LaCie....
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-06-08 22:09

LaCie har lige frigivet en ny firmware opdatering for alle deres
Firewire 400/800 eksterne drev, som det anbefales at installere.

BEMÆRK - Det er kun Firewire bridgens firmware, der opdateres.

LaCie Update Tool 2.0
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21450

Jeg har bemærket i flere grupper, at der har været visse problemer med
båd d2, P5(Porsche), P2(Porsche), BigDisk, BiggerDisk og hele deres 2,5"
serier, så det er måske en god idé at opdatere...

Jeg har selv en CD-RW i deres d2 Business Line. - Den har egentlig altid
fungeret rimelig godt, men har dog haft lidt svært ved at udnytte
maksimale hastigheder. Det er klart bedre nu...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-06-08 09:19

> [...]
> fungeret rimelig godt, men har dog haft lidt svært ved at udnytte
> maksimale hastigheder. Det er klart bedre nu...

og jeg vil advare og sige til folk at de skal have en god backup af
deres data inden de begynder at rode med firmware opdateringer af deres
LaCie disk ...

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 07-06-08 14:33

> og jeg vil advare og sige til folk at de skal have en god backup af
> deres data inden de begynder at rode med firmware opdateringer af deres
> LaCie disk ...

OK. Jeg ved heller ikke lige hvor jeg skal gemme mine 750 + 500 GB på 2
LaCie diske mens jeg opdaterere.
Når nu alt virker ku jeg jo osse lade være...

mvh. Mikael K

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-06-08 14:51

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> OK. Jeg ved heller ikke lige hvor jeg skal gemme mine 750 + 500 GB på 2
> LaCie diske mens jeg opdaterere.
> Når nu alt virker ku jeg jo osse lade være...

du har vel en backup et eller andet sted ? ... eller også er dine data
vel ikke så vigtige ?

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 07-06-08 14:57

> du har vel en backup et eller andet sted ? ... eller også er dine data
> vel ikke så vigtige ?

Har backup på videobånd. Eller rettere - det er originalerne. Men meget
besværligt at skulle overføre igen; det ville tage mange dage.

mvh. Mikael K

Fra : PeterBP

Dato : 09-06-08 02:46

> OK. Jeg ved heller ikke lige hvor jeg skal gemme mine 750 + 500 GB på 2
> LaCie diske mens jeg opdaterere.
> Når nu alt virker ku jeg jo osse lade være...
>
> mvh. Mikael K

Det mindre mig om gåden - du har en 2 liter dunk og en 5 literdunk. Du
skal måde 3 liter ud. Hvordan vil du gøre dette, præcist?

--
regards , Peter B. P. http://macplanet.dk
Washington D.C.: District of Criminals

"I dont drink anymore... of course, i don't drink any less, either!

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 09-06-08 10:02

> Det mindre mig om gåden - du har en 2 liter dunk og en 5 literdunk. Du
> skal måde 3 liter ud. Hvordan vil du gøre dette, præcist?

Det er for nemt... har du ikke glemt noget?

Fra : PeterBP

Dato : 09-06-08 16:52

> Det er for nemt... har du ikke glemt noget?

Jo... men jeg har glemt hvad det var. :(

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-06-08 15:56

Thomas von Hassel wrote:

> og jeg vil advare og sige til folk at de skal have en god backup af
> deres data inden de begynder at rode med firmware opdateringer af deres
> LaCie disk ...

Kan du give en saglig begrundelse for den advarsel?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-06-08 16:09

> Kan du give en saglig begrundelse for den advarsel?

mere saglig end at det er en god idé at have backup af sine data ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-06-08 16:49

Thomas von Hassel wrote:

> mere saglig end at det er en god idé at have backup af sine data ?

Ja! - For du får det til at lyde, som om det er livsfarligt og særdeles
usikker at lave en firmwareopdatering, og at chancen for at miste sine
data er overhængende.

En advarsel kan være velbegrundet, hvis opdateringen også gik ind og
rettede/ændrede på selve diskens firmware/BIOS chip, men det gør den ikke!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-06-08 16:53

> Ja! - For du får det til at lyde, som om det er livsfarligt og særdeles
> usikker at lave en firmwareopdatering, og at chancen for at miste sine
> data er overhængende.

nøh, det har jeg ikke. Synes bare det er "common sense" at passe lidt
på. Lidt ligesom det også er en god idé at have en backup inden du
opdaterer systemet.

> En advarsel kan være velbegrundet, hvis opdateringen også gik ind og
> rettede/ændrede på selve diskens firmware/BIOS chip, men det gør den ikke!

Nej .. hvorfor skulle den dog det. Men nu er det LaCie vi snakker om,
ikke ligefrem verdensmester i at lave pålidelige produkter ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-06-08 09:37

On 2008-06-07 17:49:26 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
>
> En advarsel kan være velbegrundet, hvis opdateringen også gik ind og
> rettede/ændrede på selve diskens firmware/BIOS chip, men det gør de n ikke!

For big disk og bigger disk vil jeg erklærre mig enig i at en advarsel
er på plads da der er tale om et stripe over to diske.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-06-08 17:17

Erik Richard Sørensen skrev den 07-06-2008 16:56:

> Kan du give en saglig begrundelse for den advarsel?

Det skal jeg gerne gøre. Enhver pillen ved firmware på dimser,
indebærer en risiko for det mislykkes, hvorefter dimsen er død.

Jeg har haft bundkort hvor man kunne trykke her og her og her og SÅ
starte på en speciel disk der så indlæste en ny bios og flashede den.
Det var jeg glad for - så kom der navn og adressei opstartsbilledet :)

Her er det ganske enkelt, if it ain't broke, don't fix it.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-06-08 16:04

> og jeg vil advare og sige til folk at de skal have en god backup af
> deres data inden de begynder at rode med firmware opdateringer af deres
> LaCie disk ...

Nu har jeg opdateret vores LaCie-harddiske. Det gik hurtigt og nemt.
Hvad skulle opdateringen gøre? Jeg kan ikke finde noget om det på LaCies
hjemmeside.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-06-08 16:46

Henrik Münster wrote:

> Nu har jeg opdateret vores LaCie-harddiske. Det gik hurtigt og nemt.
> Hvad skulle opdateringen gøre? Jeg kan ikke finde noget om det på LaCies
> hjemmeside.

Nej, det kunne jeg heller ikke, men jeg kan se, at min d2 har fået et
Oxford911+ firmware og ikke et Oxford911.... Desuden giver det en endnu
bedre stabilitet og hurtigere overførsel.

Desuden har der jævnligt været rapporter om, at især de små 2,5" diske
kunne have problemer med at holde styr på både overførsel og
strømtilførsel, hvis de kørte som BUS-powered - altså uden ekstern
strømkilde, hvilket nogle gange betd, at de bare gik ned med en 'død'
firewire bridge. Og ligeledes har Big/Bigger/Biggest visse
'søvnproblemer på nogle Mac modeller - bl.a. Quicksilver, MDD, de små G5
og på nogle Intel MacMini.

mvh. Erik Richard