Mus til Mac'en
Fra : Palle Jensen

Dato : 04-06-08 19:25

Ja, må indrømme at Mighty Mouse har givet op. Den skulle så kun holde
et år så stoppede trackball'en seriøst at dø. Har renset den adskillige
gange med en lunken klud, og det har som regel hjulpet. Men nu nægter
den fuldstændigt at scrolle op.

Så jeg skal have en ny, og det skal så IKKE være en "Mighty" Mouse.

Jeg vil gerne have en bluetooth mus igen, da det umiddelbart er
lækrest. Den skal på en af de hvide iMacs. Generationen lige præcis før
alu'erne kom.

Jeg gider ikke rigtigt at den kræver at man installerer læssevis af
software for at virke. Jo mere plug & Play jo bedre.

Hvad vil I anbefale?

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-06-08 21:16

Palle Jensen wrote:
> [...]
> år så stoppede trackball'en seriøst at dø. Har renset den adskillige
> gange med en lunken klud, og det har som regel hjulpet. Men nu nægter

Brug din reklamationsret, hvis der stadig er det på den... Det dér lyder
ikke rigtig...

> [...]
>
> Jeg gider ikke rigtigt at den kræver at man installerer læssevis af
> software for at virke. Jo mere plug & Play jo bedre.

Fx. Logitech....
Alm. mus
http://www.logitech.com/index.cfm/mice_pointers/mice/&cl=dk,da
Trackballs
http://www.logitech.com/index.cfm/mice_pointers/trackballs/&cl=dk,da

Blandt de alm. mus, er det MX, der får de bedste anmeldelser. Dem har
jeg ingen erfaring med på mac.

Derimod har jeg selv til en af mine andre maskiner en 4-knaps
MarbleMouse. Den er fabelagtig god, men den er jo med hale på... - Jeg
kan se, der er kommet en ny trådløs udgave - Cordless TrackMan Optical -
trådløs men ikke BT...

Mit klart foretrukne er Kensington. De er både brugervenlige og yderst
robuste. Jeg har selv to af de store trackballs - dels en ExpertMose Pro
(nu udg.), dels en ExpertMouse Optical. De er yderst brugbare for folk,
der har problemer med hænder og fingre takket være de store 5cm kugler -
fx. folk med kronsik eller periodisk seneskedehindebetændelse

De er også kommet med et helt nyt koncept i form af den nye SlimBlade
Trackball Mouse, der er ultra-programmerbar og alligevel ikke ret meget
større end en alm. mus. Kritikerne er ikke helt enige, hvad angår
kvaliteten... http://dk.kensington.com/html/9708.html

Deres almindelige mus har også en rigtig god brugerkomfort. - Jeg har
haft et par stykker af dem gennem årene og været godt tilfreds med dem.
- Men det ser ud til, de fleste stadig er med hale eller alm.
trådløse... http://dk.kensington.com/html/14270.html

mvh. Erik Richard

Fra : Palle Jensen

Dato : 05-06-08 19:52

On 2008-06-04 22:16:21 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Brug din reklamationsret, hvis der stadig er det på den... Det dér ly
> der ikke rigtig...

Kan lyde mærkeligt, men jeg gider ikke engang have en ny. Synes den har
været elendig.

Iøvrigt har jeg googlet, og der er tilsyneladende rigtig mange der har
samme opfattelse.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-06-08 20:17

Palle Jensen wrote:

> Kan lyde mærkeligt, men jeg gider ikke engang have en ny. Synes den har
> været elendig.

Såmænd, men så kan du jo bare sælge den, - så har du en del til en ny.

> Iøvrigt har jeg googlet, og der er tilsyneladende rigtig mange der har
> samme opfattelse.

Det véd jeg godt. - Jeg solgte den, jeg fik med sammen med min MacPro...

mvh. Erik Richard

Fra : Erling Hansen

Dato : 06-06-08 06:37

Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

> Kan lyde mærkeligt, men jeg gider ikke engang have en ny. Synes den har
> været elendig.
>
> Iøvrigt har jeg googlet, og der er tilsyneladende rigtig mange der har
> samme opfattelse.

100% enig. En elendig mus, som hver anden gang skal klappes, knaldes ned
i bordet, presses sammen nogle gange, før den gider gå i gang. Aldrig
mere Mighty mouse.
mvh
erling

Fra : Terje Rydland

Dato : 06-06-08 07:45

Erling Hansen <preeh-dh@mail.dkspree> wrote:

> 100% enig. En elendig mus, som hver anden gang skal klappes, knaldes ned
> i bordet, presses sammen nogle gange, før den gider gå i gang. Aldrig
> mere Mighty mouse.

Skjøenner ikke hva dere gjør med musene deres. Jeg har 3 MightyMouse og
har aldri hat problemer med noen av dem. Det er den beste musen jeg har
prøvd (men jeg har ikke prøvd så mange - bare noen Logitech varianter,
og de har ikke vært gode).

Terje

Fra : Morten Lind

Dato : 10-06-08 17:19

> [...]

> 100% enig. En elendig mus, som hver anden gang skal klappes, knaldes ned
> i bordet, presses sammen nogle gange, før den gider gå i gang. Aldrig

Tænk, jeg synes, det er den bedste mus, jeg nogensinde har haft.
Rigtigt, de holder kun et år, så jeg har nu slidt to stks. op.

Så hvis I, der ikke bryder Jer om den, vil sælge, vil jeg gerne købe

M.

Fra : Palle Jensen

Dato : 18-06-08 18:16

On 2008-06-04 22:16:21 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Brug din reklamationsret, hvis der stadig er det på den... Det dér ly
> der ikke rigtig...

Afleverede den alligevel til HUMAC den 7 juni. Den skulle så sendes på
værksted påstod de. Fint.

Indtil i dag har den haft status på deres service side: "Venter på reservedele"

Hold da kæft?! Reservedele. Hvis jeg selv havde mod på at hive
klisteret fra hinanden på den havde jeg kunne rense hjulene ved bolden
selv på 10 minutter. Reservedel?

I dag kiggede jeg så på servicestatus igen: Afventer fakturering.

Hvis de tror de også skal have penge for den defekte mus så går jeg da
i brædderne.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-06-08 18:17

Palle Jensen <2.0dieselGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

> Afleverede den alligevel til HUMAC den 7 juni. Den skulle så sendes på
> værksted påstod de. Fint.

værksted ... for en mus ?

> [...]
>
> I dag kiggede jeg så på servicestatus igen: Afventer fakturering.
>
> Hvis de tror de også skal have penge for den defekte mus så går jeg da i

ak ....

/thomas

Fra : Palle Jensen

Dato : 18-06-08 19:23

On 2008-06-18 19:17:06 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> værksted ... for en mus ?

Det er HUMAC du ved...

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-06-08 23:04

Palle Jensen <2.0dieselGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

> Det er HUMAC du ved...

Den kan nok ikke repareres, men hvis der er tale om en
garanti-reparation, er det vel meget rimeligt, at deres værksted
undersøger, hvad der er galt, før de giver kunden en ny mus.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Palle Jensen

Dato : 19-06-08 17:39

On 2008-06-19 00:03:48 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> Den kan nok ikke repareres, men hvis der er tale om en
> garanti-reparation, er det vel meget rimeligt, at deres værksted
> undersøger, hvad der er galt, før de giver kunden en ny mus.

Ved det ikke. Men Deres service system er utroværdigt.

Indleverede musen den 7 juni. Jeg var sådan set ligeglad med om de
beholdte den eller ej. Havde købt en ny (som jeg så ikke var tilfreds
med). Holdt øje med den inde på deres reperationsstatus side. Status
var hele ugen: "Afventer ks" (Antager at ks betyder kundeservice).

Mailede dem så hvor længe sådan noget skulle tage. De svarede bare at
de lige netop den dag skulle snakke med Apple om den, og at jeg skulle
holde øje med reperations status siden. Nu skiftede status så
pludseligt til "Afventer reservedele". OK. Undrede mig kraftigt der.
Reservedele.... En MUS!? Nå. Status blev sådan en 3-4 dage, så skiftede
status til: "Afventer fakturering" samt, at den kunne afhentes i butik.

Tog derned i dag, og den var blot ombyttet.

Jeg tør godt vove den påstand at der er noget i det system som godt kan
optimeres. Og status meddelelserne er da helt random tilsyneladende.

Jeg ved godt at "Afventer fakturering" kan være noget internt. Nul
faktura eller lignende, men nu er det jo et system som direkte
henvender sig til kunderne, hvorfor det er 100% ligegyldig meddelelse.
Afventer reservedel kan også være internt for "Afventer ombytningsmus".
Men igen....

Og 14 dage for at få ombyttet en mus er sygt.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-06-08 19:52

Palle Jensen wrote:

> Og 14 dage for at få ombyttet en mus er sygt.

Om ikke andet, har du fået fornyet garantien ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Palle Jensen

Dato : 19-06-08 21:49

On 2008-06-19 20:52:10 +0200, Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> said:

> Om ikke andet, har du fået fornyet garantien ;)

Ja det er nu OK

(Får jeg også brug for)

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 04-06-08 22:03

Palle Jensen wrote:

> [...]
>
> Jeg gider ikke rigtigt at den kræver at man installerer læssevis af
> software for at virke. Jo mere plug & Play jo bedre.

Mmmh - jeg følger lige med her. Har en MS Wireless Laser Mouse 8000 som
virker rigtig fint, hvis man bruger den medfølgende transceiver, men
desværre knapt så fint, hvis man ikke gør. Hints om et alternativ der
virker unden transceiver er velkomne ;)

Har du noget imod, hvis der skal sidde en usb-dimmer i din iMac? Hvis
ikke kan jeg anbefale ovenstående, men den er godt nok ikke iPod-hvid ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Palle Jensen

Dato : 05-06-08 06:03

On 2008-06-04 23:02:56 +0200, Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> said:

> Har du noget imod, hvis der skal sidde en usb-dimmer i din iMac? Hvis
> ikke kan jeg anbefale ovenstående, men den er godt nok ikke iPod-hvid ;)

Njaee... Jeg har en USB HUB som ikke ville skæmmes af at der sad en
dims til i Men hvis jeg skal tvinges til en ikke Bluetooth- hvilket
det ser ud til - så har jeg selv rigtig god erfaring med Logitecs
MX1000.

Men skal da lige kigge på MS tingen der.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-06-08 08:39

terjery@idi.ntnu.no (Terje Rydland) writes:

> [...]
> har aldri hat problemer med noen av dem. Det er den beste musen jeg har
> prøvd (men jeg har ikke prøvd så mange - bare noen Logitech varianter,

Jeg synes godt nok også, at den er elendig. Scrollhjulet, der ellers
virker som en god ide, sander til i skidt og snavs efter 3 minutters
brug. Jeg skal nærmest have hånden en halv meter væk fra venstre side
af musen, for at den ikke tror at mit højreklik er et venstreklik.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Terje Rydland

Dato : 06-06-08 09:03

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> [...]
> brug. Jeg skal nærmest have hånden en halv meter væk fra venstre side
> af musen, for at den ikke tror at mit højreklik er et venstreklik.

Har aldri hatt problemer med noe av det der.

Terje

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-06-08 16:49

> [...]

> Jeg synes godt nok også, at den er elendig. Scrollhjulet, der ellers
> virker som en god ide, sander til i skidt og snavs efter 3 minutters

du skal huske at vaske hænder en gang imellem ;)

/thomas

Fra : Palle Jensen

Dato : 08-06-08 18:34

On 2008-06-06 17:48:35 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> du skal huske at vaske hænder en gang imellem ;)

Der findes rigtig mange mennesker med snavsede hænder

http://shortlink.co.uk/tif

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-06-08 22:29

> [...]

> brug. Jeg skal nærmest have hånden en halv meter væk fra venstre side
> af musen, for at den ikke tror at mit højreklik er et venstreklik.

Men det er jo et helt andet problem, end at musen ikke vil gå i gang,
uden man slår den ned i bordet. Oplever du det?

Bilist A: Det er en elendig bil. Den vil aldrig starte i koldt vejr.
Bilist B: Helt enig! Der er næsten ingen bagageplads.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erling Hansen

Dato : 08-06-08 12:58

> [...]
>
> Bilist A: Det er en elendig bil. Den vil aldrig starte i koldt vejr.
> Bilist B: Helt enig! Der er næsten ingen bagageplads.

For lige at bringe en anelse præcicion ind i min del af debatten:
Musefører A: Det er en elendig mus, halvdelen af gangene skal jeg bruge
en halv dag for at løbe den i gang.
Musefører B: Helt enig ! Jeg er overbevist om at det foruden 'kontakten'
også må have noget at gøre med en elendig bluetooth-forbindelse, der
nærmest fungerer efter forgodtbefindende.
Jeg købte den efter at jeg i et godt stykke tid havde været særdeles
glad for en nuttet lille trådløs USB-sag fra Kensington, som jeg selv
aflivede ved at sætte mig hårdt på den.
mvh erling

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-06-08 15:21

> [...]

> også må have noget at gøre med en elendig bluetooth-forbindelse, der
> nærmest fungerer efter forgodtbefindende.

Ja, men det sagde musefører B bare ikke. A klagede over forbindelsen, og
B klagede over højreklik og scrollhjul. Hvis en eller flere fejl er
hyppigt forekommende hos et produkt, så kan man tale om en dårlig
konstruktion eller kvalitet. En enkeltstående fejl kan derimod forekomme
ved ethvert produkt. Jeg synes ofte, debatten her på nettet bliver
forplumret, fordi folk ikke kan skelne. De hidser hinanden op, og senere
i debatten er der andre, der nævner "det der med forbindelsen". Så er
der flere, der har nævnt det, og pludselig bliver det et almindeligt
problem. Sandheden er, at der kun er en enkelt, der har skrevet om det.

> Jeg købte den efter at jeg i et godt stykke tid havde været særdeles
> glad for en nuttet lille trådløs USB-sag fra Kensington, som jeg selv
> aflivede ved at sætte mig hårdt på den.

Det har jeg klaret helt uden at sætte mig på den. Måske er det et
hyppigt problem? Jeg har godt nok ikke gidet klage, for den er købt på
Apple Store, så det er lidt besværligt. Jeg ved godt, det er dumt, at
man ikke gider klage.
Ellers vil jeg dag gerne indrømme, at Mighty Mouse ikke er
perfekt. Jeg har at par års erfaring med den oprindelige og godt et
havlt år med den trådløse. Netop højreklik er ikke helt pålideligt, og
der kan komme snavs i scrollhjulet. Det er dog til at leve med til
almindeligt brug. I et computerspil, hvor højreklik var vigtigt, ville
jeg nok vælge en anden mus.
Hvad angår Bluetooth-forbindelsen og problemer med at vågne, har
jeg aldrig oplevet det. Min kone har i øvrigt en gammel Apple
Bluetooth-mus, og den vågner også altid fint. Jeg synes heller ikke, jeg
har hørt andre klage over det, så umiddelbart tvivler jeg på, at det er
et generelt problem. Men bevares, så færdes jeg ikke rundt på en masse
debatgrupper om den slags.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-06-08 21:26

On 2008-06-08 16:21:02 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> havlt år med den trådløse. Netop højreklik er ikke helt pålideligt, og
> der kan komme snavs i scrollhjulet. Det er dog til at leve med til

Jeg har aldrig kunnet forlige mig med varianten med ledning - den er
gangske enkelt for let hvorfor jeg har fortrukket Logitechs MX510.

Hjemme har nu varianten uden ledning, den syns jeg ligger fornemt i
hånden og da jeg ikke dimser med Windows servere i privaten bruger jeg
ikke højreklicket - syns dog at jeg kan tilslutte mig krikken mht snavs
i rullehjulet som jeg eller synes rigtigt godt om. Sjovt nok er det kun
rul op der give problemer; rul ned og til siderne driller aldrig.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 10-06-08 17:27

> Sjovt nok er det kun
> rul op der give problemer; rul ned og til siderne driller aldrig.

Hæ, min anden mus gjorde/gør modsat (ruller kun op & til siderne), så
det er nok ikke så entydigt

M.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 06-06-08 09:05

Palle Jensen skrev:

> Hvad vil I anbefale?

Jeg blev anbefalet <http://dell.kensington.com/html/6383.html>
her i gruppen, da jeg skulle finde en BT-mus til min bonussøns
MacBook. Det er en fremragende mus, men den kræver jo så, at der
sidder et BT-modul i Macen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Palle Jensen

Dato : 06-06-08 10:31

On 2008-06-06 10:04:41 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> said:

> [...]
> her i gruppen, da jeg skulle finde en BT-mus til min bonussøns
> MacBook. Det er en fremragende mus, men den kræver jo så, at der

Jeg tror bare ikke jeg skal have en notebook mus. De er væsentligt mindre ikk?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-06-08 13:47

Palle Jensen wrote:

> Jeg tror bare ikke jeg skal have en notebook mus. De er væsentligt
> mindre ikk?

JO, - og de er rigtig gode til børn og små damehænder, men ikke til
store mandenæver...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-06-08 07:21

Palle Jensen skrev:

> Jeg tror bare ikke jeg skal have en notebook mus. De er
> væsentligt mindre ikk?

Jeg synes nu ikke at der er meget forskel på den og så en Mighty
Mouse hvad størrelse angår. Den er kortere, men højere og ligger
derfor væsentlig bedre i min hånd, som ikke hører til blandt de
mindste.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-06-08 09:44

terjery@idi.ntnu.no (Terje Rydland) writes:

[Mighty Mouse]

> Har aldri hatt problemer med noe av det der.

Herligt. Jeg er glad for at høre, at du kommer godt overens med de
mus, der som standard følger med Apple computere. Specielt valget af
mus er jo noget subjektivt noget, som i allerhøjeste grad afhænger af
ens personlige preferencer. Personligt kan jeg godt lide Kensingtons
Turbo/Expert Mouse trackball, og et af de bedste pegeredskaber jeg har
brugt var en Alps glidepoint trackpad (som jeg dog måtte opgive, da
jeg fik 2 21" skærme pga der blev for langt at flytte musen fra den
ene ende til anden).

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH