Mosaisk Trossamfund tæt på at lukke og slu~
Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 02-06-08 15:31

Af et potentiale på 7000 er de fleste jøder gået fra jødedommen.
Der er kun få tilbage i mosaisk trossamfund . Der er ingen officielle tal.
men som en af menighedens medlemmer udtaler :

"Lui ser også kritisk på menighedensfremtid, og som altid siger han sin
meningligeud. "Når en repræsentant for MT, ved

en generalforsamling i et museumsselskab,i sin tid sagde, at det er nok med
én jøde

i museets bestyrelse, så svækker det os.Når Jødisk Orientering bliver
tyndere i

stedet for at udvides med uddybendeartikler, der viser menighedens ansigt

udadtil, sender det et dårligt signal. Når vi har en overrabbiner, der til
Kristeligt

Dagblad kan udtale, at selv om menighedeher skulle gå ned, så er det ikke
nogen

ulykke, så er det helt forkert. Jøderne har gjort så megen nytte i vores
land. De har

været med til at bygge så meget op. Det var en helt urimelig udtalelse."

Hans 'recept' for at styrke menighedener enkel - alle, både ledelsen og

medlemmerne, skal være interesseret i, at de er jøder. Hvis han lever længe
nok til at

opleve det, vil han være glad og endda lidt mere optimistisk i forhold til
menighedensoverlevelse."
<Jødisk Orientering april 2008>

--
Regards Jens "Lyrik" Bech

Fra : Poul Nielsen

Dato : 02-06-08 16:09

"Jens "Lyrik" Bech" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meningligeud. "Når en repræsentant for MT, ved
>
> en generalforsamling i et museumsselskab,i sin tid sagde, at det er nok

Såvidt jeg har forstået er der to mosaiske trossamfund i KBH plus et mere
sekulært selskab hvor kvinder er ligestillet. Måske skulle jøderne stå lidt
mere sammen i stedet for at spredes for alle vinde.