Imac køb
Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 07-06-08 12:19

Jeg har længe kunnet nøjes med min Macbook, som jeg købte tilbage i
2006. Imidlertid arbejder jeg mere og mere, både grafisk såvel som med
regneark og statistik på min mac. Derfor overvejer jeg at købe en
stationær Imac.

Jeg har ikke fulgt voldsomt meget med i udviklingen af disse maskiner,
men har dog forstået at skærmene på 20" kan være ringe.

Er der nogle "rygter" om opgraderinger i vente på Imacs? Jeg ved godt at
bare man venter så kommer der altid noget nyt. Det gider jeg ikke, men
hvis der kommr noget i løbet af 2-4 uger så vil jeg gerne vente hvorimod
jeg ikke vil vente måneder. Jeg regner med at 24" er hvad jeg går efter,
maxet ud med RAM og en rimelig stor HDD.

Hilsen Jesper

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-06-08 14:23

Jesper Mehlsen <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> wrote:

> [...]
> jeg ikke vil vente måneder. Jeg regner med at 24" er hvad jeg går efter,
> maxet ud med RAM og en rimelig stor HDD.

Der er lige kommet en opgradering af iMac-linien. Vi har netop købt den
største model, der blev hurtigere og kr. 3.000,- billigere, i forrige
uge. Den er bare lækker! Hvis du vil købe, så er nu altså et godt
tidspunkt. Der går dog rygter om, at Intel meget hurtigt kommer med
næste generation chipset og processorer, så måske går der ikke vildt
længe, før den bliver opgraderet igen. Hvis du vil følge lidt med, så er
her en side, hvor de kommer med anbefalinger om, hvornår man bør købe.
Men husk, både de og vi kan kun gætte. Ingen kender morgendagen.

<http://buyersguide.macrumors.com/>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 07-06-08 15:36

Henrik Münster skrev:

> [...]
> her en side, hvor de kommer med anbefalinger om, hvornår man bør købe.
> Men husk, både de og vi kan kun gætte. Ingen kender morgendagen.

Hej Henrik

Tak for det link. Sjov måde at holde øje med updates og releases, men
sikkert ikke helt ved siden af.

Hvor købte du din Imac? Du har tidligere skrevet om Merlin som et sted
du har gjort nogle køb pga den lette adgang til reklamation. Har du købt
der?

Jeg bor i Århus, så umiddelbart er Humac nok det første der popper op
her. Jeg har dog altid brugt apple store for at få de 10-12% rabat de
yder til ansatte på universitetet men måske man kan presse Merlin /
Humac til det samme?

Hilsen Jesper

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-06-08 16:37

> [...]

> Hvor købte du din Imac? Du har tidligere skrevet om Merlin som et sted
> du har gjort nogle køb pga den lette adgang til reklamation. Har du købt

Jeg har faktisk købt den hos Apple Store. Jeg var nede hos Merlin et par
gange op til tre uger efter, den kom frem. Det var lidt forskelligt,
hvem jeg talte med. I starten anede de ikke, der var kommet en
opdatering (og det var mindst en uge efter, men bevares). Senere fik jeg
at vide, at jeg bare kunne komme med specifikationerne, så kunne vi
sammen bestille den på Apple Store. Det lød lidt underligt for mig.
Endnu senere fik jeg at vide, at de gamle modeller først skulle sælges
fra lageret. Han ringede endda til distributøren, som var et firma, jeg
ikke kender. Han mente, at den nye topmodel nok ville koste kr.
15-16.000,-.
Til sidst mistede jeg tålmodigheden. Det var en
konfirmationsgave til vores søn, som blev konfirmeret d. 6. april. Vi
kunne jo ikke blive ved med at trække det ud. Jeg bestilte den derfor på
Apple Store søndag d. 18. maj, og vi fik den mandag eller tirsdag d. 26.
eller 27. maj, så vidt jeg husker. Sjovt nok var det UPS, der kom med
den. Vi var ikke hjemme, så de satte den bare i kældernedgangen. Det vil
TNT normalt ikke. Det er selvfølgelig risikabelt, men nu hvor der ikke
skete noget, var det jo dejligt, at vi ikke skulle aftale en anden
levering.
Jeg har siden set, at både Merlin og Fona har fået de nye
modeller på prisskiltet til samme pris som Apple Store. Computeren er
rigtig lækker, men nu er han jo også kun vant til en gammel Mac mini.
Der er enormt lækker grafik i forhold til den, når han spiller World of
Warcraft, og han kan også skrive engelske stile til skolen. Han gamle
skærm havde indbygget fjernsyn, så vi har købt en Elgato tv-tuner, og
den fungerer også helt perfekt.
--
Henrik Münster
Esbjerg