Indpresning (ET) på alufælge...?
Fra : uch

Dato : 05-06-08 13:45

Hej, jeg kører til dagligt i en carisma '96... standard for carisma er ET
46... spørgsmålet er om ET 35 vil kunne gå hvis fælgen blot er 15".....?

nogen der har erfaring?

mvh

uch

Fra : alexbo

Dato : 05-06-08 14:02

"uch" <ucler@ofir.dk> skrev

> Hej, jeg kører til dagligt i en carisma '96... standard for carisma er ET
> 46... spørgsmålet er om ET 35 vil kunne gå hvis fælgen blot er 15".....?

Indpresningdybde og fælgstørrelse har ikke noget med hinanden at gøre.
Det er ikke tilladt at gå mere en 10 mm ned i indpresning, så det vil ikke
være lovligt,
lige bortset fra at jeg ikke tror du har ret i at standard er 46, ifølge
typegodkendelsen er det 44.

Der er jævnligt tråde om indpresning i denne gruppe, prøv bare at søge i
grupper på google, så har du noget at læse.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter

Dato : 05-06-08 14:17

Undskyld et dum spørgsmål!

Hvad "sker" der når man går fra ET 40 til ET 30? Er det så 10 mm. ind eller
ud mod skærmkanten?

hilsen
Peter

Fra : alexbo

Dato : 05-06-08 14:45

"Peter" <petit@mobil.dk> skrev

> Hvad "sker" der når man går fra ET 40 til ET 30? Er det så 10 mm. ind
> eller ud mod skærmkanten?

Ud.
Det er nemmest at huske hvis man tænker sig at hjulet er presset ind over
ophænget.
Jo mindre det er presset ind jo længere ude er det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Møller

Dato : 05-06-08 15:12

Peter skrev:
> Undskyld et dum spørgsmål!
>
> Hvad "sker" der når man går fra ET 40 til ET 30? Er det så 10 mm. ind eller
> ud mod skærmkanten?

Der findes ikke dumme spørgsmål, dumme personer der ikke tør stille et spørgsmål, og så selvfølgelig
dumme svar.
med mindre man gentager samme spørgsmål for tit
Alex har svaret
Indpresning:
Anlægsfladens forsætning i firhold til midterlinjen for fælgen:
indpresning mindre (E40-E30=10 mm) anlægsfladen 10 mm længere ind mod bilen , hjulene tilsvarende
længere ud.

http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp

Møller