chocolate chip cookies
Fra : Betona

Dato : 02-06-08 07:15

Hej
sønnike har bestilt chocolate chip cookies til sin fødselsdag. De store, ala
Bens cookies, men hvad er opskriften på den allerbedste af slagsen?

På forhånd tak
Bettina.

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 02-06-08 20:51

> [...]
>sønnike har bestilt chocolate chip cookies til sin fødselsdag. De store, ala
>Bens cookies, men hvad er opskriften på den allerbedste af slagsen?

Jeg har vidst postet denne før, men for ikke bare at henvise til
google ..

2,5 dl blødt smør
1,25 dl sukker
3,75 dl brun farin
2 æg
2 1/2 tsk vaniliesukker
7,25 dl mel
1/2 tsk salt
1 tsk bagepulver
1 tsk natron (baking soda)
(evt. 1 tsk Nescafé espresso pulver)
40 tern grofthakket halvbitter chokolade (gerne 70%, men Toms mørke
plade er også ok)

1. Tænd ovnen på 175 grader.
2. Pisk smørret, sukker, brun farin, æggene og vaniliesukker sammen i
en skål.
Indtil det er en konsistent blød masse.

3. I en anden skål blandes mel, salt, bagepulver og natron.

(Tip: som noget nyt er jeg begyndt at putte lidt instant-espresso
pulver i dejen,
efter inspiration fra en anden cookie opskrift - og det virker
rigtig godt, men er ikke
strengt nødvendigt)

(Extra tip: udskift ca. en halv dl af melet med kakao for at få
mørke choko småkager)

4. Bland indholdet af de 2 skåle sammen (jeg pisker dem sammen, og det
fungerer fint)

5. Pisk den hakkede chokolade i.

Put evt. dejen i fryseren i 10 minutters tid, så er den nemmere at
arbejde med (men kræver
selvfølgelig at bagetiden justeres lidt).

6. På en bageplade med bagepapir placeres småkagerne som kugler på ca.
3 - 5 cm i diameter
med en ske. Der er normalt plads til 12 - 9 stk per plade afhængig
af størrelsen.

7. Pres hver enkelt småkage halvflad med 2 fingre.

8. Bag småkagerne øverst i ovnen i 12 - 14 minutter (afhængig af
størrelsen i punkt 6).

9. Når tiden er gået tages småkagerne ud, men lad dem stå på
bagepladen ovenpå ovnen!
Det er nemlig her de står og bager helt færdigt, og flader lidt
ekstra ud

10. Efter ca. 10 minutter (passer med næste hold af småkager skal i
ovnen) lægges småkagerne
over på en bagerist for at køle helt af.

Dette giver ca. 25 - 40 småkagerne afhængig af størrelsen.

----
Disse cookies er meget velegnede til frysning, de kan så med fordel få
10 minutter i en 200C varm ovn inden servering - MUMS!

/Jakob