uskiftet bo og gave.
Fra : alexbo

Dato : 03-06-08 16:52

Davs

En anden tråd har fået mig til at overveje om man kan give gaver på sin
afdøde ægtefælles vegne.
Evt. som et arveforskud, der har det samme afgiftfri beløb
Hvad er gruppens mening om det?

mvh
Alex Christensen

Fra : QBIC [6400]

Dato : 03-06-08 19:57

Jeg vil mene at det kan man godt
Jeg fik af min far som kom i uskiftet bo efter min mor

De ejede sammen flere ejendomme som jeg kunne overtage ved at jeg og konen
og mine børn
får det max tilladte beløb som ovetagelsesprisen var på, ikke noget med at
skulle betale en kontant sum

Vi brugte advokat til det formelle og retten har sagt god for det
men måske ikke helt det du spørger om, men efter rettens velvidende og
underskrevet.

/ Niels Pedersen

Fra : alexbo

Dato : 03-06-08 20:13

"QBIC [6400]" <info@qbic.dk> skrev

> [...]
>
> Vi brugte advokat til det formelle og retten har sagt god for det
> men måske ikke helt det du spørger om, men efter rettens velvidende og

Hvis du og din familie fik gaver af boet efter din mor, er det svaret på mit
spørsmål.
Så det afhænger af om gaverne var fra din far, eller far og boet efter mor.

mvh
Alex Christensen

Fra : Gamle

Dato : 03-06-08 21:06

alexbo wrote:
> [...]
> på mit spørsmål.
> Så det afhænger af om gaverne var fra din far, eller far og boet

Har svært ved at se logikken.
Når man sidder i uskiftet bo, har man fået boet udlagt af skifteretten mod
at afholde alle udgifterne samt evt. gæld fra ægtefælle.
Så jeg kan ikke se hvordan en afdød ægtefælle som ikke ejer noget mere, kan
give gaver.
Forklaring udbedes venligst, da jeg selv sidder i uskiftet bo, som jeg har
fået udlagt af skifteretten.

Mvh.
Torben

Fra : alexbo

Dato : 03-06-08 21:53

"Gamle" <torbenth@it.dk> skrev

> Når man sidder i uskiftet bo, har man fået boet udlagt af skifteretten mod
> at afholde alle udgifterne samt evt. gæld fra ægtefælle.

Det kommer an på hvor stort boet er, er det under en minnimumsgrænse får man
boet til eje, man sidder ikke i uskiftet bo, man har bare arvet det hele.
Er det over grænsen kan man sidde i uskiftet bo, arven efter afdøde består
og venter på at blive skiftet, enten når længslevende dør eller selv skifter
med arvingerne.
Hvis længslevende gifter sig kan arvingerne forlange arven after afdøde
udbetalt, boet skal skiftets.

> Så jeg kan ikke se hvordan en afdød ægtefælle som ikke ejer noget mere,
> kan give gaver.
Boet efter afdøde ejer hvad afdøde ejede før sin død.

> Forklaring udbedes venligst, da jeg selv sidder i uskiftet bo, som jeg har
> fået udlagt af skifteretten.

Jeg tror du har fået boet udlagt til evig eje.
Udlæg til en efterlevende ægtefælle efter skiftelovens § 22, der er netop
dette med afdødes gældforpligtelser.

§ 22. Udlæg af et bo til en efterlevende ægtefælle kan finde sted, såfremt
ægtefællen, dennes værge eller skifteværge fremsætter anmodning derom og

1) der ifølge § 11, stk. 1-3, i arveloven samt § 23 i lov om ægteskabets
retsvirkninger intet bliver at udlodde til andre arvinger og
2) ægtefællen påtager sig ansvaret for den afdødes gældsforpligtelser.

Men hvis du er sikker på du sidder i uskiftet bo, så er situationen en
anden.
Det vil være klogt at sikre dig hvilken situation du er i, det kan få
betydning ved giftermål, og ændrer noget på arveforholdene mellem fællesbørn
og særbørn.

mvh
Alex Christensen

Fra : Gamle

Dato : 03-06-08 22:18

alexbo wrote:
> [...]
> Det vil være klogt at sikre dig hvilken situation du er i, det kan få
> betydning ved giftermål, og ændrer noget på arveforholdene mellem

Jeg har skifteretsattesten lige hér.
Der står, at det attesteres at boet efter min kone, død d. 12/9 1984 er
udleveret til ægtefællen (undertegnede) til hensidden i uskiftet bo.
Jeg er ved at få lavet testamente af hensyn til min søn, da jeg skal giftes
i november og gerne vil have alt afklaret inden.
Da han bliver ubetinget begunstiget i testamentet, giver han afkald på arven
nu. Det skal siges at det er ikke store beløb vi taler om. Under 100 kilo +
en gammel bil.
Alt bliver ordnet via advokat, så ingen problemer hér.

Mvh.
Torben

Fra : alexbo

Dato : 03-06-08 22:47

"Gamle" <torbenth@it.dk> skrev

> Da han bliver ubetinget begunstiget i testamentet, giver han afkald på
> arven nu.

Nu har du advokat på så man må formode der er tænkt på det hele,
arveafkald er f.eks. ikke det samme som at tillade uskiftet bo fortsætter,
jeg formoder du mener det sidste.

Netop sådan en situation er meget vanskelig synes jeg, hensynet til den
kommende ægtefælle, der kan komme i store vanskeligheder om måske mange år,
hensynet til arvingerne efter afdøde, særeje eller fælleseje.
Jeg vil anbefale at man hver femte år ser på sagen, om tiden har gjort at
noget skal ændres.

Det er klogt med en advokat, men mindst lige så klogt selv til bunds at vide
hvilke konsekvenser ens beslutninger har.

Et uigenkaldeligt testamente skal man tænke meget over, det rækker langt ind
i fremtiden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Gamle

Dato : 04-06-08 22:51

alexbo wrote:
> "Gamle" <torbenth@it.dk> skrev

> Nu har du advokat på så man må formode der er tænkt på det hele,
> arveafkald er f.eks. ikke det samme som at tillade uskiftet bo
> fortsætter, jeg formoder du mener det sidste.

Hej lex.

Tror nok der er tænkt på det hele.
Jeg får boet efter min afdøde hustru udlagt som ægtefælleudlæg, da værdierne
ligger langt langt under grænsen. Derved behøver min søn ikke give
arveafkald, da han bliver begunstiget ved testamentet, som forøvrigt kan
ændres hvis min "nye" hustru og jeg er enige derom.
Derimod kan hun ikke ændre testamentet efter min død.
Så nu skal jeg så blot i skifteretten samt notaren.

Mvh.
Torben

Fra : QBIC [6400]

Dato : 03-06-08 21:40

Det er lige netop det jeg gør og fortsat gør
indtil salgspriserne er opnået, og det er som sådan ikke det at jeg får rede
penge men
kun at gælden nedskrives med det vi samlet må modtage hvert år i arveforskud

men tolkningen må være efter at skifteretten har skrevet god for det at det
er i orden og
vores advokat har lavet alt papirarbejdet ( advokatsalær 8300 kr. ) som jeg
syntes var meget billigt

/ Niels Pedersen

Fra : QBIC [6400]

Dato : 03-06-08 21:46

tillægssvar
Det er helt klart at det er forskudsarv taget fraq uskiftet bo og det er
også helt
klart det er min far der giver mig pengene, der laves en dags dato og
pengene overføres til min fars konto

( giver med den ene hånd ) og ( tager med den anden )
men det vil nok give et problem når min far ikke længere er til så er der jo
nogle penge som jeg nok må svare afgift af til den tid.
men hmm det må vel sige at det er i orden at man evt hæver et beløb til mig,
kone og børnebørnene, fra min fars ( og mors ) fælles konto

håber det står så det er forståligt

Fra : alexbo

Dato : 03-06-08 22:19

"QBIC [6400]" skrev

> Det er helt klart at det er forskudsarv taget fra uskiftet bo håber det
> står så det er forståligt

Jo tak netop dette med at arveforskuddet er fra boet har betydning.
Men det skulle rent faktisk betyde at du får 2 arveforskud, fra din far og
fra boet efter din mor.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 03-06-08 22:58

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev

Undskyld min dårlige klipning, det var ikke min mening at møve de to ting
sammen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jubii

Dato : 03-06-08 20:46

> [...]
> afdøde ægtefælles vegne.
> Evt. som et arveforskud, der har det samme afgiftfri beløb

Jeg kan af danmarks domstoles vejledninger se, at "Det uskiftede bo giver
ikke efterlevende ægtefælle ejendomsret over boet, men alene rådighed over
dette. Efterlevende ægtefælle må ikke misbruge formuen i det uskiftede bo,
f.eks. ved at give store gaver el.lign."

Dermed skal der åbenbart tolkes hvor stor en værdi der kan rådes over til
kommende arvinger i for af gaver/arveforskud. Mon ikke parterne gør bedst i
at snakke om det.

Fra : alexbo

Dato : 03-06-08 21:55

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev

> [...]
> dette. Efterlevende ægtefælle må ikke misbruge formuen i det uskiftede bo,
> f.eks. ved at give store gaver el.lign."

De eneste der kan klage over misbrug er arvingerne, og hvis det er dem der
får gaven eller arveforskuddet sker det nok ikke.

Det er de afgiftfri gaver jeg spørger om, om en længstlevende i uskiftet bo
har retten til at give afgiftfri gaver på boets vegne.
Det vil kunne fordoble gaveregnen over arvingerne.

mvh
Alex Christensen