Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D200 + SB800?
Fra : Michael

Dato : 01-06-08 08:08

Når jeg vil bruge min SB800 off-shoe sammen med min D200,
har jeg indstillet SB800 til remote, på kameraet
er den indbygget flash indstillet til
M 1/128 for at minimere den direkte flash
så meget som muligt.

Skal man bruge en SU-800 eller en ekstra SB800 for at undgå det
direkte flashlys?

Mvh.
Michael

Fra : Per, Herringe

Dato : 01-06-08 08:56

I meddelelse: 48424ac3$0$56775$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
skrev Michael bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
> M 1/128 for at minimere den direkte flash
> så meget som muligt.
>
> Skal man bruge en SU-800 eller en ekstra SB800 for at undgå det

Der findes en lille plastik-dims der hænges foran kameraets flash, så du
undgår at den påvirker resultatet. Kan ikke lige huske hvad den heder, men
den fås for små penge (selv om det er Nikon )

--
MVH Per, Herringe

Fra : Michael

Dato : 01-06-08 09:16

Per, Herringe skrev:

> Der findes en lille plastik-dims der hænges foran kameraets flash, så du
> undgår at den påvirker resultatet. Kan ikke lige huske hvad den heder, men
> den fås for små penge (selv om det er Nikon )

Har googlet et par minuter på accessories til den interne fash, men har
ikke fundet noget endnu, søger lidt videre.

Det må være en fejl hvis det er Nikon og det er billigt
Takker for svaret.

Mvh.
Michael

Fra : Per, Herringe

Dato : 01-06-08 10:04

I meddelelse: 48425aae$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
> [...]
> har ikke fundet noget endnu, søger lidt videre.
>
> Det må være en fejl hvis det er Nikon og det er billigt

Jeg mener den fås som IR filter også (som så bare får et stykke gaffa hvis
den skal være tæt), måske kan det hjælpe videre. Den sættes i kameraets
hotshue. Sidst det var oppe fandt jeg den på en UK side, men kan
selvfølgelig heller ikke lige finde den nu.

--
MVH Per, Herringe

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 01-06-08 10:26

"Michael" <ingenspam@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Har googlet et par minuter på accessories til den interne fash, men har
> ikke fundet noget endnu, søger lidt videre.
>
> Det må være en fejl hvis det er Nikon og det er billigt
> Takker for svaret.

D200 og SB800 kan da det her commandermode.
Jeg mener, du kan få kameraet til at affyre en preflash, der opfattes af
SB-800'eren, som så fyrer af i nøjagtig timing med lukkeren en brøkdel af et
sekund senere.
Kig lige i manualerne, før du fiser ud og køber ting.

Jeg kan ikke forklare i detaljer, hvad det går ud på, selvom jeg ejer både
D200 og SB800. Det sir lidt om, hvor lidt jeg bruger flash

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Michael

Dato : 01-06-08 11:31

Frodo Nifinger skrev:

> D200 og SB800 kan da det her commandermode.
Det var bla. derfor jeg købte D200
> Jeg mener, du kan få kameraet til at affyre en preflash, der opfattes af
> SB-800'eren, som så fyrer af i nøjagtig timing med lukkeren en brøkdel af et
> sekund senere.

Sådan som jeg har opfattet det, bruger kameraet/SB-800 preflash til at
foretage korrekt flash dosering. Efter jeg har nærlæst manualen til
SB-800, står der preflash bruges kun når flashovedet er vandret.

> Kig lige i manualerne, før du fiser ud og køber ting.

"RTFM" er jeg selv tilhænger af
Manualen til D200 er ikke blevet nærlæst endnu.
> Jeg kan ikke forklare i detaljer, hvad det går ud på, selvom jeg ejer både
> D200 og SB800. Det sir lidt om, hvor lidt jeg bruger flash

Sandsynligheden for at Du kommer til at bruge Din D3 og SB-800,
er vel meget tæt på 0%

Mvh.
Michael

Fra : Mogens Hansen

Dato : 01-06-08 15:03

"Michael" <ingenspam@invalid.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Sandsynligheden for at Du kommer til at bruge Din D3 og SB-800,
> er vel meget tæt på 0%

Før man afskiver kombination af D3 og SB-800, kan man kigge på
http://www.youtube.com/watch?v=90mlK8ktV68

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michael

Dato : 01-06-08 15:26

Mogens Hansen skrev:
> "Michael" <ingenspam@invalid.dk> wrote in message
>
> [8<8<8<]
>
> Før man afskiver kombination af D3 og SB-800, kan man kigge på
> http://www.youtube.com/watch?v=90mlK8ktV68

Der er ingen tvivl om at Joe McNally er meget dygtigt
til at udnytte Nikon´s CLS system. Ved portrætfotografering
i modlys er flash uundværlig.

Mvh.

Michael

Fra : Gert Nielsen

Dato : 01-06-08 15:00

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg kan ikke forklare i detaljer, hvad det går ud på, selvom jeg ejer både
> D200 og SB800. Det sir lidt om, hvor lidt jeg bruger flash

Næsten - og tæt på

Den indbyggede sættes som master med min. udladning og SB800 som slave.
Det funker perfekt med iTTL og det hele.

Men preflash til styring fyres af med åben lukker, og det giver genskær i
alle lanke materialer fx øjne.

Enten køber man Nikons SG 31R fra Commander kit R1C1, eller som jeg gør:
sætter et stykke pap foran den indbyggede, så den ikke kan belyse objektet.
Gert

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-06-08 14:31

Bingo foto har sådan en plastic dims. Så den i forretningen på
fisketorvet.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Michael

Dato : 01-06-08 15:00

Jens Peter Karlsen skrev:
> Bingo foto har sådan en plastic dims. Så den i forretningen på
> fisketorvet.
>
> Regards Jens Peter Karlsen.

Tak for rådet, jeg kikker forbi forretningen en af de nærmeste
dage.

Mvh.

Michael

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-08 09:10

En post-it, et stykke papir og noget tape eller en elastik e.lign. placeret
et stykke foran den indbyggede flash. Det er hvad jeg har brugt de gange jeg
har haft det nævnte problem.

Husk at du ikke skal lukke for den indbyggede flash da det er dens lys der
bruges til at kommunikere med flashen. Det er det i hvert fald på D70.

--
Marten Ølgaard

http://www.comonto.dk
http://www.beerrater.dk
http://www.b2net.dk

Fra : Michael

Dato : 03-06-08 21:07

Marten Ølgaard skrev:
> En post-it, et stykke papir og noget tape eller en elastik e.lign. placeret
> et stykke foran den indbyggede flash. Det er hvad jeg har brugt de gange jeg
> har haft det nævnte problem.

Det bliver nok den løsning. BingoFoto på fisketorvet havde ingen
plastik-dims. Sælgeren forslog en flashtrigger til 1500, til den pris
kan jeg lige så godt købe en SB-600.

Mvh.
Michael