Fra gnosticisme til kristendom
Fra : Cyril Malka

Dato : 01-06-08 19:32

[[ This message was both posted and mailed: see
the 'To' and 'Newsgroups' headers for details. ]]

Denne tekst er et resume af de andre tekster for at samle op og sætte
kristendommen på sin rette plads. Den kan også findes på hjemmesiden
<http://www.nytestamente.org>.

Nærmere betegnet her:
<http://www.nytestamente.org/tekst/Fra_gnosticisme_til_kristendom>

Resumeet fortæller Jesus' og kristendommens historie kort og godt, og under
dette resume vil jeg dels henvise til kilder, som sædvanligt, dels henvise
til de tekster, der går i dybden med disse ting og ligeledes indeholder
nøjagtige kildeangivelse, som kan købes, om ikke andet, hos amazon.

Jesus' historie tager sin begyndelse i Egypten flere tusind år før Jesus.

Dér fortælles der om Horus, som blev født af jomfruen Isis-Meri den 25.
december i en hule. Hans fødsel var blevet annonceret af en stjerne fra
østen, og han blev besøgt af tre vise mænd. Han var af kongelig herkomst.

Som 12-årig underviste han i templet, og som 30-årig blev han døbt, efter at
han nærmest havde været forsvundet i 18 år.

Horus blev døbt i folden Eridanus eller Iarutana (Jordan) af "Anup-døberen".
Anup blev senere halshugget.

Han havde 12 disciple. To af dem var hans "vidner" og hed "Anup" og "Aan".

Han udførte mirakler, uddrev dæmoner og rejste El-Azarus ("El-Osiris") fra de
døde.

Han gik på vandet.

Han fremsagde en prædiken på et bjerg.

Han blev korsfæstet mellem to tyve, han blev begravet i tre dage i en grav og
genopstod.

Han var "vejen, sandhed, lyset", Guds søn, menneskesønnen, den gode hyrde,
Guds lam, ordet som blev til kød, sandhedens ord, osv.

Han var "fiskeren" og blev associeret med fisken, lammet og løven.

Han kom for at opfylde loven.

Horus blev kaldt KRST (den salvede).

Han skulle regere i 1.000 år. (se: Jesus Mytens oprindelse her:
<http://www.nytestamente.org/tekst/Jesus-mytens_oprindelse>)

Fra Horus blev det til Isis/Osiris-myten med lidt forskelle, hvor Osiris var
en halv Gud, som kom for at åbne menneskets øjne til det åndelige. Altså, vi
skulle lære at komme væk fra de jordiske forbindelser, det jordiske liv og
magten.

Da han endte med at blive en trussel til det etablerede, blev han korsfæstet
(eller sønderslidt af fire heste (det kommer an på versionerne)).

Korsfæstelsen havde den symbolske betydning, at halvguden blev "sømmet fast
på det jordiske". Korset, fordi det var betydningen, at han skulle være sat
fast mellem de fire verdenshjørner. Halvguden blev, så at sige holdt fast i
verden, hvor han døde.

Det er ligeledes det symbolske, der også ligges i sønderslidningen.

Denne historie kunne forstås på flere niveauer, og afhængigt af hvilket
åndeligt niveau man befandt sig på, afhængigt af hvilke mysterier man var
indviet i, fik man flere ting at vide, og man fik en dybere forståelse for
disse mysterier.

Historien er så gammel, at den findes på pyramider, som er mere end 4.500 år
gamle. (1)

Så skal vi foretage et spring i tiden og se til Herodot, som var en
historiker i det gamle Grækenland (484-430 fvt.). Han var den første græker
til at sætte fod i Egypten og skulle følges snart efter af en anden berømt
græker.

Egypten er et meget lukket land. Først efter 670 fvt. begyndte de at åbne sig
for omverden, og en af de første grækere, som rejste til Egypten i søgen
efter visdom, var Pytagoras 581-497.

Vi kender Pytagoras som en matematiker, men han var til dels præst og
tryllekunstner også. Han var ganske interesseret i åndelige emner, hvorfor
han brugte 22 år i Egyptens templer for at lære disse mysterier. (2)

Da Pytagoras vendte tilbage til Grækenland, begyndte han at undervise i denne
nye visdom. Han genopvakte også de døde og udførte mirakler.

Pytagoras skulle finde en gud, der kunne blive centrum for denne tankegang.
Han kunne ikke bruge en af disse ellers berømte guder, som allerede havde
deres templer, fordi da guden skulle dø, var det ikke særlig smart.

Derfor faldt valget på Dionysos. Dionysos var en lille gud, som nærmest var
ignoreret af alle de store forfattere (Hesiod og Homer omtaler ham stort set
ikke), og derfor kunne man vælge at gøre det af med ham. (3)

Dionysos blev derfor den græske version af den Egyptiske Osiris, og bl.a.
takket være denne filosofiske tankegang blev Athen centrum for den
civiliserede verden. I løbet af få generationer blev Osiris-mysteriet (nu
Dionysos-mysteriet) spredt først blandt eliten og siden blandt folket. (4)

På samme måde som grækerne lod sig inspirere af Osiris for at skabe
Dionysos-myten, overtog andre middelhavkulturer myten og indsatte deres
guddom i den.

Derfor det, der var kendt som Osiris i Egypten, blev til Dionysos i
Grækenland, til Attis i Asien, Adonis i Syrien, Bacchus i Italien, Mithras i
Persien m.m. (se : Jesus Mytens oprindelse her:
<http://www.nytestamente.org/tekst/Jesus-mytens_oprindelse>)

Den gud blev meget populær, da han var en "menneskelig" gud, og ikke en af
disse guder, der var på Olympos og var uopnåelig. Derfor blev Dionysos som
regel fremstillet blandt folket, og ofte med et følge.

Gnostikerne var meget inspireret af denne tankegang og forstod også
kristendommen således, som den var undervist af grækere og af egyptere før
dem.

Hvis vi tager bibelen, det nye testamente, som skrift, så har vi for længst
konstateret, at de ældste skrifter er dem af Paulus.

Evangelierne kom senere.

Paulus ønskede at videreføre denne gnostiske tankegang i den del af verden,
hvor han boede, men problemet var, at jøderne havde kun én gud. Han kunne
derfor ikke ligefrem slå ham ihjel.

Men jøderne ventede på en Messias.

Så blev det den "messias", Emmanuel, som blev den gnostiske lærdom.

Om de beviser med, at Paulus var gnostiker, se teksterne:

- Paulus og gnosticisme (1):
<http://www.nytestamente.org/tekst/Paulus_og_gnosticisme_(1)>
- Paulus og gnosticisme (2):
<http://www.nytestamente.org/tekst/Paulus_og_gnosticisme_(2)>

som ligeledes har yderligere kildehenvisninger.

Dette forklarer mange ting.

Det forklarer lighederne mellem Jesus-myten og de øvrige myter.
Det forklarer, hvorfor der ikke findes spor efter den historiske Jesus. (Se:
Den historiske Jesus:
<http://www.nytestamente.org/tekst/Den_historiske_Jesus>)

Det forklarer, hvorfor byen Nazaret ikke eksisterede før det 4. århundred
evt. (Se Nazareth? Byen bygget af Teologien:
<http://www.nytestamente.org/tekst/Nazaret?_Byen_bygget_af_teologien>)

Det forklarer, hvorfor Paulus aldrig omtaler Jerusalem, Pontius Pilatus,
Nazaret, Johannes døber m.m., men til gengæld fylder sin tale med gnostiske
udtryk (se De tidligste Beviser:
<http://www.nytestamente.org/tekst/De_tidligste_beviser>)

Det forklarer de tydelige misforståelser af jødisk liv, skikke, religion
m.m., som udvises i de græske skrifter (se: Hvis det var sandt:
<http://www.nytestamente.org/hvis/>)

Paulus forsøgte at videreføre den form for gnostisk kristendom, men det var
gang på gang, at han blev skuffet af mange af sine følgere, der havde det
svært ved at hæve sig så højt, som han havde ønsket (se Paulus og gnosticisme
(2): <http://www.nytestamente.org/tekst/Paulus_og_gnosticisme_(2)>
)

Efter dengang har der været "krig på kniven" mellem den gnostiske og den
bogstavelige forståelse.

Der blev tilføjet historier (evangelier), som kunne støtte den idé, at der
rent faktisk havde været en person, som havde eksisteret, som havde gjort
disse ting.

Der blev tilføjet flere Paulus-breve, som angriber den gnostiske forståelse.
Disse breve viser sig at være forfalskninger. (5) Se også Datering:
<http://www.nytestamente.org/tekst/Datering>

Og gnostikere blev forfulgt og ryddet af vejen.

Således døde den kristendom, der var ment at eksistere.

Tilbage er der dog, at historiske kendsgerninger ikke er til at overse, og
det kan ikke ignoreres, at Jesus-myten rent faktisk er flere tusind år ældre
end Jesus.

Men det er så, ifølge de kristne, Satans værk, eller det at fortælle om
historiske fakta er "had til kristendommen".

Det er ikke en ny holdning. Allerede dengang mente Justin Martyr (100 - 165),
at Satan havde været på spil og havde lavet alle de falske historier, som
lignede Jesus' historier, før Jesus blev født, så "vi ikke genkendte Guds
søn, når han vil komme" ... Altså Djævelen forledte os på forskud:

Idet han hørte det forkyndt gennem profeterne, at Kristus skulle komme og at
de gudløse mennesker skulle straffes med ild, trak den onde ånd mange frem,
som skulle kaldes Guds Søn, så at mænd, når de vil kunne fremkalde hos
mennesket det indtryk, af at det vi siger om Kristus, lige som de øvrige, kun
er digteri. (6) (Cyril Malka)

(1) Det hemmelige drama om hengivenhed og ofringen af den kødeliggjorte gud
kan læses i pyramidernes tekster. Disse er dateret fra 2.700 fvt. (M.A.
Murray - Egyptian Religious Poetry - John Murray - 1949 - side 39)

(2) K.S. Guthrie - The Pythagorean Source Book - Phane Press - 1987 - side
60.

(3) J. Harrison - Prologemena to the Study of Greek Religion - Princetown
University Press - 1922 eller Themis - Merlin Press - 1963. Side 365.

(4) W. Burkert - Greek Religion: Archaic and Classical, Blackwell Publishers
- 1985 - side 298.

(5) Oxford Companion to the Bible - Oxford University Press - 1993

(6) Justin Martyr - First Apology - Kan også findes citeret i R.J. Hoffman -
Celsus on the True Doctrine - Oxford University Press - 1987 - side 24.

--
Venligst,

Cyril

Det nye testamente - Fortæller man dig alt? => http://www.nytestamente.org
Følg mig på twitter: http://twitter.com/cyrilmalka

.... Catholic - which I was until I reached the age of reason.

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 01-06-08 20:41

Svar på forrige indlæg:
"Cyril Malka" <malka@nytestamente.org> skrev i meddelelsen
> [[ This message was both posted and mailed: see
> the 'To' and 'Newsgroups' headers for details. ]]
>
> Denne tekst er et resume af de andre tekster for at samle op og sætte
> kristendommen på sin rette plads.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Der var en som så Jesus, han sagde:"Se hvilket menneske!" En menneskelig
Gud, en selvopofrende kærlig Gud, der fremførte kærlighed som det ultimative
guddommelige. Den der ikke elsker kender ikke Gud for Gud er kærlighed,
sagde han.

I skærende kontrast står den jødiske stammegud! En ond despot som ikke
forsømmer nogen lejlighed til at myrde sine uduelige tilbedere.
Flyt dig! Siger han til Moses så jeg kan dræbe dem allesammen! Dig vil jeg
gøre til et stort folk! Da en af flokken samler brænde på en shabbat, dømmer
deres gud manden til at blive stenet til døde. Alle "skiftingene" er med i
drabet. De lægger som bevis deres hænder på hans hoved inden de stener ham!
En straf som slet ikke står i forhold til "forbrydelsen"

De køber og sælger deres egne døtre og etnisk udrenser mænd kvinder og børn
på deres vej! Og undervejs præger deres indre ondskab dem og får dem til at
blive grimmere og grimmere! I dag er nogle af dem de grimmeste individer
verden har set! Kæmpe store troldenæser og svulmende underlæber! Al denne
ondskab har summet sig sammen og formet dem.

Og nu gnækker en af dem at Jesus aldrig har eksisteret. At al deres egen
grimhed som de er så stolte af, deres patriarkat som byder kvinder putte
tøjstrimler ind i deres underliv og trække dem ud og ind og inspicere at de
er helt rene, så grimheden kan bedække dem.
Patriarken regerer helt ind i menneskets underliv! Den totale
tvangsneurotiske dominans!
Intet under at man konkluderer:"Kærligheden har aldrig eksisteret! for de
har aldrig selv følt den. Patriarkatets stokkeprygl har banket kærligheden
ud af dem!

Jesus lever! Kærligheden sejrer! Omvend dig din Cylling og bliv smuk
igen!))

Jens

Fra : Poul E Hansen

Dato : 02-06-08 03:25

On 1 Jun., 20:32, Cyril Malka <ma...@nytestamente.org> wrote:
> [...]
> Følg mig på twitter:http://twitter.com/cyrilmalka
>
> ... Catholic -  which I was until I reached the age of reason.

Nu lever Jesus i dag - den samme som levede dengang.

Fra : Britt Malka

Dato : 02-06-08 10:38

In article
<08a06666-f71f-4018-b8f4-703ce970a307@k30g2000hse.googlegroups.com>,
Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:

> Nu lever Jesus i dag - den samme som levede dengang.

Lige præcis den samme, ja, og lige så levende og eksisterende og
historisk.

Præcis som Anders And og Mickey Mouse og alle vores andre gode venner
fra Andeby lever i dag, de samme som dengang.

--
Britt Malka

http://psykologividen.blogspot.com

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-08 04:15

"Britt Malka" skrev i en meddelelse:

> Præcis som Anders And og Mickey Mouse og alle vores andre gode venner
> fra Andeby lever i dag, de samme som dengang.

Ja gu lever de da. De er essensen af det amerikanske
samfund, ellers ville de da være totalt uinteressante.

Personligt foretrækker jeg Jesus for Anders And eller
for at sige det lige ud: George W. Bush. Men det er
naturligvis en smags sag...

RapRap -- Ib

Fra : Poul E Hansen

Dato : 02-06-08 05:49

On 1 Jun., 21:40, "Jens \"Lyrik\" Bech" <ly...@heaven.dk> wrote:
> [...]
> forsømmer nogen lejlighed til at myrde sine uduelige tilbedere.
> Flyt dig! Siger han til Moses så jeg kan dræbe dem allesammen!

Mener du ikke Gud må slå ihjel?

> [...]
> drabet. De lægger som bevis deres hænder på hans hoved inden de stener ham!
> En straf som slet ikke står i forhold til "forbrydelsen"

Det kan du ikke vide. Nu er Moses ikke vores regent. Men hvis man
havde levet dengang under Guds førelse skulle man være et ondt
menneske for at blæse på loven.

> [...]
> ud af dem!
>
> Jesus lever! Kærligheden sejrer! Omvend dig din Cylling og bliv smuk

tsk tsk.

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 02-06-08 15:00

"Poul E Hansen" <ook@ofir.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> forsømmer nogen lejlighed til at myrde sine uduelige tilbedere.
> Flyt dig! Siger han til Moses så jeg kan dræbe dem allesammen!

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Skal han ikke overholde sine egne bud?

> [...]

menneske for at blæse på loven.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
En lov der dømmer et menneske til stening for at samle brænde? Hvad med en
lov der påbyder afhugning af hænder? Vi lever ikke dengang, vi lever med
Jesu love der er stik modsat! af moseloven. Moseloven er hævn som Koranens
love. Den nye film fra en af indvandrerne fortæller hvordan den fængsler
hele samfundet i en blodig hævnspiral.
Er man ond hvis man blæser på det? Altså hvis man bakker op om kærlighedens
lov og spytter på øje for øje, tand for tand så er man ond i dine øjne?
Næh hvis man ikke er kommet videre end et ondt associalt patriarkat, så er
man ond!

> [...]
> ud af dem!
>
> Jesus lever! Kærligheden sejrer! Omvend dig din Cylling og bliv smuk

tsk tsk.
Nåh nej bliv ved dit ondskabsfulde voldelige, hævnende patriarkat og få
vores anderkendelse!?
Der er kun én Gud-Jesus Kristus vor Herre!

Jens