Barolo - anbefalinger til vingårde?
Fra : s.wolder@gmail.com

Dato : 01-06-08 12:29

Hej NG

Jeg skal en tur til Barolo her i sommerferien, og ville høre, om der
er nogen, der kan anbefale nogen vingårde at besøge?
Det behøves ikke nødvendigvis at være i selve Barolo, men gerne i hee
Piemonte regionen.

Mvh. Søren

Fra : bagmanden

Dato : 01-06-08 19:54

<s.wolder@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Hej Søren

Du skal være opmærksom på at de klassificerede Barolovinbønder har et udsalg
i selve byen Barolo og IKKE på de enkelte gårde, så du skal forvente at de
sender dig ind til byen hvis du dukker op på vingården(e).

Det stiller sig selvfølgelig lidt anderledes når du forlader de hellige
marker omkring Barolo, men mange steder er de meget lidt interesserede at
bruge for meget tid på vinturisterne.

I og omkring byen Alba er der en del fine muligeder og jeg vil anbefale dig,
lige meget hvor du havner, at gå ind på de lokale turistinfoer og nogle
steder er der vininfohuse, for at finde ud af hvor og hvem du kan besøge.

For øvrigt, hvis du ikke ved det, så er der en krig kørende i Barolo omkring
lagring i de traditionelle store tønder, eller i små "barriques", der af de
gamle traditionalister betegnes som et knæfald for den ligegyldige vin.
Omvendt har Barriquerne fundet en ny og lettere Barolo der er nemmere og gå
til, men vinene har slet ikke den fylde og kraft som den traditionelle...
men en Barolo/Nebbiolo er det.... så det!

Sluttelig skal du være opmærksom på at det sjældent kan svare sig rent
økonomisk at købe (mærkevare)vinene dernede, men kan du finde nogle "lokale"
der ikke satser ubetinget på enkeltmarksvine, så kan der være interassante
muligheder.

I denne link kan du forøvrigt se et link til et lille "hotel" lige uden for
Barolo.... helt forrygende og ganske fornuftige priser.
http://zillyink.dk/vintur2005.htm

Rigtig god tur!
--
Bagmanden

Fra : Ole Andersen

Dato : 02-06-08 07:02

Køb bogen "fra Barolo til Middelhavet" af Anders Grøndahl - der er masser af
anbefalinger både af vin og mad.

Fra : Knagsted

Dato : 02-06-08 12:20

s.wolder@gmail.com skrev:
> [...]
> er nogen, der kan anbefale nogen vingårde at besøge?
> Det behøves ikke nødvendigvis at være i selve Barolo, men gerne i hee

Et besøg på Fontanafredda kan anbefales, men det kan næppe betale sig at
købe på stedet. Gode Nebbiolo-køb kan derimod findes andre steder i
Piemonte - fx. ligger Roero lige på den anden side af floden, og
Barbaresco (med det berømmede kooperativ) ligger jo også lige i
nærheden. Mere nordligt er der gode køb at gøre i Novarra (Gattinara,
Ghemme, Fara). Hos din danske vinhandler kan du måske få en introdiukton
fra ham til en af hans forbindelser? Du ku' jo oss' kigge her:
http://www.stradadelbarolo.it/vini_s_cantine.asp

God fornøjelse.

Fra : Jan Boegh

Dato : 18-06-08 17:26

s.wolder@gmail.com wrote:

> [...]
> er nogen, der kan anbefale nogen vingårde at besøge?
> Det behøves ikke nødvendigvis at være i selve Barolo, men gerne i hee

IMO er DOCG Barolo et af de mest uinteressante vindistrikter for
vinturister. Der er områder, hvor der er tradition for at tage imod
besøgende og der er områder, hvor der ikke er. Barolo hører til de sidste.

vh
Jan
Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : s.wolder@gmail.com

Dato : 03-07-08 14:39

Tak for jeres fine svar.

Turen er nu planlagt derned, så selvom det måske ikke er det mest
gæstfrie vindistrikt, ja så får de nu engang besøg af mig

Søren