Førstegangskøber: Brugt corolla er
Fra : Prince charming

Dato : 30-05-08 21:10

Hej gruppe,

Jeg har købt en Toyota Corolla og er glad for den. Men den har nok lidt
småting der skal rettes har jeg opdaget og det er også helt i orden da
jeg fik nedslag:

1) Bremser hviner - jeg tror bremseklodser skal skiftes! Hvor længe
må/kan man køre sådan rundt og hvad vil det koste at skifte ca.?

2) Bilen trækker en lille smule til den ene side, når den "kører
ligeud". Det må jeg få værkstedet til at fixe, ligesom bremserne. Pris?

3) Servicebog: Jeg fik ingenting med mig. Bilen har kørt ca. 170.000 km.
Skal man vælge autoriseret Toytota-værksted eller er det bedøvende
ligegyldigt, når jeg alligevel ikke har nogen service-bog og ikke kan se
hvad bilen har været til? Hvilket værksted kan anbefales i stor-KBH?

Jeg har kigget på listen:
http://www.toyota.dk/dealerfinder/index.aspx?country=dk&SearchMethod=Region&SearchValue=Storkøbenhavn&ServiceFilter=WorkShop+

Og hvis der er nogen af steder i *IKKE* vil anbefale, så sig endeligt
til... Specielt fordi jeg er førstegangs-køber, må det måske gerne være
nogen der er gode til at råde mig og kan forklare nogen "dumme
spørgsmål" og kigge bilen ekstra efter for fejl fordi jeg ikke har lært
det endnu...

4) Der er noget med en tandrem som skal skiftes ved nogen biler ved
bestemte intervaller (hvornår er det og hvordan ved jeg om jeg skal
skifte min?)?

Fra google kan jeg se at en der hedder "Peter C" skriver (om
Corolla'er): "Kig efter om køleren ER skiftet, eller om den skal skiftes
snart. Køleren er et svagt punkt, og de holder typisk kun 4-6 år." -
hvordan ser jeg det?

5) Væsker: Olie må være til at finde ud af, da jeg husker min kørerlærer
viste at man bare tager den målepind ned og op igen... Men hvad med
destilleret vand til batteriet og sprinkler-væske eller andre væsker:
Hvordan finder jeg ud af hvornår jeg skal have noget ektra af dette?

Hvad koster sådan et værksteds-check cirka? Jeg må hellere få den til
værksted indenfor 14 dage pga. det med bremserne, har jeg læst...

Pft.. Ny Corolla-ejer (brugt bil fra 96)...
** Posted from http://www.teranews.com **

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-05-08 21:27

Prince charming skriver:

> 1) Bremser hviner - jeg tror bremseklodser skal skiftes! Hvor længe
> må/kan man køre sådan rundt og hvad vil det koste at skifte ca.?

At de hviner er der såmænd ikke noget galt i. bare den kan bremse. Hvor
lang tid og hvilken pris afhænger af hvilken stand bremserne ellers er
i. 1500- 4500 kr.

> 2) Bilen trækker en lille smule til den ene side, når den "kører
> ligeud". Det må jeg få værkstedet til at fixe, ligesom bremserne. Pris?

Det afhænger af hvad der er galt.

Sporing kan være en løsning, det kan ikke koste meget over 2000 kr alt
incl

Men er der bukket noget, slidt noget i stykker eller er der noget der er
rustet fast, koster det pludseligt dyrt.

> [...]
> ligegyldigt, når jeg alligevel ikke har nogen service-bog og ikke kan se
> hvad bilen har været til? Hvilket værksted kan anbefales i stor-KBH?

Bedøvende lige meget - omend de fleste Toyota værksteder får god kritik
og har en god prispolitik på ældre biler.

> 4) Der er noget med en tandrem som skal skiftes ved nogen biler ved
> bestemte intervaller (hvornår er det og hvordan ved jeg om jeg skal
> skifte min?)?

Det står i servicebogen (nååh nej, den har du ikke)

> [...]
> Corolla'er): "Kig efter om køleren ER skiftet, eller om den skal skiftes
> snart. Køleren er et svagt punkt, og de holder typisk kun 4-6 år." -

Hvis du kan finde køleren kan du også se om den er rusten.

> [...]
> destilleret vand til batteriet og sprinkler-væske eller andre væsker:
> Hvordan finder jeg ud af hvornår jeg skal have noget ektra af dette?

Batteriet er som regel intet problem. Bliver det et problem, så skift
batteriet.

Olie tjekker du regelmæssigt.

Sprinklervæske det kommer af sig selv.

Hvordan man gør ?
Tjek din brugsanvisning.

> Hvad koster sådan et værksteds-check cirka?

Fra 1500 kr og opefter..........

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Prince charming

Dato : 30-05-08 23:18

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Prince charming skriver:
>
> At de hviner er der såmænd ikke noget galt i. bare den kan bremse. Hvor
> lang tid og hvilken pris afhænger af hvilken stand bremserne ellers er
> i. 1500- 4500 kr.

Det er også kun en smule - det er nok kun en af bremseklodserne, vil jeg
gætte på. Den kan kører fint rundt indtil videre...

> Det afhænger af hvad der er galt.
>
> Sporing kan være en løsning, det kan ikke koste meget over 2000 kr alt
> incl

Hvad er "sporing"?

> Men er der bukket noget, slidt noget i stykker eller er der noget der er
> rustet fast, koster det pludseligt dyrt.

Tvivlsomt... Det er kun en lille smule og absolut intet der haster at få
lavet...

> Bedøvende lige meget - omend de fleste Toyota værksteder får god kritik
> og har en god prispolitik på ældre biler.

Hvad er forskellen på autoriseret og uautoriseret priser og kvalitet ca.
og hvad vil i anbefale jeg skulle vælge (hvad gør i selv)?

Jeg hælder umiddelbart til at vælge autoriseret, men kun hvis priserne
er ikke er alt forskellige og kvalitetsforskellen heller ikke for stor...

> Det står i servicebogen (nååh nej, den har du ikke)

Jeg spørger mekanikeren hvad han siger...

> Hvis du kan finde køleren kan du også se om den er rusten.

Ingen problemer...

> Batteriet er som regel intet problem. Bliver det et problem, så skift
> batteriet.

Der er nogen streger man skal kigge efter væske for... Det vil jeg gøre...

> Olie tjekker du regelmæssigt.

Klart.

> Sprinklervæske det kommer af sig selv.

Der står man kan fylde almindeligt vand på... Men skal det ikke være
demineraliseret vand så?

I tilfælde af frost, skal det være sprinklervæske...

> Hvordan man gør ?
> Tjek din brugsanvisning.

Det ser let nok ud... Det lærer jeg nok hurtigt...

> Fra 1500 kr og opefter..........

Regnede jeg også med... Bagefter skulle jeg gerne have en meget
driftsikker bil, så det er fint nok...

** Posted from http://www.teranews.com **

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-05-08 06:18

Prince charming skriver:

> Det er også kun en smule - det er nok kun en af bremseklodserne, vil jeg
> gætte på. Den kan kører fint rundt indtil videre...

Men kan den bremse. Rundt skal den nok kunne køre.

> Hvad er "sporing"?

Dine hjul skal helst pege lige fremad alle sammen (undtagen forhjulene
der nok skal pege lidt indad). De skal helst også stå lodret alle
seammen.

> Tvivlsomt... Det er kun en lille smule og absolut intet der haster at få
> lavet...

Nej, sandsynligvis slider det kun die dæk forkert og koster dig ekstra
brændstof.

> Hvad er forskellen på autoriseret og uautoriseret priser og kvalitet ca.
> og hvad vil i anbefale jeg skulle vælge (hvad gør i selv)?

5 år gammel Golf og autoriseret værksted.
Den tidligere var 8 år gammel og til sidst brugte jeg uautoriseret.

Kvaliteten af værkstedet kan svinge meget.
Eksempelvis de fleste VW værksteder er klovne uden lige.

Eksempel:
En nystartet kollega hos os havde lige investeret i en Sharan til brug i
sit tidligere arbejde. Den solgte han til en kammerat af en anden
kollega- Kammeraten bor så i Ålborgområdet.

Bilen var unde ½ år gammel og pludesligt mister den al trækkraft og går
i nødprogram. Hvad gør man så, jo man ringer til nærmeste VW værksted,
som er VW i Ålborg og spørger om de ikke har tid til at se på dem. Jo om
3 uger er svaret, bare kør på nødprogram (hvor bilen knapt kan slæbe sig
selv). Hvilken service.....

"Heldigvis" havde de tid i Brønderslev - eller tog sig tid ind i mellem
andre ting - og efter ½ time havde de skiftet den slange der var revnet,
nulstillet fejlen i styreboksen og bilen var som ny igen.

> Der er nogen streger man skal kigge efter væske for... Det vil jeg gøre...

Har den været under stregerne i et stykke tid, er batteriet ødelagt.
Nyt batteri koster intet.

> Der står man kan fylde almindeligt vand på... Men skal det ikke være
> demineraliseret vand så?

Nej, vand.

> I tilfælde af frost, skal det være sprinklervæske...

Eller bland selv.

> Regnede jeg også med... Bagefter skulle jeg gerne have en meget
> driftsikker bil, så det er fint nok...

Tjah, den er 12 år gammel, så det afhænger af så meget.

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-08 07:43

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Nej, vand.

*det* mener du ikke seriøst , vel ?

--
Jan_stevns

Fra : Tom

Dato : 31-05-08 07:48

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> *det* mener du ikke seriøst , vel ?

LOL

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-05-08 07:53

jan_stevns skriver:

> *det* mener du ikke seriøst , vel ?

Til sprinkleranlægget (hvilket jeg svarer på) ?

Jo, i høj grad.

Fra : Møller

Dato : 31-05-08 09:13

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> jan_stevns skriver:
>
> Til sprinkleranlægget (hvilket jeg svarer på) ?
>
> Jo, i høj grad.

ikke bare en lille dråbe opvaskemiddel i?

Møller

Fra : Prince charming

Dato : 31-05-08 14:04

Møller wrote:

> ikke bare en lille dråbe opvaskemiddel i?

Hvad med kalk i vandet? Det er jo netop derfor man bruger
demineraliseret mange steder?

** Posted from http://www.teranews.com **

Fra : Møller

Dato : 31-05-08 14:51

Prince charming skrev:

> Hvad med kalk i vandet? Det er jo netop derfor man bruger
> demineraliseret mange steder?

betyde ikke noget for sprinkler, men køb blot 10 l demineraliseret vand og brug det, så er du sikret
mod kalkpletter, men det er ikke noget problem.
jeg bruger færdigblandet sprinklervæske hele året, det koster meget lidt i Bilka, Metro, o.lin.
steder. jeg mener det er omkring 50,- kr for 10 l. (Thansen 59,-/10l)

Husk at der skal frostvæske i køleren, det er med til at beskytte motor, pakninger, lejer o.s.v. fra
at forgå.

Normalt fraråder man demineraliseret vand i køler, da den lille mængde kalk der er i vand skulle
beskytte motor, men uden praktisk betydning hvis du husker frostvæsken.

Møller

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-05-08 16:42

Prince charming skriver:

> Hvad med kalk i vandet?

Kunne du finde på at vaske bilen i demineraliseret vand ?

Fra : Møller

Dato : 31-05-08 18:45

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Prince charming skriver:
>
> Kunne du finde på at vaske bilen i demineraliseret vand ?

Det er sgu lige før, hvis du ser min bil i dag jeg tørrede den ikke med vaskeskind, så nu ligner
den nærmest et marmorbrud i norditalien.

Det er lige før den skal vaskes i eddikevand.

men jeg undlod at tørre den, da jeg skulle hjem, og dan skulle jo alligevel have en dang polering og
voks....engang.

Møller

Fra : Prince charming

Dato : 31-05-08 22:16

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Prince charming skriver:
>
> Kunne du finde på at vaske bilen i demineraliseret vand ?

Det ved jeg ikke. Jeg spørger, fordi jeg er ikke vant til at have bil.

Men der er kalk i almindeligt vand, også derfor dine vandhaner engang
imellem skal afkalkes ligesom din kaffemaskine osv, så hvad er problemet
udover at det koster en smule mere i pris?

** Posted from http://www.teranews.com **

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-05-08 22:23

Prince charming skriver:

> Men der er kalk i almindeligt vand, også derfor dine vandhaner engang
> imellem skal afkalkes ligesom din kaffemaskine osv, så hvad er problemet
> udover at det koster en smule mere i pris?

Hvad skal du betale for demineralieret vand og for postevand ?

Demineraliseret vand er også pisse besværligt at få hældt på
vandslangen, når du skal skylle bilen.

Skal du noget ogdt, så opsaml regnvand og vask bilen i det.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 31-05-08 22:49

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> [...]
> vandslangen, når du skal skylle bilen.
>
> Skal du noget ogdt, så opsaml regnvand og vask bilen i det.

Nu kan Klaus så ikke huske hvad han selv svarede på tidligere. Hans
anbefaling var at hælde 'vand' på sprinkleranlægget.

Det /kan/ man godt, men det er ikke særlig effektivt (som så meget fra
den kant). Sprinklervæske, normalt indkøbt på tanken, eller hvis man er
i sparehumør hjemmelavet, er mere effektivt imod 'trafikfilm', døde
fluer, skidt fra vejen og først og fremmest frost om vinteren.

--
Niels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-05-08 22:52

Niels P Sønderskov skriver:

> Nu kan Klaus så ikke huske hvad han selv svarede på tidligere.

Sagtens

> Hans anbefaling var at hælde 'vand' på sprinkleranlægget.

For derefter at spørge om man vil vaske bil i demineraliseret vand.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 31-05-08 23:41

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> For derefter at spørge om man vil vaske bil i demineraliseret vand.

Genialt spørgsmål.

--
Niels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-06-08 06:54

Niels P Sønderskov skriver:

> Genialt spørgsmål.

Som han svarede på.

Fra : Møller

Dato : 01-06-08 10:57

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Niels P Sønderskov skriver:
>
> Sagtens

> For derefter at spørge om man vil vaske bil i demineraliseret vand.

I vaskeanlæg bruges det

Og hvis man vil have det derhjemme, så koster et ionbytteranlæg ikke alverden

Ikke fordi jeg har tænkt mig at købe et, jeg bruger alm vand, og så vaskeskind til at fjerne
vandværksvand her i det hårde område, i Vestjylland er det ikke så påkrævet, da der er vandet jo blødt.
Ellers kan man jo sætte bien ud i regnvejr, det er jo efterhånden så surt, at det opløser kalk

Møller

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-08 21:41

On Fri, 30 May 2008 22:09:42 +0200, Prince charming
<charming@prince.com> wrote:

> [...]
>

>1) Bremser hviner - jeg tror bremseklodser skal skiftes! Hvor længe
>må/kan man køre sådan rundt og hvad vil det koste at skifte ca.?

Sådan ca. til næste bestilte eftersyn, jo før jo bedre!

>2) Bilen trækker en lille smule til den ene side, når den "kører
>ligeud". Det må jeg få værkstedet til at fixe, ligesom bremserne. Pris?

Aner det ikke - men få et bud! Det kan være alt fra "ingenting" til
hjullejer eller værre - ophæng, styretøj mv.

> [...]
>ligegyldigt, når jeg alligevel ikke har nogen service-bog og ikke kan se
>hvad bilen har været til? Hvilket værksted kan anbefales i stor-KBH?

Find dog en mekaniker, din omgangskreds har tillid til - når
servicebogen alligevel mangler er det hamrende ligegyldigt om du
bruger Toyota. En Corolla kan de fleste klare.

<...>

>4) Der er noget med en tandrem som skal skiftes ved nogen biler ved
>bestemte intervaller (hvornår er det og hvordan ved jeg om jeg skal
>skifte min?)?

Enten har du en attest fra sælger, som fortæller hvornår den var
skiftet - ellers skal den skiftes i går! Søg dog oplysninger om
hvor tit en Corolla skal have skiftet - jeg gider ikke

> [...]
>Corolla'er): "Kig efter om køleren ER skiftet, eller om den skal skiftes
>snart. Køleren er et svagt punkt, og de holder typisk kun 4-6 år." -

Den slags ser rustne ud eller ligefrem drypper! Og det skulle du nok
have set efter før du købte.

> [...]
>destilleret vand til batteriet og sprinkler-væske eller andre væsker:
>Hvordan finder jeg ud af hvornår jeg skal have noget ektra af dette?

Prøv instruktionsbogen

>Hvad koster sådan et værksteds-check cirka? Jeg må hellere få den til
>værksted indenfor 14 dage pga. det med bremserne, har jeg læst...

Hmmm.......hvis jeg nu siger du står over for 10000+´, så får du
sikkert striber i underbukserne. Men det er nok deromkring.
Men hvis jeg må sige min ærlige mening, så ville jeg ønske, jeg kunne
have solgt en brugt bil til dig ) Du har været så tilpas naiv, at
forhandler har grinet hele vejen til banken. Men hvis der endnu ikke
er gået 6 måneder, så få et FDM-brugtvognscheck og så præsenter ham
for listen, så har du en chance for at få det værste lavet.
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-08 22:35

Ivan Madsen <> skrev :

>Men hvis der endnu ikke er gået 6 måneder, så få et FDM-brugtvognscheck
>og så præsenter ham for listen, så har du en chance for at få det værste lavet.

Overså du der er givet nedslag i prisen - og det er en ældre kærre -
som måske enddog er købt privat ?

.... men jeg kan da se jeg stadig kan nå at sælge Nissan'en ;)

--
Jan_stevns

Fra : Prince charming

Dato : 30-05-08 22:59

jan_stevns wrote:
> [...]

Nej. Der er ikke tale om forhandler-køb.

> Overså du der er givet nedslag i prisen - og det er en ældre kærre -
> som måske enddog er købt privat ?
>
> ... men jeg kan da se jeg stadig kan nå at sælge Nissan'en ;)

Nøjagtigt.

Alle der har forstand på biler og som jeg har talt med siger at de penge
man bruger på fdm testen ikke kan betale sig for sådan en bil fra 96 som
endda er købt billigt ift. samtlige priser på bilbasen, bilzonen, dba
osv. og i pæn og nydelig stand.

Bilen kører iøvrigt fint.
** Posted from http://www.teranews.com **

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-08 23:05

Prince charming <charming@prince.com> skrev :

> [...]
>man bruger på fdm testen ikke kan betale sig for sådan en bil fra 96 som
>endda er købt billigt ift. samtlige priser på bilbasen, bilzonen, dba

Nu vil jeg ikke ligefrem mene penge vil være spildte, da du nok får et
temmeligt godt billede af bilens tilstand.....

men bruge pengene med det formål, at "komme efter" en eller anden,
*det* vil være spildte penge.
--
Jan_stevns

Fra : Prince charming

Dato : 30-05-08 23:26

jan_stevns wrote:

> Nu vil jeg ikke ligefrem mene penge vil være spildte, da du nok får et
> temmeligt godt billede af bilens tilstand.....

Ok, tak.

Men det er ca. 3500 kr (mener jeg) og jeg er ikke FDM-medlem og det
billede skulle gerne komme af sig selv, såvidt jeg har forstået... Bilen
er jo utroligt billig og så er 3500 kr pludseligt meget ift. bilens pris...

> men bruge pengene med det formål, at "komme efter" en eller anden,
> *det* vil være spildte penge.

Helt enig...

Jeg tror nu jeg vil følge anbefalingen om at spare de ca. 3500 kr til
FDM-test som jeg har fået fra en ven der selv har handlet meget med
biler (køb/salg)...
** Posted from http://www.teranews.com **

Fra : Prince charming

Dato : 30-05-08 23:11

Ivan Madsen wrote:

> Sådan ca. til næste bestilte eftersyn, jo før jo bedre!

Det er nu ikke fordi det er særligt meget, men det bliver ordnet.

> Aner det ikke - men få et bud! Det kan være alt fra "ingenting" til
> hjullejer eller værre - ophæng, styretøj mv.

Det er nok nærmere "ingenting", vil jeg gætte på. Bilen er bortset fra
det nævnte i fin stand og er pæn m.m.

> Find dog en mekaniker, din omgangskreds har tillid til - når
> servicebogen alligevel mangler er det hamrende ligegyldigt om du
> bruger Toyota. En Corolla kan de fleste klare.

Ok.

> [...]
> skiftet - ellers skal den skiftes i går! Søg dog oplysninger om
> hvor tit en Corolla skal have skiftet - jeg gider ikke

Jeg spørger værkstedet, men det kunne jo være at nogen herinde vidste det...

> Den slags ser rustne ud eller ligefrem drypper! Og det skulle du nok
> have set efter før du købte.

Jeg beklager, men nogen af de ting du skriver er fuldstændigt forkert.

Jeg *HAR* kigget efter! Der var intet at se. Motoren og motor-rum så
fin, nydelig og pænt ud med flere nye ting i.

> Prøv instruktionsbogen

Aha, jeg havde overset det sted... Dvs. man putter destilleret vand i
batteriet og så bliver det til syre???

> Hmmm.......hvis jeg nu siger du står over for 10000+´, så får du
> sikkert striber i underbukserne. Men det er nok deromkring.

Det nægter jeg at tro på. Det er nærmest ingenting der skal laves,
såvidt jeg har forstået. Men jeg har forberedt mig på en regning på ca.
5 kkr og betaler den gladeligt for at kunne køre rundt på en fejlfri og
meget uproblematisk bil i meget lang tid, som en corolla er.

Selv 10.000 kr ville ikke vælte budgettet og få mig til at fortryde
handlen, men det forventer jeg absolut ikke regningen bliver på!
Bagefter forventer jeg en bil med meget få problemer og tror jeg får det.

> Men hvis jeg må sige min ærlige mening, så ville jeg ønske, jeg kunne
> have solgt en brugt bil til dig ) Du har været så tilpas naiv, at

Du kunne ikke have solgt til en bedre pris, tror jeg...

Hvad ville du kunne tilbyde og til hvilken pris?

> forhandler har grinet hele vejen til banken. Men hvis der endnu ikke

Det er *IKKE* forhandler-køb!!! Jeg har fået at vide at forhandler-køb i
den prisklasse ikke kan betale sig og det tror jeg på er rigtigt. Man
bliver derudover ofte snydt ved forhandlere, ift. prisen man giver har
jeg fået fortalt.

> er gået 6 måneder, så få et FDM-brugtvognscheck og så præsenter ham
> for listen, så har du en chance for at få det værste lavet.

Det har jeg vist svaret på i andet indlæg... FDM test kan overhovedet
ikke betale sig. Er det ikke ca. 3500 kr den koster? Penge ud af vinduet
for en så billig bil...

Men hvis man giver 50.000 kr og derover, kan jeg godt forstå
FDM-test-anvendelsen.
** Posted from http://www.teranews.com **

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-08 23:49

"Prince charming" <charming@prince.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> så billig bil...
>
> Men hvis man giver 50.000 kr og derover, kan jeg godt forstå

Normalt skal tandremmen skiftes for hver 100.000 km, men det plejer at stå i
motorrummet, et eller andet sted, hvornår den sidst er skiftet. Med hensyn
til at den trækker lidt til den ene side, har du kontrolleret dæktrykket?
Erik

Fra : Prince charming

Dato : 31-05-08 14:05

Erik wrote:
> "Prince charming" <charming@prince.com> skrev i en meddelelse
-snip-

> Normalt skal tandremmen skiftes for hver 100.000 km, men det plejer at stå i
> motorrummet, et eller andet sted, hvornår den sidst er skiftet. Med hensyn

Ja, jeg tror også det står der... Jeg kigger lidt senere i dag...

> til at den trækker lidt til den ene side, har du kontrolleret dæktrykket?
> Erik

God ide - det vil jeg gøre, tak!

** Posted from http://www.teranews.com **

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-08 07:55

On Sat, 31 May 2008 00:11:02 +0200, Prince charming
<charming@prince.com> wrote:

<...>
> [...]
>for en så billig bil...
>
>Men hvis man giver 50.000 kr og derover, kan jeg godt forstå

Jeg havde vist ikke læst det hele og formulerede mig unødigt skarpt -
beklager. Men få den set efter. Det er forhåbentlig småting, der skal
laves. En Corolla fra '96 burde kunne holdes kørende til rimelige
penge, når først den er i orden

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-08 08:07

Ivan Madsen <> skrev :

>En Corolla fra '96 burde kunne holdes kørende til rimelige
>penge, når først den er i orden

112% sikkert ;)

og dog ....................

--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-08 16:50

On Sat, 31 May 2008 09:07:01 +0200, jan_stevns wrote:

>112% sikkert ;)
>
>og dog ....................

Sådan er det med alle halv- og helgamle biler, det burde du da om
nogen vide, selv Rekorderne har vi da fået de mest ophidsende
sygejournaler på (den bedste er den hvor en stump fra en vandhane
finder på plads i topstykket

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-08 17:02

Ivan Madsen <> skrev :

> [...]
>nogen vide, selv Rekorderne har vi da fået de mest ophidsende
>sygejournaler på (den bedste er den hvor en stump fra en vandhane

jep ... Jeg lover dig, værkføreren ovre hos Opel var ved at brække
sig af grin over den vandhanestump

det viser jo bare at man kan få en bil til at køre når man vil !

men ... når det så er sagt, er jeg ved at brække mig i lårtykke
stråler hvergang folk lufter den der " 'Yoda køre altid sang... "

bevares - i en VW, lulles man ind i en følelse af det er kvalivare -
i en japser er man ikke i tvivl om det er plastic ;)

I en Ford ved man med det samme hvad for noget møg, man står over for
den illuderer hverken plastik, eller kvalivare, men man kan dog se
hvad det er.

I en Citrobang ved man det, når de røde biler ankommer

I en Pøsjø ved man det, når den blå ambulance (*1) ankommer..

Den holder jo ikke en meter .... i virkelighedens verden - det
eneste der holder, er når man holder sin bil vedlige.

*1 Sct. Hans expressen ;)

--
Jan_stevns

Fra : Prince charming

Dato : 31-05-08 22:18

jan_stevns wrote:

> [...]
>
> men ... når det så er sagt, er jeg ved at brække mig i lårtykke
> stråler hvergang folk lufter den der " 'Yoda køre altid sang... "

Min 'Yoda kører altid og den kører godt!

** Posted from http://www.teranews.com **

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-08 22:38

Prince charming <charming@prince.com> skrev :

>Min 'Yoda kører altid og den kører godt!

alt er relativt ;)

Min "Yoda" trækker fælt til højre hvergang jeg passerer en
bensinstaion ;( - og kører som en container med hjul under

nåehh ja - det er det jo egentligt også ;)

Brormanden mener det samme om sin (*1) - så du er nedstemt !

*1 http://www.dkfritidbil.dk/fotostorier/previa2/index.htm

men - som med alt andet - man kan sagtens være heldigt, med at hitte
en god brugt bil ....
--
Jan_stevns

Fra : Broegger

Dato : 31-05-08 17:19

Ivan Madsen <> skrev news:5rs244h794rta28hbphcqi6qq47i46ffl3@4ax.com:

> [...]
> nogen vide, selv Rekorderne har vi da fået de mest ophidsende
> sygejournaler på (den bedste er den hvor en stump fra en vandhane

Fortæl fortæl! Det lyder som en underholdende historie.

--
Hilsen Thomas
Gode venner kan lave alting sammen,

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-08 17:35

http://www.dkfritidbil.dk/foto/mangler/der_mangler_noget.htm

--
Jan_stevns

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-05-08 07:57

Prince charming skriver:

> [...]
> den prisklasse ikke kan betale sig og det tror jeg på er rigtigt. Man
> bliver derudover ofte snydt ved forhandlere, ift. prisen man giver har

Hvad har du måttet betale ?

Fra : Prince charming

Dato : 31-05-08 14:08

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Prince charming skriver:
>
> Hvad har du måttet betale ?

Ca. 22. Ser pæn ud stort set overalt og kører fint.

** Posted from http://www.teranews.com **

Fra : Møller

Dato : 31-05-08 09:20

Prince charming skrev:

> Aha, jeg havde overset det sted... Dvs. man putter destilleret vand i
> batteriet og så bliver det til syre???

Ikke helt
I batteriet er der en blanding af vand og syre:
Syren fordamper ikke så let, vand fordamper, så der skal blot suppleres med destileret vand.

- Olie i motor
- Vand i køler, frostsikrs,
- Sprinklervæske i sprinklerbeholder, frostsikres om vinteren, vand med lidt opvaskemiddel i om sommeren
- Bremsevæske i bremsevæskebeholder
- Destileret vand i batteri

Møller

Møller

Fra : Prince charming

Dato : 31-05-08 14:11

Møller wrote:

> [...]
>
> - Olie i motor
> - Vand i køler, frostsikrs,
> - Sprinklervæske i sprinklerbeholder, frostsikres om vinteren, vand med

Ah, mange tak! Vil få det tjekket...

** Posted from http://www.teranews.com **

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 31-05-08 00:38

Prince charming skrev:

> 1) Bremser hviner - jeg tror bremseklodser skal skiftes! Hvor længe
> må/kan man køre sådan rundt og hvad vil det koste at skifte ca.?

Formentlig ingen grund til bekymring hvis bilen ellers bremser normalt.
Hvinen skyldes sædvanligvis bremsestøv i tromlerne, hvilket er harmløst.

> 2) Bilen trækker en lille smule til den ene side, når den "kører
> ligeud". Det må jeg få værkstedet til at fixe, ligesom bremserne. Pris?

Formentlig også harmløst. Sporingen, som nævnes i et andet indlæg, er
justeringen af et hjulpars vinkel i det horisontale plan.

> 3) Servicebog: Jeg fik ingenting med mig. Bilen har kørt ca. 170.000 km.

Jeg tror ikke det er noget godt sted at spare. Hellere vide hvor en
gammel bil har været, end ikke vide noget.

> [...]
> nogen der er gode til at råde mig og kan forklare nogen "dumme
> spørgsmål" og kigge bilen ekstra efter for fejl fordi jeg ikke har lært

Om du vælger det ene eller det andet, så fortæl dem nøjagtigt hvad du
skal have lavet, og sørg for at de overholder det. Toyota har også en
nøjagtig pris for det hele.

Jeg har haft en kedelig oplevelse med Krogsgaard, som ved en
skævbremsning skiftede næsten nye tromler osv. på en Carina. Det viste
sig at fejlen lå et helt andet sted i systemet i en reduktionsventil.

> 4) Der er noget med en tandrem som skal skiftes ved nogen biler ved
> bestemte intervaller (hvornår er det og hvordan ved jeg om jeg skal
> skifte min?)?

Det er bl.a. derfor det ikke kan betale sig at 'spare' servicebogen, og
der desværre kan være en god grund til at den ikke foreligger ved salg.
100.000 km er det for Carinaen og hvornår den er skiftet (forhåbentlig)
er sædvanligvis angivet med en mærkat i motorrummet.

> [...]
> Corolla'er): "Kig efter om køleren ER skiftet, eller om den skal skiftes
> snart. Køleren er et svagt punkt, og de holder typisk kun 4-6 år." -

I de papirer der ikke fulgte med

> [...]
> destilleret vand til batteriet og sprinkler-væske eller andre væsker:
> Hvordan finder jeg ud af hvornår jeg skal have noget ektra af dette?

Olien skiftes ved hver service og tjekkes regelmæssigt på en gammel bil.
De fleste batterier er i dag vedligeholdelsesfri og skiftes når de ikke
durer længere. Normalt 5 år.

> Hvad koster sådan et værksteds-check cirka? Jeg må hellere få den til
> værksted indenfor 14 dage pga. det med bremserne, har jeg læst...

Få en pris hos det værksted du vælger for service. Afmontering af
tromler og rensning for støv burde være inkluderet. Aftal at værkstedet
*skal* ringe hvis de finder noget ud over normal service.

--
Niels

Fra : Prince charming

Dato : 31-05-08 14:18

Niels P Sønderskov wrote:

> Formentlig ingen grund til bekymring hvis bilen ellers bremser normalt.
> Hvinen skyldes sædvanligvis bremsestøv i tromlerne, hvilket er harmløst.

Jeg tror også det er harmløst... Det er kun en smule. Hvordan afgør jeg
om bremseklodsen er slidt eller som du siger, om det er bremse-støv?

> Formentlig også harmløst. Sporingen, som nævnes i et andet indlæg, er
> justeringen af et hjulpars vinkel i det horisontale plan.

Det er så lidt, at jeg næsten ikke bemærker det...

> Jeg tror ikke det er noget godt sted at spare. Hellere vide hvor en
> gammel bil har været, end ikke vide noget.

Men så stiger prisen også. Jeg har fået at vide at en sådan bil kan køre
indtil den ruster op og dertil er der immervæk lang vej. Den er pæn og
nydelig og jeg syntes prisen var i orden og tror sagtens jeg kan sælge
den uden tab, hvis jeg vil.

> Om du vælger det ene eller det andet, så fortæl dem nøjagtigt hvad du
> skal have lavet, og sørg for at de overholder det. Toyota har også en
> nøjagtig pris for det hele.

Ok.

> [...]

> 100.000 km er det for Carinaen og hvornår den er skiftet (forhåbentlig)
> er sædvanligvis angivet med en mærkat i motorrummet.

Jeg kigger nøjere efter.

> I de papirer der ikke fulgte med

Den er ikke rusten. Jeg spørger en eller 2 venner med forstand på det om
hvad de mener.

> Olien skiftes ved hver service og tjekkes regelmæssigt på en gammel bil.
> De fleste batterier er i dag vedligeholdelsesfri og skiftes når de ikke
> durer længere. Normalt 5 år.

Ok.

> Få en pris hos det værksted du vælger for service. Afmontering af
> tromler og rensning for støv burde være inkluderet. Aftal at værkstedet
> *skal* ringe hvis de finder noget ud over normal service.

Tak. Jeg får lige 2 venner til at fortælle mig om deres mening...

** Posted from http://www.teranews.com **

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 31-05-08 14:32

Prince charming skrev:

> Jeg tror også det er harmløst... Det er kun en smule. Hvordan afgør jeg
> om bremseklodsen er slidt eller som du siger, om det er bremse-støv?

Jeg er sikker, men kan selvfølgelig ikke vide om klodserne /også/ er
slidt. Det hviner bare ikke, men medfører ringe effekt. Da bagbremserne
i forvejen ikke bidrager meget i hverdagen kan det dog være svært at
vide. Så man afmonterer tromlerne, hælder støvet ud og måler den
bremsebelægning der er tilbage på skoene.

> [...]
> indtil den ruster op og dertil er der immervæk lang vej. Den er pæn og
> nydelig og jeg syntes prisen var i orden og tror sagtens jeg kan sælge

Det jeg mener er, at sælgeren måske har noget at skjule. Selv med en
korrekt udfyldt servicebog kan du komme ud for det værste fusk.

> Den er ikke rusten. Jeg spørger en eller 2 venner med forstand på det om
> hvad de mener.

Dér hvor rust er et væsentligt problem kan man ikke nødvendigvis se det.

--
Niels

Fra : Prince charming

Dato : 31-05-08 16:46

Niels P Sønderskov wrote:

> [...]

> Det jeg mener er, at sælgeren måske har noget at skjule. Selv med en
> korrekt udfyldt servicebog kan du komme ud for det værste fusk.

Ja, netop. Det fik jeg også at vide. Men det er en risiko man altid
tager uanset hvad og da den ellers var pæn og prisen iorden (billigere
end alt andet på dba) og da den kører fint, er jeg tilfreds indtil
videre. Jeg regner også med fortsat at være tilfreds med den, da toyota
skulle være meget driftsikkert.

> Dér hvor rust er et væsentligt problem kan man ikke nødvendigvis se det.

Næ, men den risiko tager man jo næsten altid uanset hvad. Toyota skulle
være et godt mærke aht. rust på undervognen har jeg fået at vide af en
gut der har rådgivet mig meget og som har købt og handlet meget med alle
slags biler... Så jeg er ikke nervøs.

** Posted from http://www.teranews.com **

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 31-05-08 19:06

Prince charming skrev:

> ... Toyota skulle
> være et godt mærke aht. rust på undervognen har jeg fået at vide af en
> gut der har rådgivet mig meget og som har købt og handlet meget med alle
> slags biler... Så jeg er ikke nervøs.

Næsten alle biler fremstilles til brug i et mere rustvenligt miljø
(eller omvendt end det danske, og trods den høje kvalitet har Toyota
på dette punkt som regel fået kommentarer om at supplerende
rustbeskyttelse tilrådes indenfor de første år. Og for alle gælder at
den skal vedligeholdes. Kun enkelte modeller (Audi fx) hæver sig over
hoben med galvaniserede dele eller hele karosser.

--
Niels

Fra : Prince charming

Dato : 31-05-08 22:36

Niels P Sønderskov wrote:

> [...]
> på dette punkt som regel fået kommentarer om at supplerende
> rustbeskyttelse tilrådes indenfor de første år. Og for alle gælder at

Jeg har ikke løftet den op på en lift for at checke undervognen
ordentligt, men det kommer. I det store hele er alting rigtigt pænt
bortset fra ved den ene af 4 skærm-kanter. Min ven har selv fikset rust
ved sin dørkant, hvor der samler sig sne og vand og jeg vil få ham til
at fortælle mig hvordan jeg fixer og vedligeholder bedst.

> den skal vedligeholdes. Kun enkelte modeller (Audi fx) hæver sig over
> hoben med galvaniserede dele eller hele karosser.

Hvor meget ved du egentligt om rust-beskyttelse på toyota'er?

Min ven der har handlet meget med biler siger at ALLE de toyota'er han
havde, ingen væsentlige problemer havde med rust - undervognen var altid
iorden!

Her er fra min Yoda-manual: "... Rustbeskyttelsen er et kapitel for sig.
Toyota's specielle "galvaneal" proces er den traditionelle galvanisering
langt overlegen. Alle udsatte dele gennemgår denne behandling... Desuden
bla. bla. osv..."

Så manualen påstår at Toyota er bedre beskyttet end audi som du siger
"kun" er galvaniseret? Har jeg forstået det rigtigt? Skal man tro på
manualen? Jeg er ikke ekspert, som i nok har forstået, men hvad mener i?

Jeg stoler ihvertfald på at rustbeskyttelsen er bedre på min bil ift.
flere andre mærker - men jeg skal da ikke afvise at Audi også er fint -
dog er prisen for en audi så også en helt anden...

Den pris jeg har betalt, kunne jeg sgu' nok ikke få meget audi for - jeg
ville ihvertfald ikke have fået ekstra-udstyr med så jeg er 100%
tilfreds og rigtigt glad for min Corolla...

** Posted from http://www.teranews.com **

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-05-08 22:44

Prince charming skriver:

> Min ven der har handlet meget med biler siger at ALLE de toyota'er han
> havde, ingen væsentlige problemer havde med rust - undervognen var altid
> iorden!

Alle yoda'er er plaget af rust hvis de ike behandles mod det.

> [...]
> Toyota's specielle "galvaneal" proces er den traditionelle galvanisering
> langt overlegen. Alle udsatte dele gennemgår denne behandling... Desuden

Ja, bla, bla bla.....

> Så manualen påstår at Toyota er bedre beskyttet end audi som du siger
> "kun" er galvaniseret? Har jeg forstået det rigtigt? Skal man tro på
> manualen? Jeg er ikke ekspert, som i nok har forstået, men hvad mener i?

Du kan være ganske sikker på at en Audi er godt beskyttet, modsat en
Toyota ab fabrik.

> Jeg stoler ihvertfald på at rustbeskyttelsen er bedre på min bil ift.
> flere andre mærker

Du skal stole på at rustbeskyttelsen skal fortsættes, hvis du vil
beholde bilen i flere år.

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-08 22:49

Prince charming <charming@prince.com> skrev :

>Hvor meget ved du egentligt om rust-beskyttelse på toyota'er?

Man skal ikke have pillet ret med med biler, før man finder ud af at
japanere og koreanere ikke rigtigt har opdaget at man bør rustbeskytte
sin bil

>Min ven der har handlet meget med biler siger at ALLE de toyota'er han
>havde, ingen væsentlige problemer havde med rust - undervognen var altid
>iorden!

Javel ja .......

Så sent som i forrige nummer af Autobild snakker man om japanernes
dårlige forhold til rustbeskyttelse - her på en Avensis 2003'er

> [...]
>Toyota's specielle "galvaneal" proces er den traditionelle galvanisering
>langt overlegen. Alle udsatte dele gennemgår denne behandling... Desuden

Jeg kan kun sige : blahh blahh blahh ..... og foreslå dig at kigge
ud af vinduerne, næste gang du passerer en lidt ældre (10år)
japseræske

Og 'Yoda er ikke ene om at ruste som bar pokker .. det gør alle
biler, nogle bare mere end andre

Jeg tror nu VW / Audi's rustbehandling ab fabrik ligger klasser over
Japanerne - men ok .... nu skal vi jo heller ikke nedgøre din bil.

--
Jan_stevns

Fra : Prince charming

Dato : 01-06-08 11:11

jan_stevns wrote:

> [...]
>
> Jeg tror nu VW / Audi's rustbehandling ab fabrik ligger klasser over
> Japanerne - men ok .... nu skal vi jo heller ikke nedgøre din bil.

Ok, jeg stoler på jer. Men den så nu fin ud, den jeg købte, bortset fra
at jeg lige skal have den løftet op en dag for at se det ordentligt...

** Posted from http://www.teranews.com **

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-08 11:18

Prince charming <charming@prince.com> skrev :

>Ok, jeg stoler på jer. Men den så nu fin ud, den jeg købte, bortset fra
>at jeg lige skal have den løftet op en dag for at se det ordentligt...

Du behøver nu ikke specielt "stole" på os , blot du er lydhør overfor
de ting, du bliver fortalt, så skal du nok få nogle gode år, sammen
med den bil

Nogle af os, har jo af og til draget nogle erfaringer omkring biler,
som vi hjertensgerne viderebringer - både til dem der vil høre, nok
også til dem der ikke vil ;)

Jeg (personligt) tænder bare lidt af, når nogen synger den der sang,
om at man bare skal købe en "Yoda .. Det er ikke gud gave til
bilfolket, og det er en Glof minsandten heller ikke, selv om mange
mener en Glof, er sin vægt værd i guld

Det der nok er svært, er at få en uvildig melding omkring sin bil.

her er FDM forhåbentlig nok eneren , i det , de er komplet ligeglade
med mærke og navn, bare man betaler ved kasse 1 ;)

--
Jan_stevns

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 31-05-08 23:17

Prince charming skrev:

> Hvor meget ved du egentligt om rust-beskyttelse på toyota'er?

Jeg har erfaringerne fra min egen snart 15 år gamle model, som /ikke/
har fået ekstra behandling. Imod alle anbefalinger. Dog er den blevet
tjekket indenfor rustgarantien efter forskrifterne. Og den holder endnu.
Bortset fra bunden af dørene, som jeg fik lavet for 5 år siden.

Ellers stammer min viden fra FDM's løbende bedømmelser, hvor Toyota
netop ikke på dette punkt ligger helt i top. Men du har jo ret i at der
også er et prismæssigt spring til fx Audi.

--
Niels

Fra : Prince charming

Dato : 01-06-08 11:13

Niels P Sønderskov wrote:

> Jeg har erfaringerne fra min egen snart 15 år gamle model, som /ikke/
> har fået ekstra behandling. Imod alle anbefalinger. Dog er den blevet

Hvad gør i så for at behandle? Jeg hørte om en der havde købt noget han
vistnok bare smørte på undervognen?

Er det så let, eller skal man have værkstedet til det?

> [...]

> netop ikke på dette punkt ligger helt i top. Men du har jo ret i at der
> også er et prismæssigt spring til fx Audi.

Ok... Jeg må give den noget rust-beskyttelse, når jeg finder ud af
hvordan det virker så den holder nogen flere år fremefter...
** Posted from http://www.teranews.com **

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 01-06-08 11:33

Prince charming skrev:

> Hvad gør i så for at behandle? Jeg hørte om en der havde købt noget han
> vistnok bare smørte på undervognen?
>
> Er det så let, eller skal man have værkstedet til det?

He he, egentlig er jeg inkarneret gør-det-selv-mand (pga. oplevelser med
værksteder og håndværkere i det hele taget), og jeg har da også midlerne
stående et sted til hulrums- og undervognsbehandling. Min naturlige
dovenskab har så bevirket at projektet aldrig blev til noget...

Men i den virkelige verden er et godt anti-rust-center nok det eneste
rigtige, eventuelt med kontrol hos FDM. Du får en grundig afrensning med
damp, som er vanskelig at foretage i indkørslen derhjemme. De har også
de rigtige skemaer for hver enkel bilmodel til at nå de lønligste
krinkelkroge, samt det rigtige værktøj til påføring / sprøjtning.

--
Niels

Fra : Prince charming

Dato : 01-06-08 16:03

Niels P Sønderskov wrote:

> [...]
> de rigtige skemaer for hver enkel bilmodel til at nå de lønligste
> krinkelkroge, samt det rigtige værktøj til påføring / sprøjtning.

Hvad med dem her?

http://www.dinitrol-rodovre.dk/

Er det løgn når de skriver "- Verdens bedste rustbeskyttelse "???

Eller hvilke andre slags rustbeskyttelse kan anbefales?

** Posted from http://www.teranews.com **

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-08 16:17

Prince charming <charming@prince.com> skrev :

>Hvad med dem her?

>http://www.dinitrol-rodovre.dk/

>Er det løgn når de skriver "- Verdens bedste rustbeskyttelse "???

Mon ikke PAVA og de andre firmaer i branchen skriver cirka det samme ?
de kan jo ikke alle have ret vel ;)

--
Jan_stevns

Fra : Brian

Dato : 01-06-08 16:23

Prince charming wrote:

> Hvad med dem her?
>
> http://www.dinitrol-rodovre.dk/
>
> Er det løgn når de skriver "- Verdens bedste rustbeskyttelse "???
>
> Eller hvilke andre slags rustbeskyttelse kan anbefales?

Her i gruppen lyder mantraet at det vigtigste er ikke mærket, men at
arbejdet bliver udført korrekt.

Der kan være noget med kompatibilitet mellem de forskellige mærker
rustbeskyttelse, og hvad fabrikken har snasket på bilen, men i dit tilfælde
er det jo ikke relevant.

/Brian

Fra : Prince charming

Dato : 01-06-08 23:02

Brian wrote:

> Her i gruppen lyder mantraet at det vigtigste er ikke mærket, men at
> arbejdet bliver udført korrekt.
>
> Der kan være noget med kompatibilitet mellem de forskellige mærker

Kompatibilitet, eh?

> rustbeskyttelse, og hvad fabrikken har snasket på bilen, men i dit tilfælde
> er det jo ikke relevant.

Hvorfor er det ikke relevant i mit tilfælde?

Min bil ser så fin og pæn ud, at jeg tror den måske har fået noget
engang? Men jeg kan jo ikke se det... Giver det problemer, hvis den har
fået noget? Eller sætter de altid sådan et klister-mærke på bilen, når
de har givet rust-behandling?

** Posted from http://www.teranews.com **

Fra : Brian

Dato : 02-06-08 17:41

Prince charming wrote:

> Kompatibilitet, eh?

Om produktet du bruger til efterbehandling, kan med det fra fabrikken. Mest
af hensyn til en evt. garanti.

> Hvorfor er det ikke relevant i mit tilfælde?

Bilen er 12 år gammel, så hvis der har været noget fra fabrikken, er det
længe væk.

> [...]
> har fået noget? Eller sætter de altid sådan et klister-mærke på
> bilen, når de har givet rust-behandling?

Man kan da frabede sig klistermærket, eller selv pille det af - jég vil ikke
have det siddende.

Er du i tvivl, er det bare at kravle under bilen, eller tjekke om der er
boret huller (afdækket med en plastprop) i f.eks dørkarmene eller dørene.

Det giver helt sikkert ikke problemer at give den noget frisk - det er bedre
at gøre noget, end bare at lade stå til.

/Brian

Fra : Prince charming

Dato : 02-06-08 21:27

Brian wrote:

> Om produktet du bruger til efterbehandling, kan med det fra fabrikken. Mest
> af hensyn til en evt. garanti.

Er det let at se forskel på hvad den er behandlet med? Jeg tror nok den
er behandlet med "tectyl", er der en der sagde - men jeg ved ikke om det
er rigtigt...

> Bilen er 12 år gammel, så hvis der har været noget fra fabrikken, er det
> længe væk.

Der er ihvertfald noget på nu.

> Man kan da frabede sig klistermærket, eller selv pille det af - jég vil ikke
> have det siddende.

Ok.

> [...]
>
> Det giver helt sikkert ikke problemer at give den noget frisk - det er bedre
> at gøre noget, end bare at lade stå til.

Jeg skal have en til at kigge på den. Jeg har fået at vide at jeg godt
kan vente til næste år, men skal nok lige have en andens mening før jeg
er overbevist...

** Posted from http://www.teranews.com **

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 01-06-08 16:24

Prince charming wrote:

> Hvad med dem her?
>
> http://www.dinitrol-rodovre.dk/
>
> Er det løgn når de skriver "- Verdens bedste rustbeskyttelse "???
>
> Eller hvilke andre slags rustbeskyttelse kan anbefales?

Løgn er måske så meget sagt, men det er hvert fald en salgstale og jeg
er ikke sikker på de har særlig meget belæg for at sige det. Desuden har
flere tests også vist at det ikke kun er selve produktet det kommer an
på, men i høj grad også den person der udfører behandlingen der skal
lave et godt stykke arbejde. En del af arbejdet er også at få rengjort
ordentligt således at snasket har noget at sidde fast på. Dinitrol er
bla. en af dem der laver en rimelig grundig rengøring, tilgengæld skal
du så undvære bilen 2 dage, da det tager tid.

Jeg snakkede med min (nye) mekaniker omkring rustbehandlingen af min
primera (en 96'er der fik dinitrol dobbeltbehandling for 2 år siden) og
han efter hans mening er Suvo det der er bedst til biler hvor der
allerede er begyndende rust (på en 10 år gammel bil er der begyndende
rust i undervognen, specielt hvis den ikke har fået regelmæssig
behandling). Men Dinitrol var heller ikke noget dårligt produkt og at
jeg skulle tage og få den behandlet igen inden alt for lang tid da der
var steder hvor den efterhånden trængte. (Økonomi er ikke lige til de
par tusinde det koster... så det får nok lov til at vente et par måneder).

Hvis ellers ham der laver arbejdet gør det godt, så tror jeg at al
undervognsbehandling er bedre end ingen.

Thomas

Fra : Prince charming

Dato : 01-06-08 23:01

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> på, men i høj grad også den person der udfører behandlingen der skal
> lave et godt stykke arbejde. En del af arbejdet er også at få rengjort

Jeg hørte om en på arbejdet der selv løftede sin bil op på en lift og
smurte noget på. Han har vel også rengjort og måske fået vejledning af
en kyndig (ikke-professionel). Er det noget i vil anbefale, eller er det
bedre at betale de ca. 5000 kr?

> ordentligt således at snasket har noget at sidde fast på. Dinitrol er
> bla. en af dem der laver en rimelig grundig rengøring, tilgengæld skal
> du så undvære bilen 2 dage, da det tager tid.

Min bil ser rigtigt fin ud... Kun en smule rust omkring højre bagerste
skærmkant, men ellers er der absolut intet at se. Undervognen har jeg
som sagt ikke inspiceret endnu - skal lige have min ven med... Men alt
ser rigtigt fint ud på min bil, bortset fra den ene skærmkant...

Kan man forestille sig at min bil har fået noget rust-behandling uden at
jeg kan se det fordi jeg ikke har service-bog? Er det et problem?

> [...]
> rust i undervognen, specielt hvis den ikke har fået regelmæssig
> behandling). Men Dinitrol var heller ikke noget dårligt produkt og at

Jeg tror min har fået noget... Men jeg ved ikke hvad... Eller også har
den måske stået i en garage meget af tiden... Den er så fin og pæn... hmm...

> [...]
>
> Hvis ellers ham der laver arbejdet gør det godt, så tror jeg at al
> undervognsbehandling er bedre end ingen.

I betaler jer fra det og gør det ikke selv?

** Posted from http://www.teranews.com **

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 02-06-08 07:40

Prince charming wrote:

> [...]
> smurte noget på. Han har vel også rengjort og måske fået vejledning af
> en kyndig (ikke-professionel). Er det noget i vil anbefale, eller er det

Jeg kan og vil ikke selv (der er mere end bare undervogn, der er også
hulrumsbehandling og lign). Jeg gav vist 3400 - 15% FDM rabat for
dinitrol på min primera for 2 år siden.

> [...]
> som sagt ikke inspiceret endnu - skal lige have min ven med... Men alt
> ser rigtigt fint ud på min bil, bortset fra den ene skærmkant...

Hvordan kan du sige at den er fin når du ikke har set bunden? Bilens lak
og andet kan sagtens være i top stand mens bunden kan være rustet
fuldstændig fra hinanden, husk på at det er bunden der nok får flest tæsk.

> Kan man forestille sig at min bil har fået noget rust-behandling uden at
> jeg kan se det fordi jeg ikke har service-bog? Er det et problem?

Nej det tror jeg ikke. Ellers vil et seriøst værksted nok kunne se det,
og komme med anbefaling.

> Jeg tror min har fået noget... Men jeg ved ikke hvad... Eller også har
> den måske stået i en garage meget af tiden... Den er så fin og pæn...
> hmm...

Du kan IKKE se det på det ydre om den har fået behandling eller ej. Du
kan _måske_ se det hvis du finder en åbning ind i hulrum og ser om den
er klistret godt og grundigt til derinde. På min primera er der sådan
nogle åbninger i bagagerummet med adgang til baglygter og donkraft. Inde
ved donkraften er den *meget* snasket pga. hulrumsbehandlingen.

> I betaler jer fra det og gør det ikke selv?

Betaler mig fra det... hvis ikke du ved hvad du laver (og al respekt,
det lyder det ikke til at du gør) så tvivler jeg på du vil få et godt
resultat ved at gøre det selv. Så find et seriøst sted og få den
behandlet hvis du vil være god ved den, om det kan svarer sig, det må
blive en vurderingssag på bilen, men er den så pæn som du siger (_også_
i bunden) så kan det give noget sjælefred, du får nok aldrig
omkostningen hjem ved salg.

Thomas

Fra : Prince charming

Dato : 02-06-08 21:36

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]

> og andet kan sagtens være i top stand mens bunden kan være rustet
> fuldstændig fra hinanden, husk på at det er bunden der nok får flest tæsk.

Nu har jeg set bunden. Den er super-god, nøjagtigt som jeg skrev. Men på
den ene bagskærm er der lidt i kanterne som jeg vil få ordnet ved
lejlighed, inden vinteren.

> Nej det tror jeg ikke. Ellers vil et seriøst værksted nok kunne se det,
> og komme med anbefaling.

Nå, men den har fået noget har jeg fået at vide i dag. Der er masser af
sort snask på bunden.

> Du kan IKKE se det på det ydre om den har fået behandling eller ej. Du

Når den ser så fin ud, så er det jo nærliggende at forestille sig at den
har fået behandling. Det skulle da også være mærkeligt, om en 12 år
gammel bil der ser rigtigt pæn og fin ud, ikke har fået nogen form for
behandling i dens levetid...

> [...]
> nogle åbninger i bagagerummet med adgang til baglygter og donkraft. Inde
> ved donkraften er den *meget* snasket pga. hulrumsbehandlingen.

Snasket indvendigt? Det er jo udvendigt den skal være snasket? Medmindre
du hælder vand i bagagerummet eller der siver vand derind?

> [...]
> blive en vurderingssag på bilen, men er den så pæn som du siger (_også_
> i bunden) så kan det give noget sjælefred, du får nok aldrig

Ved du nok til at gøre det selv? Jeg kender ihvertfald en jeg tror ved
nok om det og jeg snakker ikke om at gøre det uden at få hjælp til noget
som helst. Jeg snakker om at gøre det, mens en der ved hvordan det skal
gøres checker det og viser det... Jeg vil gerne lære noget grundlæggende
vedligeholdelse og tror godt jeg kan få prof. hjælp.

Der er noget med nogen sprøjte-diagrammer til '96 Corolla. Er der nogen
her i gruppen der har sådan et eller er det ikke videre muligt at få fat
i uden at kende nogen (måske kan jeg få fat i et alligevel)?

** Posted from http://www.teranews.com **

Fra : Gamle

Dato : 31-05-08 12:49

Prince charming wrote:
> [...]
>

> 2) Bilen trækker en lille smule til den ene side, når den "kører
> ligeud". Det må jeg få værkstedet til at fixe, ligesom bremserne.

Hej.

Har I Super Dæk (en kæde af dæk og autorep.)
Jeg har brugt dem en del år nu (Århus)
Alt de laver koster ca. 40% mindre end aut. værksteder.
Har bl.a. fået skiftet bremseskiver og bremseklodser, tandrem, forlygte +
får foretaget alle mine eftersyn hos dem.
Et eftersyn hos Super Dæk koster det halve af aut. værksted (Suzuki) og
sådan kan jeg blive ved.
Jeg kan kun anbefale dem.

Mvh.
Torben

Fra : Prince charming

Dato : 31-05-08 14:21

Gamle wrote:

> [...]
> får foretaget alle mine eftersyn hos dem.
> Et eftersyn hos Super Dæk koster det halve af aut. værksted (Suzuki) og

Ok, tak... Der er da en her:

http://www.sds.dk/dk/vaerksted/find_naermeste/sds_roedovre.html

Den vil jeg overveje...
** Posted from http://www.teranews.com **