfra
min egen personlige oplevelse og vurdering jeg skriver, men løgn er det
aldrig.

Løgn er når nogen *bevidst* taler imod bedre vidende. Men hvis du tror jeg
er en løgner, så burde du jo kill-filtre mig da jeg har tænkt mig at
fortsætte med at skrive indlæg i dk.livssyn.kristendom - men vær lige så
høflig en anden gang ikke at tillægge mig løgn, bare fordi du ikke er enig
med mig - tak !

jørgen.

Fra : Niels Steg

Dato : 20-07-01 14:19

> [...]
det
> aldrig.
>
> Løgn er når nogen *bevidst* taler imod bedre vidende. Men hvis du tror

Også når nogle ubevidst viderebringer andres løgn!

> [...]
> fortsætte med at skrive indlæg i dk.livssyn.kristendom - men vær lige

> høflig en anden gang ikke at tillægge mig løgn, bare fordi du ikke er

Ups, vi har vist været der før, har vi ikke..?

eod.

Niels

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-07-01 21:33

"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse
> "Niels Steg" <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Dokumentation på hvad ?

På det du postulerer at trosbevægelsen lærer!

Ikke fordi jeg tvivler på at du har ret i det du siger om
trosbevægelsen, men uden dokumentation for at det er rigtigt at
trosbevægelsen lærer noget sådant, er det jo ikke til at vide med
sikkerhed om du nu også HAR ret, selv om vi nok er temmelig mange der
tror at du har ret! [Håber det blev bare nogenlunde forståeligt - for
det er vist ved at være blevet for sent til at jeg skal skrive mere i
aften )]