Pasning af Gunnera
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-07-01 12:27

Hvordan forkæler jeg min kommende Gunnera mest? Den kommer til at stå i en
tør og varm forhave, derfor havde jeg tænkt at lave en stor 'gryde' af
pressenning ell. lign., så den kan komme til at stå lidt sumpet. Skal den
stå i sur jord eller skal den have ler, kalk?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Steffen Sørensen

Dato : 19-07-01 21:21

Hej
Jeg er ikke ekspert på området men kan da fortælle lidt om de erfaringer jeg
har gjort. For ca. 7 år siden fik jeg 2 stk. rod "skud" af en Gunnera
tidligt forsommer (de var smidt på kompoststakken hos noget familien). Samme
sommer var begge stykker i vækst, de var blevet sat et lidt skyggefuldt sted
i alm. god havejord. 2 år efter blev den ene flyttet ud (den anden foræret
væk) på en nyanlagt græsplæne og et enkelt rodstykke blev tilbage til en ny
plante.
Den er senere flyttet til en plads tæt på en østvendt gavl.
Begge planter er plantet i ca. en sæk (100 l) spagnum + 1-2 store trillebør
fuld meget godt omsat hestemøg alt blandet sammen med alm. jord.
I alle vintre er planterne blevet dækket med meget halm + plast + lidt
granris for at holde på plasten (dog fik planterne kun halm, men stadig
meget den sidste vinter). Noget af halmen lader jeg ligge ved afdækningen
for at undgå udtørring om sommeren. Jorden hvor de står tørrer ret hurtig ud
i tørre somre, men et par gode vandinger har kunnet klare dette. Om foråret
har de fået en god portion gødning. Resultatet er planter i god vækst, den
ældste med blade på ca. 1,5-1,7 meter i diameter.

Mvh
Steffen