Kædetræk
Fra : Tommy Jakobsen

Dato : 31-05-08 23:08

Efter at have overvundet problemer med montering af nye dæk (se evt. tråd
"Har jeg misforstået noget") monterede jeg hjul med den fine nye gummi - for
blot at detektere et afledt problem. Jeg justerer så kæden er tilpas stram,
men opdager at den ved blot en kvart omdrejning af baghjulet er så stram, at
hjulet kun med besvær kan drejes. En kvart omgang mere på hjulet, og så er
kæden faktisk for slap! Jeg kører en lille prøvetur, og tendensen
bekræftes - kobler jeg ud, og lader den trille frit, er det meget markant at
noget er galt. Min teori er, at en eller anden lille unøjagtighed i systemet
har bevirket at kæden gennem 15.000 Km er blevet trukket uensartet, og at
det kommer for dagens lys nu, hvor jeg får kæden genmonteret i en anden
position i forhold til tandhjulene.

Har lige læst det foranstående igennem, og indser at det kan forekomme som
noget vrøvl, men jeg kan ikke beskrive det bedre. Kan nogle at d'herrer
ingeniører som frekventerer nærværende NG fortælle, om jeg er offer for
forfølgelsesvanvid, eller om der kan være noget om snakken ?

Anyway - så blev jeg så skræmt, at lørdagen gik med at montere et nyt
kædekit, hvilket ikke var helt så enkelt som jeg havde forestillet mig. Jeg
forstår godt at det er sikkert med en kæde uden samleled, men for pokker
hvor er det bøvlet at få sådan en bakset på plads.Vi snakker en SV-Suzuki,
og der var undervejs behov for et par sykker værktøj som ikke umiddelbart
forefindes i enhver værktøjskasse.

For nu lige at foregribe mærkerelaterede reaktioner, kan jeg oplyse at en
kammi oplevede præcist det samme med en Honda...............

Ærbødigst
Tommy Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-08 23:33

Som en stor kæde bruger bør jeg kunne svarer lidt på dine spørgsmål

Inden for dragracing rykker vi kæderne i stykker for et godt ord ca 50 km ,
og det er mere normalen at vi kun rykker 1/3 del af kæden skæv end hele
kæden :(

Og så får vi lige de symptomer som du beskriver samtid med de bliver stive i
nogle led

Men vi slider jo ikke kæden op , på den normale måde i dit tilfælde skal du
egenligt ligge dem op ved siden af hinanden og prøve skubbe dem sammen og
bagefter trække ,så er du ikke i
¨
tvivl om din kæde/ringe er slidt

men jeg hælder nu også til dine tandhjul er blevet lidt ovale og det giver
de samme symptomer , nu er det så pillet af , og lidt sværer at konstatere

Hørte engang en klog mand der sagde at man ikke måtte køre med lige antal
tænder på for og bagtandhjul som feks 16-44 men gerne 17-44 pga uens slid

Men om den holder , kan jeg sku ikke regne ud , men der findes sikkert en
formel

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 01-06-08 00:42

PE skrev:
> [...]
> egenligt ligge dem op ved siden af hinanden og prøve skubbe dem sammen og

Diagnosen er rigtig, kæden er slidt(op). Der vil være marginale
forskelle i styrken på de enkelte led, og de svageste vil give sig
først, og således blive trukket uensartet.

> men jeg hælder nu også til dine tandhjul er blevet lidt ovale og det giver
> de samme symptomer , nu er det så pillet af , og lidt sværer at konstatere

definition(s revsning)(TM Armand) - der er ikke tandhjul i
slutudvekslingen, det er kædehjul

Kædehjulet bliver slidt efter kæden, så når den bliver trukket længere,
vil den cirkulære form mellem toppene langsomt blive oval.

> [...]

> Men om den holder , kan jeg sku ikke regne ud , men der findes sikkert en

Det er korekt, eller næsten korekt, tandantallet må ikke gå op (16/32
fx.)idet slidet på kædehjulene ønskes fordelt ligeligt over alle tænder

--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"

Fra : Armand

Dato : 01-06-08 01:02

J.C.Kløve skrev:
> PE skrev:
>>

> definition(s revsning)(TM Armand)....
>

> Kædehjulet bliver slidt efter kæden, så når den bliver trukket længere,
> vil den cirkulære form mellem toppene langsomt blive oval.

Nej!
En længere kæde ligger ikke an på hele kædehjulets(!) halvkreds, men
derimod kun på de (den?) første og sidste tand(*), som således bliver
hårdt belastet på hver side og således nedslidt tydeligt.
Når man ikke at genkende nedslidningen kan den tillige medføre at
tandhjulet bliver slidt mindre på diameteren og samme antal tænder på
mindre omkreds = ikke længere kun længere kæde, men også "kortere"
tandhjul (á tandafstanden)!

Men sliddet vil også virke modsat qua belastningen på de få enkelte led
der er i indgreb med kædehjulet og således accelerere strækningen af
kæden, hvilket, igen, først vil gå ud over de svageste led!

(*):
En ganske tydelig indikation af kædens nedslidning er derfor også at man
kan løfte den fri af kædehjulet midt på kædehjulets kontakt-halvkreds

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 01-06-08 01:18

Armand skrev:

> [...]
> derimod kun på de (den?) første og sidste tand(*), som således bliver
> hårdt belastet på hver side og således nedslidt tydeligt.
hmm forstår jeg det du skriver ret, så er det netop det jeg forsøgte at
forklare (blot alene for den ene anlægsflade)

> [...]
> tandhjulet bliver slidt mindre på diameteren og samme antal tænder på
> mindre omkreds = ikke længere kun længere kæde, men også "kortere"

Det tvivler jeg på, det har jeg aldrig set. Kæden kommer ikke "ind" så
den kan slide på inderdiameteren, men netop som du også skriver, slider
den på tandens anlægsflade. Fortsætter dette for længe trækkes slidet
langsomt længere ud på tanden, og til sidst får man et kædehjul der
nærmest minder om en savklinge, sådan forstået at tænderne nærmest
bliver krumme at se på. Kan være meget udtalt på forrest kædehjul,
mindre på bagerste.

Fra : Armand

Dato : 01-06-08 01:31

J.C.Kløve skrev:

> [...]
> nærmest minder om en savklinge, sådan forstået at tænderne nærmest
> bliver krumme at se på. Kan være meget udtalt på forrest kædehjul,

Det kommer til at vente til mit næste kæde-skifte med dokumentation(s
-forsøg) heraf !

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-08 17:17

On Sun, 01 Jun 2008 02:30:40 +0200, Armand wrote:

> Det kommer til at vente til mit næste kæde-skifte med dokumentation(s
> -forsøg) heraf !

Behøvs ik' Se mit kædehjul på RK-kædehistorie.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : Armand

Dato : 01-06-08 23:59

Orla Pedersen skrev:
> On Sun, 01 Jun 2008 02:30:40 +0200, Armand wrote:

..

> Behøvs ik' Se mit kædehjul på RK-kædehistorie.

OK, så!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 01-06-08 00:46

Tommy Jakobsen skrev:
> [...]
> har bevirket at kæden gennem 15.000 Km er blevet trukket uensartet, og at
> det kommer for dagens lys nu, hvor jeg får kæden genmonteret i en anden

Mnjaarh: Har du da aldrig hørt ordsproget om at ingen kæde er stærkere
end det svageste led?
Det er endog meget sandsynligt hhv. meget ofte set, at en række led vil
være dem der giver sig først ved en overbelastning hhv. nedslidning :-|
Derfor indeholder kæde-justerings ritualiet også netop efterkontroller á
for flere halve rotationer af baghjulet!

> [...]
> forstår godt at det er sikkert med en kæde uden samleled, men for pokker
> hvor er det bøvlet at få sådan en bakset på plads.

Fedest!
Der er kun én vej til større skruerutine, og dén har du ufortrødent
begivet dig ud på herigennem!

--
Armand.

Fra : OZ3BTO

Dato : 02-06-08 01:19

"Tommy Jakobsen" <tommy@jakobsen.be> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> For nu lige at foregribe mærkerelaterede reaktioner, kan jeg oplyse at en
> kammi oplevede præcist det samme med en Honda...............

Når man først har prøvet at baghjulet blokker med 90kmt eller mere pga.
ligende symptomer så lære man at tjekke kæden HVERGANG der skal køres en tur
Vil gerne indrømme at det var meget tæt på at giver streger i mine boxer
shorts
Det var på en wannabee chopper 45er på ~100kg.. Heldigvis
En MC var sikker kommet med 100+ på den strækning (3-4km lige øde landevej)
og vejer noget mere som 100kg