Ansvar
Fra : N9

Dato : 01-06-08 10:22

Hej

Vi bor i en boligforening og ville gerne stille en trampolin i vores
fælles areal.

men hvad hvis en "fremmed" hopper i den og kommer til skade, hvem har
ansvaret, hvis de kommer til skade ?
Er det os, boligforening, eller deres forældre ?

Har snakket med vores formand, hun ved ikke noget.

MVH

N9

Fra : Knut

Dato : 01-06-08 18:10

"N9" <nhiasy@gmail.com> wrote in message
[...]

Det er da lidt underligt at tale om 'ansvar' i denne sammenhæng. Den eneste
som er ansvarlig for sine handlinger er vel den som hopper eller bruger et
redsskab, som vedkommende ikke har nogen adkomst til. Hvis en stjæler min
cykel og bliver kørt over vil det da heller ikke blive mit ansvar - bare
fordi jeg tilfældigvis har stillet min cykel et offentligt sted.

Knut

Fra : Søren Blom

Dato : 01-06-08 18:29

"Knut" <engodmailadresse@mail.dk> skrev

> [...]
> stjæler min cykel og bliver kørt over vil det da heller ikke blive mit
> ansvar - bare fordi jeg tilfældigvis har stillet min cykel et offentligt

Du kan ikke samligne en legeplads til alle har angang til, selvom
legepladsen er privat ejet, med din cykel osv. der udover er der stor
forskel på at stjæle en cykel og så at bruge et legeredskab på en legeplads.
Men til N9´s spørgsmål, så havde vi spørgsmålet oppe at vende i min
grundejer forening for et par år siden. Alene af den grund, at vi ikke kunne
få styr på ansvar / forsikringsspørgsmålet, gjorde at vi droppede tanken om
en trampolin på legepladsen. En trampolin er noget som virkelig giver
beskæftigelse på skadestuerne. Vores konklussion, var at en trampolin på en
offentlig tilgængelig legeplads ikke er sagen, for man kan ikke styre nogen
forhold overhoved.
Lad dem som vil have en trampolin til deres børn, have den hjemme i haven,
så kan de styre brugen af den.

--
Venlig Hilsen

Søren Blom
soren@blom.dk
mail med spamfilter besvares ikke

Fra : Knut

Dato : 01-06-08 20:47

"Søren Blom" <soren@blom.dk> wrote in message
> [...]
> legepladsen er privat ejet, med din cykel osv. der udover er der stor
> forskel på at stjæle en cykel og så at bruge et legeredskab på en

Hvori består den STORE forskel?
Begge redskaber står på et offentlig sted.
Begge redskaber anvendes (uretmæssigt) af den som kommer til skade.
Begge redskaber er i privat eje.

Knut

Fra : Codexx

Dato : 01-06-08 11:19

On 1 Jun., 18:22, N9 <nhi...@gmail.com> wrote:
> [...]
> fælles areal.
>
> men hvad hvis en "fremmed" hopper i den og kommer til skade, hvem har

Som udgangspunkt er det barnet selv der har "ansvaret", og barnet/dets
forældre har accepteret risikoen for uheld ved at benytte trampolinen.
Undtaget hvis uheldet skyldes dårlig vedligeholdelse, eller at
trampolinen er uhensigtsmæssigt konstrueret, så risikerer
boligforeningen at bliver erstatningsansvarlige. I den forbindelse er
diverse "på eget ansvar" skilte ikke det pap værd de er skrevet på, da
domstolene jævnt hen tilsidesætter ansvarsbegrænsninger ved
personskade, såfremt der er noget at bebrejde foreningen.

For "fremmede" gælder det dog nok kun hvis trampolinen er alment
tilgengælig, er der eksempelvis skiltet med at den kun må benyttes af
boligforeningens medlemmer vil jeg tro det bliver svært for andre at
komme igennem med et erstatningsansvar.

/Bacher

Fra : alexbo

Dato : 01-06-08 19:03

"N9" skrev

>Vi bor i en boligforening og ville gerne stille en trampolin i vores
>fælles areal.
>men hvad hvis en "fremmed" hopper i den og kommer til skade, hvem har
>ansvaret, hvis de kommer til skade ?

Ansvar og ansvar er to ting, hvis nogen kommer til skade i en trampolin I
har stillet et offentligt sted er det jeres ansvar.
Det er muligt at I ikke bliver stillet til ansvar for det, men jeres ansvar
er det.

Det er ikke meget anderledes end hvis I sætter en havepool op, drukner et
barn er det jeres skyld uanset hvad nogle jurister regner sig frem til.
Går I fra en fællesgrill uden at slukke kan det godt være det ikke koster
jer noget hvis et barn brænder fingrene af, men jeres ansvar er det.

Det er ganske enkelt uansvarligt at udsætte andre for en sådan risiko.

I kan overveje om I ville sætte jeres egne små børn ned og lege mellem
trampoliner, havepools og store unger der leger med glødende kul?

mvh
Alex Christensen

Fra : Knut

Dato : 01-06-08 20:28

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> "N9" skrev

> Ansvar og ansvar er to ting, hvis

Er det en skelnen mellem juridisk og moralsk ansvar, du prøver at
fremstille?

Knut

Fra : Codexx

Dato : 01-06-08 12:45

Det kan tilføjes at trampolinen vil være omfattet af bygningsreglement
08, 4.4 som fastslår at "Legepladsredskaber og lignende på
legepladser, der er offentligt tilgængelige, skal udformes og
dimensioneres, så der opnås sikkerheds- og sundhedsmæssigt
tilfredsstillende forhold mod personskader.".

/Bacher

Fra : Gilbert....\(5750\)

Dato : 03-06-08 05:56

"N9" <nhiasy@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

du skal være opmærksom på at legeredskaber solgt i f.eks Bolig og Narko, øøh
Jem & Fix, ofte er mærket med _ kun til privat brug _ dette er fordi de ikke
overholder reglerne i legepladsreglementet.
så i skal som udgangspunkt sikre jeg at trampolinen er godkendt til
offentlig brug, og da det er en offentlig tilgængelig legeplads har i
forhåbentlig en forsikring der dækker i tilfælde af skader, ring og hør dem
om om en trampolin også er dækket

--
Hilsen Christel & Gilbert Rønhave