Jeg har mødt en rigtig...........
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 31-05-08 10:08

Næh nej. Der var ikke tale om en negermand, men om en af mine
kolleger, hvis opfattelse af hvordan man udfører sin gerning, tilhører
fortiden.

Det starter med, at jeg har været inde på rastepladsen Lillebælt Syd
og nyde et par håndmadder.

Da jeg så kommer ud på p-pladsen, holder der ved siden af mig en
halvgammel 2-akslet Scania, med en almindelig 3-akslet trailer efter.

Så langt, så godt.

På ladet af traileren var der placeret 2 20-fods containere, og det er
som sådan heller ikke usædvanligt.

Det usædvanlige bestod i lastsikringen. Hver af containerne var sikret
med 1 spændebånd!! Og ingen af dem var strammet ordentligt op!!

Desuden var den 2-akslede trækker forsynet med en 35 t/m kran, hvilket
reducerer nyttelasten på skammelen noget.

Nu var det så heldigt at chaufføren gik rundt ude ved køretøjet, iført
noget arbejdstøj som han formentlig havde fået udleveret sammen med
Scania'en, hvilket som sagt var længe siden. Både Scania'en og
arbejdstøjet bar præg af at blive vasket 1 gang om året, uanset om der
var behov for det.

Jeg starter med at kigge lidt på arrangementet, og så falder det mig
pludseligt ind, at nævne overfor dette pragteksemplar af en
lastbilchauffør, at den lastsikring godt kunne komme til at koste et
betragteligt beløb i bøde, samt en frakendelse af førerretten.

Jeg lærer s'gu aldrig at lade være med at udtale mig om ting jeg ikke
har begreb om.

Sagen var nemlig den, fortalte han mig, at den ene container vejede 18
tons, og den anden noget over 20 tons, så de rendte s'gu ingen steder,
som han forklarede mig på syngende fynsk.

Det kunne jeg jo sige mig selv.

En lille smule hovedregning gjorde det klart for mig, at nyttelasten
lå på den forkerte side af 40 tons. Det i sig selv er jo imponerende,
når man tager i betragtning, at den samlede lovlige vogntogsvægt for
bemeldte køretøj er 40 tons! Og vi må ikke glemme den påmonterede
kran!

Der er heldigvis langt mellem disse lysende eksempler til
efterfølgelse, men det skræmmer mig s'gu hver gang jeg møder én.

Det hører iøvrigt med til historien at de 2 spændebånd der blev
benyttet var i kategorien 6 tons, hver.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-05-08 10:17

Folmer Rasmussen skrev den 31-05-2008 11:08:

> [...]
> når man tager i betragtning, at den samlede lovlige vogntogsvægt for
> bemeldte køretøj er 40 tons! Og vi må ikke glemme den påmonterede

Nu kender jeg ikke de uskrevne regler blandt chauffører, men eftersom
man nok bliver ret flad af sådan en container i knolden, var det måske
livsreddende at tippe polisen om at der var en dødsfælde på vejen?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 31-05-08 10:47

On Sat, 31 May 2008 11:17:03 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> [...]
>man nok bliver ret flad af sådan en container i knolden, var det måske
>livsreddende at tippe polisen om at der var en dødsfælde på vejen?

Det er sikkert gammeldags, umoralsk og en hel del andet, men jeg har
den indstilling til det, at jeg ikke blander mig i politiets arbejde,
hvis de lover ikke at blande sig i mit. Åbenlys spirituskørsel
undtaget.

Det er muligt at min indstilling trænger til at blive revideret, men
hvor går så grænsen for hvad man skal ringe om?

Hvis jeg skulle ringe om alt det jeg ser bare på en enkelt arbejdsdag,
ville det allerede være uoverkommeligt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 31-05-08 11:43

> Det er muligt at min indstilling trænger til at blive revideret, men
> hvor går så grænsen for hvad man skal ringe om?

Hø hø, du er en god skribent, Folmer.
Vedr. lastsikring fik jeg rvideret min opfattelse af, hvad man bør ringe om,
efter at jeg så en tysk TV-udsendelse desangående. Kæft mand de træsider
og -lægter på en trailer holder da INTET til. Man havde også testet med et
par megastor kloakrør (ringe) "sikret" med remme på en flad trailer og så
forsøgt at gøre et sving på vejen. Ringene fortsatte ligeud og kappede
hovedet af en cyklist.

Nogle af de lastvognschauffører dér skal sgu takke leverandørerne for
udviklingsarbejdet af førerhuset, idet lasten ofte er elendig sikret. Der
skal ringes, Folmer

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 31-05-08 11:56

On Sat, 31 May 2008 10:43:11 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:

>Hø hø, du er en god skribent, Folmer.

>--

Tak for ordene.

> [...]

>efter at jeg så en tysk TV-udsendelse desangående. Kæft mand de træsider
>og -lægter på en trailer holder da INTET til.

Nej, du har fuldstændigt ret. Det er skræmmende hvad der bliver sat i
gang af kræfter, når lasten begynder at forskubbe sig.

Det er heldigvis også noget der er prioriteret højt ved
lastbilkontroller, både herhjemme og i udlandet.

> [...]

>par megastor kloakrør (ringe) "sikret" med remme på en flad trailer og så
>forsøgt at gøre et sving på vejen. Ringene fortsatte ligeud og kappede

Det tror jeg på. Sådan noget er bedst tjent med at blive transporteret
på trailere der er bygget specielt til det.

I den lidt lettere genre, er det også skræmmende at se hvordan
gør-det-selv folket læsser trailere henne på byggemarkedet. Det er i
mange tilfælde lige så farligt, også for dem selv.

> [...]

>Nogle af de lastvognschauffører dér skal sgu takke leverandørerne for
>udviklingsarbejdet af førerhuset, idet lasten ofte er elendig sikret. Der

Det kan godt være der skal ringes. Men du véd det lige så godt som
jeg, Mogens.

Så har de ikke lige en ledig patrulje. Så skal man lige vente og holde
øje med hvor han kører hen, osv osv.

Det er der ikke rigtigt tid til i disse moderne tider.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-08 13:15

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

> [...]

>øje med hvor han kører hen, osv osv.

>Det er der ikke rigtigt tid til i disse moderne tider.

Så er det fordi du ikke bruger det magiske udtryk , altså fortæller
dem det er en mulig 53'er

Du var henne og tale med ham, og fornemmede en let duft af alkohol, da
du spurgte indtil tingene .... ;)

Så tror jeg nu nok de kan finde en vogn
--
Jan_stevns

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 31-05-08 14:34

On Sat, 31 May 2008 14:14:38 +0200, jan_stevns wrote:

> [...]
>dem det er en mulig 53'er
>
>Du var henne og tale med ham, og fornemmede en let duft af alkohol, da

Jeg véd at der er mange der bruger det trick. Du skal ikke lytte længe
på en politiradio, før du hører det igen og igen. Der var intet om 53!

>--

>Så tror jeg nu nok de kan finde en vogn

>--

Ja, men når man godt véd at det ikke har noget på sig, og der måske er
noget hustruvold, eller anden grov kriminalitet der er på ventelisten,
så har jeg ikke "nerver" til at sige sådan, når det "bare" gælder en
uforsvarlig fastsurring.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Andersen [3650]

Dato : 01-06-08 07:17

> [...]
> noget hustruvold, eller anden grov kriminalitet der er på ventelisten,
> så har jeg ikke "nerver" til at sige sådan, når det "bare" gælder en

"Bare" en uforsvarlig fastsurring????
Det vil jeg gerne høre dig udtale når det er DIN
familie der ligger under den container på 20 T.
Jeg må gi' Mogens medhold: Der skal ringes!!!!

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-05-08 21:03

"jan_stevns" skrev i meddelelsen
> [...]

> dem det er en mulig 53'er
>
> Du var henne og tale med ham, og fornemmede en let duft af alkohol, da

Det har været prøvet herovre i det jyske et par gange inden for den sidste
måned. Jeg skulle hilse at sige at de ikke havde tid - og selv om det var en
almindelig arbejdsdag, så havde landbetjenten heller ikke tid.

53´eren kunne fortsætte sin færden :(

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : Broegger

Dato : 31-05-08 14:22

> [...]
> gør-det-selv folket læsser trailere henne på byggemarkedet. Det er i
> mange tilfælde lige så farligt, også for dem selv.

Var der ikke noget med en Skoda med trailer der blev fortalt på et
tidspunkt. Noget med et læs fliser han klarede at flytte fra trailer til
bagagerum via bagruden da han mistede styringen og kørte ind i et skilt

--
Hilsen Thomas
Gode venner kan lave alting sammen,

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 31-05-08 14:29

On 31 May 2008 13:22:11 GMT, Broegger <thomas@removethisbroeggerne.dk>
wrote:

> [...]
>tidspunkt. Noget med et læs fliser han klarede at flytte fra trailer til
>bagagerum via bagruden da han mistede styringen og kørte ind i et skilt

Det ville ikke forbavse mig.

Det ses også ofte, at et bundt brædder ligger i retning lige op mod
bagruden, klar til at blive fyret af.

Når man er heldig, kan man more sig over, at brædderne nogen gange
laver lidt ravage ved manøvrering.

Det er der indtil flere bagagerumsklapper der bærer spor efter.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Broegger

Dato : 31-05-08 16:17

> [...]
> laver lidt ravage ved manøvrering.
>
> Det er der indtil flere bagagerumsklapper der bærer spor efter.

Jeg fandt det!
kortlink.dk/5c6c (Scroll helt op på siden)

Fra : ShutEye

Dato : 31-05-08 21:55

> Jeg fandt det!
> kortlink.dk/5c6c (Scroll helt op på siden)

Hahaha :)
Herlig fortælling (nu der ikke skete andet end buler)!

Hvad hulen har han tænkt på?

Fra : CGH

Dato : 02-06-08 12:51

"ShutEye" <no@no.no> wrote in message

> Hahaha :)
> Herlig fortælling (nu der ikke skete andet end buler)!
>
> Hvad hulen har han tænkt på?

Det her ser heller ikke så sjovt ud...
http://failblog.org/2008/04/13/transport-fail/

Fra : Claus Frørup

Dato : 02-06-08 13:00

Isang tao pinangalanan, CGH nagsulat:

klip
>Det her ser heller ikke så sjovt ud...
>http://failblog.org/2008/04/13/transport-fail/

Det er s´gu da et nakkedrag, der _vil_ noget...
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Broegger

Dato : 02-06-08 13:20

Claus Frørup <Claus@froerup.dk> skrev

> Isang tao pinangalanan, CGH nagsulat:
>
> klip
>>

> Det er s´gu da et nakkedrag, der _vil_ noget...

ja, det er da noget af et dummeslag!

Fra : Claus Frørup

Dato : 02-06-08 15:56

Isang tao pinangalanan, Broegger nagsulat:

Så ka' han lære det!
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : OZ3BTO

Dato : 31-05-08 10:49

"Thorbjørn Ravn Andersen" <thunderaxiom@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Så længe det ikke er en sprit billist så gider de sku oftes ikke at gøre
noget

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-08 12:11

>Så længe det ikke er en sprit billist så gider de sku oftes ikke at gøre
>noget

Kan huske min kørerlærer sagde til mig at hvis jeg var ude for noget
sådant,kunne man da bare lige pynte lidt på historien når man
ringede,ikke at man skulle sige at han var beruset,men bare at man
fornemmede at der var lidt ubalance i hans gang eller lignende.

gubbi

Fra : Andersen [3650]

Dato : 01-06-08 07:20

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> Så længe det ikke er en sprit billist så gider de sku oftes ikke at gøre
> noget

Nej det er godt nok et noget trist korps
af unge ugidlige Jyder vi efterhånden har
fået banket sammen her i DK.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-06-08 05:08

On May 31, 11:08 am, Folmer Rasmussen <fol...@rasmussen.mail.dk>
wrote:
> Der er heldigvis langt mellem disse lysende eksempler til
> efterfølgelse, men det skræmmer mig s'gu hver gang jeg møder én.´

Nu vil jeg så være fræk, men gør du noget ved det ?

Jeg ringer gladeligt til politiet ved mistanke om en spritbillist.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....