Den uforanderlige Guds betingende løfter
Fra : John Cooper

Dato : 19-07-01 17:22

Den evige Gud forandrer sig ikke (Malakias 3:6). Mennesket er vankelmodigt.
Gud er retfærdig. Mennesket er det ikke.

Dette volder problemer. Hvis Gud lover at velsigne en retfærdig mand (som
senere vender sig bort fra sin retfærdighed for at øve ondt), er Gud
forpligtet til at holde sit sit løfte? Hvis han ikke gør det, så har han
forandret sig. Men hvis han holde sit ord, så har han fornægtet sig selv og
hans retfærdighed, og dét kan han ikke gøre (2.Timoteus 2:13).

Hvis Gud er fuldstændig uforanderlig, er det så muligt at binde ham til sit
ord så at man kan undgå følgerne af ens onde gerninger, og måske også at få
gavn af dem? Er Gud så tåbelig at han fand på et system som onde
jurasindede genier kunne misbruge?

Svaret er, nej. Gud forbliver den samme, men hvis en retfærdig mand få et
løfte fra Gud om at Gud vil velsigne ham, og vender sig så fra sin
retfærdighed, det er manden der har forandret sig forholdsvis ved Gud, ikke
Gud der har forandret sig forholdsvis ved manden. Guds løfte var til den
retfærdige, ikke til den uretfærdige. Derfor er Gud frikendt for sit løfte.
Var der ikke sådan, så ville Gud blive tvinget til at fornægte sig selv og
sin egen retfærdighed.

Dette ses på mange steder i Bibelen. Her er nogle eksempler:

'Da kom en gudsmand til Eli og sagde til ham: Dette siger Herren: Jeg
åbenbarede mig for dit fædrenehus, dengang de i Egypten tjente Faraos hus.
Af alle Israels stammer udvalgte jeg dem til at være præster for mig, til at
stige op på mit alter, bringe røgelsesoffer og bære efod for mit ansigt, og
jeg tildelte dit fædrenehus alle israelitternes ofre. Hvorfor viser I da
ringeagt for de slagtofre og afgrødeofre, som jeg har påbudt i min bolig, og
hvorfor ærer du dine sønner mere end mig, så I mæsker jer med det bedste af
alle de offergaver, som mit folk Israel bringer?'

'Derfor siger Herren, Israels Gud: *Nok har jeg sagt*, at dit hus og dit
fædrenehus altid skal have deres gang for mit ansigt; *men nu siger Herren:
Det skal ikke ske!* Kun dem, der ærer mig, vil jeg ære, men de, der
ringeagter mig, skal blive til skamme.'

'Den tid skal komme, da jeg hugger armen af dig og dit fædrenehus, så ingen
i dit hus bliver gammel. Og du skal se med misundelse på alt det gode, jeg
gør mod Israel. Men i dit hus skal ingen nogen sinde blive gammel. Kun en
enkelt af din slægt vil jeg undlade at udrydde fra mit alter; jeg slukker
lyset i dine øjne og tager livskraften fra dig. Alle andre i din slægt skal
dø i deres bedste alder. Og det, der rammer dine to sønner Hofni og Pinehas,
skal være dig et tegn: De skal begge dø på samme dag. Men jeg vil lade en
trofast præst fremstå, som skal handle efter mit ønske og min vilje. Til ham
vil jeg bygge et hus, der står fast, og han skal altid have sin gang for min
salvedes ansigt. Da skal alle, der er tilbage i dit hus, komme og kaste sig
ned for ham for at få en skilling eller et stykke brød, og de skal sige: Lad
mig dog få plads i et af præsteskaberne, så jeg kan få lidt at spise.'
(1.Samuel 2:27-36)
'Da Jonas var kommet en dagsrejse ind i byen, råbte han: Om fyrre dage
bliver Nineve ødelagt! Mændene i Nineve troede Gud på hans ord; de udråbte
en faste, og både store og små klædte sig i sæk. Da sagen kom Nineves konge
for øre, rejste han sig fra sin trone, tog sin kappe af, klædte sig i sæk og
satte sig i støvet. Derpå lod han udråbe i Nineve: Befaling fra kongen og
hans stormænd: Hverken mennesker eller dyr, køer og får, må spise noget; de
må ikke græsse, og de må ikke drikke vand. Både mennesker og dyr skal klæde
sig i sæk og råbe til Gud af al magt. De skal vende om fra deres onde vej og
holde op med at øve vold. Måske vil Gud så fortryde og vende om fra sin
glødende vrede, så vi ikke går til grunde.'

'Da Gud så, at de vendte om fra deres onde vej, *fortrød han og bragte ikke
den ulykke over dem, som han havde truet dem med*.' (Jonas 3:4-9)
'Herren sagde til Moses og Aron: Hvor længe skal jeg holde denne onde
menighed ud, som giver ondt af sig mod mig? Jeg har hørt, hvordan
israelitterne giver ondt af sig mod mig. Sig til dem: Så sandt jeg lever,
siger Herren: Som jeg selv har hørt jer sige, vil jeg gøre mod jer. Her i
ørkenen skal jeres lig komme til at ligge i fuldt tal, alle som er blevet
mønstret fra tyve år og opefter, fordi I har givet ondt af jer mod mig.'

'Ingen af jer, undtagen Kaleb, Jefunnes søn, og Josva, Nuns søn, skal komme
ind i det land, *som jeg svor, jeg ville lade jer bo i*.'

'I sagde, at jeres familier ville blive taget som bytte; men dem vil jeg
føre derind, og de skal lære det land at kende, som I har vraget. Men jeres
lig skal ligge her i ørkenen. Jeres sønner skal leve som hyrder i ørkenen i
fyrre år, og de skal bære straffen for jeres utroskab, indtil I alle sammen
ligger som lig i ørkenen. Ligesom I brugte fyrre dage til at udspejde
landet, skal I bære jeres straf i fyrre år, et år for hver dag, og I skal
erfare, hvad det vil sige at have mig til fjende.' (4.Mosebog 14:26-34)
Disse tre eksempler viser klart at Gud kan skifte sin mening ifølge de
forandrede omstændigheder her på jorden på den måde at han forbliver tro mod
sig selv som en retfærdig Gud.

Dette princip ses best i disse vers:

'Men det menneske, der synder, skal dø. En søn skal ikke bære straffen for
sin fars synd, og en far skal ikke bære straffen for sin søns synd. Den
retfærdiges retfærdighed skal virke tilbage på ham selv, og den uretfærdiges
uretfærdighed skal virke tilbage på ham selv.'

'Men når den uretfærdige vender om fra alle de synder, han har begået, og
holder alle mine love og øver ret og retfærdighed, skal han bevare livet;
han skal ikke dø. Ingen af de overtrædelser, han har begået, skal huskes.
Ved den retfærdighed, han har øvet, skal han leve. Skulle jeg ønske den
uretfærdiges død? siger Gud Herren. Skal han ikke bevare livet, når han
vender om fra sine handlinger?'

'Men hvis den retfærdige vender om fra sin retfærdighed og øver uret, så han
gør alle de afskyelige handlinger, den uretfærdige gør, skulle han så leve?
Ingen af de retfærdige gerninger, han har øvet, skal huskes. For sin
troløshed og sin synd skal han dø.'

'I siger: Herren handler ikke rimeligt. Hør dog, Israels hus: Handler jeg
ikke rimeligt? Er det ikke jer, der ikke handler rimeligt? Hvis den
retfærdige vender om fra sin retfærdighed og øver uret, så skal han dø for
det; han skal dø for den uret, han øvede. Og hvis den uretfærdige vender om
fra den uretfærdighed, han har begået, og øver ret og retfærdighed, skal han
bevare sit liv. Han ser alle de overtrædelser, han har begået, og vender om
fra dem. Han skal bevare livet; han skal ikke dø.'

'Israels hus siger: Herren handler ikke rimeligt. Handler jeg ikke rimeligt,
Israels hus? Er det ikke jer, der ikke handler rimeligt?' (Ezekiel 18:20-29)
'Far ikke vild! Gud lader sig ikke spotte. Hvad et menneske sår, skal det
også høste' (Galaterne 6:7)

John Cooper

Fra : Lyrik

Dato : 20-07-01 00:34

"John Cooper" <black@bishop1960.freeserve.co.uk> wrote in message
> [...]
og
> hans retfærdighed, og dét kan han ikke gøre (2.Timoteus 2:13).
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det vil altid volde problemer at prøve at få GT til at passe med NT. Det kan
ikke lade sig gøre!
GT siger øje for øje, NT siger det stik modsatte.
Gud er uforanderlig, men på en anden måde end den måde vi forstår
uforanderlig. For han må i vores øjne have forandret sig, når øje for øje
bliver til vend den anden kind til.

A. Hansen er skolelærer. Han er striks overfor klassen og forlanger
diciplen, da det er nogle hårde lømler han skal holde i ave.
Hjemme har han 2 sønner og en datter. De er artige børn og bliver tilladt
meget vide rammer.
A.Hansen er UFORANDERLIG!

Israeliterne blev placeret i en særstilling. Er Gud så rascist? Du kan skyde
underkæben frem og sige:"Ja! Gud er rascist!"
Men særstillingen viste sig ikke at være til frelse for dem, for Gud havde
fra starten tænkt at placere alle mennesker i samme pagtsforhold til Ham.
Derfor var han nødt til at ødelægge deres særstilling. Det var jo indbygget
i Moselov at den retfærdige skulle være tros-retfærdig. Men Moseloven talte
om gerningsretfærdighed, fordi man hele tiden skulle gøre noget for at blive
på rette vej.
Trosretfærdigheden voksede op og sprængte gerningsretfærdigheden og dermed
faldt Moseloven sammen.
Efter sammenfaldet kunne alle mennesker forene sig under trosretfærdighedens
paraply.

Men de som var snublet i "tyrkertro" på gerningsretfærdigheden, fik en
trøstepremie. Nemlig at de som afstammede fra Abraham -også kødeligt-ville
få en ekstra chance, som kompensation for deres besvær.
Men der blev understreget at Abrahams velsignelse lå i hans tro. For i tro
ofrede han Isak. Og i tro udvandrede han fra sit fædreland. (Stort afsavn at
forlade nationalstaten).
Derfor kommer frelseren fra Zion og fjerner gudløsheden fra Jakob. Det er
deres ekstra bonus-chance.

Gud er alligevel den samme ligesom A. Hansen.))

> 'Far ikke vild! Gud lader sig ikke spotte. Hvad et menneske sår, skal det
> også høste' (Galaterne 6:7)
Men ikke fordi han straffer, men fordi man får rød tunge og ondt i maven,
hvis man spiser rød maling.

Hilsen
Jens