Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kamera smadret. Hvilket skal jeg vælge?
Fra : Michael Westi

Dato : 07-06-08 06:09

Har kig på 3 modeller.

Nikon D40X m15-55mm 10,1 megapixel
Canon EOS 400D 15-55 10,1megapixel

Umiddelbart ser det ud til de kan det samme generelt. Og prisen er også den
samme.37-3900,-

En kollaga til mig (som bla. er freelancefotograf) har imidlertid anbefalet
mig at kigge på en Canon Powershot G9,
da han mener det skulle opfylde mit behov. Og det er trods alt billigere ca.
2800,-. Og med 12,1 megapixel.

Hvad ville i vælge????

Mvh Michael

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-06-08 07:19

Michael Westi wrote:
> [...]
> mig at kigge på en Canon Powershot G9,
> da han mener det skulle opfylde mit behov. Og det er trods alt billigere ca.

lad dig ikke forføre af mange megapixels. Et G9 har mange, men de er
små, og derfor vil det ikke klare dårligt lys så godt som de to andre du
nævner.

Du oplyser ikke hvad det nye kamera skal erstatte?

-hvis du er vant til spejlreflex, så glem G9 og vælg det, du synes bedst
om af de to modeller, du omtalter. Jeg er selv Nikonist, så her får du
kun "farvet vejledning"

Bo //

Fra : Soeren

Dato : 07-06-08 13:21

On Sat, 07 Jun 2008 08:19:28 +0200, Bo Bjerre <bo@FJERNESsarek.dk>
wrote:

>-hvis du er vant til spejlreflex, så glem G9

Lige her er jeg ikke enig.

Jeg har været fra Nikon S10 via Oly SP550UZ til nu G9 som
"lommekamera"..

Med G9 kan man netop "tænke" DSLR mht betjeningen, man skal ikke ind i
alle mulige menuer for at indstille kameraet.

En fordel når man er vandt til DSL.

Mvh Søren C
der ellers er Nikonist

Fra : Mia

Dato : 07-06-08 15:17

Hej

Jeg er jo "ny" i det her

Men efter mange gode råd her i forum ,samt det med at den har vippeskærm
som jeg kan/vil få glæde af.

Valgte jeg et Sony A-300 med 2 linser til (6000kr)

Forskellen op til A-350 er pixel fra 10 til 14 mb
Og det tror jeg ikke jeg får brug for

Men jeg er MEGET posit overrasket over hvor nemt
det er at bruge,samt funktioner mv.

Og som andre også skrev ,at de forskellige kameraer kan
i bund og grund det samme,men her var det altså vippeskærmen
som virker kanon,der gjorde udslaget til at det blev A-300

Og også tak til dem som kom med gode råd og info til en newbie ;)

VH Mia

Fra : Anders Sørensen

Dato : 07-06-08 22:12

On Sat, 7 Jun 2008 16:17:02 +0200, "Mia"
<miabertelsen22SLET@hotmail.com> wrote:

> [...]
>som jeg kan/vil få glæde af.
>
>Valgte jeg et Sony A-300 med 2 linser til (6000kr)

Hvad var det for nogen objektiver?
Du har jo haft så travlt med at lege med kameraet at du ikke har haft
tid til at svare i den anden tråd.

>Forskellen op til A-350 er pixel fra 10 til 14 mb
>Og det tror jeg ikke jeg får brug for
>
>Men jeg er MEGET posit overrasket over hvor nemt
>det er at bruge,samt funktioner mv.

Det bliver det også rost for.

> [...]
>som virker kanon,der gjorde udslaget til at det blev A-300
>
>Og også tak til dem som kom med gode råd og info til en newbie ;)

Jeg var vist én af dem, det var så lidt.

Fra : Mia

Dato : 07-06-08 22:24

"Anders Sørensen" <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> skrev i en
meddelelse news:18ul44p4kp2655a442r0tf7icv6ue6e2q0@4ax.com...

> [...]
> tid til at svare i den anden tråd.

> Det bliver det også rost for.

> Jeg var vist én af dem, det var så lidt.

Hej :)

øhhhhhhhh hvilken tråd,jeg har nok "overset" et eller andet der ;)

Til Sonyèn er det fgl. der er med som standard i det "udvidede" sæt

1 x 18-70mm F3.5-5.6
1 x 55-200mm F4-5.6

Det er jo nok ikke verdens bedste,men man kan jo købe noget
mere "legetøj" med tiden ;)

VH Mia

Fra : Anders Sørensen

Dato : 08-06-08 00:10

On Sat, 7 Jun 2008 23:23:50 +0200, "Mia"
> [...]

>Hej :)
>
>øhhhhhhhh hvilken tråd,jeg har nok "overset" et eller andet der ;)

Du har vel også haft travlt?
Det var i tråden hvor du spurgte til råds om kamerakøb.

> [...]
>
>1 x 18-70mm F3.5-5.6
>1 x 55-200mm F4-5.6
>
>Det er jo nok ikke verdens bedste,men man kan jo købe noget

Sikkert ikke, men det er en god start.

Fra : Michael Westi

Dato : 09-06-08 06:07

"Bo Bjerre" <bo@FJERNESsarek.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> om af de to modeller, du omtalter. Jeg er selv Nikonist, så her får du kun

Nu har jeg generelt tidligere bevæget mig i den analoge SLR verden, Minolta,
Pentax, Canon, Nikon ect. (og ikke at forglemme
Kowa, hvis nogen kan huske det kamera? Det tog sq nogle fremragende billeder
i sin tid)
Skiftede til noget digital for et par år siden, da det virkede nemmere og
lettere for hele
den pukkelryggede. Det smadrede kamera var et HP R927.
Ikke noget at skrive hjem om, men det tog fine billeder.

Summa summarum, Har bestilt, og det blev et Canon Power Shot G9 (grundet
pris, ydelse evt.)
Og skal kunne bruges af resten af den pukkelryggede. hehehehhehehe

Tak for info og forslag til alle.

Mvh Michael
(havde det stået til mig var jeg nu ejer af et Nikon D3) høhøhøhøhø... men
det tillader økomomien ikke, desværre

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-06-08 07:17

"Michael Westi"
> [...]
> på en Canon Powershot G9,
> da han mener det skulle opfylde mit behov. Og det er trods alt billigere ca. 2800,-. Og

Din kollega kender dig nok bedre end os netnuts - mon ikke han har ret.

I en anden tråd valgte Mia at købe en Sony A-350. Måske hun kan
skrive om oplevelserne med det kamera - på papiret ser det for vildt
ud, med vipbar lynhurtig liveview skærm, 2-3 blænders vibrations-
dæmpning og ikke helt ubetydeligt, vejrforseglet hus og exceptionel
simpel i brug.. Hverken den Nikon eller Canon dslr du nævner kan
levere noget der kommer i nærheden. Så selvom jeg ikke selv har haft
den i hånden er det den jeg vil anbefale, klasser over resten til samme
pris. -max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-06-08 11:02

"-max-" <max@bamarzone.dk> wrote in message

> [...]
> levere noget der kommer i nærheden. Så selvom jeg ikke selv har haft
> den i hånden er det den jeg vil anbefale, klasser over resten til samme

Jeg er helt sikker på at Max er velmenende med sit råd, men prøv at læse
http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra350/page31.asp
Det priste live view er også værd at studere nærmere
http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA350/AA350A.HTM
Ganske vist fungerer AF på normal dslr måde med Sony's live view, men prisen
er at du kun ser ca. 91% af det færdige billede. Desuden er det svært at
vurdere fokus på skærmen. Dem der kommer fra et point and shoot kamera vil
sikkert sætte stor pris på denne live view. Folde ud skærmen er en fin ting.
Den optiske søger giver ca. 95% af det færdige billede, hvad der er normalt
for prisklassen, men den er blevet utidssvarende lille ift. konkurrenterne.

Min egen erfaring med live view er at live view på stativ er en meget nyttig
ting. Det er afgørende, at der kan zoomes ind på billedet for at vurdere
fokus og at der automatisk justeres lysstyrke sådan at dybdeskarpheden også
kan vurderes med knapper hertil. Mit kamera og tilhørende optikker er så
tungt, at live view ikke er praktisk, og da bruger jeg den optiske søger,
som er fremragende og viser 100% på mit kamera. Jeg ville gerne have haft en
folde ud skærm til de situationer, hvor kameraet er i en vanskelig
tilgængelig position, f.eks. meget lavt. Jeg bruger primært live view til
landskaber og makro, altså temmelig statiske ting og på stativ.
Mvh,
Hans

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-06-08 02:02

"-max-"
> [...]
> levere noget der kommer i nærheden. Så selvom jeg ikke selv har haft
> den i hånden er det den jeg vil anbefale, klasser over resten til samme

Jeg bemærkede lige at Hans henviste dig til det aah uhmm fremragende
test site dpreview, hvor Sony får lidt tæsk - en fyr her er lidt uenig med
den anmeldelse, eller måske dpr anmeldelser generelt - læs her engelsk:
http://groups.google.com/group/rec.photo.digital.slr-systems/browse_thread/thread/d33eeb578b8b5ad9?hl=en%3Fhl#

Til Mia - ups - opgraderede dit kamera, en tanke fisk.. Det ærgrer mig
nu lidt du valgte 2 kit objektiver frem for det væsentligt bedre Tamron.
Dit argument med at opgradere senere, er et der ofte blir lagt frem her
og andre steder. Imo er det en rigtig dårlig strategi, de billeder du tager
indtil du finder ud af at du vil have en bedre kvalitet, kan du desværre
ikke tage om.. Dårlige kit objektiver har fanden skabt, boykot dem
og lad producenterne komme op med noget der holder.

Til Michael - du valgte så G9, håber det opfylder dine behov
Men måske er det ikke helt korrekt at beskrive det som bedste
pris/ydelse option. Det er en helt anden katagori, hvor du afskriver
muligheden for at tage billeder med kreativ skarpheds dybde, og
begrænser muligheden for at tage billeder i naturligt lys i de mørke
vinter måneder og indendørs uden at bruge flash. At det derudover
skulle være lettere at bruge, er bestemt ikke den konklution de kloge
test site hoveder er kommet til, tværtimod. Sony derimod roses for
sin i særklasse enkle betjening. Men sådan går det tit, folk køber
Canon, fordi andre gør det - jeg købte i sin tid G5, som imo var
et elendigt kamera, meget langsomt, ikke brugervenligt og extremt
meget støj og CA. Det skrev jeg om dengang, men det fik jeg
smæk for, og her er vi så igen - de små digicam med alt for mange
pixel er ikke specielt smarte - G9 er endda handikappet ved kun
at have 35mm vidvinkel, hvor flere at konkurrenterne har fundet
ud af at lave 28mm, som er meget mere brugbar. Igen er Canon
ikke up to date - Imo har du valgt forkert.. -max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-06-08 23:44

> Jeg bemærkede lige at Hans henviste dig til det aah uhmm fremragende
> test site dpreview, hvor Sony får lidt tæsk ......

fantastisk, mon jeg er lukket ud af Max's kill filter, som han så bombastisk
annoncerede for nogen tid siden at jeg var havnet i?

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-06-08 12:29

Hans Kruse wrote:
> "-max-" <max@bamarzone.dk> wrote in message
>
> fantastisk, mon jeg er lukket ud af Max's kill filter, som han så
> bombastisk annoncerede for nogen tid siden at jeg var havnet i?

LOL! Og sig så ikke at usenet er uden underholdende aspekter
Man er jo åbenbart gået glip af noget. Det går slet ikke at holde pauser fra
usenet.

vh
Jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-06-08 09:17

"Michael Westi" <michaelwesti@NOSPAM.dk> wrote in message
> [...]
> anbefalet mig at kigge på en Canon Powershot G9,
> da han mener det skulle opfylde mit behov. Og det er trods alt billigere

Kun du ved hvad der tæller for dig. Da du ikke fortæller os, hvad dine
fotografiske behov er, så kan man jo gætte fra din kollegas anbefaling, at
du ikke nødvendigvis er bedst tjent med et dslr. Hvis du er seriøst
intereseret i fotografi og er villig til at investere i ekstra optik, så
vælg et dslr, ellers find et alt-i-et kamera, som f.eks. Canon G9 eller
andre af slagsen. I begge tilfælde vil jeg anbefale dig at læse anmeldelser.

Anmeldelser kan findes f.eks. her

http://www.dpreview.com/reviews/
http://www.imaging-resource.com/
http://www.steves-digicams.com/best_cameras.html

Mvh,
Hans

Fra : Hans Henrik Pedersen

Dato : 08-06-08 10:34

On Sat, 7 Jun 2008 07:09:25 +0200, "Michael Westi"
> [...]

>mig at kigge på en Canon Powershot G9,
>da han mener det skulle opfylde mit behov. Og det er trods alt billigere ca.

Du skriver ikke, hvilken slags fotograf, du er, men hvis dit behov
primært er familie- og feriebilleder, hvor endemålet er websites og
postkortbilleder, kunne G9 være et udmærket bud på et af de bedste
kompaktkameraer med netop de muligheder for let indgriben i
automatikken, som jeg hidtil har savnet på dagens kompaktkameraer.

Hvis du ønsker at lege mere med billeder, bruge optik, der har stor
lysstyrke eller specielle egenskaber til bestemte opgaver, og synes
du, at søgersystemet på G9 er for ringe, skal du nok over i
spejlrefleks.

Til gengæld får du her mere at slæbe på, og du er mere "synlig" som
fotograf, når du kommer slæbende med grejet i en stor taske eller har
et objektiv strittende ud fra kameraet.

Privat og til mere krævende fotoopgaver bruger jeg et dslr-kamera med
forskellige objektiver, men som fotograferende journalist har jeg til
dagligt adgang til et G7 (forgængeren, der har færre pixels og savner
mulighed for at fotografere i RAW-format.

I nødstilfælde kan G7/G9 klare de fleste reportageopgaver, der jo på
nogle områder ligner familiefotografering, og det lille kamera
betyder, at man måske knapt gør så meget væsen af sig som en "rigtig"
pressefotograf.

Generelt irriterer det ringe søgersystem mig (nærsynet brillebærer),
og det gør det svært for mig at komponere billedet rigtigt, og især
ved telefotografering eller fotografering i svagt/blandet lys
foretrækker jeg mit gammelkendte spejlreflekskamera, der reagerer mere
direkte her-og-nu, når jeg trykker på udløseren.

I den ideelle verden ville jeg nok foretrække begge dele - at kunne
vælge udstyr efter opgaven, men du skal jo starte et sted, og her kan
mine betragtninger måske, måske ikke bruges som et bidrag på vejen.

Mvh. Henrik.