Oksebryst til pålæg
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-06-08 19:42

Hej

Jeg har et stykke oksebryst liggende i fryseren, som jeg har tænkt mig
at lave til pålæg og servere med peberrodssalat. Umiddelbart ville jeg
bare koge det med nogle grøntsager og så skære det i tynde skiver. Men
kan det være en fordel at sprænge det først?

Mvh Trine

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 02-06-08 12:53

On 2 Jun., 20:41, Trine Kornum Christiansen <n...@trinekc.dk> wrote:

> [...]
> bare koge det med nogle grøntsager og så skære det i tynde skiver. Men
> kan det være en fordel at sprænge det først?

Ja, det er en ubetinget nødvendighed. Koldt, fersk oksebryst smager
ikke af det helt store. Sprængt derimod er det en smagsåbenbaring.
Husk at bruge salpeter, hvis din madæstetiske sans ikke kan tåle gråt
pålæg :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-06-08 20:01

edelvang@gmail.com writes:

> [...]
> ikke af det helt store. Sprængt derimod er det en smagsåbenbaring.
> Husk at bruge salpeter, hvis din madæstetiske sans ikke kan tåle gråt

Det kan den sagtens.

Hvordan plejer I at sprænge sådan et stykke?

Mvh Trine

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 02-06-08 21:25

> Det kan den sagtens.
>
> Hvordan plejer I at sprænge sådan et stykke?
>
> Mvh Trine

Er helt enig med Edelvang. Du skal først komme det i alm saltlage - helst
med en smule salpeter - i ca 2 døgn.
Mvh
Aksel

Fra : Kirsten Marker

Dato : 05-06-08 15:33

Hej!

Hvor køber i salpeter henne?
mvh/kirsten

Fra : Kirsten Marker

Dato : 04-06-08 19:53

Hej!

Klik dig ind på "Fredag på Farten" med Hans Otto Bisgård P4, febr. 2008 så
finder du alletiders opskrift på sprængt oksebryst til peberrodssauce) og
en skøn suppe, altså 2 retter ud af det sammen stk. kød

mvh/kirsten .