Blu-ray på dvdmaskine
Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 31-05-08 18:12

En blu-ray dvd indeholder kun blu-ray-versionen af filmen, og filmen kan
derfor ikke ses på en alm dvd-maskine - vel?

Jeg tænker på at jeg har set annoncer for HDDVD som siger, at disse
skiver har den alm. dvd version på side 2 så filmen også kan ses på en
alm. dvdafspiller.

Mikkel

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-05-08 23:38

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> En blu-ray dvd indeholder kun blu-ray-versionen af filmen, og filmen kan
> derfor ikke ses på en alm dvd-maskine - vel?

Det sidste er korrekt.

--
Jesper Lund

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 01-06-08 17:01

Jesper Lund skrev:

> Det sidste er korrekt.

Næste spørgsmål: Hvordan ser en almindelig dvdskive ud på en
blu-ray-maskine?

Mikkel

Fra : Mads

Dato : 01-06-08 17:25

On Sun, 01 Jun 2008 10:00:59 -0600, Mikkel Moldrup-Lakjer
<mikkel@fabel.dk> wrote:

>Næste spørgsmål: Hvordan ser en almindelig dvdskive ud på en
>blu-ray-maskine?
>
>Mikkel

En Blue-ray afspiller er bagud kompatibel, så den kan sagtens
afspille både CD'er og DVD'er.

mvh Mads

Fra : Jim Andersen

Dato : 03-06-08 16:55

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> En Blue-ray afspiller er bagud kompatibel, så den kan sagtens
> afspille både CD'er og DVD'er.

Men det er ikke sikkert den er ret god til det.
/jim

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 04-06-08 01:04

Jim Andersen skrev:
> "Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> Men det er ikke sikkert den er ret god til det.

Jeg husker nogen påstå, at også alm. dvd'er ser "bedre" ud på en
blu-rayaspiller. Eller var det en HD-afspiller?

Fra : Optimus Prime

Dato : 04-06-08 07:07

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:
> Jeg husker nogen påstå, at også alm. dvd'er ser "bedre" ud på en
> blu-rayaspiller. Eller var det en HD-afspiller?

Det rigtige må være at sige de kan se bedre ud - på grund af afspillerne
opskalerer alm. DVD til HD-opløsning...

Men som Jim siger, så er det ikke ensbetydende med det ser bedre ud...
opskalering er ikke "bare lige" og gøres det ikke ordentligt, kan man
ende med et billede der ser forfærdeligt ud... med højere opløsning

Fra : Jim Andersen

Dato : 10-06-08 19:00

"Optimus Prime" <optimus@prime.dk> skrev i en meddelelse
> Det rigtige må være at sige de kan se bedre ud - på grund af afspillerne
> opskalerer alm. DVD til HD-opløsning...

KAN opskalere. Det er ikke sikkert de gør/kan det.

Ang. PS3 og alm. dvd:
http://fpn.dk/digitalt/tv_foto/article1242434.ece
"PS3 er fremdeles ingen overbevisende DVD afspiller, og som CD afspiller
fungerer den dårlig. Men Blu-ray film vises næsten lige så skarpt og
detaljerigt som med de andre afspillere i testen. Der er marginale
forskelle. Der PS3 taber er på farvemætningen og sortniveau, som gør t
billederne ser lidt fladere ud."

/jim

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 16-06-08 23:24

--
Regards Jens "Lyrik" Bech

Svar på forrige indlæg:
"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> detaljerigt som med de andre afspillere i testen. Der er marginale
> forskelle. Der PS3 taber er på farvemætningen og sortniveau, som gør t
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Du skal ikke tro på det Jim. PS3 er en "Schweitzerkniv." Den er en
overbevisende DVD-afspiller. Sortniveau har noget med TVets evner at gøre.
Farvemætningen ligeså. Hvis du kun køber én maskine i dit liv, så køb en
PS3!))
"Hva' ka' den? "Den ka' alt!" Den ka´ så meget at man ikke kan beskrive det
uden at glemme noget.

Nogle få filmrelaterede ting:

DivX HD certificeret.
Opskalering af DVD.
H.264 afspiller
Wmv afspiller i HD
1080p 24fps. samt alle mindre formater
VIDEO_TS afspilning.
Trådløs netværkafspilning.
Afspilning af hjemmebrændt Blu-Ray på Rewritable BDR

Jens

Fra : Mr D

Dato : 17-06-08 08:37

"Jens "Lyrik" Bech" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> VIDEO_TS afspilning.
> Trådløs netværkafspilning.
> Afspilning af hjemmebrændt Blu-Ray på Rewritable BDR

surround?

simon

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 17-06-08 19:19

Svar på forrige indlæg:
"Mr D" <sigri@fjerndetteemail.dk> skrev i meddelelsen

> "Jens "Lyrik" Bech" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> surround?
>
> simon
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Vi har lige været i Randers og havde planer om at besøge din "sekt". Vi
var "Lyrik" min kone "Luen" og "Jesus-loves-you"! Men du slap med skrækken,
da I ikke havde møde mens vi var der sidste uge! Gud holdt hånden over
dig!)
Vi måtte nøjes med at synge lovsange i bilen.

Til spørgsmålet om "surround?"
PS3 har en HDMI udgang og en component udgang med overgangsled til
et scartstik. Dertil en lyslederudgang.
Jeg/konen har selv i et godt stykke tid måttet nøjes med fjernsynslyden,
men har selvfølgelig været nysgerrig med hensyn til "surround-biografen."

Det kræver jo en højttalersøjle i hvert af de fire hjørner, samt en
centerhøjttaler ud for TV. Dertil en subwoofer som leverer bassen i
systemet.(Andre muligheder foreligger).
Disse højttalere skal kalibreres således at fronten gi'r lyden og
baghøjttalerne giver efterklang og rumskibe der forsvinder bag lytterne.

PS3 kan levere signalet, men man skal satse på et desideret surround system
inklusive højttalere, hvis man ikke kan klare sig med sit stereoanlæg
tilsluttet til PS3 med lyslederkabel. Valget for os var let. Vi havde ikke
noget stereoanlæg!

Der var en bonus i det Sony forstærker/højttalersystem vi røg på i Experts
udsalg. Prisen var skamløst nedsat til 2249,--Der var flere HDMI-indgange i
Sony-surrounden. TV'et har kun ét. Det vil sige at vi kunne tilslutte PS3
via HDMI ind i surroundforstærkeren, sammen med HD-DVD-en og derefter
tilslutte surroundforstærkeren til TV med HDMI. Så kan surroundforstærkeren
skifte imellem TV, der er tilsluttet via phonostik og de to HD-maskiner!

Der var medfølgende mikrofon til surrounden som kunne tilsluttes og trækkes
hen på lyttepositionen. Et tryk på en knap og så blev alle højttalerene
kalibreret udfra lyttepositionen....og så stod ejendomsinspektøren i døren
med en opfordring om at lukke ud til haven!))

Det var en lang historie på et kort spørgsmål. Kan du have en god dag og må
solen skinne på dig og dem du holder af.

Hilsen
Jens

Fra : Mr D

Dato : 20-06-08 07:13

> [...]
> hånden over dig!)
> Vi måtte nøjes med at synge lovsange i bilen.

Det var da ærgeligt. Det ville have været en umådelig stor ære at møde
usenets højt-besungne og ukronede Lyrik og Jesus-Loves-You. Kunne det ikke
blive en anden gang?

> [...]
> men har selvfølgelig været nysgerrig med hensyn til "surround-biografen."

Nu er jeg ikke noget stort teknisk geni, og jeg måtte læse dit indlæg tre
gange, før jeg fik det hele med. Men summa sum... summa sim... summ... ---
når alt kommer til alt, så er det muligt at tilslutte et surroundanlæg til
PS3. Jeg vil nu begynde min opsparing med henblik på indkøb af et sligt
produkt.

> Det var en lang historie på et kort spørgsmål. Kan du have en god dag og
> må solen skinne på dig og dem du holder af.

.... og lige over

simon

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 06-06-08 23:04

On Wed, 04 Jun 2008 08:07:17 +0200, Optimus Prime <optimus@prime.dk> wrote:

> [...]
> opskalering er ikke "bare lige" og gøres det ikke ordentligt, kan man
> ende med et billede der ser forfærdeligt ud... med højere opløsning
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Crash!-crash! Så man kan altså ifølge dig købe opskaleringsmaskiner som
gør det hele grimt!? Sådan nogle ville kun kunne sælges én dag og så blev
de returneret! Jeg har prøvet opskalering på en Kiss DP600 som gør det
smukt! Jeg har en Toshiba HD-DVD som gør det smukkere endnu! Og en Blu-Ray
PS3 som også gør det smukt! Så mangler vi bare en som gør det grimt! Der
må jeg melde pas. Det må være noget i retning af :"De er sure sagde
ræven!"

Så til spørgeren:
Forny hele din DVD-samling med en opskaleringsklar Blu-Ray Det bliver ikke
grimt, men meget, meget smukt! PS3 er en fin spille.

Hilsen
jens

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Optimus Prime

Dato : 09-06-08 08:57

Jens Erik Bech skrev:
> Crash!-crash! Så man kan altså ifølge dig købe opskaleringsmaskiner som
> gør det hele grimt!?

Næh det har jeg ikke postuleret noget som helst om - jeg skrev at hvis
ikke opskalering gøres ordentligt, så kan det se grimt ud... Forstået på
den måde at en opskalering ikke udelukkende er en win-win situation.
Sådan en god gammel dvd udgivelse uden (eller med forkerte) progressive
flag, overdrevet brug af støjreduktion og efterfølgende kompensering med
skarphedsknappen kan selv ikke opskalering til HD udrette mirakler med;
men nogen opskaleringer gør det bedre end andre... det tvivler jeg på du
vil give mig uret i?

> Sådan nogle ville kun kunne sælges én dag og så
> blev de returneret!

Det tror jeg desværre ikke nødvendigvis - jeg har set flere personer (i
bilkakunde kategorien) skamrose deres nye 32" widescreen fjernsyn mens
de viser en anamorphic dvdfilm med sortekanter hele vejen rundt fordi de
ikke har styr på vise anamorphic og derfor glæder sig over en strukket
film i 4:3 letterbox midt på skærmen... og farver/kontrast/digital
støjreduktion står naturligvis på max fra fabrikken af... så lidt
skaleringsfejl kan næppe få dem ud i Bilka og bytte

> [...]
> det smukt! Jeg har en Toshiba HD-DVD som gør det smukkere endnu! Og en
> Blu-Ray PS3 som også gør det smukt! Så mangler vi bare en som gør det

Jeg bruger selv en software (PC-baseret) løsning til dette, så kan ikke
tale med om de modeller; men betvivler skam ikke det du skriver...
Jeg mindes de "gode" gamle dage med linedoublers til analoge
videosignaler - der var mere skidt end kanel imellem... Men lader til
det går bedre i den digitale verden så

Det må være noget i retning af :"De er sure
> sagde ræven!"

Og jeg tænker på tømme tønder buldrer mest... eller rende med en halv
vind