Telefonquiz afviser korrekt svar?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-06-08 11:46

Et par gange om dagen hopper jeg over på TV-kanelen SBS Net, for at læse
infopaqs tekst-TV-nyheder, og midt på dagen har SBS Net ofte en
ring-ind-quiz kørende, med en eller anden lettere hysterisk ung vært
eller værtinde, der forsøger at lokke folk til at ringe ind.

Denne gang blev jeg dog hængende lidt, fordi jeg ikke umiddelbart kunne
se svaret (og det hjalp jo også lidt at værtinden var køn at se på) i
deres ellers så lette quizzer. Jeg ville lige se hvad svaret var, men
det viste sig at trække ud.

Desuden var der to der ringede ind, med svar som var korrekte, i og med
at ordene (to forskellige pigenavne) stod på skærm-tavlen og at
bogstaverne var forbundet rigtigt med streger. Disse to personer, der
ringede ind, skulle altså have haft en gevinst på tredive tusinde
kroner, idet deres svar var rigtige, men værtinden afviste svarende som
værende forkerte.

Er det lovligt? Altså at tage penge fra folk (forhøjet telefontakst
eller SMS-takst) og så afvise folk der - hørligt og for åben skærm -
afgiver korrekte svar?

Og for lige at spare noget diskussion, så er jeg ikke et sekund i tvivl
om at begge svar *var* rigtige. Desuden er der tale om en
bogstav-tavle-quiz indeholdende flere mulige svar, selv om det af en
eller anden (formodentlig dybt ulovlig grund) ikke er alle mulige svar
der godtages af quiz-udbydere.

(I øvrigt gav jeg op, efter de to afviste svar, så jeg fandt aldrig ud
af hvad det var for et (eller måske højst to) pigenavne som
quizudbyderen anså for at være korrekte.)

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Brian

Dato : 02-06-08 16:15

Peter Knutsen wrote:

> [...]
> bogstav-tavle-quiz indeholdende flere mulige svar, selv om det af en
> eller anden (formodentlig dybt ulovlig grund) ikke er alle mulige svar

Jeg sad og stenede til det en Lørdag formiddag, hvor det var ølproducenter
der skulle gættes. Her blev der også gentagne gange afvist svar, der reelt
stod på tavlen ud i ét langt ord - altså ikke en tilfældighed.

Efter en ½ times tid blev jeg smågnaven over at se det - uretfærdigheden
længe leve.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-08 16:43

> [...]
> stod på tavlen ud i ét langt ord - altså ikke en tilfældighed.
>
> Efter en ½ times tid blev jeg smågnaven over at se det - uretfærdigheden

Hmm har i forstået hvad der sker ?

Først skal du vælge det rigtige tlf nr ud af 10
Så er du med i en lodtrækning der sker når der er tjent nok.

Er der ikke tjent nok starter de med 10 nye tlf nr. Så du får en ny chance.
Det er jo fair.
Så skal du gætte det der står tildækket på opslagstavlen.

Det er jo nemt
Det ser jeg ikke noget ulovligt i.

Mvh Allan

Fra : Brian

Dato : 03-06-08 20:05

Allan G wrote:

> Hmm har i forstået hvad der sker ?

Muligvis ikke

> [...]
> chance. Det er jo fair.
> Så skal du gætte det der står tildækket på opslagstavlen.

Så har jeg ikke fattet det. Jeg var klar over at det var lidt
gættelegsagtigt at komme igennem til studiet - men jeg vidste ikke at det
ord man skal gætte, ændrer sig fra gang til gang. Det virker noget fjollet,
når nu "tavlen" ikke ændrer sig.

/Brian

Fra : peja

Dato : 02-06-08 21:44

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> (I øvrigt gav jeg op, efter de to afviste svar, så jeg fandt aldrig ud af
> hvad det var for et (eller måske højst to) pigenavne som quizudbyderen

Se og hør dog reglerne - det skal være det rigtige navn udaf flere mulige -
var det for svært at forstå?

peja

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-06-08 22:43

peja skrev den 02-06-2008 22:43:

> Se og hør dog reglerne - det skal være det rigtige navn udaf flere
> mulige - var det for svært at forstå?

Men hvem kontrollerer, at det rigtige svar ikke bare bliver "flyttet"
til det sidste svar som kommer igennem hhv. måske slet ikke kommer igennem?

De gættelege som der laves....der er enorme muligheder for fuske med
svarene hhv. hvem der kommer igennem hhv. hvornår.

som sagt: Hvem kontrollerer ægtheden af de konkurrencer?

Så hellere DanskeSpils monopol på spilområdet....der er i det mindste
noget myndighed som kontrollerer ægtheden, samt at de tab spillerne har
går til et godt formål.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : peja

Dato : 03-06-08 01:27

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Men hvem kontrollerer, at det rigtige svar ikke bare bliver "flyttet" til
> det sidste svar som kommer igennem hhv. måske slet ikke kommer igennem?

Har du aldrig hørt om notarius publicus - hvis ikke så anvend Google.

Hvem sagde "tyv tror hver mand stjæler" ? Ku ik`la`vær`

Udsendelserne bliver ved lov gemt i min. 30 dage - så du kan nå at anmelde
dem endnu - der er tjek og opsyn med alle stationerne.
Så græd ikke - det gør de for dig med alle de regler de følger.

peja

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-06-08 21:14

peja skrev den 03-06-2008 02:27:

> Har du aldrig hørt om notarius publicus

Hvem af dem?

Det er billigt at skrive notarius publicus uden at fortælle hvem
man helt konkret skal kontakte.

fx ved Danske Spil ved du, at du kan kontakte Spillemyndigheden (en
enhed under SKAT), hvis du har mistanke eller noget der hen af.

> Hvem sagde "tyv tror hver mand stjæler" ? Ku ik`la`vær`

paranoide stortyve tror, at hver man der rejser et spørgsmål må være den
tyv som stjæler ligeså meget som hver mand.

> Udsendelserne bliver ved lov gemt i min. 30 dage - så du kan nå at
> anmelde dem endnu - der er tjek og opsyn med alle stationerne.

Det svarer stadig ikke på hvem der udfører tjekket og opsynnet.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Newt Bridges

Dato : 04-06-08 13:17

On 2008-06-03 02:27:07 +0200, "peja" <xxxxx@xxxxx.xx> said:
> [...]
> anmelde dem endnu - der er tjek og opsyn med alle stationerne.
> Så græd ikke - det gør de for dig med alle de regler de følger.

At udsendelserne bliver gemt viser intet. Man kan kun få et rimeligt
retvisende billede, hvis man også har fulde logs over opkald og SMSer,
men selv i den situation kan man jo aldrig vide om "den rigtige
løsning" ændrer sig fra tid til anden (især når man tænker på, hvor
fortvivlet værterne sommetider kigger ud i kulisserne).

Jeg tvivler på at bagmændene græder - de griner nok nærmere hele vejen
til banken.

--
Newt Bridges
Forge ahead! To the hilt!

Fra : Bjarne

Dato : 04-06-08 09:44

Peter Knutsen skrev:
> [...]
> ring-ind-quiz kørende, med en eller anden lettere hysterisk ung vært
> eller værtinde, der forsøger at lokke folk til at ringe ind.

Prøv om du kan finde noget på http://www.mediesekretariatet.dk/omrtv.htm

vh
Bjarne