klaret smør
Fra : Jørgen i nr 17

Dato : 03-06-08 11:27

I Tyskland har jeg voldædt asparges i uanede mængder.
Dertil fik jeg smeltet smør (zerlegtes Butter).
Det er klart og fint som olie, men jeg føler mig meget sikker på, at det er
rigtigt smør.
Hvordan laver man klaret smør?
Sier men det igennem en nylonstrømpe, eller afskummer man det? Hvordan?
Det jeg kalder smeltet smør ser ikke sådan ud. Der er en masse grums i.

Jørgen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-06-08 11:40

"Jørgen i nr 17" <skjelm@hotmail.com> wrote in

> Hvordan laver man klaret smør?

Smelt, lad uklarhederne bundfælde, og hæld det klarede smør fra.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-06-08 12:02

Kent Oldhøj skrev:

> Smelt, lad uklarhederne bundfælde, og hæld det klarede smør fra.

Lidt mere præcist:

Varm smørret op i en tykbundet gryde til det simrer, uden at branke
smørret. Man er interesseret i at lade al vandet (smør indeholder
omkring 20% vand) fordampe, samt lade salt og mælkebetanddele bund-
fælde sig. Undervejs kan man forsigtigt skumme smørret.

Man kan afprøve om vandet er fordampet ved at dyppe en papirstrimmel
i smørret og sætte ild til den. Hvis den sprutter, er der stadig
vand i smørret; hvis ikke, er processen færdig.

Inden man forsigtigt omhælder smørret til sin endelige beholder, kan
man lade det stå en 5-10 minutter for at få evt. uklarheder til at
bundfælde sig.

Søg evt. på 'making ghee' for en mere detaljeret beskrivelse:

· http://www.google.com/search?q=making+ghee

Tysk 'rullesmør' (fås ofte i Føtex) har en vidunderlig aroma, og
giver en god ghee (desværre er det ikke økologisk).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jørgen i nr 17

Dato : 03-06-08 14:05

Det var da ren besked. Tak for det.
På den engelske hjemmeside står der, at det er holdbart i flere måneder. Det
lyder spændende.
Jørgen