"Pizzasten" i weberen
Fra : Esther

Dato : 03-06-08 03:24

Hejsa

Jeg kom selvfølgelig til at købe en "pizzasten" til den nye Weber, da
jeg tænkte det ku se fikst ud hvis jeg stod der på terrassen og smed
om mig med durummel, auberginer og cocktailtomater.
Nåmen: nu er den afprøvet en gang og det var ikke værd at skrive hjem
om. Enten blev pizzaerne totalt kremerede (bunden kulsort) eller også
blev de bare lidt fesne, uden særlig karakter.
Weberen var pænt læsset med briketter, havde været i gang ca 1 time,
spjæld åbent foroven og forneden.

Er der nogen af jer som har pizza- eller andre erfaringer med
bagestenen til weberen - og som vil videregi jeres erfaringer?

Al teknik er velkommen: Mængde og fordeling af kul. Kul kontra
briketter. Spjæld foroven og forneden, lukket, åbent eller ?
Type af mad: Pizza? Indiske Naans? Andet?

Skal måske lige tilføje, at jeg har frembragt masser af pizzaer på
bagesten i ovn og de bli'r så tæt på perfekte som det er muligt.

På forhånd tak for hjælp & råd, Esther

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-06-08 04:19

On Jun 3, 11:24 am, Esther <ufo.danm...@hotmail.com> wrote:
> Er der nogen af jer som har pizza- eller andre erfaringer med
> bagestenen til weberen - og som vil videregi jeres erfaringer?
>
> Al teknik er velkommen: Mængde og fordeling af kul.

I en cirkel rundt i kanten.

> Kul kontra briketter.

Briketter, altid briketter.
Der er for lidt langtidsvarme i kul og de give en masse fin aske som
flyver rundt.

> Spjæld foroven og forneden, lukket, åbent eller ?

Nederste helt åbent, altid når du griller.
Øverste mellem halv og helt åbent til pizza.

> Skal måske lige tilføje, at jeg har frembragt masser af pizzaer på
> bagesten i ovn og de bli'r så tæt på perfekte som det er muligt.

Læg stenen på 10 min før, så den er godt varm.
Altid låg på.
Tynd dej, ikke for meget fyld.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 03-06-08 15:24

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

> bagesten i ovn og de bli'r så tæt på perfekte som det er muligt.

Læg stenen på 10 min før, så den er godt varm.

Det der med at kul giver flyveaske er noget sludder Jan Glæsel har fundet
på.
Kul er rigtigt gode også i en kuglegrill men de holder ikke så længe som
briketter.
Til gengæld kan gode kul give en rigtig kraftig varme hvilket man har brug
for når man laver pizza.
Så gode kul i cirkel og så skal der være fuldt åbent for begge spjæld.

Steen.

Fra : Esther

Dato : 03-06-08 08:27

Tak til jer begge.

Jeg kan allerede nu se, at det ikke var en god ide at brede briketter
ud i hele Weberen, den blir simpelthen for varm.
Ved I tilfældigvis om man altid skal lægge briketter i cirkel?

Tak, Esther

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 03-06-08 15:34

"Esther" <ufo.danmark@hotmail.com> skrev i meddelelsen
Tak til jer begge.

Jeg kan allerede nu se, at det ikke var en god ide at brede briketter
ud i hele Weberen, den blir simpelthen for varm.
Ved I tilfældigvis om man altid skal lægge briketter i cirkel?

Det er ikke grillen der bliver for varm. Den kan nok ikke blive varm nok.
Det der er dit problem er at pizzastenen bliver for varm så bunden bliver
sort før pizzaen er færdig.
Derfor skal du ikke have kul direkte under stenen men masser af varme i hele
grillen. Det bedste ville være at få
grillen op på 350-400 grader og så give den kort tid, måske 4-5 minutter.
Dette kræver bare at stenen ikke er for varm.

Steen.