øge navhul fra 66,1 til 67,1 på en alufælg
Fra : futtown@hotmail.com

Dato : 05-06-08 07:07

Hej

Jeg har fået et sæt alufælge fra en Nissan Almera Tino som jeg godt
kunne tænke mig at sætte på min Mazda 6.

De 5 bolthuller passer sammen men navhullet i fælgen passer på 66,1 og
jeg skal bruge et hul på 67,1 da det er størrelsen på Mazdaen.

Da der ikke er nogen navring eller andet, så bliver jeg nød til at få
drejet den ene mm af i hullet, er det noget man kan køre hen et sted
og få gjort et sted til en rimelig pris, eller er det noget man selv
kan klare, hvis man har adgang til en maskin drejebænk?

Hvis man selv skal gøre det, hvordan sikre jeg mig så at fælgen sidder
i centrum? kan man regne med at hullet i midten af fælgen (hvor
plastikdimsen med bilmærket er trykket i) sidder så man kan styre
efter den, eller skal jeg afmonterer dækkene og sætte det hele op
efter fælgkanten?

Mvh. Kim

Fra : Brian Sørup

Dato : 05-06-08 18:40

<futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Hej

[...]

*********************

Du kan starte med at lave en opspændings-adapter med de 5 bolthuller og
en løs centerring, så spænder du hjulet på adapteren, fjerner den løse
centerring og drejer hullet ud.

Der er lidt arbejde med at lave opspændings-adapteren, men resultatet
bliver 112% iorden.

Du kan også som du selv foreslår afmontere dækkene og spænde på
fælgkanten.

En helt redje metode er at spænde fælg med dæk op i et maskincenter
eller fræser og fræse/rode centerhullet ud med et rodehoved. (det kaldes
det faktisk!)
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Geggo

Dato : 06-06-08 10:01

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> En helt redje metode er at spænde fælg med dæk op i et maskincenter eller
> fræser og fræse/rode centerhullet ud med et rodehoved. (det kaldes det
Rodehoved er det bedste... Centrere fra nav af.. Det skulle ikke tage mere
end 1 time
for alle fælgerne.....

Jacob

Fra : Brian Sørup

Dato : 06-06-08 13:07

"Geggo" <foxcom3REMOVETHIS@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>>
> Rodehoved er det bedste... Centrere fra nav af.. Det skulle ikke tage
> mere end 1 time
> for alle fælgerne.....

Helt enig ...
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Kim

Dato : 06-06-08 17:58

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Helt enig ...
> --
> Brian Sørup
> Volvo V70 2,5T Aut.

Har i nogen ide om hvor man skal henvende sig for at få det gjort?
Jeg er modelsnedker og med adgang til en simpel maskindrejebænk, så jeg vil
ha' en del arbejde i at sætte det op og løbe ordenlig, men hvis det kan
klare af en prof. på et par timer så tror jeg det er smartere at betale mig
fra det.

Mvh. Kim

Fra : Brian Sørup

Dato : 06-06-08 18:29

> [...]

> jeg vil ha' en del arbejde i at sætte det op og løbe ordenlig, men
> hvis det kan klare af en prof. på et par timer så tror jeg det er

Her kommer Geografien nok ind i billedet.....
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Kim

Dato : 06-06-08 21:40

> Her kommer Geografien nok ind i billedet.....

Hehe ja, jeg tænkte på at jeg skulle huske at skrive hvor i landet jeg
befinder mig, og så smuttede den alligevel.
Jeg er fra Næstved af

Mvh. Kim

Fra : Geggo

Dato : 07-06-08 13:39

> [...]
>
> Hehe ja, jeg tænkte på at jeg skulle huske at skrive hvor i landet jeg
> befinder mig, og så smuttede den alligevel.

Kender du ikke en der kender en .. gerne maskinarbejder eller en der
er vant til fræsere... en der har kendskab til bearbejdning....

Er selv fra jylland af....

jacob

Fra : Kim

Dato : 07-06-08 18:31

"Geggo" <foxcom1REMOVETHIS@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Kender du ikke en der kender en .. gerne maskinarbejder eller en der
> er vant til fræsere... en der har kendskab til bearbejdning....
>
> Er selv fra jylland af....

Tjoe.... det er mere den vej rundt at man skal være sikker på det bliver
gjort ordenligt, og så kniber det sgu' i min omgangskreds , og da det
skal gøres meget omhyggeligt tænkte jeg at det måske var bedst at finde en
der ikke skal lave det som "fusk" for mig.

Kim

Fra : Karsten Andersen

Dato : 07-06-08 20:56

Thu, 5 Jun 2008 19:39:56 +0200, skrev Brian Sørup, på 35 linier, i
<484824b6$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, :

> [...]
>
>En helt redje metode er at spænde fælg med dæk op i et maskincenter
>eller fræser og fræse/rode centerhullet ud med et rodehoved. (det kaldes

Jeg vil nu bare sætte det op i en 4klo der passer i størelsen.
Og dreje det ud. du skal afligevel have rettet fælgen op i en fræser.
Men ja det tager ikke lang tid.
Har da selv rettet flere fælge både ET mål og bolthuller

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 07-06-08 21:48

Karsten Andersen skrev:

> [...]
> Men ja det tager ikke lang tid.
> Har da selv rettet flere fælge både ET mål og bolthuller

Ja, men det kræver jo så at dækkene er af. Og så samtidig en pæn stor
drejebænk.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Karsten Andersen

Dato : 08-06-08 14:56

Sat, 07 Jun 2008 22:47:58 +0200, skrev Ib Jakobsen, på 19 linier, i
<484af40b$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, :

>Ja, men det kræver jo så at dækkene er af. Og så samtidig en pæn stor
>drejebænk.

Øhh hvorfor skal dækkene af

Og ja jeg har da mulighed for en drejebænk med op til 2 x 12 M

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-06-08 17:27

Karsten Andersen skrev:

> Øhh hvorfor skal dækkene af

For at få en god kant at spænde op på. Nogen fælge har ikke centerhul på
forsiden, eller også er det meget lille. Og langt fra præcist. Det er
ofte bare støbt.

> Og ja jeg har da mulighed for en drejebænk med op til 2 x 12 M

Ja, de findes og også langt større. Men de flest eller mest almindelige
kniber det med ret meget over 14". Jeg er mere tilhænger at metoden med
fræser og rodehovede. Efter man har lavet en opstilling med et gammel
nav. Men dette smag og behag. Og nuancen af hvor meget fanatiker man er.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Geggo

Dato : 09-06-08 16:39

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fræser og rodehovede. Efter man har lavet en opstilling med et gammel nav.
> Men dette smag og behag. Og nuancen af hvor meget fanatiker man er.

Drejebænk... Nulle nulle med 4 klo og "bløde" klør .... det skal jo løbe....
fræser ... ja.... hurtigere at centrer/færdig gørelse af bearbejdning med
alt..

Alt med sin smag... i det hele fuldstændig lige meget hvordan
og hvorledes det udføres blot at det løber ...

jacob