Takt og tone med kniv, gaffel og ske
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-06-08 13:14

Et par spørgsmål om "takt og tone" med kniv, gaffel og ske:

Hvordan spiser I fx en bagt kartoffel, når den bliver serveret
som tilbehør? Med den lille teske, som gerne er placeret i den
krydsskårne og smørfyldte kartoffel. Eller med kniv og gaffel,
efter at have "gravet" indholdet ud på tallerkenen?

Hvordan spiser I en portion "chili con carne", serveret i en dyb
tallerken? Med kniv og gaffel eller med ske?

Hvordan spiser I gule ærter med flæsk? Ærterne med ske, og
resten med kniv og gaffel?

Hvordan spiser I den tyske hverdagsgryderet "Eintopf"? Skærer
I diverse større kødstykker i mindre stykker med kniven inden
I går i gang med skeen i højre hånd?

P.s. I går serverede min fætter en gryderet "kyllingebryst i
riesling med porrer og champignon" + små, kogte kartofler.
Almindelige, flade tallerkener og kniv og gaffel. Alt det gode
"porresnask" lå nederst i gryden. Her greb jeg til "selvtægt",
selvom det normalt er forbudt at *mose*. Jeg mosede på
min sædvanlige, diskrete måde kartoflerne - ved at vende
gaflen om og give denne et let, hjælpende tryk med kniven.

P.p.s. Jeg venter lige en omgang med at spørge om håndtering
af salat og dressing.

--
Herluf :·)
- må man mose?

Fra : Max

Dato : 05-06-08 13:26

Hej Herluf

> Hvordan spiser I gule ærter med flæsk? Ærterne med ske, og
> resten med kniv og gaffel?

Gule ærter skal være lavet så det kan spises med kniv og gaffel,
ingen ske her, tak.

Emma Gad siger forøvrigt at det er OK at spise sin mad med
gaflen alene hvis man kan, ingen grund til at bruge kniv til
f.eks. biksemad.

--
Mvh Max

Fra : fix

Dato : 05-06-08 15:04

Max wrote:
> Hej Herluf

> Gule ærter skal være lavet så det kan spises med kniv og gaffel,
> ingen ske her, tak.
Flæsk (eller bedre: grisehaler) til gule ærter, skal være tilberedt, således
det kan spises med ske!

finn

Fra : Max

Dato : 05-06-08 16:11

Hej finn

> Flæsk (eller bedre: grisehaler) til gule ærter, skal være tilberedt,
> således det kan spises med ske!

Grisehalerne skal jo være sådan at de kan suttes rene :)

--
Mvh Max

Fra : fix

Dato : 05-06-08 16:35

Max wrote:
> Hej finn

> Grisehalerne skal jo være sådan at de kan suttes rene :)
Netop - så er de osse så møre at de kan deles med skeen.
- som iøvrigt er det eneste spiseværktøj man får tildelt, bl. a. i det
oprindelige Thailand!

Det gør takt og tone noget enklere

finn

Fra : -= JF =-

Dato : 05-06-08 16:23

Max skrev:
> Emma Gad
Men vi gad ikke
Er det ikke snart på tide at den gamle hejre bli'r lagt til ro

--
Mvh. John

Fra : -= JF =-

Dato : 05-06-08 16:22

Herluf Holdt, 3140 skrev:
> Hvordan spiser I fx en bagt kartoffel, når den bliver serveret
Jeg gi'r den lige et klem så den åbner sig lidt mere, og så bruger jeg
teskeen.

> Hvordan spiser I en portion "chili con carne", serveret i en dyb
Oftest bare en gaffel - ingen kniv.

> Hvordan spiser I gule ærter med flæsk?
Ærterne med ske, kødet med gaffel - ingen kniv

> selvom det normalt er forbudt at *mose*. Jeg mosede på
> min sædvanlige, diskrete måde kartoflerne - ved at vende
> gaflen om og give denne et let, hjælpende tryk med kniven.
Ja da Man skal da ha' snasket med op!
Jeg tror også at jeg havde moset mig vej gennem måltidet

--
Mvh. John

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-06-08 16:36

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> writes:

> [...]
> krydsskårne og smørfyldte kartoffel. Eller med kniv og gaffel,
> efter at have "gravet" indholdet ud på tallerkenen?

Med kniv og gaffel. Jeg graver ikke indholdet ud, jeg spiser det hele.
Skrællen er trods alt det bedste.

> Hvordan spiser I en portion "chili con carne", serveret i en dyb
> tallerken? Med kniv og gaffel eller med ske?

Med det der er dækket op med. Hjemme med en ske.

Det kunne slet ikke falde mig ind at spise gule ærter. :)

> - må man mose?

Det kommer an på sted og lejlighed. Hjemme og hos venner og familie i
afslappet stemning må man naturligvis gerne. Til den store fest må man
ikke.

Mvh Trine

Fra : Dido

Dato : 05-06-08 21:25

Kartoflen med en teske - skrællen med kniv og gaffel

Chilien med ske!!

Gule ærter kunne jeg ikke finde på at spise - men har med hjemmefra at
det er med ske.

Man må ikke mose - men kan sagtens finde på det alligevel!!

/Dorthe

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-06-08 02:45

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in news:4847d88f$0
$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Et par spørgsmål om "takt og tone" med kniv, gaffel og ske:

Jeg spiser som det passer mig og med hvad det passer mig. Dvs. jeg bruger
det mest praktiske værktøj indenfor rækkevidde. Kniv og gaffel til det
meste, ske hvis det bliver for flydende. Om nødvendigt fingrene... både
fugl, fisk og firbenede.

Hvis nogen mukker, beretter jeg lystigt at jeg tilhører en aflangkansk
munkeorden med rødder i melankolsk senrøvisme, og min tro byder mig at
spise sådan.

Mad en er essentiel vigtig del af vores liv. Så skulle det lige passe at
nogle ophøjede særlinger skulle spolere hele fornøjelsen.

Sådden... sagt med nogle gevaldige glimt i øjnene For er man ude må man
ofte tude som de ulve man er iblandt.

Fra : Ole

Dato : 06-06-08 16:27

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Et par spørgsmål om "takt og tone" med kniv, gaffel og ske:

> Hvordan spiser I gule ærter med flæsk? Ærterne med ske, og
> resten med kniv og gaffel?

Min mor laver rigtige gule ærter, de bliver kogt
dagen før og presset gennem en sigte.

Hun koger altid masser af grisehaler, og selvfølgelig
et lækkert stykke kogeflæsk med.

De gule ærter, efter jeg har kommet et skvæt
eddike i, bliver indtaget med en ske, halerne
med fingerene, og flæsket med en gaffel, knive
behøvs ikke

Jeg bliver sgu sulten nu.

Lad mig også anbefale grisehaler til brunkål..ummm

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Max

Dato : 06-06-08 17:03

Hej Ole

> Lad mig også anbefale grisehaler til brunkål..ummm

Kan man egentlig lave det uden ? :)

--
Mvh Max

Fra : Ole

Dato : 07-06-08 11:02

Max wrote:
> Hej Ole

> Kan man egentlig lave det uden ? :)

Nope ;-P

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : fix

Dato : 06-06-08 18:10

> [...]
>
> De gule ærter, efter jeg har kommet et skvæt
> eddike i, bliver indtaget med en ske, halerne
> med fingerene, og flæsket med en gaffel, knive
Som mor lavede dem!
Desværre gik hun bort sidste måned, så med mindre jeg finder en madtante som
din mor, er det nok ovre nu!

> Jeg bliver sgu sulten nu.

Det er nok ikke her over de 27 jeg savner dem mest

finn

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 06-06-08 18:26

"fix" <fix@faxe.dk> skrev i meddelelsen
> Som mor lavede dem!
> Desværre gik hun bort sidste måned, så med mindre jeg finder en madtante
> som din mor, er det nok ovre nu!

Nu er det jo ikke raket videnskab at lave gule ærter så hvorfor ikke bare
tage dig sammen og lave dem selv?
Eller er du én af de mænd der med stolthed i stemmen siger at du slet ikke
kan lave mad?
Ligesom min gamle nabo der undrede sig over hvordan jeg som ungkarl fik mad
hver dag Nu er jeg gift men jeg
får da stadig god mad hver dag, laver den nemlig selv.

Steen

Fra : fix

Dato : 06-06-08 20:51

> [...]
> fik mad hver dag Nu er jeg gift men jeg
> får da stadig god mad hver dag, laver den nemlig selv.

Jeg er ganske rigtigt "gammel model", men jeg kan godt (presset) lave
udmærket mad.
Problemet er ganske andet: Det MÅ ikke serveres herhjemme!!
Jeg har altid kørt "hjem" til moar når der var gule ærter! (flot som 65-er
ikke?)

Nå det går alligevel, da ægtefællen er en af de bedste kokke der findes,
hvilket tydeliggøres af mit nydelige bilbælte
finn

Fra : Gamle

Dato : 06-06-08 19:42

Ole wrote:

> [...]
> behøvs ikke
>
> Jeg bliver sgu sulten nu.
>
> Lad mig også anbefale grisehaler til brunkål..ummm

Og så lige en snaps eller flere.
Så går det op i en kulinarisk enhed.

Mvh.
Torben

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 06-06-08 21:14

On Fri, 6 Jun 2008 20:42:20 +0200, "Gamle" <torbenth@it.dk> wrote:

>Og så lige en snaps eller flere.
>Så går det op i en kulinarisk enhed.
>
>Mvh.
>Torben

Hvor mange kalorier går der på en kulinarisk enhed?

sayonara
Martin Mose Larsen

"Kaffe uden cognac, det er dog en modbydelig blanding!”

Fra : Gamle

Dato : 06-06-08 22:04

Martin Mose Larsen wrote:
> Hvor mange kalorier går der på en kulinarisk enhed?

Hvis du gnasker fede grisehaler i dig, behøver du vist ikke spekulere på
kalorier. Det bør du måske gøre inden

Mvh.
Torben

Fra : Hauge

Dato : 06-06-08 22:37

Gamle wrote:
> Hvis du gnasker fede grisehaler i dig, behøver du vist ikke spekulere
> på kalorier. Det bør du måske gøre inden

Kalorier er noget man spiser, det er ikke noget man tænker over. Det er
typisk kun 190 cm høje tynde tøser på 37 kg der gør det. ;) Ja ok, tænker er
vel så meget sagt..

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 06-06-08 22:39

Hej Hauge

> Kalorier er noget man spiser, det er ikke noget man tænker over. Det

Kalorier smager sgu også væsentlig bedre end vitaminer :)

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 06-06-08 22:41

Hej Max
Max wrote:
> Kalorier smager sgu også væsentlig bedre end vitaminer :)

Ja for dælen da, og så passer de meget bedre til øl

Mvh Hauge

Ps.: Skål..

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 06-06-08 17:57

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Hvordan spiser I fx en bagt kartoffel, når den bliver serveret

Med teske, og kartoflen skal være bagt så tilpas at man med teskeen kan
skrabe alt ud af skrællen (som jeg normalt ikke spiser).

> Hvordan spiser I en portion "chili con carne", serveret i en dyb

Gaffel eller ske, evt. samles resterne op med et stykke brød.

> Hvordan spiser I gule ærter med flæsk?

Suppen med ske. Vi får ikke fedt flæsk til, men gerne kogt medister som
spises med gaffel eller ske.

> selvom det normalt er forbudt at *mose*.

Ikke tale om. Jeg moser gerne for at få det sidste snask eller sovs med,
alternativt med brød hvis dette serveres.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK