Åbner kun med spotlight ikon
Fra : Nina

Dato : 04-06-08 10:23

Hej

Jeg kan ikke huske hvordan man løser problemet når maskinen starter op
med kun spotlight.

Kan nogen hjælpe? cmd - alt PR ring to gange er forsøgt.

Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-06-08 08:43

On 2008-06-04 11:22:48 +0200, nina.storm@foum.dk (Nina) said:

> [...]
> med kun spotlight.
>
> Kan nogen hjælpe? cmd - alt PR ring to gange er forsøgt.

Defekt font cache, meget almindeligt problem på 10.4

Slet /Library/Caches/com.apple.ATS og genstart.

Læg evt følgende linie ind i /etc/rc i en sektion før loginwindow
starter og efter / monteres -rw:
rm -R /Library/Caches/com.apple.ATS.

Når uheldet er ude kan du starte i safe mode (hold shift nede under
boot) - vær opmærksom på at databasen over hvilke drivere der skal
indlæses også genopbygges og det tager laaaaaang tid på Intel hardware.

Har du rigtig mange skrifter installeret i OS's font mapper og bruger
du Apples Font Book? Umidelbart bør du ikke rende ind i problemet på en
non grafisk arbejdstation.

På 10.5 er font cache databsen flyttet til userspace befinder sig
under /private/var/folders. Desvære kan jeg ikke angive hverken en
relativ eller absolut sti da navne på disse mapper generes tilfældigt.
Vi har kun få grafikse arbejdstationer med 10.5 i drift (et nødvendigt
onde) så jeg kan ikke sige om problemet med korrupt font cache stadig
eksisterer under 10.5.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-08 10:35

> Vi har kun få grafikse arbejdstationer med 10.5 i drift (et nødvendigt
> onde) så jeg kan ikke sige om problemet med korrupt font cache stadig
> eksisterer under 10.5.

jeg har ikke stødt i det endnu ...

/thomas

Fra : Nina Storm Jensen

Dato : 08-06-08 19:40

Tak for en god (og meget sandsynling) forklaring.

> [...]
>
> Slet /Library/Caches/com.apple.ATS og genstart.
>
> Læg evt følgende linie ind i /etc/rc i en sektion før loginwindow

Det sidste evt. her tør jeg ikke, da jeg ikke forstår det, men du mener
det som en forebyggelse og ikke som en del af kuren?

> Når uheldet er ude kan du starte i safe mode (hold shift nede under
> boot) - vær opmærksom på at databasen over hvilke drivere der skal
> indlæses også genopbygges og det tager laaaaaang tid på Intel hardware.

Det var sådan den kom igang igen.

> Har du rigtig mange skrifter installeret i OS's font mapper og bruger
> du Apples Font Book? Umidelbart bør du ikke rende ind i problemet på en
> non grafisk arbejdstation.

Det er en grafisk arbejdsstation.

> [...]
> Vi har kun få grafikse arbejdstationer med 10.5 i drift (et nødvendigt
> onde) så jeg kan ikke sige om problemet med korrupt font cache stadig

Og vi har endnu ingen på 10.5.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-06-08 21:22

On 2008-06-08 20:39:31 +0200, Nina.Storm@forum.dk (Nina Storm Jensen) said:

> Tak for en god (og meget sandsynling) forklaring.

> Det sidste evt. her tør jeg ikke, da jeg ikke forstår det, men du mener
> det som en forebyggelse og ikke som en del af kuren?

På 10.4 er der ingen forbyggelse hvad angår korrupt fontcache, kun
brandslukning når man har gang i MS Office, Quark +6, Adobe CS og en
tredieparts Fontmanager.
Jeg vil antage at du også har haft problemer med at aktivere fonte samt
med at aktiverede fonte er tilgægelige fra Indesign.

Mit forslag sørger for at font cachen slettes hver gang du
starter/genstarter computeren. Det har gjort livet lettere for mange af
vores brugere der dermed ungår at starte dagen med en Finder der
hænger. Desuden kan de selv fixe issues med fonte der ikke vil
aktiveres ved at genstarte, uden at de behøver vente på at jeg får tid.

Hvis i er på 10.4 vil jeg anbefale at du får din systemdims til at
lægge linien ind som beskrevet.

Vær opmærksom på at 10.4.11 opdateringen som den eneste hidtil
overskriver /etc/rc - dvs efter opdaterinegn skal man lægge linien ind
igen.

> Det var sådan den kom igang igen.

> Det er en grafisk arbejdsstation.

Det er vist rigtigt at du sidder med den slags. Jeg forvekslede dig med
en der laver musik.

> Og vi har endnu ingen på 10.5.

fornuftigt - I bør vente til det er uundgåligt.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Nina Storm

Dato : 08-06-08 21:39

> [...]
>
> Vær opmærksom på at 10.4.11 opdateringen som den eneste hidtil
> overskriver /etc/rc - dvs efter opdaterinegn skal man lægge linien ind

Fint, det var også sådan jeg forstod det.

Jeg vil foreslå vores dims at gøre det næste gang han besøger os.

Tusind tak

--
Venlig hilsen
Nina Storm