Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Valg af kamera (SLR)
Fra : Ukendt

Dato : 04-06-08 19:11

Hejsa

Jeg er på nippet til et nyt kamera, men lidt i tvivl om valget skal
stå mellem Olympus E510m, E420 eller Canon EOS 400D

alle 3 virker som brugbare emner .....

Hvad jeg synes frister er at der til Olympus'erne er ekstra optikker
med , men kan Canon's 18-55 levere varen, som Olympus ?

til dem er der 14´50 / 40-150 optikker med

Jeg tager afsindigt mange billeder på f.eks hundeudstillinger, hvor
der er mange både nær og fjern billeder i en skøn blandet landhandel

Nogen ideer - måske til et helt tredie alternativ, inden jeg i morgen
tager på butiks-tourne - jeg vil/gider ikke handle på nettet...

(et af mine ønsker er at kamera'et er lynhurtigt klar til at klikke,
altså autofocus, må gerne være meget hurtig)

--
Jan_stevns

Fra : Hej Doktor

Dato : 04-06-08 19:21

..... Os der arbejder i fotobutik , holder fridag i morgen.. men er klar igen
Fredag :)

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-08 20:33

"Hej Doktor" <Hej@Doktor.dk> skrev :

>.... Os der arbejder i fotobutik , holder fridag i morgen.. men er klar igen
>Fredag :)

entering Homer mode : Dohh!

Ja - det havde jeg da lige glemt - om ikke andet kan man savle lidt
mere..

Men - sådan helt nøgternt - hvis du arbejder i sådan en butik ....

Er jeg helt ude i hampen, på de 3 nævnte ?

(jeg har en prisramme mellem 4-6 tudser)

--
Jan_stevns

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-06-08 20:55

<jan_stevns> skrev i en meddelelse
> (jeg har en prisramme mellem 4-6 tudser)

Prøv at spørge i den rigtige gruppe - den hedder:

- og er netop beregnet til "hvad skal jeg købe spørgsmål"

Jan (dog ikke fra Stevns - men tæt på = Haslev)

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-08 22:46

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev :

>Prøv at spørge i den rigtige gruppe - den hedder:

>- og er netop beregnet til "hvad skal jeg købe spørgsmål"

aha ;) den gruppe har jeg ikke med på listen over grupper ;(

--
Jan_stevns

Fra : Jens Gregersen

Dato : 04-06-08 21:02

> Jeg er på nippet til et nyt kamera, men lidt i tvivl om valget skal
> stå mellem Olympus E510m, E420 eller Canon EOS 400D
>
> alle 3 virker som brugbare emner .....

Det er de bestemt også, men kig også på Nikon, Sony og Pentax. Generelt
set er de alle gode, hvor hver især har deres fordele og ulemper. Til
almindeligt brug vil man ikke opleve den store forskel.

> Hvad jeg synes frister er at der til Olympus'erne er ekstra optikker
> med , men kan Canon's 18-55 levere varen, som Olympus ?
>
> til dem er der 14´50 / 40-150 optikker med

Canon laver også sæt hvor der er både 18-55 og 55-200 eller 55-250 med.
På den måde vil du være lige så godt dækket ind rent brændvidde-mæssigt.

Olympus har dog ry for at lave nogle af de bedste (kit-)optikker - altså
dem der følger med kameraet.

> Jeg tager afsindigt mange billeder på f.eks hundeudstillinger, hvor
> der er mange både nær og fjern billeder i en skøn blandet landhandel

Så vil et dobbelt-zoom-sæt nok være at foretrække.

> Nogen ideer - måske til et helt tredie alternativ, inden jeg i morgen
> tager på butiks-tourne - jeg vil/gider ikke handle på nettet...

Se det første jeg skriver.

> (et af mine ønsker er at kamera'et er lynhurtigt klar til at klikke,
> altså autofocus, må gerne være meget hurtig)

Hvis du kommer fra et point-and-shoot vil forskellen være meget tydelig
næsten ligegyldigt hvilket dSLR du vælger.

--
Jens Gregersen [9670 Løgstør]
Fjern dyret ved henvendelse via mail.

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-08 22:53

Jens Gregersen <jens.gregersenNAESEHORN@gmail.com> skrev :

>Olympus har dog ry for at lave nogle af de bedste (kit-)optikker - altså
>dem der følger med kameraet.

Det er sådan cirka det, jeg synes at have lagt mærke til

Hvorfor jeg så egentligt bare skal have luret forskellen mellem E420,
og E510 (hvis den betyder noget nævneværdigt)

Jeg har kigget på en del sider, uden helt at være klar over forskellen
på de 2 modeller

>Hvis du kommer fra et point-and-shoot vil forskellen være meget tydelig
>næsten ligegyldigt hvilket dSLR du vælger.

hmm .. det du skriver siger mig jo næsten man skal have et par af dem
med i marken, for at konstatere forskellen - eller misforstår jeg
komplet ?

--
Jan_stevns

Fra : .J.S...

Dato : 04-06-08 23:43

<jan_stevns> wrote in message

> [...]
> og E510 (hvis den betyder noget nævneværdigt)
>
> Jeg har kigget på en del sider, uden helt at være klar over forskellen

E510 har image stabilization
http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sidebyside&cameras=oly_e420%2Coly_e510&show=all

Fra : Jens Gregersen

Dato : 05-06-08 00:09

> E510 har image stabilization
> http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sidebyside&cameras=oly_e420%2Coly_e510&show=all

.... og E420 er en noget mindre (rent fysisk) model. Faktisk et af de
mindste og letteste dSLR'er på markedet. Det tiltaler nogen.

Fra : Kurt Lund

Dato : 05-06-08 05:59

> hmm .. det du skriver siger mig jo næsten man skal have et par af dem
> med i marken, for at konstatere forskellen - eller misforstår jeg
> [...]

Hej Jan
Nej han mener nok at hvis du er vant til point-and-shoot = kompakt kamera.
som jo er opp på
over 1 sek før de tager billedet.
Det har ingen betydning med DSLR for de er så hurtige både til at fokusere
og tage billedet, i forhold til kompakt kamera.
Der er dog noget du skal tage hensyn til og det er billedstøj ( ISO) der er
en del forskel på de forskellige DSLR, der er Canon bedst med mindst støj.
Men ellers derud over dem du kikker på er det Canon der har størst udvalg af
udstyr, og de tager lige gode foto i dagslys og er lige hurtige alle sammen
så det der nok er afgørende er hvad der ligge bedst i din hånd og har den
bedste meny.

mvh

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-08 07:03

"Kurt Lund" <klander52@hotmail.com> skrev :

>Nej han mener nok at hvis du er vant til point-and-shoot = kompakt kamera.
>som jo er opp på over 1 sek før de tager billedet.

ok - jeg har så været heldig med det nuværende kompaktkamera, da det
åbenbart er hurtigere end gennemsnittet var

( et snart tudsegammelt Kodak DC240 )

> [...]
>så det der nok er afgørende er hvad der ligge bedst i din hånd og har den

ok - det har jeg skrevet mig bag øret ;)

--
Jan_stevns

Fra : Morten Lind

Dato : 05-06-08 08:58

<jan_stevns> wrote:

> [...]
> og E510 (hvis den betyder noget nævneværdigt)
>
> Jeg har kigget på en del sider, uden helt at være klar over forskellen

E510 versus E420:

1.: størrelsen og dermed vægten.
2.: 510 har billedstabilisator, 420 har ikke.
3.: 420 har større skærm.
4.: Måske prisen.

M.

Fra : Anders Sørensen

Dato : 04-06-08 21:25

On Wed, 04 Jun 2008 20:11:06 +0200, jan_stevns wrote:

> [...]
>
>(et af mine ønsker er at kamera'et er lynhurtigt klar til at klikke,
>altså autofocus, må gerne være meget hurtig)

Sony A200 har lige vundet en test i seneste Digital Foto foran Canon
450D, Nikon D60, Olympus E-420, Pentax K200D, og Panasonic DMC-L10.

Det kan sikkert findes i de fleste fotobutikker til rimelige penge.

Du kan også se på Sony A300 som har liveview og vipbar skærm. Set i
PhotaCare til 4500.

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 04-06-08 23:52

jan_stevns skrev:
> Jeg tager afsindigt mange billeder på f.eks hundeudstillinger, hvor
> der er mange både nær og fjern billeder i en skøn blandet landhandel

Noget siger mig at det er indendørs og måske under halvdårlig belysning.
Bruger du flash ? Sikkert ikke til fjernbillederne...

Jeg tror at du får brug for at kigge på noget pænt lysstærkt, dvs. en
zoom på f/2.8 eller måske fast brændvidde som fås endnu bedre. Og du har
sikkert brug for et kamera som kan klare høj ISO uden alt for meget støj.

Kan du henvise til et par eksempler på billeder, som du gerne vil kunne
tage ?

> (et af mine ønsker er at kamera'et er lynhurtigt klar til at klikke,
> altså autofocus, må gerne være meget hurtig)

Her er lysstærke objektiver også en god ting. Objektiver med
billedstabilisering (eller et kamera med indbygget ditto) vil også gøre
det lettere at leve med lave lukkertider ved for lidt lys.

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-08 07:20

Kurt Kjær Jensen <kkjen_slet@aub.dk> skrev :

>Noget siger mig at det er indendørs og måske under halvdårlig belysning.
>Bruger du flash ? Sikkert ikke til fjernbillederne...

hovedparten er udendørs billeder

>Kan du henvise til et par eksempler på billeder, som du gerne vil kunne
>tage ?

joehh , på http://www.froerup.dk/jan/udstillingsbilleder/index.htm
er der en del billeder af slagsen.

--
Jan_stevns

Fra : thl

Dato : 04-06-08 20:36

On 4 Jun., 23:53, jan_stevns wrote:

> [...]
>
> hmm .. det du skriver siger mig jo næsten man skal have et par af dem
> med i marken, for at konstatere forskellen - eller misforstår jeg

Der menes: Du vil omgående opdage at de er ganske meget kvikkere end
et
autofocus lommekamera.

E510 har billedstabilisator, den redder mange optagelser.
Både 420 og 510 har live view.
Kitobjektivet der medfølger starter ved 14mm, der hos Olympus svarer
til en 28mm vidvinkel.
Det giver noget mere plads i de små lokaler.
Du får meget for pengene her. Brug evt. overskud på budgettet til en
fornuftig flash.

mvh
Thorbjørn

P.S. Der er xxxx andre muligheder, men du er ikke helt afsporet.

Fra : Ole Christiansen

Dato : 05-06-08 07:05

> [...]
>
> (et af mine ønsker er at kamera'et er lynhurtigt klar til at klikke,
> altså autofocus, må gerne være meget hurtig)

Nikon D80 m 18-135.?

Fra : Mogens Hansen

Dato : 05-06-08 09:38

<jan_stevns> wrote in message
> Hejsa
>
> Jeg er på nippet til et nyt kamera, men lidt i tvivl om valget skal
> stå mellem Olympus E510m, E420 eller Canon EOS 400D

Huskat Olympus E520 og Canon 450D er afløserne for hhv. E510 og 400D

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-08 11:47

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev :

>Huskat Olympus E520 og Canon 450D er afløserne for hhv. E510 og 400D

Er det ikke også når der lige er kommet nye modeller, man kan finde
rigtigt gode priser på forgængeren ;)

--
Jan_stevns

Fra : Jens Gregersen

Dato : 05-06-08 12:53

> Er det ikke også når der lige er kommet nye modeller, man kan finde
> rigtigt gode priser på forgængeren ;)

Helt sikkert. Og en efterfølger gør jo ikke forgængeren dårligere.

Man kan ofte spare meget, hvis man kan nøjes med "næstnyeste" model.

Fra : Henrik

Dato : 05-06-08 03:14

> joehh , påhttp://www.froerup.dk/jan/udstillingsbilleder/index.htm

Hej Jan
Med den type billeder tror jeg du bliver tilfreds uanset om du vælger
det ene eller det andet.
Alle motiverne er inden for hvad man kan nå med normal objektiver og
moderat tele eller vidvinkel:
Lysforholdene er gode, og der er ikkke krav til stor hastighed.
Hvis det var mig ville jeg først og fremmest gå efter hvad jeg synes
var lækkert at bruge. Jeg ville helt sikkert kigge noget på liveview.
Det er unægtelig noget nemere at fotografere en hund i hundepespektiv,
hvis man lige kan vippe skærmen ud og sænke kammeraet.
(Sony alpha 700 har vist det fedeste liveview siden olymus e330)

MVH

Henrik

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 05-06-08 10:47

Henrik skrev:

> [...]
> moderat tele eller vidvinkel:
> Lysforholdene er gode, og der er ikkke krav til stor hastighed.

Det tror jeg også, men måske kunne der suppleres med en nogenlunde
kraftig flash til at opbløde skyggerne i det hårde sollys. Det er ikke
let at styre men giver bedre resultater. Men jeg ved heller ikke hvad
hundene siger til flashlys...

> [...]
> hvis man lige kan vippe skærmen ud og sænke kammeraet.
> (Sony alpha 700 har vist det fedeste liveview siden olymus e330)

Ja, bare det at komme ned på niveau med hunden kan give bedre billeder.
I dette tilfælde behøver man så ikke at sænke kameraet helt så meget som
sædvanligt Jeg tror også at live-view vil give bedre muligheder for
spændende billeder (nærbilleder i græshøjde af hunde og hvalpe med
kødben, legetøj, vandskål osv).

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 05-06-08 12:15

Henrik <DK.HenrikBjerregaard@gmail.com> skrev :

>(Sony alpha 700 har vist det fedeste liveview siden olymus e330)

A 700 har ikke live viev, det er 300 og 350, der har det.
--
Kerim

Fra : N/A

Dato : 05-06-08 10:47