|
| Hvordan finder jeg ud af hvor de sidste 12~ Fra : Kim Eichen |
Dato : 29-05-08 19:47 |
|
Hej gruppe
Jeg købte fornylig en Mondeo 2,5 fra 2005. Jeg synes den virker sløvere end
den burde så i dag fik jeg den op på et rullefelt hos FDM og ganske rigtigt,
der manglede 12 H, dvs. den har kun 158 i stedet for 170 HK. FDM manden
mener at det er for stor en afvigelse til at være acceptabel og at
forhandleren bør betale for at få det ordnet.
Da forhandleren sandsynligvis ikke er den vildeste initiativtager i forhold
til at få gjort noget ved det vil jeg først lige høre jer om I har nogen
gode ideer til hvad det kan være.
Til at starte med vil jeg få foretaget en udlæsning af computeren hos Ford
og håbe den afslører noget. Hvis den ikke gør det, hvordan kan man så finde
fejlen, har I nogen gode forslag til hvad der kan være galt?
FDM manden fortalte at han flere gange havde oplevet at den var udstødningen
den var gal med, men hvordan i alverden finde man ud af det uden at være
nødt til at skifte den først?
Det skal siges at motoren i øvrigt kører fint nok.
Mvh Kim
| |
Thomas Buus Andersen (29-05-2008)
| Kommentar Fra : Thomas Buus Andersen |
Dato : 29-05-08 22:05 |
|
"Kim Eichen" <eichen@FJERNruc.dk> skrev i meddelelsen
news:g1mtnb$7rf$1@newsbin.cybercity.dk...
> Hej gruppe
>
> Jeg købte fornylig en Mondeo 2,5 fra 2005. Jeg synes den virker sløvere
> end den burde så i dag fik jeg den op på et rullefelt hos FDM og ganske
> rigtigt, der manglede 12 H, dvs. den har kun 158 i stedet for 170 HK. FDM
> manden mener at det er for stor en afvigelse til at være acceptabel og at
> forhandleren bør betale for at få det ordnet.
> Da forhandleren sandsynligvis ikke er den vildeste initiativtager i
> forhold til at få gjort noget ved det vil jeg først lige høre jer om I har
> nogen gode ideer til hvad det kan være.
Hvor kommer tallet 170hk fra? Hvis det er Fords opgivelser, så synes jeg er
158 er et pænt tal.
Men de 12 heste kan gemme sig mange steder. Hvor langt har bilen kørt?
Et sted at starte er luftfilteret.
Det næste er ford mærket ude på grillen
> Mvh Kim
Thomas
| |
Kim Eichen (29-05-2008)
| Kommentar Fra : Kim Eichen |
Dato : 29-05-08 23:06 |
|
"Thomas Buus Andersen" <andersen@thomasbuus.dk> wrote in message
news:g1n5q6$bpd$1@newsbin.cybercity.dk...
>
>
> "Kim Eichen" <eichen@FJERNruc.dk> skrev i meddelelsen
> news:g1mtnb$7rf$1@newsbin.cybercity.dk...
>> Hej gruppe
>>
>> Jeg købte fornylig en Mondeo 2,5 fra 2005. Jeg synes den virker sløvere
>> end den burde så i dag fik jeg den op på et rullefelt hos FDM og ganske
>> rigtigt, der manglede 12 H, dvs. den har kun 158 i stedet for 170 HK. FDM
>> manden mener at det er for stor en afvigelse til at være acceptabel og at
>> forhandleren bør betale for at få det ordnet.
>> Da forhandleren sandsynligvis ikke er den vildeste initiativtager i
>> forhold til at få gjort noget ved det vil jeg først lige høre jer om I
>> har nogen gode ideer til hvad det kan være.
>
> Hvor kommer tallet 170hk fra? Hvis det er Fords opgivelser, så synes jeg
> er 158 er et pænt tal.
Tjaa, den gamle Mondeo V6 jeg havde havde mærkbart flere kræfter og den
havde kørt 3 gange så langt.
> Men de 12 heste kan gemme sig mange steder. Hvor langt har bilen kørt?
90.000 km
> Et sted at starte er luftfilteret.
Det vil jeg nævne for værkstedet omend den lige har været til eftersyn,
burde de ikke tjekke det der?
> Det næste er ford mærket ude på grillen
Lol, det kan der være noget om, jeg vil dog stadig pointere at min gamle
Mondeo var markant friskere.
>
>> Mvh Kim
> Thomas
| |
Thomas Rasmussen (30-05-2008)
| Kommentar Fra : Thomas Rasmussen |
Dato : 30-05-08 09:31 |
|
Kim Eichen wrote:
> 90.000 km
>
>> Et sted at starte er luftfilteret.
>
> Det vil jeg nævne for værkstedet omend den lige har været til eftersyn,
> burde de ikke tjekke det der?
Det kommer vel an på om det står i deres liste over ting der skulle
serviceres ved 90kkm, og der _kan_ også være stor forskel på "burde" og
"gør" på autoværksteder (og andre steder for den sags skyld)
>> Det næste er ford mærket ude på grillen
>
> Lol, det kan der være noget om, jeg vil dog stadig pointere at min gamle
> Mondeo var markant friskere.
Men har denne mondeo ikke været på fede-kur i mellemtiden? Hvad er
vægten på den nye kontra den gamle? Et par 100kg kan gøre stor forskel.
Thomas
| |
eichen (30-05-2008)
| Kommentar Fra : eichen |
Dato : 30-05-08 03:22 |
|
On 30 Maj, 10:31, Thomas Rasmussen <tho...@p7.invaliddk> wrote:
> Kim Eichen wrote:
> > 90.000 km
>
> >> Et sted at starte er luftfilteret.
>
> > Det vil jeg nævne for værkstedet omend den lige har været til eftersyn,
> > burde de ikke tjekke det der?
>
> Det kommer vel an på om det står i deres liste over ting der skulle
> serviceres ved 90kkm, og der _kan_ også være stor forskel på "burde" og
> "gør" på autoværksteder (og andre steder for den sags skyld)
Det kan der være noget om
>
> >> Det næste er ford mærket ude på grillen
>
> > Lol, det kan der være noget om, jeg vil dog stadig pointere at min gamle
> > Mondeo var markant friskere.
>
> Men har denne mondeo ikke været på fede-kur i mellemtiden? Hvad er
> vægten på den nye kontra den gamle? Et par 100kg kan gøre stor forskel.
Den vejer 100 kg mere
>
> Thomas
| |
Martin Johansen [600~ (30-05-2008)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 30-05-08 12:35 |
|
>Hvor kommer tallet 170hk fra? Hvis det er Fords opgivelser, så synes jeg er
>158 er et pænt tal.
Min gamle SAAB 9000 havde 170hk og 260Nm på papiret ab fabrik.. Ved.
268000 km fik jeg den på felt... den klokkede 170,1HK og 269Nm.
Der var ikke et øje tørt i rullehallen
>Det næste er ford mærket ude på grillen
Jeg siger ikke noget
| |
Klaus D. Mikkelsen (30-05-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 30-05-08 16:32 |
| | |
alexbo (29-05-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 29-05-08 22:57 |
|
"Kim Eichen" skrev
> Da forhandleren sandsynligvis ikke er den vildeste initiativtager i
> forhold til at få gjort noget ved det vil jeg først lige høre jer om I har
> nogen gode ideer til hvad det kan være.
Du skal da i hvert fald have papirerne i orden,
det første forhandleren vil spørge om hvordan FDM sammenligner en måling på
ruller med en måling af motoren i en bænk.
Mondeos hestekræfter er brake horsepower (bhp), de måles i en bænk uden
generator, vandpumpe, powersteering, uden at trække gearkasse og drivlinien
i øvrigt, alt det kan man tage nogenlunde hensyn til ved en rullemåling, men
når man ikke ved hvordan det er gjort kan man ikke bedømme resultatet.
Ved hvilket omdrejningstal er de158 hk f.eks. målt i forhold til de 170 der
skulle være.
Hvor mange heste og hvor meget moment er rent faktisk målt, inden man har
regnet på tallene.
Kan FDM fremvise en "godkendt" udskrift for en 170 hk. Mondeo du kan
sammenligne med din udskrift.
Hvordan ser momentkurven ud i forhold til andre lignende biler.
Men ellers ville jeg i hvert fald kigge på kompressionen, om der mangler
lidt i et par af cylindrene.
At køre hen til forhandleren og sige "der mangler 12 hk", hjælper nok ikke,
det er så også en del mindre end 10%, det er nok ikke usædvanligt for en 3
år gammel bil.
mvh
Alex Christensen
| |
Kim Eichen (29-05-2008)
| Kommentar Fra : Kim Eichen |
Dato : 29-05-08 23:17 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
news:483f26f6$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Kim Eichen" skrev
>
>> Da forhandleren sandsynligvis ikke er den vildeste initiativtager i
>> forhold til at få gjort noget ved det vil jeg først lige høre jer om I
>> har nogen gode ideer til hvad det kan være.
>
> Du skal da i hvert fald have papirerne i orden,
> det første forhandleren vil spørge om hvordan FDM sammenligner en måling
> på ruller med en måling af motoren i en bænk.
Nu valgte jeg specifikt FDM fordi ALD hvor jeg har købt bilen selv bruger
FDM som kvalitetsstempel, dvs. de får foretaget en FDM brugtvognstest inden
deres biler sælges og udbedrer alle fejl 0 (i rapporten jeg har fået er den
en fejl 0=bør udbedres)
>
> Mondeos hestekræfter er brake horsepower (bhp), de måles i en bænk uden
> generator, vandpumpe, powersteering, uden at trække gearkasse og
> drivlinien i øvrigt, alt det kan man tage nogenlunde hensyn til ved en
> rullemåling, men når man ikke ved hvordan det er gjort kan man ikke
> bedømme resultatet.
Det er sikkert rigtigt, jeg må erkende at min viden er meget begrænset.
>
> Ved hvilket omdrejningstal er de158 hk f.eks. målt i forhold til de 170
> der skulle være.
> Hvor mange heste og hvor meget moment er rent faktisk målt, inden man har
> regnet på tallene.
Den maksimale effekt blev opnået ved 5900 rpm, ved 6000 rpm hvor der skulle
være flest kræfter var der lidt færre end ved 5900 rpm.
Momentet opfyldte specifikationerne dog ved lidt lavere omdrejninger 3950
mod 4250 opgivet.
>
> Kan FDM fremvise en "godkendt" udskrift for en 170 hk. Mondeo du kan
> sammenligne med din udskrift.
> Hvordan ser momentkurven ud i forhold til andre lignende biler.
Pas.
>
> Men ellers ville jeg i hvert fald kigge på kompressionen, om der mangler
> lidt i et par af cylindrene.
Det vil jeg fremlægge på værkstedet
> At køre hen til forhandleren og sige "der mangler 12 hk", hjælper nok
> ikke, det er så også en del mindre end 10%, det er nok ikke usædvanligt
> for en 3 år gammel bil.
Jeg tænkte nu også mere på at sige at jeg havde fået foretaget en en FDM
test af motorydelse og resultatet var:
Reparation (0)
Bør udbedres
1001 Motorydelse: Effekt for lav
Dette ville jeg så sammenholde med FDM brugtvogstesten hvor de netop retter
sig etter resultatet i den forstand at de udbedrer alle fejl af typen (0)
Mvh Kim
>
> mvh
> Alex Christensen
>
>
| |
alexbo (30-05-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 30-05-08 10:35 |
|
"Kim Eichen" <eichen@FJERNruc.dk> skrev
> Dette ville jeg så sammenholde med FDM brugtvogstesten hvor de netop
> retter sig etter resultatet i den forstand at de udbedrer alle fejl af
> typen (0)
Ifølge FDM foretager de følgende motortest ved brugtvognstesten, egentlig
kan det undre at der ikke er effektmåling, når nu de tilbyder denne måling.
"Motor
Motoren kontrolleres med elektroniske motortestere. Prøveassistenten
efterser tændingstidspunkt, den automatiske tændingsregulering og måler
modstanden i tændkablerne. Tændrørene kontrolleres, og
kompressionsmåling/cylinderbalance eller lækagetest foretages for at
konstatere fejl ved ventiler eller slid på cylindre, stempler og ringe.
Bilens kølesystem kontrolleres for utætheder, og udstødningssystemet
kontrolleres. Udstødningsgasserne måles med moderne firegastestere."
Nu har ALD et godt ry, så det er muligt de forsøger et eller andet, men de
kunne godt henholde sig til at de retter fejl angivet i brugtvognstesten, og
ikke i alle andre tests.
Hvis FDM ikke har kunnet konstatere fejl med målingerne i brugtvognstesten
er det svært at se hvor man skulle begynde at lede, men det er da muligt at
Ford kan optimere motorstyring, opgradere eller andet der hjælper.
Det er selvfølgelig også muligt at FDM har fundet en række mindre
uregelmæssigheder der hver især ikke betyder ret meget men tilsammen giver
et effekttab, men du har nok ikke adgang til de foretagne målinger.
Måske Ford selv kan måle effekt og sammenligne med alle de andre målinger de
har på tilsvarende biler.
Forøvrigt er jeg overrasket over at FDM bruger et udtryk som hestekræfter
dem er der mange af, f.eks. er danske og engelske er ikke de samme.
En dansk hestekraft er lig 735 Watt en engelsk 746 Watt.
Formentlig måler FDM Watt så de kunne lige så godt holde fast i det.
Din bil skal tilsyneladende have 125 kW, det er 167 engelske og 170 danske
heste, så er spørgsmålet om FDM regner med danske eller engelske.
Er det et UK/USA udstyr der selv omregner, regner det forkert til danske
forhold.
Nu kunne man så godt tro at FDM selv er opmærksom på forskellen, men på den
anden side kan man ikke være sikker.
I nedenstående link står din motor til 168 Pherde Sterke, 166 Horse Power
eller 124 kW.
http://www.netcarshow.com/ford/2005-mondeo/
Det er meget muligt din bil mangler noget effekt, men det er ikke helt
enkelt at sige hvor meget.
mvh
Alex Christensen
| |
Søren (30-05-2008)
| Kommentar Fra : Søren |
Dato : 30-05-08 05:15 |
|
Ork .. det kan være så meget. 12 HK ud af 170 er ikke meget, så har du
et tilstoppet luftfilter, en snavset MAF, en føler der måler en procent
eller to forkert.. så har du snart mistet lidt.
Det kan også være bilen aldrig har haft mere.
mvh Søren
Kim Eichen skrev:
> Hej gruppe
>
> Jeg købte fornylig en Mondeo 2,5 fra 2005. Jeg synes den virker sløvere
> end den burde så i dag fik jeg den op på et rullefelt hos FDM og ganske
> rigtigt, der manglede 12 H, dvs. den har kun 158 i stedet for 170 HK.
> FDM manden mener at det er for stor en afvigelse til at være acceptabel
> og at forhandleren bør betale for at få det ordnet.
> Da forhandleren sandsynligvis ikke er den vildeste initiativtager i
> forhold til at få gjort noget ved det vil jeg først lige høre jer om I
> har nogen gode ideer til hvad det kan være.
>
> Til at starte med vil jeg få foretaget en udlæsning af computeren hos
> Ford og håbe den afslører noget. Hvis den ikke gør det, hvordan kan man
> så finde fejlen, har I nogen gode forslag til hvad der kan være galt?
> FDM manden fortalte at han flere gange havde oplevet at den var
> udstødningen den var gal med, men hvordan i alverden finde man ud af det
> uden at være nødt til at skifte den først?
> Det skal siges at motoren i øvrigt kører fint nok.
>
> Mvh Kim
| |
eichen (30-05-2008)
| Kommentar Fra : eichen |
Dato : 30-05-08 03:26 |
|
On 30 Maj, 06:15, Søren <spamm...@die.young> wrote:
> Ork .. det kan være så meget. 12 HK ud af 170 er ikke meget, så har du
> et tilstoppet luftfilter, en snavset MAF, en føler der måler en procent
> eller to forkert.. så har du snart mistet lidt.
>
> Det kan også være bilen aldrig har haft mere.
Tjaa, det kan selvfølgelig ikke afvises.
Det gode er at jeg har talt med ALD her til morgen og de sagde med det
samme at jeg bare skulle køre den til Ford og få dem til at se på det
for deres regning. Yderligere kan jeg jo så give mekanikeren en liste
med med de råd jeg får samlet sammen herinde Hov, hørte jeg nogen
sige at der bare skulle lægges en splinterny motor i
>
> mvh Søren
>
> Kim Eichen skrev:
>
>
>
> > Hej gruppe
>
> > Jeg købte fornylig en Mondeo 2,5 fra 2005. Jeg synes den virker sløvere
> > end den burde så i dag fik jeg den op på et rullefelt hos FDM og ganske
> > rigtigt, der manglede 12 H, dvs. den har kun 158 i stedet for 170 HK.
> > FDM manden mener at det er for stor en afvigelse til at være acceptabel
> > og at forhandleren bør betale for at få det ordnet.
> > Da forhandleren sandsynligvis ikke er den vildeste initiativtager i
> > forhold til at få gjort noget ved det vil jeg først lige høre jer om I
> > har nogen gode ideer til hvad det kan være.
>
> > Til at starte med vil jeg få foretaget en udlæsning af computeren hos
> > Ford og håbe den afslører noget. Hvis den ikke gør det, hvordan kan man
> > så finde fejlen, har I nogen gode forslag til hvad der kan være galt?
> > FDM manden fortalte at han flere gange havde oplevet at den var
> > udstødningen den var gal med, men hvordan i alverden finde man ud af det
> > uden at være nødt til at skifte den først?
> > Det skal siges at motoren i øvrigt kører fint nok.
>
> > Mvh Kim- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -
| |
Martin Johansen [600~ (30-05-2008)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 30-05-08 12:37 |
|
>med med de råd jeg får samlet sammen herinde Hov, hørte jeg nogen
>sige at der bare skulle lægges en splinterny motor i
Du kommer nok ikke uden om en ny motor
| |
eichen (30-05-2008)
| Kommentar Fra : eichen |
Dato : 30-05-08 05:49 |
|
On 30 Maj, 13:37, "Martin Johansen [6000]" <marti...@tiscali.dk>
wrote:
> >med med de råd jeg får samlet sammen herinde Hov, hørte jeg nogen
> >sige at der bare skulle lægges en splinterny motor i
>
> Du kommer nok ikke uden om en ny motor
Jeg tænkte det nok, jeg skynder mig at formidle det videre og ALD vil
helt sikkert synes at det er en god ide at følge rådet og de vil slet
ikke have noget imod at betale for det
| |
p.jarnbak (31-05-2008)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 31-05-08 10:23 |
|
"Søren" <spammers@die.young> wrote in message
news:483f7f80$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Ork .. det kan være så meget. 12 HK ud af 170 er ikke meget, så har du et
> tilstoppet luftfilter, en snavset MAF, en føler der måler en procent eller
> to forkert.. så har du snart mistet lidt.
>
> Det kan også være bilen aldrig har haft mere.
>
> mvh Søren
Ja, en snavset maf sensor er et godt bud.Har selv prøvet det.Som at få en ny
bil da den blev skiftet.
m.v.h. Palle.
| |
Tau (30-05-2008)
| Kommentar Fra : Tau |
Dato : 30-05-08 06:31 |
|
"Kim Eichen" <eichen@FJERNruc.dk> skrev i en meddelelse
news:g1mtnb$7rf$1@newsbin.cybercity.dk...
> Hej gruppe
>
> Jeg købte fornylig en Mondeo 2,5 fra 2005. Jeg synes den virker sløvere
> end den burde så i dag fik jeg den op på et rullefelt hos FDM og ganske
> rigtigt, der manglede 12 H, dvs. den har kun 158 i stedet for 170 HK. FDM
> manden mener at det er for stor en afvigelse til at være acceptabel og at
> forhandleren bør betale for at få det ordnet.
> Da forhandleren sandsynligvis ikke er den vildeste initiativtager i
> forhold til at få gjort noget ved det vil jeg først lige høre jer om I har
> nogen gode ideer til hvad det kan være.
>
> Til at starte med vil jeg få foretaget en udlæsning af computeren hos Ford
> og håbe den afslører noget. Hvis den ikke gør det, hvordan kan man så
> finde fejlen, har I nogen gode forslag til hvad der kan være galt?
> FDM manden fortalte at han flere gange havde oplevet at den var
> udstødningen den var gal med, men hvordan i alverden finde man ud af det
> uden at være nødt til at skifte den først?
> Det skal siges at motoren i øvrigt kører fint nok.
>
> Mvh Kim
Uden at komme ind på lange forklaringer, kan jeg oplyse at jeg havde en
skoda, der havde for lidt hk. Jeg fik den målt hos en ekspert på området, og
det vidste sig at være blandingsforholdet i kaburatoren, det var galt med.
Nu ved jeg ikke, hvordan det virker i din bil, men dette er også kun som en
oplysning.
vh
Poul
| |
eichen (30-05-2008)
| Kommentar Fra : eichen |
Dato : 30-05-08 03:27 |
|
On 30 Maj, 07:31, "Tau" <cra...@craner.dk> wrote:
> "Kim Eichen" <eic...@FJERNruc.dk> skrev i en meddelelsenews:g1mtnb$7rf$1@newsbin.cybercity.dk...
>
>
>
>
>
> > Hej gruppe
>
> > Jeg købte fornylig en Mondeo 2,5 fra 2005. Jeg synes den virker sløvere
> > end den burde så i dag fik jeg den op på et rullefelt hos FDM og ganske
> > rigtigt, der manglede 12 H, dvs. den har kun 158 i stedet for 170 HK. FDM
> > manden mener at det er for stor en afvigelse til at være acceptabel og at
> > forhandleren bør betale for at få det ordnet.
> > Da forhandleren sandsynligvis ikke er den vildeste initiativtager i
> > forhold til at få gjort noget ved det vil jeg først lige høre jer om I har
> > nogen gode ideer til hvad det kan være.
>
> > Til at starte med vil jeg få foretaget en udlæsning af computeren hos Ford
> > og håbe den afslører noget. Hvis den ikke gør det, hvordan kan man så
> > finde fejlen, har I nogen gode forslag til hvad der kan være galt?
> > FDM manden fortalte at han flere gange havde oplevet at den var
> > udstødningen den var gal med, men hvordan i alverden finde man ud af det
> > uden at være nødt til at skifte den først?
> > Det skal siges at motoren i øvrigt kører fint nok.
>
> > Mvh Kim
>
> Uden at komme ind på lange forklaringer, kan jeg oplyse at jeg havde en
> skoda, der havde for lidt hk. Jeg fik den målt hos en ekspert på området, og
> det vidste sig at være blandingsforholdet i kaburatoren, det var galt med.
> Nu ved jeg ikke, hvordan det virker i din bil, men dette er også kun som en
> oplysning.
Det ved jeg heller ikke, men blandingforhold i karburatoren, vil en
computerudlæsning afsløre det?
>
> vh
> Poul- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -
| |
Søren (30-05-2008)
| Kommentar Fra : Søren |
Dato : 30-05-08 11:00 |
|
eichen skrev:
> On 30 Maj, 07:31, "Tau" <cra...@craner.dk> wrote:
>> "Kim Eichen" <eic...@FJERNruc.dk> skrev i en meddelelsenews:g1mtnb$7rf$1@newsbin.cybercity.dk...
>>
>>
>>
>>
>>
>>> Hej gruppe
>>> Jeg købte fornylig en Mondeo 2,5 fra 2005. Jeg synes den virker sløvere
>>> end den burde så i dag fik jeg den op på et rullefelt hos FDM og ganske
>>> rigtigt, der manglede 12 H, dvs. den har kun 158 i stedet for 170 HK. FDM
>>> manden mener at det er for stor en afvigelse til at være acceptabel og at
>>> forhandleren bør betale for at få det ordnet.
>>> Da forhandleren sandsynligvis ikke er den vildeste initiativtager i
>>> forhold til at få gjort noget ved det vil jeg først lige høre jer om I har
>>> nogen gode ideer til hvad det kan være.
>>> Til at starte med vil jeg få foretaget en udlæsning af computeren hos Ford
>>> og håbe den afslører noget. Hvis den ikke gør det, hvordan kan man så
>>> finde fejlen, har I nogen gode forslag til hvad der kan være galt?
>>> FDM manden fortalte at han flere gange havde oplevet at den var
>>> udstødningen den var gal med, men hvordan i alverden finde man ud af det
>>> uden at være nødt til at skifte den først?
>>> Det skal siges at motoren i øvrigt kører fint nok.
>>> Mvh Kim
>> Uden at komme ind på lange forklaringer, kan jeg oplyse at jeg havde en
>> skoda, der havde for lidt hk. Jeg fik den målt hos en ekspert på området, og
>> det vidste sig at være blandingsforholdet i kaburatoren, det var galt med.
>> Nu ved jeg ikke, hvordan det virker i din bil, men dette er også kun som en
>> oplysning.
>
> Det ved jeg heller ikke, men blandingforhold i karburatoren, vil en
> computerudlæsning afsløre det?
Prøv først at se om du kan finde en karburator på den bil.
>
>> vh
>> Poul- Skjul tekst i anførselstegn -
>>
>> - Vis tekst i anførselstegn -
>
| |
eichen (30-05-2008)
| Kommentar Fra : eichen |
Dato : 30-05-08 04:05 |
|
On 30 Maj, 11:59, Søren <spamm...@die.young> wrote:
> eichen skrev:
>
>
>
>
>
> > On 30 Maj, 07:31, "Tau" <cra...@craner.dk> wrote:
> >> "Kim Eichen" <eic...@FJERNruc.dk> skrev i en meddelelsenews:g1mtnb$7rf$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> >>> Hej gruppe
> >>> Jeg købte fornylig en Mondeo 2,5 fra 2005. Jeg synes den virker sløvere
> >>> end den burde så i dag fik jeg den op på et rullefelt hos FDM og ganske
> >>> rigtigt, der manglede 12 H, dvs. den har kun 158 i stedet for 170 HK. FDM
> >>> manden mener at det er for stor en afvigelse til at være acceptabel og at
> >>> forhandleren bør betale for at få det ordnet.
> >>> Da forhandleren sandsynligvis ikke er den vildeste initiativtager i
> >>> forhold til at få gjort noget ved det vil jeg først lige høre jer om I har
> >>> nogen gode ideer til hvad det kan være.
> >>> Til at starte med vil jeg få foretaget en udlæsning af computeren hos Ford
> >>> og håbe den afslører noget. Hvis den ikke gør det, hvordan kan man så
> >>> finde fejlen, har I nogen gode forslag til hvad der kan være galt?
> >>> FDM manden fortalte at han flere gange havde oplevet at den var
> >>> udstødningen den var gal med, men hvordan i alverden finde man ud af det
> >>> uden at være nødt til at skifte den først?
> >>> Det skal siges at motoren i øvrigt kører fint nok.
> >>> Mvh Kim
> >> Uden at komme ind på lange forklaringer, kan jeg oplyse at jeg havde en
> >> skoda, der havde for lidt hk. Jeg fik den målt hos en ekspert på området, og
> >> det vidste sig at være blandingsforholdet i kaburatoren, det var galt med.
> >> Nu ved jeg ikke, hvordan det virker i din bil, men dette er også kun som en
> >> oplysning.
>
> > Det ved jeg heller ikke, men blandingforhold i karburatoren, vil en
> > computerudlæsning afsløre det?
>
> Prøv først at se om du kan finde en karburator på den bil.
Hehe, jeg tror bare jeg glemmer alt om karburatoren når jeg skal komme
med forslag til hvad der kan være galt
>
>
> >> vh
> >> Poul- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> >> - Vis tekst i anførselstegn -- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -
| |
Tom (31-05-2008)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 31-05-08 07:25 |
|
"eichen" <eichen@ruc.dk> skrev i en meddelelse
news:f6af1b82-f88e-4659-952e-0b8206f8f977@34g2000hsh.googlegroups.com...
On 30 Maj, 11:59, Søren <spamm...@die.young> wrote:
> eichen skrev:
>Hehe, jeg tror bare jeg glemmer alt om karburatoren når jeg skal komme
>med forslag til hvad der kan være galt
Tror ikke på at stempler og cylindre fejler noget med så få Km på bagen. Mit
gæt vil være stoppet luftfilter, fejl i trykregulator til benzinen, utætte
ventiler. Tror ikke på fejl i udstødning og lign.
Vil nu nok mene at den max må mangle 3-5 heste og selvfølgelig måles alle
biler i eu på de trækkende hjul og ikke på krumtappen.
--
Tom
| |
Folmer Rasmussen (31-05-2008)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 31-05-08 09:18 |
|
On Sat, 31 May 2008 08:25:28 +0200, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
wrote:
>
>"eichen" <eichen@ruc.dk> skrev i en meddelelse
>news:f6af1b82-f88e-4659-952e-0b8206f8f977@34g2000hsh.googlegroups.com...
>On 30 Maj, 11:59, Søren <spamm...@die.young> wrote:
>> eichen skrev:
>
>>Hehe, jeg tror bare jeg glemmer alt om karburatoren når jeg skal komme
>>med forslag til hvad der kan være galt
>
>Tror ikke på at stempler og cylindre fejler noget med så få Km på bagen. Mit
>gæt vil være stoppet luftfilter, fejl i trykregulator til benzinen, utætte
>ventiler. Tror ikke på fejl i udstødning og lign.
>Vil nu nok mene at den max må mangle 3-5 heste og selvfølgelig måles alle
>biler i eu på de trækkende hjul og ikke på krumtappen.
>--
Når der tales om udstødningen, så menes der måske katalysatoren?
Hvis den er faldet sammen, kan det godt passe at motoren er blevet
lidt træt.
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Kim Eichen (31-05-2008)
| Kommentar Fra : Kim Eichen |
Dato : 31-05-08 09:34 |
|
"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message
news:8a22445h388eeig9jbmnfs8hbghnf7e5e8@4ax.com...
> On Sat, 31 May 2008 08:25:28 +0200, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
> wrote:
>
>>
>>"eichen" <eichen@ruc.dk> skrev i en meddelelse
>>news:f6af1b82-f88e-4659-952e-0b8206f8f977@34g2000hsh.googlegroups.com...
>>On 30 Maj, 11:59, Søren <spamm...@die.young> wrote:
>>> eichen skrev:
>>
>>>Hehe, jeg tror bare jeg glemmer alt om karburatoren når jeg skal komme
>>>med forslag til hvad der kan være galt
>>
>>Tror ikke på at stempler og cylindre fejler noget med så få Km på bagen.
>>Mit
>>gæt vil være stoppet luftfilter, fejl i trykregulator til benzinen, utætte
>>ventiler. Tror ikke på fejl i udstødning og lign.
>>Vil nu nok mene at den max må mangle 3-5 heste og selvfølgelig måles alle
>>biler i eu på de trækkende hjul og ikke på krumtappen.
>
>>--
>
> Når der tales om udstødningen, så menes der måske katalysatoren?
FDM manden mente nok udstødningen inkl. katalysatoren.
>
> Hvis den er faldet sammen, kan det godt passe at motoren er blevet
> lidt træt.
>
> --
>
> Venlig hilsen
> Folmer
| |
eichen (03-06-2008)
| Kommentar Fra : eichen |
Dato : 03-06-08 00:52 |
|
On 29 Maj, 20:47, "Kim Eichen" <eic...@FJERNruc.dk> wrote:
> Hej gruppe
>
> Jeg købte fornylig en Mondeo 2,5 fra 2005. Jeg synes den virker sløvere end
> den burde så i dag fik jeg den op på et rullefelt hos FDM og ganske rigtigt,
> der manglede 12 H, dvs. den har kun 158 i stedet for 170 HK. FDM manden
> mener at det er for stor en afvigelse til at være acceptabel og at
> forhandleren bør betale for at få det ordnet.
> Da forhandleren sandsynligvis ikke er den vildeste initiativtager i forhold
> til at få gjort noget ved det vil jeg først lige høre jer om I har nogen
> gode ideer til hvad det kan være.
>
> Til at starte med vil jeg få foretaget en udlæsning af computeren hos Ford
> og håbe den afslører noget. Hvis den ikke gør det, hvordan kan man så finde
> fejlen, har I nogen gode forslag til hvad der kan være galt?
> FDM manden fortalte at han flere gange havde oplevet at den var udstødningen
> den var gal med, men hvordan i alverden finde man ud af det uden at være
> nødt til at skifte den først?
> Det skal siges at motoren i øvrigt kører fint nok.
Dvs. opsummeret skal mekanikeren kigge efter følgende.
Computer udlæsning
katalysatorer
kompression
luftfiler
fejl i trykregulator til benzinen
utætte ventiler.
snavset MAF
Er der noget jeg har glemt?
Mvh Kim
| |
|
|