Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rotation af billeder, giver det kvalitetst~
Fra : Ukendt

Dato : 07-06-08 10:43

Hej brugergruppe

Jeg gemmer normalt mine digitale billeder som de er taget, og arbejder kun
på kopier hvis der skal efterbehandles (en sjælden aktivitet for mig, på
grund af begrænset tid)

Men, jeg kunne godt tænke mig at rotere dem 90 grader mod venstre/højre, så
jeg kan se billeder taget i portræt uden at skulle rotere dem hver gang. Jeg
benytter normalt Irfanview til det, men er i tvivl om de roterede billeder
har samme kvalitet end originalerne, da filstørrelserne ændrer sig. Det er
uanset om jeg bruger funktionen "Billede -> Roter højre/venstre" eller via
pluginet JPG_Transform.
Jeg gemmer med maksimale jpeg-kvalitet (Irfanviews gemmeindstilling:
Kvalitet: 100%).

Hvad er jeres erfaring med dette?

Med venlig hilsen
Jesper

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-06-08 11:21

"Jesper" <polluks(#at#)post.tele.dk> wrote in message
> [...]
> højre/venstre" eller via pluginet JPG_Transform.
> Jeg gemmer med maksimale jpeg-kvalitet (Irfanviews gemmeindstilling:

Efterbehandling er en meget vigtig del af det at tage billeder. Hvis du ikke
har tid til det, så behøver du heller ikke bekymre dig om kvalitetstab ved
rotering af billeder Jo, du taber en lille smule, men ved 100% jpg
kvalitet er det så lidt at du ikke vil se det. Du kan jo checke selv ved
print eller på skærmen i 100%.
Mvh,
Hans

Fra : Kurt Hansen

Dato : 07-06-08 11:30

On Sat, 7 Jun 2008 11:43:12 +0200, Jesper wrote:

> [...]
> pluginet JPG_Transform.
> Jeg gemmer med maksimale jpeg-kvalitet (Irfanviews gemmeindstilling:

JPEGcrops kan beskære, rotere m.m. og gemme tabsfrit:
http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

Toke Eskildsen, som har lavet programmet, modtager selvfølgelig gerne
donationer, hvis man kan lide programmet, men det koster umiddelbart ikke
noget at downloade det. Prøv!
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-06-08 14:22

Jesper wrote:
> Hej brugergruppe
> Men, jeg kunne godt tænke mig at rotere dem 90 grader mod
> venstre/højre

Hvis du "kun" skal rotere dem - så kan det gøres i f.x. Windows XP - og
der foregår det tabsfrit, så længe du ikke laver andet med dem.

Jan

--
Signatur ude af drift

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-08 19:04

"Jesper" <polluks(#at#)post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> højre/venstre" eller via pluginet JPG_Transform.
> Jeg gemmer med maksimale jpeg-kvalitet (Irfanviews gemmeindstilling:

Der er et plug-in til irfanview der hedder JPG - Lossless Operations. Man
kommer ind i mulighederne med Shift-J. Den kan bl.a. rotere tabsfrit.

Mvh. Peter

Fra : CTA

Dato : 07-06-08 22:04

XNVIEW kan også rotere tabsløs - flere billere ad gangen

Hilsen
Carsten Andersen

Fra : Freddy

Dato : 09-06-08 22:30

> [...]
> pluginet JPG_Transform.
> Jeg gemmer med maksimale jpeg-kvalitet (Irfanviews gemmeindstilling:

Hej Jesper.

Jeg er også en af irfanviews trofaste brugere, men faststone er nu heller ikke
skidt, og det har lossless jpg rotation.
http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm
Det er en glimrende foto browser, med en masse andre funktioner.

Freddy