Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tab af billeder
Fra : Niels

Dato : 31-05-08 09:21

Jeg har været ude at tage mange billeder i dag. Jeg starter med at
formatere CF-kortet i kameraet. Da jeg kommer hjem og vil overføre fra
CF-kort (SanDisk Extreme III 8 GB) via en Firewire kortlæser, kan jeg
konstatere, at der mangler billeder. Jeg sætter kortet tilbage i
kameraet (Canon 5D) og tager et billeder som lagres uden problemer som
nr. IMG_0403.CR2 - det næstsidste på kortet er nr. IMG_0337.CR2. Der
mangler altså 65 billeder. Billederne mangler også når jeg kigger
kortet igennem på kameraets LCD.

Jeg kan se, at jeg har 317 billeder tilbage på kortet. Et billede
fylder 12,3 MB. Når jeg regner lidt på det med runde tal har jeg altså
taget 125 billeder x 12,3 = 1.5 GB. De 317 billeder, som der stadig er
plads til, vil fylde 3,9 GB. 8 GB - (1,5 + 3,9) = 2,6 GB og det svarer
nogenlunde til 200 billeder. De manglende 65 billeder må altså være
der, men fylder mere end normalt.

Jeg forstår ikke en bjælde af det - jeg har ikke været ude for noget
lignende før. Hverken med dette kort eller andre. Jeg er helt sikker
på, at jeg har set nogle af de manglende billeder på LCD-displayet.
Når jeg tænker tilbage, skiftede jeg kameraet til AF servo og
kontinuerlig nogenlunde samtidig med billedtabet. Men disse
indstillinger blev sat tilbage igen efter ca. 20 skud.

Billederne kan tages om, men jeg skal snart til at tage
bryllupsbilleder, og der er tanken om billedtab fouroligende!

Er der nogen her, som har været ude for noget lignende?

På forhånd tak for kommentarer.

--
Niels

Fra : Michael

Dato : 01-06-08 08:54

Niels skrev:

> Er der nogen her, som har været ude for noget lignende?
>
> På forhånd tak for kommentarer.

Du kan prøve at redde dine billeder med dette program:
http://www.pcinspector.de/Sites/file_recovery/download.htm?language=1

Jeg har reddet billeder og filer 2-3 gange med sucess med
ovenstående program.

Mvh.

Michael

Fra : Niels

Dato : 01-06-08 04:56

> Du kan prøve at redde dine billeder med dette program:http://www.pcinspector.de/Sites/file_recovery/download.htm?language=1
>
> Jeg har reddet billeder og filer 2-3 gange med sucess med
> ovenstående program.

Tak, Michael. Jeg har reddet billederne med et program, der kører på
min Mac. Der kunne jeg så også "reddde" nogle af de billeder, som lå
på kortet før jeg formaterede det i kameraet. Men som sagt er det mest
bekymrende, hvad det er, at der er sket, og hvordan jeg undgår det.
Især her i bryllupssæsonen!

--
Niels

Fra : Per Jensen

Dato : 01-06-08 11:59

Niels skrev:
> [...]
> nr. IMG_0403.CR2 - det næstsidste på kortet er nr. IMG_0337.CR2. Der
> mangler altså 65 billeder. Billederne mangler også når jeg kigger

<KLIP>

Prøv engang med ZAR. Den har før reddet mig i tilfælde med et totalt
slettet CF kort.

http://www.z-a-recovery.com/

// Per.