Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ND filtre og billedkvalitet?
Fra : Michaelbs

Dato : 03-06-08 16:53

Vil et 4-stops ND filter (Hoya HMC NDX8) have negative konsekvenser for
billedkvaliteten?
Jeg tænker på sådan noget som konstrast, skarphed, forkerte farver osv.
eller er det kvalitetsforringelser helt umærkelige?

mvh Michaelbs

Fra : Brian Lund

Dato : 03-06-08 19:29

> [...]
> Jeg tænker på sådan noget som konstrast, skarphed, forkerte farver osv.
> eller er det kvalitetsforringelser helt umærkelige?

Så længe du køber et multicoated kvalitetsfilter som f.eks. Hoya HMC så vil
der være minimal til ingen forringelse af billedkvaliteten! Du vil ikke
mærke forskellen!

Brian

Fra : Michaelbs

Dato : 04-06-08 07:23

"Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk> skrev i meddelelsen

> Så længe du køber et multicoated kvalitetsfilter som f.eks. Hoya HMC så
> vil der være minimal til ingen forringelse af billedkvaliteten! Du vil
> ikke mærke forskellen!
>

> Brian

Takker for info.
Jeg tænkte på om brug af ND filter i forbindelse med ettl-speedlites vil
"forvirrre" ettl systemet?
Lysinformationerne fra kameraet med ND filteret svarer jo ikke til flahens
egen preflash måling?

mvh Michael

Fra : Mogens Hansen

Dato : 04-06-08 08:18

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg tænkte på om brug af ND filter i forbindelse med ettl-speedlites vil
> "forvirrre" ettl systemet?

Det kan jeg ikke forestille mig.

> Lysinformationerne fra kameraet med ND filteret svarer jo ikke til flahens
> egen preflash måling?

Flashen laver ikke preflash _måling_.
I "gamle dage" (før Olympus OM 2 i 1975 og til de andre fabrikanter fik
lavet noget tilsvarende - f.eks. Nikon F3, Canon T90, Pentax LX og Contax
RTS) var det en sensor på flashen som lavede flashmåling.

Preflash virker på den måde at flashen udsender et lille glimt inden
eksponeringen. Det er så _kameraet_ som måler lyset gennem objektivet lige
før glimtet og under glimtet. De 2 målinger trækker fra hinanden og
forskellen udtrykker flashens bidrag til eksponering. Kameraet ved hvor
meget lys flashen har udsendt i preflashet og hvormeget det har bidraget
med, og kan så regne ud hvor meget flashen skal sende ud under den egentlige
eksponering.

Hvis ND filteret skulle bidrage til fejleksopnering, skal det være fordi
kameraet bruger objektivets afstandsmåling og flashens ledetal for meget.
Et tilsvarende problem vil der være når der f.eks. bruges OmniBounce, hvor
ledetals formlen (GN = afstand * blændetal) ikke holder.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michaelbs

Dato : 04-06-08 10:06

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Et tilsvarende problem vil der være når der f.eks. bruges OmniBounce, hvor
> ledetals formlen (GN = afstand * blændetal) ikke holder.

Perfekt. Tak for info.

mvh Michaelbs

Fra : Skovsgaard

Dato : 04-06-08 06:18

On 4 Jun., 09:17, "Mogens Hansen" <mogen...@dk-online.dk> wrote:

> Et tilsvarende problem vil der være når der f.eks. bruges OmniBounce, hvor
> ledetals formlen (GN = afstand * blændetal) ikke holder.

> [...]

Hej Mogens

Vil det sige at hvis man fotografere med en omnibounce, så skal man
laver flash kompensation for at tage højde for denne. I så fald gælder
det kun hvis kameraet er sat til at bruge ADI måling eller også ved
præflash måling?

Mvh

Søren

Fra : Mogens Hansen

Dato : 04-06-08 14:42

"Skovsgaard" <skovsgaard@mail.tele.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Vil det sige at hvis man fotografere med en omnibounce, så skal man
> laver flash kompensation for at tage højde for denne.

Nej - beklager jeg var uklar.
Pointen var modsat: givet at OmniBounce ikke giver flash måling problemer,
burde ND filter heller ikke, da lysmålingen baserer sig på lyset der faktisk
kommer gennem objektivet og ikke lysetmængden fra flashen (ledetallet).
Både ND filter og OmniBounce nedsætter lysmænden der når sensoren.

> I så fald gælder
>det kun hvis kameraet er sat til at bruge ADI måling

Jeg ved ikke hvad ADI måling er

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Skovsgaard

Dato : 04-06-08 09:21

On 4 Jun., 15:42, "Mogens Hansen" <mogen...@dk-online.dk> wrote:
> [...]
> kommer gennem objektivet og ikke lysetmængden fra flashen (ledetallet).
> Både ND filter og OmniBounce nedsætter lysmænden der når sensoren.

ADI = objektivet afstandsmåling.

Fra : Per

Dato : 05-06-08 07:55

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:484568ec$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> Jeg tænker på sådan noget som konstrast, skarphed, forkerte farver osv.
> eller er det kvalitetsforringelser helt umærkelige?

Jeg bruger Hoya hmc ND8 og B&W ND1000 filtre og farverne bliver altid
ændret, så du skal skyde i RAW så du kan ændre hvidbalancen bagefter.

Jeg laver lige et "shameless plug" for min lille artikel om ND filtre
http://www.fotomors.dk/artikler/Hvad%20er%20ND.pdf

Fra : Michaelbs

Dato : 05-06-08 10:15

"Per" <ihate@spam.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> ændret, så du skal skyde i RAW så du kan ændre hvidbalancen bagefter.
>
> Jeg laver lige et "shameless plug" for min lille artikel om ND filtre

ok. tak.
Jeg fik et Hoya ND8 med posten i går fra danskdatasalg.dk. Det viste sig at
være uden HMC. Fejl på deres netside.
Det ryger tilbage.
Så gik jeg amok og har bestilt et såkaldt Vari-ND filter fra
http://www.singh-ray.com/
Fuldstændigt vanvittigt dyrt. Men så er det forhåbentligt også i orden.
Der kan man dreje på filteret og selv bestemme hvor mange stops det skal
virke med. Genialt.

mvh Michaelbs

Fra : Brian Lund

Dato : 05-06-08 14:29

> [...]
> Fuldstændigt vanvittigt dyrt. Men så er det forhåbentligt også i orden.
> Der kan man dreje på filteret og selv bestemme hvor mange stops det skal

Samme effekt som at bruge 2 pol filtre på en gang! ;)
Faktisk er jeg overbevist om at deres "vari ND" er 2 polfiltre sat sammen.

Singh-ray laver iøvrigt også et Blue'N'Gold polfilter som giver en fed
effekt, synes jeg, jeg har selv et Cokin Blue/Yellow polfilter som i bund og
grund er det samme, bare meget billigere...
Og med Cokins filtersystem kan jeg bruge mit filter på alle de objektiver
jeg ejer!

Brian