Kørsel med trailer i Norge
Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 01-06-08 11:13

Hej derude i sommeren...

Vi var et par stykker i den lokale dykkerklub der kom til at snakke om
reglerne for at køre med trailer i Norge, men jeg kan skisme ikke finde
nogle gode henvisninger, så må de altvidende jo spørges

Hvad er reglerne for kørsel med trailer i Norge? Her tænkes primært
hastighedsgrænser for kørsel med/uden påløbsbremse.

Vi begiver os ofte nordpå med en bådtrailer (500kg totalvægt) og der gik
forlydender at man med sådan en fætter ikke må køre mere end 30kmt, men
som sagt har jeg ikke kunnet google et troværdigt svar :-/

Nogen der kan komme med svaret? og meget gerne med en henvisning til
reglerne?

Mvh
Thomas

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 01-06-08 13:07

On Sun, 01 Jun 2008 12:13:24 +0200, Thomas Rasmussen
<thomas@p7.invaliddk> wrote:

> [...]
>som sagt har jeg ikke kunnet google et troværdigt svar :-/
>
>Nogen der kan komme med svaret? og meget gerne med en henvisning til
Ved ikke om det kan bruges, men det er da et udgangspunkt:
http://www.seilmagasinet.no/id/23738

/Hans

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 01-06-08 13:22

Denne kan også læses med fordel:
http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page&cid=1201089751356&pagename=sikkerbil%2FPage%2FSVVsubSideInnholdMal

/Hans

Fra : John N. H.

Dato : 01-06-08 13:15

"Thomas Rasmussen" skrev i en meddelelse:

> Nogen der kan komme med svaret? og meget gerne med en henvisning til
> reglerne?

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#13

§13 stk. 4 og 5 må give dig det ønskede svar.

John
; -))

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 01-06-08 14:37

John N. H. wrote:

> http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#13
>
> §13 stk. 4 og 5 må give dig det ønskede svar.

Det skal åbenbart være et gedemarkede at finde ud af, men jeg tror
efterhånden at jeg er kommet til den konklusion at det er meget lig
danske regler dog med undtagelsen (?) af de max 60kmt hvis man trækker
en trailer uden bremser.

Mvh
Thomas

Fra : OZ3BTO

Dato : 02-06-08 00:47

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.invaliddk> skrev i en meddelelse

> [...]
> efterhånden at jeg er kommet til den konklusion at det er meget lig
> danske regler dog med undtagelsen (?) af de max 60kmt hvis man trækker

Dette er korrekt... Og det anbefales at køre UNDER de 60kmt da polisen slår
hårdt ned på alt hvad angår trafik (Erfaringer fra en dyr skiferie med
dårlige billeder)

Har den derimod bremser og max 3500kg total må man køre samme hastighed som
bilerne dog aldrig over 80kmt... Jeg ved dog ikke om det er klov men sådan
køres der

Erik

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 02-06-08 07:42

OZ3BTO wrote:

> Dette er korrekt... Og det anbefales at køre UNDER de 60kmt da polisen slår
> hårdt ned på alt hvad angår trafik (Erfaringer fra en dyr skiferie med
> dårlige billeder)

Well.. nu har vi kørt i Norge mange mange gange de sidste mange år og
der er endnu ikke nogen som er blevet knaldet, og ja vi har kørt mere
end 60 med trailer uden bremser (men jeg vil dog lige minde folk om det
til fremtidens kørsel i Norge)

Thomas