/ Forside / Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Rejser & Udflugter
#NavnPoint
Nordsted1 10159
refi 6552
ans 4342
HelleBirg.. 2810
katekismus 2544
piaskov 2400
dova 2399
svendgive.. 2305
Teil 2130
10  jakjoe 1830
Ondt i ørene i jetfly?
Fra : peter


Dato : 07-06-08 11:53

Hej

En bekendt har rejst i jetfly for nylig og fik ganske ondt i ørene
pga. et voldsomt overtryk. Jeg har selv rejst i jetfly for efterhånden
mange år siden. Jeg erindrer ikke, at det var et problem. Hvad er der
sket? Er det bare os, der er blevet gamle? Eller er flyene anderledes
i dag?

Mvh og på forhånd tak for svarene!

 
 
jopa (07-06-2008)
Kommentar
Fra : jopa


Dato : 07-06-08 19:31

"peter" <peter900000@hotmail.com> skrev


En bekendt har rejst i jetfly for nylig og fik ganske ondt i ørene
pga. et voldsomt overtryk. Jeg har selv rejst i jetfly for efterhånden
mange år siden. Jeg erindrer ikke, at det var et problem. Hvad er der
sket? Er det bare os, der er blevet gamle? Eller er flyene anderledes
i dag?


Jeg tror det er meget almindeligt at trykket i flyet indvirker på ørene.
Nok mest som om man har propper i ørene.
Har aldrig været ude for at det gør ondt men ubehageligt er det.

Jeg får det altid og somme tider varer det et par dage.


--
Mvh. John


Michael Knudsen (07-06-2008)
Kommentar
Fra : Michael Knudsen


Dato : 07-06-08 12:34

On Jun 7, 7:53 pm, peter <peter900...@hotmail.com> wrote:

> Er det bare os, der er blevet gamle? Eller er flyene anderledes
> i dag?

Jeg tør ikke udtale mig om, hvorvidt det har noget med alderen at
gøre, men jeg oplever trods mine beskedne 27 år præcist det samme.
Specielt ved landinger får jeg voldsomt ondt i ørerne. Det er virkelig
frygteligt, og det er som regel galt, længe før flyet når jorden.
Desuden får jeg propper i ørerne (stensikkert), og de kan godt
forblive der en dags tid eller to.

--
Michael Knudsen

Nicolai (07-06-2008)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 07-06-08 23:22

>Jeg tør ikke udtale mig om, hvorvidt det har noget med alderen at
>gøre, men jeg oplever trods mine beskedne 27 år præcist det samme.
>Specielt ved landinger får jeg voldsomt ondt i ørerne. Det er virkelig
>frygteligt, og det er som regel galt, længe før flyet når jorden.
>Desuden får jeg propper i ørerne (stensikkert), og de kan godt
>forblive der en dags tid eller to.

Kære venner - som en anden allerede har nævnt: Brug 5 minutter med en
dykker, s¨å har i lært at trykudligne. Det er 100% smertefrit, og det samme
vil fremtidige flyveture være!



Trine Kornum Christi~ (08-06-2008)
Kommentar
Fra : Trine Kornum Christi~


Dato : 08-06-08 10:28

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> writes:

> Kære venner - som en anden allerede har nævnt: Brug 5 minutter med
> en dykker, så har i lært at trykudligne. Det er 100% smertefrit, og
> det samme vil fremtidige flyveture være!

Ikke nødvendigvis. Men et par pust af en næsespray mod forkølelse gør
tricket, hvis ikke trykudligning er nok.

Mvh Trine

--
Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde

http://www.triane.dk - I Biersted, nord for Aalborg

Armand (08-06-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-06-08 22:02

Trine Kornum Christiansen skrev:
> "Nicolai" <spam2005@nifo.dk> writes:
>
>> Kære venner - som en anden allerede har nævnt: Brug 5 minutter med
>> en dykker, så har i lært at trykudligne. Det er 100% smertefrit, og
>> det samme vil fremtidige flyveture være!
>
> Ikke nødvendigvis. Men et par pust af en næsespray mod forkølelse gør
> tricket, hvis ikke trykudligning er nok.
>
Desværre er det blevet et problem at få smuglet næsespray med i kabinen

--
Armand.

Karsten Madsen (09-06-2008)
Kommentar
Fra : Karsten Madsen


Dato : 09-06-08 06:04

Armand skrev:
> Trine Kornum Christiansen skrev:
>> "Nicolai" <spam2005@nifo.dk> writes:
>> Ikke nødvendigvis. Men et par pust af en næsespray mod forkølelse gør
>> tricket, hvis ikke trykudligning er nok.
>>
> Desværre er det blevet et problem at få smuglet næsespray med i kabinen

?

Det har vi aldrig haft problemer med når vi flyver indenfor europa,
heller ikke efter at sikkerhedskravene etc. blev strammet.



Trine Kornum Christi~ (09-06-2008)
Kommentar
Fra : Trine Kornum Christi~


Dato : 09-06-08 09:57

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Desværre er det blevet et problem at få smuglet næsespray med i kabinen

Kan man ikke bare stoppe den i den berømte pose? Og om jeg fatter de
latterlige regler, de er næsten lige så debile som
logningsbekendtgørelsen.

Mvh Trine

--
Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde

http://www.triane.dk - I Biersted, nord for Aalborg

Carsten Keller (09-06-2008)
Kommentar
Fra : Carsten Keller


Dato : 09-06-08 13:58

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message
news:ulk1fyoi5.fsf@trinekc.dk...
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
>
>> Desværre er det blevet et problem at få smuglet næsespray med i kabinen
>>
>
> Kan man ikke bare stoppe den i den berømte pose? Og om jeg fatter de
> latterlige regler, de er næsten lige så debile som
> logningsbekendtgørelsen.

De ville først blive lige så komiske hvis man besluttede at studerende og
bibkioteksbrugere ikke skulle have deres ting i en plasticpose

Keller


Kim Andersen (06-06-2008)
Kommentar
Fra : Kim Andersen


Dato : 06-06-08 22:20

Hej

I skal bare lære og trykudligne!!!

Jeg er selv dykker og kender trickene med at få udlignet - og har dermed
ikke nogle problemer med mine flyveture.

Spørg nogle der dykker - de kan hjælpe jer.

mvh

Kim



"peter" <peter900000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3a68d952-4d8e-4445-a3cc-ee8a92c1957f@d45g2000hsc.googlegroups.com...
Hej

En bekendt har rejst i jetfly for nylig og fik ganske ondt i ørene
pga. et voldsomt overtryk. Jeg har selv rejst i jetfly for efterhånden
mange år siden. Jeg erindrer ikke, at det var et problem. Hvad er der
sket? Er det bare os, der er blevet gamle? Eller er flyene anderledes
i dag?

Mvh og på forhånd tak for svarene!



Karsten Madsen (08-06-2008)
Kommentar
Fra : Karsten Madsen


Dato : 08-06-08 08:46

Kim Andersen kom med denne ide:

> I skal bare lære og trykudligne!!!
> Spørg nogle der dykker - de kan hjælpe jer.

Og hvis man ikke lige har så'en en i nærheden, kan de specielle
flyve-ørerpropper man kan få på apoteket anbefales. Gerne i kombination
med et par pust med en almindelig "forkølelses-spray", det hjælper
(siger min datter :D ).



Per Nielsen (08-06-2008)
Kommentar
Fra : Per Nielsen


Dato : 08-06-08 09:05

Karsten Madsen wrote:
> Og hvis man ikke lige har så'en en i nærheden, kan de specielle
> flyve-ørerpropper man kan få på apoteket anbefales. Gerne i
> kombination med et par pust med en almindelig "forkølelses-spray",
> det hjælper (siger min datter :D ).

Det med ørepropperne kan jeg skrive under på Jeg plejer at sætte
propperne i lige før start, og lade dem sidde i indtil ca 5 minutter efter
maxhøjde er nået. De ryger så i igen når flyet påbegynder landing, altså
helt oppe fra maxhøjde. Jeg tager dem ud igen når flyet er stoppet på
holdepladsen. Og der bliver gabt, holdt for næsen og pustet, sammt suttet
bolche imens.

Jeg tror det må være noget med at ørepropperne forsinker trykforskellens
påvirkning af øret. Når øret får mere tid til at vænne sig til at
trykforskellen øges lidt langsommere, kan det bedre håndtere det. Hvis nogen
har en mere videnskabelig forklaring på det, hører jeg da gerne nærmere :)



peter (07-06-2008)
Kommentar
Fra : peter


Dato : 07-06-08 16:46

On 8 Jun., 00:22, "Nicolai" <spam2...@nifo.dk> wrote:
> >Jeg tør ikke udtale mig om, hvorvidt det har noget med alderen at
> >gøre, men jeg oplever trods mine beskedne 27 år præcist det samme.
> >Specielt ved landinger får jeg voldsomt ondt i ørerne. Det er virkelig
> >frygteligt, og det er som regel galt, længe før flyet når jorden.
> >Desuden får jeg propper i ørerne (stensikkert), og de kan godt
> >forblive der en dags tid eller to.
>
> Kære venner - som en anden allerede har nævnt: Brug 5 minutter med en
> dykker, s¨å har i lært at trykudligne. Det er 100% smertefrit, og det samme
> vil fremtidige flyveture være!

Kunne vi, der ikke kender en dykker ikke få at vide, hvordan man
trykudligner? Skal det ske under hele flyturen? Ang. trykudligning:
Har jetfly ikke en trykudligningsmaskine, så dette undgås? Kan de da
ikke lave jetflyene ordentligt? Så svært kan det vel heller ikke være?

Herluf Holdt, 3140 (08-06-2008)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 08-06-08 00:20

peter skrev:

> Kunne vi, der ikke kender en dykker ikke få at vide, hvordan man
> trykudligner?

Jeg har ikke lige en dykker i nærheden, men jeg fik en gang dette
tip: Tag en indånding, luk munden, klem med "tommel og pege" om
næsen, så næseborene lukkes. Prøv så at presse luft ud. Du kan
mærke at der sker noget i øregangene, måske giver det et lille
"smeld" i trommehinderne.

> Skal det ske under hele flyturen? Ang. trykudligning: Har jetfly
> ikke en trykudligningsmaskine, så dette undgås? Kan de da ikke
> lave jetflyene ordentligt? Så svært kan det vel heller ikke være?

Alle fly, som flyver i en vis marchhøjde, har trykkabine. Det lader
til at trykudligningen ikke rigtigt kan følge med, når man går for
hurtigt ned fra denne højde. I såkaldt "gamle dage", synes jeg
ofte at det var særlig slemt, når Sterlings norske piloter fik lov
til at foretage "visual approach". Mange af passagererne skreg
af smerte. Det var sikkert noget de der barske, norske piloter
morede sig med.

--
Herluf :·)


Nicolai (08-06-2008)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 08-06-08 21:47

>> Kunne vi, der ikke kender en dykker ikke få at vide, hvordan man
>> trykudligner?
>
> Jeg har ikke lige en dykker i nærheden, men jeg fik en gang dette
> tip: Tag en indånding, luk munden, klem med "tommel og pege" om
> næsen, så næseborene lukkes. Prøv så at presse luft ud. Du kan
> mærke at der sker noget i øregangene, måske giver det et lille
> "smeld" i trommehinderne.
>
>> Skal det ske under hele flyturen? Ang. trykudligning: Har jetfly
>> ikke en trykudligningsmaskine, så dette undgås? Kan de da ikke
>> lave jetflyene ordentligt? Så svært kan det vel heller ikke være?


Ovenstående forklaring er fin. Her et par tip:

- Øv på landjorden
- Pust aldrig hårdt
- Pust langsomt indtil man tydeligt mærker udligninen i øret ( jeg
garanterer det er smertefrit :)
- Øvning inden flyveturen gør mester
- Trykudling i samme sekund du mærker pres i øret - vent ikke til der er
smerte, for så kan selve trykudligningen også gøre ondt under landingen

Og ER man snotforkølet kan det være lidt svært at trykudligne :)

Spørgsmål er velkommen




Ove Kjeldgaard (09-06-2008)
Kommentar
Fra : Ove Kjeldgaard


Dato : 09-06-08 20:06

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> wrote:

>Og ER man snotforkølet kan det være lidt svært at trykudligne :)

I den tilstand kan selv bjergkørsel være træls...


--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Nicolai (09-06-2008)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 09-06-08 22:13

>>Og ER man snotforkølet kan det være lidt svært at trykudligne :)
>
> I den tilstand kan selv bjergkørsel være træls...

Hehe ja - selv en stor dansk bakke kan drille lidt!



Herluf Holdt, 3140 (09-06-2008)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 09-06-08 23:41

Nicolai skrev:

>>> Og ER man snotforkølet kan det være lidt svært at trykudligne :)

>> I den tilstand kan selv bjergkørsel være træls...

> Hehe ja - selv en stor dansk bakke kan drille lidt!

Og togturen gennem Storebæltstunnellen.

--
Herluf :·)


Bjarne (08-06-2008)
Kommentar
Fra : Bjarne


Dato : 08-06-08 04:56

peter skrev:
> Hej
>
> En bekendt har rejst i jetfly for nylig og fik ganske ondt i ørene
> pga. et voldsomt overtryk. Jeg har selv rejst i jetfly for efterhånden
> mange år siden. Jeg erindrer ikke, at det var et problem. Hvad er der
> sket? Er det bare os, der er blevet gamle? Eller er flyene anderledes
> i dag?
>
> Mvh og på forhånd tak for svarene!
Min datter og jeg fik voldsomme smerter i ørerne, da vi fløj hjem fra
London med Sterling, og vi var ikke syge/forkølede eller andet.

Det var ret kraftigt uvejr, og jeg tror, at vi fløj i stor højde indtil
kort før Aalborg, sådan at trykstigningen skete over få minutter.

Når man er oppe i 11 km højde, er trykket i kabinen betydeligt lavere
end på jorden.

Hvis vi var gået gradvist ned i lavere højde, havde det næppe gjort så
ondt.

Forøvrigt gyngede vingerne faretruende op og ned lige før landingen, så
det var en lettelse, da vi kørte hen ad landingsbanen uden at vingerne
ramte jorden.

Efter den oplevelse vil jeg absolut foretrække at tage toget - også til
London - selvom det desværre koster lidt mere.

vh
Bjarne

Nicolai (08-06-2008)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 08-06-08 21:44

> Efter den oplevelse vil jeg absolut foretrække at tage toget - også til
> London - selvom det desværre koster lidt mere.

Intet unormalt i din historie. Trykudling og flyvning er 100% smertefrit.



Bjarne (09-06-2008)
Kommentar
Fra : Bjarne


Dato : 09-06-08 06:08

Nicolai skrev:
>> Efter den oplevelse vil jeg absolut foretrække at tage toget - også til
>> London - selvom det desværre koster lidt mere.
>
> Intet unormalt i din historie. Trykudling og flyvning er 100% smertefrit.
>
Mennesker er meget forskellige og du påstår "100 %".
Nu er det ikke sådan, at vi ikke gjorde noget for at udligne trykket,
selvom nogle her i deres hellige (mis)tro går ud fra det.

Sagen er vel også, at flyvninger er meget forskellige.
Vi oplevede at flyve i stor højde indtil kort før landingen, dvs. at den
fuld trykstigning kom på meget kortere tid end normalt.

At det så var uvejr, og at det virkede kort før landingen som om flyets
vinger kom i svingninger, gør det ikke bedre.

Bjarne




Nicolai (09-06-2008)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 09-06-08 08:07

>> Intet unormalt i din historie. Trykudling og flyvning er 100% smertefrit.
> Mennesker er meget forskellige og du påstår "100 %".

Korrekt.

> Nu er det ikke sådan, at vi ikke gjorde noget for at udligne trykket,
> selvom nogle her i deres hellige (mis)tro går ud fra det.

No offence, men lyder jo ikke som om i gør det korrekt?

> Sagen er vel også, at flyvninger er meget forskellige.
Ja?

> Vi oplevede at flyve i stor højde indtil kort før landingen, dvs. at den
> fuld trykstigning kom på meget kortere tid end normalt.
Tværtimod. Det sker ofte.

> At det så var uvejr, og at det virkede kort før landingen som om flyets
> vinger kom i svingninger, gør det ikke bedre.

Intet unormalt i den tur.



Bjarne (09-06-2008)
Kommentar
Fra : Bjarne


Dato : 09-06-08 17:33

Nicolai skrev:
>>> Intet unormalt i din historie. Trykudling og flyvning er 100% smertefrit.
>> Mennesker er meget forskellige og du påstår "100 %".
>
> Korrekt.
>
>> Nu er det ikke sådan, at vi ikke gjorde noget for at udligne trykket,
>> selvom nogle her i deres hellige (mis)tro går ud fra det.
>
> No offence, men lyder jo ikke som om i gør det korrekt?

Det kan godt undre mig, at du er så klog, at du kan vurdere det uden at
vide, hvordan vi gør

Bjarne

Michael Knudsen (08-06-2008)
Kommentar
Fra : Michael Knudsen


Dato : 08-06-08 01:42

On Jun 8, 1:20 am, "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJ...@privat.dk>
wrote:

> Jeg har ikke lige en dykker i nærheden, men jeg fik en gang dette
> tip: Tag en indånding, luk munden, klem med "tommel og pege" om
> næsen, så næseborene lukkes. Prøv så at presse luft ud. Du kan
> mærke at der sker noget i øregangene, måske giver det et lille
> "smeld" i trommehinderne.

Det råd havde jeg også hørt om, men det hjalp desværre ikke. Jeg
forsøgte også at gabe på livet løs -- det er der også folk, der har
foreslået -- men uden held.

--
Michael Knudsen

;o\)-max- (08-06-2008)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 08-06-08 10:23


"Michael Knudsen"
"Herluf Holdt, 3140
wrote:

> Jeg har ikke lige en dykker i nærheden, men jeg fik en gang dette
> tip: Tag en indånding, luk munden, klem med "tommel og pege" om
> næsen, så næseborene lukkes. Prøv så at presse luft ud. Du kan
> mærke at der sker noget i øregangene, måske giver det et lille
> "smeld" i trommehinderne.

Det råd havde jeg også hørt om, men det hjalp desværre ikke. Jeg
forsøgte også at gabe på livet løs -- det er der også folk, der har
foreslået -- men uden held.

--
Michael Knudsen

Så vidt jeg husker fra mit dykker kursus - er der nogle mennesker
der ikke kan tryk udligne, så vidt jeg husker kunne det ordnes med
et "simpelt" operativt indgreb, måske du skulle snakke med din
læge.. -max-



BoA (10-06-2008)
Kommentar
Fra : BoA


Dato : 10-06-08 10:56

peter skrev:
> Hej
>
> En bekendt har rejst i jetfly for nylig og fik ganske ondt i ørene
> pga. et voldsomt overtryk. Jeg har selv rejst i jetfly for efterhånden
> mange år siden. Jeg erindrer ikke, at det var et problem. Hvad er der
> sket? Er det bare os, der er blevet gamle? Eller er flyene anderledes
> i dag?
>
> Mvh og på forhånd tak for svarene!


Også for mange år siden kunne flyvning
give problemer med tryk-smerter i ørene
og/eller bihulerne. Har selv altid haft
mange problemer med dette gennem mange
år -også selv om jeg har lært at
trykudligne i forbindelse med dykning !
Jeg har altid måttet bruge næsespray
eller næsedråber i forbindelse med
dykning og flyvning. Et godt middel er
"Otrivin" som dog af nogle opleves som
så kraftigt virkende at det i sig selv
kan være ubehageligt. Der findes også
andre midler. Hvis man er nervøs for at
få problemer med sikkerhedskontrollen så
kan flere af præparaterne fås som små
engangs-ampuller i plastis som let kan
medbringes. De indeholder ca 1-2 ml
væske hver. Nogle gange har
kabinepersonalet også disse dråber til
brug i nødstilfælde, men det er absolut
bedst selv at bruge dråberne ca ½ time
før start og landing og ikke vente til
problemet viser sig !

med bedste hilsner
fra
BoA

J (10-06-2008)
Kommentar
Fra : J


Dato : 10-06-08 12:39

On Tue, 10 Jun 2008 11:56:11 +0200, BoA <boaFJERNDETTEboa@tiscali.dk>
wrote:

>peter skrev:
>> Hej
>>
>> En bekendt har rejst i jetfly for nylig og fik ganske ondt i ørene
>> pga. et voldsomt overtryk. Jeg har selv rejst i jetfly for efterhånden
>> mange år siden. Jeg erindrer ikke, at det var et problem. Hvad er der
>> sket? Er det bare os, der er blevet gamle? Eller er flyene anderledes
>> i dag?
>>
>> Mvh og på forhånd tak for svarene!
>
>
>Også for mange år siden kunne flyvning
>give problemer med tryk-smerter i ørene
>og/eller bihulerne. Har selv altid haft
>mange problemer med dette gennem mange
>år -også selv om jeg har lært at
>trykudligne i forbindelse med dykning !
>Jeg har altid måttet bruge næsespray
>eller næsedråber i forbindelse med
>dykning og flyvning. Et godt middel er
>"Otrivin" som dog af nogle opleves som
>så kraftigt virkende at det i sig selv
>kan være ubehageligt. Der findes også
>andre midler. Hvis man er nervøs for at
>få problemer med sikkerhedskontrollen så
>kan flere af præparaterne fås som små
>engangs-ampuller i plastis som let kan
>medbringes. De indeholder ca 1-2 ml
>væske hver. Nogle gange har
>kabinepersonalet også disse dråber til
>brug i nødstilfælde, men det er absolut
>bedst selv at bruge dråberne ca ½ time
>før start og landing og ikke vente til
>problemet viser sig !
>

Nogle mennesker har meget snævre eustatiske rør. Mig selv indbefattet.
Det har derfor altid været et problem for mig. Jeg bruger den med
otrivin, - men jeg frygter forkølelse i forbindelse med flyvning.
Jeg er samtidig ret tunghør, så jeg er ret hjælpeløs i tiden efter en
uheldig landing. Resultatet er jo svingende. Trykudligningen kan tage
alt fra 1/2 time til flere dage. Jeg har ofte en otovent med
(håndkøbsudsalg). Det er et ballonapparat til trykudligning.

Jeg har et Tissot ur, der kan måle tryk og oversætter dette til en
ækvivalent højde. Hermed kan jeg vurdere flyenes trykkabiner. Men det
er som sagt ikke alt. Ofte spiller tempoet, hvormed der skiftes højde,
ind.
Store fly (jumbojets) har ofte et tryk svarende til 1800 hm. Medens
mindre maskiner kan komme helt op på 2300 hm. Jeg fløj lige til Berlin
fra København med en lille maskine. Der havde vi kun 1400 hm, men det
er jo nok fordi det kun tog 45 minutter, og vi var ikke højt oppe.

Men hvis man har problemer med det, skal man helst ikke sove under
landingen !

mvh

John

Pernille (14-06-2008)
Kommentar
Fra : Pernille


Dato : 14-06-08 21:10


"peter" <peter900000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3a68d952-4d8e-4445-a3cc-ee8a92c1957f@d45g2000hsc.googlegroups.com...
Hej

En bekendt har rejst i jetfly for nylig og fik ganske ondt i ørene
pga. et voldsomt overtryk. Jeg har selv rejst i jetfly for efterhånden
mange år siden. Jeg erindrer ikke, at det var et problem. Hvad er der
sket? Er det bare os, der er blevet gamle? Eller er flyene anderledes
i dag?

Pres luft ud gennem ørerne.
Hold for næsen, med lukket mund, og blæs så luft ud gennem ørerne.
Nemt. Jeg gør det altid, når jeg flyver.





Lars Ehlers (16-06-2008)
Kommentar
Fra : Lars Ehlers


Dato : 16-06-08 21:54

On Sat, 7 Jun 2008 10:53:21 -0700 (PDT), peter
<peter900000@hotmail.com> wrote:

Fandt en forklaring på fænomet hos rejseliv.dk:

Lufttryk

Når flyet er i såkaldt marchhøjde - i 10-12 kilometers højde - er
trykket i kabinen faldet til, hvad der på jorden svarer til at opholde
sig i 1.800 til 2.400 meters højde.

Når kabinetrykket falder, så udvider luften sig. Det kan give smerter
i bihuler og i ører, når luften i mellemøret bag trommehinden udvider
sig og ikke umiddelbart kan udlignes (via det eustakiske rør). Når
kabinetrykket stiger igen ved landing, kan der også/igen opstå
smerter, når der omvendt kommer undertryk i bihuler og mellemøre.

Når luften udvider sig i kabinen, mærkes det også i maven. Man har
omkring en liter luft i maven, og den udvider sig op til 40 procent,
så man kan føle sig ret oppustet.

Akut tandpine kan også være en følge af lufttrykket. Har man en
luftlomme under en plombe, udvider luften sig også der og kan irritere
nerven i tandroden.

Tips: Trykket i bihuler og ørerne kan udlignes med synkebevægelser og
store kæbebevægelser. Under landing kan man »puste ud« med lukket mund
og næse, så luften bliver presset ud i ører og bihuler.

Det kan måske være svært at finde ud af for børn, men da kan man på
apoteket købe en anordning, som man med næsen puster en ballon op med.
Forkølelse kan gøre det sværere at udligne. Pus da næse hyppigt, brug
næsedråber eller spray. Tag medicinen to minutter før start og igen en
halv time før landing.


Jeg oplever det selv fra tid til anden, men det er kun i visse
situationer, specielt når flyet ændrer højde hurtigt. F.eks. i San
Joses lufthavn i det nordlige Californien, hvor man p.g.a. lokale love
ikke må flyve lavt over beboelsesområder. Løsningen er at lade flyet
stige meget hurtigt lige efter, det er lettet. Det kan tydeligt mærkes
i ørene!

--
Lars Ehlers
"Screw you guys I'm going home" (Eric Cartman)

Johannes (17-06-2008)
Kommentar
Fra : Johannes


Dato : 17-06-08 01:11

Forkølelse! - det kan virkelig gøre ondt, da røret mellem øre og mund er
stoppet.
Så lad være med at flyve når du er forkølet.

Men den bedste løsning - Trykudlign ligesom dykkere, når du mærker en
trykken for øret.
HUSK at trykudligne før det ondt! - fordi det bliver sværere jo større
trykforskellen er..
Så gør det nogen gange under starten og før landing - når du kan mærke
trykket på øret.

1. Tag en stor indåndning.
2. Tryk om næsen med dine fingere - luk munden.
3. Pust til - stadigvæk med lukket mund og næse.
4. Et klik høres i begge øregange.
5. Tryk er udlignet

Overstående virker ved at man åbner for en muskel der lader luft går fra
næsen/munden via et tyndt rør op til det indre øre, dermed trykudligner man
mellem det indre øre og det yde øres. Og det er netop pga trykforskellen at
det går ondt.

Sammen muskel aktivers normalt også ved feks gab og ved at tykke tyggummi,
man kan også gøre det på kommando uden at åbne munden - ved lidt øvelse.

Nogle mennesker har også bare generalt ondt,
feks hvis trykket ikke kan komme ud af bihulerne,
og det kan man ikke rigtig gøre noget ved.

Det kan også bare være at piloten gik hurtigt op/ned,
og det kan jo skyldes mange ting(også sikkerheds mæssige).

--
Med Venlig Hilsen
Johannes



BoA (17-06-2008)
Kommentar
Fra : BoA


Dato : 17-06-08 12:46



Johannes skrev:
> ............
> Nogle mennesker har også bare generalt ondt,
> feks hvis trykket ikke kan komme ud af bihulerne,
> og det kan man ikke rigtig gøre noget ved.
>
> ............

Det er ikke rigtigt, at man ikke kan
gøre noget ved smerter fra bihulerne.
Kraftigt virkende næsedråber, som fx.
"Otrivin", får slimhinderne i
næsehulrummet til at trække sig sammen,
men bevirker også at der bliver bedre
forbindelse til bihulerne, hvorved
trykudligningen lettes.
Der findes også næsedråber baseret på en
svag opløsning af stoffet efedrin, men
de bør undgås, da efedrin i mange
sammenhænge betragtes som et
"doping-stof" beslægtet med amfetamin.
Smerter fra en dårlig og utæt
tandfyldning er derimod mere
problematiske at gøre noget ved, når de
pludseligt kommer i flyet. Ved den
mindste "murren" fra en tand i tiden før
en flyrejse bør man for sin egen skyld
tage en tur til tandlægen !

Med bedste hilsner
fra
BoA

Lars Ehlers (17-06-2008)
Kommentar
Fra : Lars Ehlers


Dato : 17-06-08 18:35

On Tue, 17 Jun 2008 02:10:33 +0200, "Johannes"
<loopforever@NOSPAMgmail.com> wrote:

>Sammen muskel aktivers normalt også ved feks gab og ved at tykke tyggummi,
>man kan også gøre det på kommando uden at åbne munden - ved lidt øvelse.

Jeps, når man først har lært det, så er det uhyre nemt. Jeg rejser
hver eller hveranden uge (oftest på længere flyveture), og tricket
virker perfekt. Men som du slev siger i starten af dit indlæg, så
virker det ikke rigtigt, når man er forkølet

>Det kan også bare være at piloten gik hurtigt op/ned,

Det er min erfaring. Måske har det også noget at gøre med størrelsen
på flyet. Jeg flyver ofte mellem London og San Francisco og det er
altid en Boing 747. Det er sjældent, at jeg er nødt til at trykudligne
på den tur.
--
Lars Ehlers
"Screw you guys I'm going home" (Eric Cartman)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177549
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408820
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste