Elektrisk hjulnøgle "Duer De"
Fra : Sørensen

Dato : 03-06-08 06:09

Har set at T-Hansen har en "møtrikspænder" til 398- som køre på 230 volt.
Varenummer: 47036

1. kan den løsne bolte på alm. personvognshjul
2. virker den som en på luft, dvs. køre hurtigt når først bolten er løs.

Jeg har desværre kun en lille 2 hk. kompressor så det køre nok ikke med en
model til luft.

--
vh.
Sørensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 03-06-08 00:25

On 3 Jun., 07:08, "Sørensen" <no...@microsoft.com> wrote:
> Har set at T-Hansen har en "møtrikspænder" til 398- som køre på 230 volt.
> Varenummer: 47036
>
> 1. kan den løsne bolte på alm. personvognshjul

Den kan trække 260Nm, så det burde ikke være et problem - med mindre
at boltene sidder godt fast.

Men overvej lige om du kan holde 50Nm i et "boremaskinehåndtag". Skal
jeg spænde hjul af og på, foretrækker jeg en nøgle med lidt længere
håndtag, frem for at få vredet håndleddet af led.

> 2. virker den som en på luft, dvs. køre hurtigt når først bolten er løs.

Pas

> Jeg har desværre kun en lille 2 hk. kompressor så det køre nok ikke med en
> model til luft.

Hvor mange gange om året skifter du hjul?

Jeg finder den yderst overflødig. Jeg bruger hjulnøglen der følger med
bilen til at løsne og spænde med og til sidst sikrer jeg rette moment
med en momentnøgle. Det er trods alt kun 40 bolte der skal løsnes og
spændes fast i løbet af året.

Klaus

Fra : Møller

Dato : 03-06-08 10:03

Klaus D. Mikkelsen (google groups) skrev:

> [...]
> jeg spænde hjul af og på, foretrækker jeg en nøgle med lidt længere
> håndtag, frem for at få vredet håndleddet af led.

Jow, men ideen med en trykluft/el-møtrikspænder er jo netop at du ikke skal holde momenter, den
kører med slagfunktion, så den masse der er i selve maskinen er nok til at du kan holde den.

> Pas

også pas, spørg THansen

Den burde give luft nok, og trykket er nok på ca. 6-8 bar, så der er intet problem, så sættet:

Jeg har varenr. 63350 og her får du jo krafttoppe med, er du øm over dine alufælge kan du købe nogle
slagtoppe med plastkappe hertil, jeg ser det nu ikke som noget problem.

> Hvor mange gange om året skifter du hjul?
4-5.
jeg tager dem af ved skift af hjul, kontrol af bremser, skift af bremseklodser, rensning af bremser,
rensning af inderskærm of affjedring,

> Jeg finder den yderst overflødig. Jeg bruger hjulnøglen der følger med
> bilen til at løsne og spænde med og til sidst sikrer jeg rette moment
> med en momentnøgle.

Enig, ikke nødvendig, hvis man selv har spændt dem med egen momentnøgle, en krydsnøgle er fin, da
den kan spinnes op med håndkraft når skrue/møtrik er løs, meget bedre en den hjulnøgle der følger
med en bil, og så kan den være i bilen modsat en slagnøgle.

Så en slagnøgle bruger jeg kun til at løsne genstridige møtrikker, og så til at tage hjul af, lidt
praktisk, da den er lige ved hånden ) men ikke nødvendig, hvis den er påkrævet for at løsne
hjulene er de skruet alt for fast!!

Møller

Fra : Sørensen

Dato : 03-06-08 14:51

"Møller" > skrev >
> Jeg har varenr. 63350 og her får du jo krafttoppe med,

Ser godt ud den vil jeg prøve at købe

er du øm over dine alufælge

Nej det er jeg ikke så der sparede jeg De penge

vh.
Sørensen

Fra : Møller

Dato : 03-06-08 15:06

Sørensen skrev:
> "Møller" > skrev >
>
> Ser godt ud den vil jeg prøve at købe
>
> er du øm over dine alufælge
>
> Nej det er jeg ikke så der sparede jeg De penge

Lad os høre om det virker med din kompressor.
Og så kan du jo lige tage nr 47065 med, så er momentet i orden.
hvad du aktuelt skal bruge af moment til din bil ved jeg ikke, da jeg bl.a ikke ved hvad det er for
et køretøj.
På min Peugeot 306, m.fl:
Stål: 85 Nm
Alu: 95 Nm

Skribenter der har VAG-køretøjer skriver ofte, at de skal langt højere op

Møller

Fra : Sørensen

Dato : 03-06-08 15:45

"Møller" skrev >
> Lad os høre om det virker med din kompressor.

yeps vender snarrest tilbage.

> Og så kan du jo lige tage nr 47065 med, så er momentet i orden.

Det har Jeg nu aldrig brugt, behøver det være så nøjagtigt ?.

> hvad du aktuelt skal bruge af moment til din bil ved jeg ikke, da jeg bl.a
> ikke ved hvad det er for et køretøj.

Det er en alm. 4 huls Audi

Fra : Møller

Dato : 03-06-08 16:23

Sørensen skrev:
> "Møller" skrev >
>
> yeps vender snarrest tilbage.

> Det har Jeg nu aldrig brugt, behøver det være så nøjagtigt ?.

Næ, men mere for at du får en fornemmelse af hvor meget eller lidt du skal spænde med, mange gange
bliver de spændt alt for hårdt.

Der vigtigst, at de er ensartet spændt og ikke falder af

> Det er en alm. 4 huls Audi

som en tommerfingerregel kan du se her:
http://www.tirerack.com/wheels/tech/techpage.jsp?techid=107
og omregning finder du her:
http://home.worldonline.dk/bennyjep/Teknik/omregning.htm

så 1 Ft/Lbs svarer til 1,36 Nm

Så du skal regne med ca. 110 Nm til din bil.

men ellers dukker Klaus nok op med det rigtige tal til din bil.

Møller

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-06-08 17:57

=?ISO-8859-15?Q?M=F8ller?= skriver:

> men ellers dukker Klaus nok op med det rigtige tal til din bil.

Nope, kender kun på de 5 huls som min egen (120).

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Møller

Dato : 03-06-08 18:27

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> =?ISO-8859-15?Q?M=F8ller?= skriver:
>
> Nope, kender kun på de 5 huls som min egen (120).

Jeg troede ellers sådan noget kørte på skinner for dig

Møller

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-06-08 18:38

Møller skriver:

> Jeg troede ellers sådan noget kørte på skinner for dig

Nej, Audi er ikke lige mit sidespor.

Fra : Møller

Dato : 03-06-08 18:42

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Møller skriver:
>
> Nej, Audi er ikke lige mit sidespor.

Hvad f.... er du afsporet )

Møller

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-06-08 18:53

Møller skriver:

> Hvad f.... er du afsporet )

Nej, ensporet.......

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-06-08 18:56

"Klaus D. Mikkelsen" skriver:

> Nej, ensporet.......

Vel og mærke på hovedsporet - ikke en af de små sidespor der blev bygget
på senere (Audi/Skoda/Seat osv).

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-08 19:01

On Tue, 03 Jun 2008 19:55:43 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>"Klaus D. Mikkelsen" skriver:

>Vel og mærke på hovedsporet - ikke en af de små sidespor der blev bygget
>på senere (Audi/Skoda/Seat osv).

Det må da ellers være nemt med Audi - 4 hjul i grill'en )
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Møller

Dato : 03-06-08 19:06

Ivan Madsen skrev:

> Det må da ellers være nemt med Audi - 4 hjul i grill'en )

Kan den bruges sammen med kofanger )
..
..
..
..
Grillparty

Møller

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-08 19:19

On Tue, 03 Jun 2008 20:06:10 +0200, Møller <e@bg2n.dk> wrote:

>Kan den bruges sammen med kofanger )
>.

hmm......spoooky........tror jeg nok.......fire hjul under
kofangeren....og grill'en bagefter, det må virke )

Fra : Møller

Dato : 03-06-08 20:49

Ivan Madsen skrev:

> hmm......spoooky........tror jeg nok.......fire hjul under
> kofangeren....og grill'en bagefter, det må virke )

Jow og optændingsvæsken lige ved hånden )

Måske skulle man montere elggitter før man tager nordpå.
og dog åben ild er ikke tilladt p.t i ollenordmands hjemegn.

Møller

Fra : Møller

Dato : 03-06-08 19:07

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Møller skriver:
>
> Nej, ensporet.......

Smalsporet?

Møller

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-06-08 19:15

Møller skriver:

> Smalsporet?

Nok nærmere bredsporet......

Fra : Møller

Dato : 03-06-08 20:46

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Møller skriver:
>
> Nok nærmere bredsporet......

Deraf den vuggende gang

og dit tog?

mit gamle Fleischmann er vist bredsporet.
står stadig på loftet, er nok fra 56...

Møller

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-06-08 21:05

Møller skriver:

> Deraf den vuggende gang

ROFl...

> og dit tog?

Normalsporet i 1:87.

> mit gamle Fleischmann er vist bredsporet.
> står stadig på loftet, er nok fra 56...

Det er godtnok gammelt......

Fra : Møller

Dato : 03-06-08 21:24

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Møller skriver:
>
> ROFl...

> Normalsporet i 1:87.

> Det er godtnok gammelt......

ja tiden går. 2008-56 er lige et øjeblik......
nå vi tager og addere 1900 så kommer vi til ups... det var godtnok meget ))

Møller

Fra : Sørensen

Dato : 04-06-08 13:29

"Møller" > skrev i>
> ja tiden går. 2008-56 er lige et øjeblik......
> nå vi tager og addere 1900 så kommer vi til ups... det var godtnok meget
> ))
>
> Møller

Hold da op denne tråd er "løbet af sporet" nu har jeg købt luftnøglen så
må vi se om den duer.

godt tip m.h.t. slangediameter, var en gang hos et pumpefirma.. der kom folk
og købte store pumper og så monterede De en ½" haveslange på dem og kunne
ikke forstå at De ikke rigtigt flyttede noget vand .

vh.
Sørensen

Fra : Møller

Dato : 04-06-08 14:25

Sørensen skrev:

> Hold da op denne tråd er "løbet af sporet" nu har jeg købt luftnøglen så
> må vi se om den duer.

Vi prøver blot at holde den på sporet til du kom tilbage

Og hvis dit lille anlæg kan give tryk nok, men ikke luft, så kan du jo altid sætte en større tank
på, så kan du holde trykke lidt længere, men kræver også lidt længere pauser, men normalt får man en
mærkbar forbedring. og pauser holder man jo alligevel fra skrue til skrue.
Nogle bruger gamle gasflasker til det.

Møller

Fra : Claus Frørup

Dato : 04-06-08 19:03

Isang tao pinangalanan, Sørensen nagsulat:

>"Møller" > skrev i>

>Hold da op denne tråd er "løbet af sporet"

Orv... har du den store ledvogtereksamen?

>nu har jeg købt luftnøglen så må vi se om den duer.

Kommer du med en tilbagemelding?

Jeg har nemlig også planer om at anskaffe en sådan maskimekanisk
tingenot.
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Møller

Dato : 04-06-08 21:45

Claus Frørup skrev:
> [...]

> Orv... har du den store ledvogtereksamen?

> Kommer du med en tilbagemelding?
>
> Jeg har nemlig også planer om at anskaffe en sådan maskimekanisk

Som skrevet tidligere tråden, men da snorksov du nok, det gør skippere jo generelt, så anførte jeg
at jeg var udmærket tilfreds med min: varenr.: 63350 kr. 349
Nu jeg tænker efter er det nærmere:
harald-nyborg.dk 2177
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6205&Grp=&n=10
til en meget fornuftig pris p.t. normalt: 349;-0 nu: 199,-))
Forskellen er vist ens.
Min er grøn og TüV-GS geprüft
Møller

Fra : Claus Frørup

Dato : 05-06-08 14:27

Isang tao pinangalanan, Møller nagsulat:

>Claus Frørup skrev:
klip

>Som skrevet tidligere tråden, men da snorksov du nok
klip
znnnnooooooooooooooooooooorrrrrrrrrrrrkkkkkkkkkkkk.....
Øehhh Hva'?

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Møller

Dato : 05-06-08 18:56

Claus Frørup skrev:
> Isang tao pinangalanan, Møller nagsulat:

> klip
> klip
> znnnnooooooooooooooooooooorrrrrrrrrrrrkkkkkkkkkkkk.....
> Øehhh Hva'?

God morgen, du står på Dueodde, tast venligst Bornholm ind på autopiloten næste gang hr. kaptajn.
Er det 3 større skibe der er løbet ind i det der lille problem i Østersøen i år?? eller er der nogle
jeg ikke kender til,
Men du skal vel den anden vej.
Nåede du til frømunden??
Ellers kan du jo arrangere det, så du er derovre når der er ringridning, så får du mødt den lokale
befolkning, hvis du kan komme til for turister ,o)) 11. til 14. juli.

Møller

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-08 14:11

"Klaus D. Mikkelsen (google groups)" <moppemail@gmail.com> skrev :

>Det er trods alt kun 40 bolte der skal løsnes og
>spændes fast i løbet af året.

Du må efterhånden have samlet noget af en pose sammen ;)
--
Jan_stevns

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-06-08 14:32

jan_stevns skriver:

> Du må efterhånden have samlet noget af en pose sammen ;)

Tænkte nok at der var nogen der ikke kunne regne........

5 hjulbolte per hjul x 4 hjul x 2 gange om året = 80 bolte af og på.

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-08 22:40

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>5 hjulbolte per hjul x 4 hjul x 2 gange om året = 80 bolte af og på.

skifter du da boltene ud ;)

--
Jan_stevns

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-06-08 04:55

jan_stevns skriver:

> skifter du da boltene ud ;)

Runde kuglehoveder og koniske kuglehoveder afhængigt af fælgtype.....

Fra : alexbo

Dato : 03-06-08 09:25

"Sørensen" <nogen@microsoft.com> skrev

> Jeg har desværre kun en lille 2 hk. kompressor så det køre nok ikke med en
> model til luft.

Harald Nyborgs 2hk. kompressor giver 250l luft i minuttet, det er nogenlunde
hvad en luftnøgle bruger, så se på din kompressor hvad tryk og luft den
giver og køb en trykluftnøgle der passer dertil.

De elektriske kender jeg ikke.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Majland

Dato : 03-06-08 14:13

> Harald Nyborgs 2hk. kompressor giver 250l luft i minuttet, det er
> nogenlunde hvad en luftnøgle bruger, så se på din kompressor hvad tryk og
> luft den giver og køb en trykluftnøgle der passer dertil.

Har også en kun en lille 2hk's der desuden er stort set uden tank. Den kan
godt trække en lille luftnøgle med en kort "tyk" slange. Med en tynd "lang"
spiralslange er tabet for stort.

Men jeg bruger den kun til at løsne med og kun hvis skidtet sidder fast (for
jeg skal bære kompressoren ud til bilen for at bruge den)

Så løsner med en alm topnøgle* og strammer med en momentnøgle

* Har sådan en kort forlænger der kan puttes en pind på tværs i så den kan
snoes som en hjulnøgle. Den bruger jeg hvis skruerne ikke lade sig skrue ud
med håndkraft bare med en lige forlænger på toppen.

/A

Fra : OZ3BTO

Dato : 03-06-08 12:05

"Sørensen" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har desværre kun en lille 2 hk. kompressor så det køre nok ikke med en

Jem og fix har en 12V (sættes til batteri/cigar stik) 298.- og den klare
300nm

lare fint at løsne hjul med på terranoen .. Foretrækker dog at spænde med
håndkraft

Fra : Tom

Dato : 03-06-08 16:20

"Sørensen" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> Har set at T-Hansen har en "møtrikspænder" til 398- som køre på 230 volt.
> Varenummer: 47036
>
> 1. kan den løsne bolte på alm. personvognshjul

Ja, med lidt besvær

> 2. virker den som en på luft, dvs. køre hurtigt når først bolten er løs.

Ja

> Jeg har desværre kun en lille 2 hk. kompressor så det køre nok ikke med en
> model til luft.

En luftnøgle har væsentlig lettere ved at løsne en rusten bolt end den
eldrevne har, men det er jo noget lettere at transportere den eldrevne.

-
Tom