Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D3 og RAW format
Fra : Gunnar Laurhammer

Dato : 07-06-08 20:48

Hei alle sammen.

Jeg fulgte en liten diskusjon på no.fritid.foto, og der ble denne linken
referert til http://astrosurf.com/buil/nikon_test/test.htm
Siden det har vert mye diskusjon på dette forumet rundt støy og Nikon D3, så
tenkte jeg at dette kanskje kunne være interresant lesning for en del av
dere.

konklusjonen er at Nikon D3 er et glimrende kamera, men det leverer ikke RAW
filer.. Det er rett og slett umulig å få en RAW fil fra en Nikon D3.
Problemet vil egentlig være begrenset til de som skal benytte kameraet til
astronomi fotografering.

mvh
Gunnar

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 07-06-08 21:42

"Gunnar Laurhammer" <g.l@**haugnett.no> skrev i en meddelelse
> Hei alle sammen.
> filer..

Nej NEF
LOL

mvh torben

Fra : Jan

Dato : 08-06-08 12:28

> Nej NEF
> LOL
>
> mvh torben

Om filen hedder NEF erle cr2, raw osv er ikke pointen. mendet at en såkalt
rå datafil fra en D3 ikke er en rå data fil, der er foretaget støjreduktion
i kameraet. Det er dog efter min mening lige meget bare resultatet er godt.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 08-06-08 12:39

"Jan" <Jdd@thorpost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rå datafil fra en D3 ikke er en rå data fil, der er foretaget
> støjreduktion i kameraet. Det er dog efter min mening lige meget bare
Det var hel klart ment som en spøg

Fra : Bo Bjerre

Dato : 08-06-08 10:20

Gunnar Laurhammer wrote:
> [...]
> filer.. Det er rett og slett umulig å få en RAW fil fra en Nikon D3.
> Problemet vil egentlig være begrenset til de som skal benytte kameraet til

Jo, hvis ikke kanon fotograferne har "patent" på betegnelsen "RAW", så
for du fine rå-data-filer fra D3. Den hedder NEF og kan være enten 12
eller 14 bit og kan være komprimerede tabsfrit eller med tab (som jeg
ikke har kunnet eftervide i praksis)

Der sker en mapping fra sensorens data til det format, der gemmes, og
der indgår ved lange eksponeringer en støjreduktion, som astroneomer
ikke synes er OK. De færreste køber et kamera for at bruge det til
astronomi, og de fleste seriøse astronomer køber ikke et DSLR for at
fotografere astronomi med.

Hvis du skal have et seriøst sted at læse videre om netop støj og
ydeevne, så må det være:
http://www.clarkvision.com/
http://www.clarkvision.com/imagedetail/index.html

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 08-06-08 11:00

"Bo Bjerre" <bo@FJERNESsarek.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Der sker en mapping fra sensorens data til det format, der gemmes,

For dem som finder det interessant, så har Nikon D3 6 stk Analog Devices AD
9974 dual-channel signal processorer i indgangstrinet fra sensoren
http://www.chipworks.com/blogs.aspx?id=4626&blogid=86
http://www.analog.com/en/prod/0%2C2877%2CAD9974%2C00.html

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-06-08 13:23

> [...]
> du fine rå-data-filer fra D3. Den hedder NEF og kan være enten 12 eller 14
> bit og kan være komprimerede tabsfrit eller med tab (som jeg ikke har

Nej RAW er ikke en Canon betegnelse. RAW gælder data direkte fra sensoren
efter A/D konvertering uanset kameramærke.

> [...]
> astronomi med.
>
> Hvis du skal have et seriøst sted at læse videre om netop støj og ydeevne,

En anden interessant artikkel findes her
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/noise.shtml, som ikke omhandler
det issue som Gunnar fremkommer med, men netop støj og ydeevne i en
sammenligning mellem to af markedets for tiden high-end kameraer. En lidt
overraskende konklusion, måske for nogen.
Mvh,
Hans

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-06-08 14:19

Hans Kruse skrev:

> [...]
> sammenligning mellem to af markedets for tiden high-end kameraer. En lidt
> overraskende konklusion, måske for nogen.

Nok mest for den, der tidligere hårdnakket har fastholdt, at D3 skulle
sammenlignes med 1D og ikke med 1Ds

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-06-08 13:27

"Gunnar Laurhammer" <g.l@**haugnett.no> wrote in message
> [...]
> så tenkte jeg at dette kanskje kunne være interresant lesning for en del

Denne reference har været fremme her i gruppen for snart et halvt år siden.

> [...]
> Problemet vil egentlig være begrenset til de som skal benytte kameraet til

Denne filtrering, som sker ved længere eksponeringer findes så vidt jeg har
set ikke ved kortere eksponeringer. Denne artikkel
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/noise.shtml kasterlidt mere lys
over hvorfor der er forskel på støjperformance og at sammenligning af støj
ikke er en hel triviel sag.
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-06-08 14:44

> [...]
> http://www.luminous-landscape.com/tutorials/noise.shtml kasterlidt mere
> lys over hvorfor der er forskel på støjperformance og at sammenligning af

En artikkel mere om filtrering af RAW filer
http://theory.uchicago.edu/~ejm/pix/20d/tests/noise/noise-p4.html.
Heraf fremgår det at D3 har filtrering af RAW filer for længere
eksponeringer end 1/4s.
Mvh,
Hans

Fra : Gunnar Laurhammer

Dato : 14-06-08 19:00

> [...]
> http://theory.uchicago.edu/~ejm/pix/20d/tests/noise/noise-p4.html.
> Heraf fremgår det at D3 har filtrering af RAW filer for længere

Dette var faktisk nytt for meg, og viser jo at dette er en svært bevist og
sannsynlegvis gjennomtenkt handling fra Nikon sin side.

Det som uansett er synd, er det som beskrives i den siste setningen, "The
problem with these alterations of raw data is that the user cannot turn them
off! Image data is irretrievably adulterated by the noise reduction process"

Som jeg tidligere har sagt her i gruppen, så er jeg ikke fan av noe spesielt
merke. Jeg kjøpte mitt EOS 5D utelukkende fordi jeg har hatt Canon
tidligere, og derfor ikke ønsket å skifte ut min optikk.
At Nikon leverer gode produkter er det ingen tvil om. Jeg liker uansett å se
på teknikken som er benyttet, og sammenligne produktene.

Mvh Gunnar