Hvilken græsk ø?
Fra : Lars Hansen

Dato : 06-06-08 13:05

Hej Rejsende :)

Kæresten og jeg vil gerne til en græsk ø i år, men hvilken?
Vi har aldrig været på nogle af dem, vi har følgende kriterier:

Lækre sandstrande.
Flotte udsigter.
Mulighed for lidt lokal shopping, Vi er ligeglade med kendte mærkevarer
osv..
Gode restauranter.
Mulighed for at leje en bil og tage på nogle flotte ture.
Bevaret lokale byer, der ikke er spoleret af ren turisme.

Er der nogle der har prøvet noget, og som vil give os lidt råd?
Vi skal simpelthen bare ned og koble af, og nyde livet :)

Mvh
Lars

Fra : Marianne Kristiansen

Dato : 06-06-08 13:55

On Fri, 6 Jun 2008 14:05:01 +0200, Lars Hansen wrote:

> Kæresten og jeg vil gerne til en græsk ø i år, men hvilken?

Chios!

> Lækre sandstrande.

Karfas, Komi, Lithi og den flotteste av dem alle: Agia Dynami, en "blå
lagune". Chios har flest stenstrender, men de sandstrender som er, er lekre
:)Av stenstrender er mine favoritter Agia Fotia og Nagos.

> Flotte udsigter.

Mange av dem på Chios. Ta en tur til F.eks Avgonima og spis middag og se
solen gå ned i Egeerhavet eller til Anavatos og besøk ørneredelandsbyen
hvor hundrevis av kvinner og barn kastet seg utfor klippene for å unngå å
bli tatt til fange av Tyrkerne. Eller spis middag på To Apomero i Kambos og
spis med utsikt til lysene i Chios by og over i Tyrkia.

> Mulighed for lidt lokal shopping, Vi er ligeglade med kendte mærkevarer
> osv..

Chios by er stor og har alt. Fra kjente merkevarer til lokal blikkenslager,
skinnmaker, butikker som selger lokal mastiki, konservert frukt etc.

> Gode restauranter.

Mange :)Både hvis man ønsker gresk mat eller mer i retning internasjonal
meny. Dog finner man ikke franske gourmet-restauranter. Tror jeg.

> Mulighed for at leje en bil og tage på nogle flotte ture.

Lei bil og besøk Avgonima og Anavatos, middelalderbyene Mesta, Pirgi,
Olympi og ta en tur innom dryppstensgrotten. Kjør nordover og besøk
"fjellandsbyer" eller sørover til lavastranden Mavra Volia, stenstranden
Vroulidia, besøk klosteret Nea Moni eller bare kjør en tur og nyt
variasjonene i landskapet fra slettelandskapet Kambos til fjellandskapet i
nord/midt på øya.

> Bevaret lokale byer, der ikke er spoleret af ren turisme.

Chios har så lite turisme at alle byene er bevart som de skal være :)

Og det beste av alt: I år kan man komme til Chios fra Danmark igjen.
http://www.amisol.dk

--
Marianne
http://home.no.net/mixelite

Fra : Armand

Dato : 06-06-08 21:49

Lars Hansen skrev:
> Hej Rejsende :)
>
> Kæresten og jeg vil gerne til en græsk ø i år, men hvilken?
> Vi har aldrig været på nogle af dem, vi har følgende kriterier:
>
> Lækre sandstrande..........

vi har her i huset været glade for Grækenland.
Grækernes venlighed er blevet understreget af to ferier hos de gnavne
spanioler ved Costa del Sol samt det dyre Italien.
Men sandstreande er nok dét de vulkanske små-øer har mindst af

I modsætning til fastlandet er øerne behageligt fri for afrikanske
strandsælgere og de små ø-samfunds beherskede trafik giver en anden ro
end når man bor på den modsatte side af strand-hovedvejen på Costa del Sol.
Billeje og udflugter er af samme grund begrænset og i mange tilfælde vil
det istedet være en nær-oplevelse at tage rutebilen øen rundt!

Hver ø har sin historik, men jeg tror at Rhodos er en god indfaldsvinkel
til det græske ø-rige både p.g.a. størrelsen (der giver bedre mulighed
for afveksling) mer-forekomst af sandstrande og Rhodos by's borg der er
et sandt virvar af små forretninger og restauranter!

Kos vil jeg advare imod, ud fra den kendsgerning at dén er den græske
ækvivalent til de unges Ibiza.

Korfu, der til forskel ligger i Adriaterhavet, er atypisk for det græske
ørige, derved at den er aldeles grøn, men også insektfyldt (myg!) hvoraf
man ikke plages særligt på de øvrige soltørrede øer.

--
Armand.

Fra : lio

Dato : 07-06-08 18:45

Hejsa Lars
Jeg vil også sige Rhodos
Der har man det meste man søger.

Nu er det ved at være på tide vi skal til Rhodos igen igen,
min kone for 5 jeg for 6 gang,

Har været i den gamle bydel i Rhodos by,
Akropolis - Lindos - Faliraki (Water park http://www.water-park.gr/) Rhodini
Park.

Men ikke sommerfugledalen.

Har aldrig været længer nede end Lindos.

Jeg vil bare lige høre om der er nogen der kender
nogle gode steder på Rhodos.

Vi skal bo på hotel Africa for 5 gang en lille gammel hotel der ligger i
topen af øen.
Min svigerfar har været på hotel Africa 25 gange så vi er godt kendt på den
hotel.

Mvh. Lars

Fra : Armand

Dato : 07-06-08 19:52

Armand skrev:

> vi har her i huset været glade for Grækenland.

Ups! Det lyder som at vi ikke længere er det mere, hvilket ikke er
tilfældet!
Netop af de nævnte årsager er Grækenland vores favorit, som vi, p.g.a.
den lave dollar-kurs, blot har svigtet et par gange de senere år !

I TV har de lige nævnt danskernes svage rejselyst p.g.a. det for tiden
værende vejr, så måske at i blot skulle lade forsynet råde og sigte
efter billigste tur til en græsk ø (excl. Kos), og gøre jeres første
erfaringer dér :-/

--
Armand.