Yucatan, Mexico
Fra : Jan Kristensen

Dato : 06-06-08 07:44

Hej NG

vi kunne godt tænke os en tur til Yucatan og kører rundt, men er det en god
ide?? Vi tænker på sikkerheden med selv at køre rundt i bil i Mexico.

Mvh

Jan + familie

Fra : "

Dato : 06-06-08 08:48

"Jan Kristensen" <vang@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> vi kunne godt tænke os en tur til Yucatan og kører rundt, men er det en
> god ide?? Vi tænker på sikkerheden med selv at køre rundt i bil i Mexico.

Jeg har selv engang lejet en VW boble 'fusca' tre dage i Playa del Carmen
som afslutning på en rejse fra Mexico City til Yucatan (vi brugte busser som
virkede fint!), min erfaring var at vejene 'ude på landet' er meget
dårlige!, samt et rimeligt korrupt politi, de prøver at platte penge ud af
en for alt bare de ser du er hvid, siger det ene og det andet er ulovligt,
det tager så ca 30 min hvor man spiller dum, så de giver op...

generelt har jeg ikke haft problemer med lande som USA,Canada,Spanien der
har jeg lejet bil flere gange, selv i Tunesien og Tyrkiet havde jeg mindre
problemer end i Mexico.

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 06-06-08 09:52

Hej Jan.
I 2003 holdt jeg først en uges ferie i Playa Del Carmen, og kørte derefter
rundt i det sydlige Mexico med min kone og vores 2 store drenge (15+17).
Vi følte på intet tidspunkt at vores sikkerhed var i fare, men jeg tror også
at det er et spørgsmål om hvilke signaler man udsender (hvis man ligner et
offer, bli'r man jaget..).
Vi kørte først ind til Chichen Itza, så til Uxmal, så ned gennem Campeche,
og videre ned til Palenque der ligger i Chiapas-delstaten, hvor der altid er
ballade og bøvl, og her var der soldater-bemandede check-points, hvor de
skulle se hvem vi var, og hvad vi havde for. Det er i øvrigt også i det
aller sydligste Chiapas, at der får nogle år tilbage skete nogle
kidnapninger af turister, men det var vist mest for at indianerne dernede
ville have regeringens bevågenhed...
Omkring Palenque er der meget meget fattigt, og vi oplevede flere
forskellige former for turist-plat. Bl.a. trækker de nogle steder et tov
over vejen for at få bilerne til at stoppe, hvorefter de prøver at sælge
frugt m.v., men man kan bare købe noget, og så vise det frem til de næste,
der så lader én passere. Vi oplevede også nogle unge fyre ved Palenque, der
tilbød "wash and watch" af bilen for ca. kr. 12,-, dvs de vaskede bilen og
holdt øje med den. Gad vide hvad der var sket hvis vi havde sagt nej
tak..........
Vejene dernede er utroligt dårlige og skyld i mange ulykker, så lad være med
at køre for hurtigt, selv om der ingen trafik er, og landevejen ser snorlige
og uendelig lang ud, for pludselig er der et hul i den på størrelse med en
halv folkevogn Desuden er der uendeligt mange "topes", tårnhøje vejbump
ved bygrænsen i alle byer m.v. (og her står de også og sælger colaer og
frugt, når man nu alligevel næsten holder stille..).
Det er et utroligt spændende land at rejse i rent kulturelt, og Palenque er
værd at køre efter, så jeg betænker mig ikke ét sekund på at anbefale jer at
tage turen.

Skriv bare hvis du vil vide mere (så får jeg jo også selv genopfrisket
turen).

Mvh
Niels Hejnfelt

Fra : Jan Viegand

Dato : 06-06-08 18:24

"Jan Kristensen" <vang@image.dk> wrote in message
> Hej NG
>
> vi kunne godt tænke os en tur til Yucatan og kører rundt, men er det en
> god ide?? Vi tænker på sikkerheden med selv at køre rundt i bil i Mexico.

Jeg har været der for mange år siden og også kørt rundt uden problemer. Men
spørg de lokale, når I er derovre, og hvis der er problemer, så brug
busserne.

--
Mvh. Jan
http://almeria.dk/lejlighed-tagterrasse.htm