AGP-problem og forslag til grafikkort
Fra : Jens S

Dato : 19-07-01 12:10

Min søn har en ældre K6-2 333MHz computer (Windows 98SE) med et S3 Virge PCI
grafikkort, som jeg ville sætte lidt fut i ved at give ham mit Asus V6600
GeForce 256 AGP kort, og så ville jeg købe et nyt kort til mig selv. Det
viste sig at der ikke var hul igennem til AGP-porten på bundkortet ( Asus
P5A-B ) og ifølge manualen som jeg downloadede fra deres HP, skulle jeg
installere en "AGP Mini Port Driver" som skulle ligge på CD'en til
bundkortet. Den CD har jeg ikke mere, så jeg fandt en driver på Asus.com som
jeg ikke er helt sikker på var den rigtige, men der kom dog hul igennem til
AGP-porten (filen hedder w95v107.exe).

Nu skete der bare det at computeren frøs i tide og utide og nægtede at
starte spil når GeForce-kortet var i, men ikke når S3-kortet var i. Jeg er
ikke klar over om det er fordi jeg har installerert den forkerte
AGP-port-driver eller om GeForce-kortet simpelthen er for strømkrævende.

Er der nogle der har et bud på hvad der er galt?

Er der nogle der evt. ligger inde med CD'en til bundkortet og kan maile mig
AGP-driveren?

Hvis det nu viser sig at være Geforcekortet der er for krævende, er der så
nogen der har et bud på et godt, men knapt så krævende grafikkort ( TNT2,
Voodoo 2-3 ???? )? Det skal køre Half-life, Counter-Strike og andet i den
dur.

På forhånd tak.

Fra : Michael Petersen

Dato : 19-07-01 12:18

hvor stor en strømforsying har du i? Har du evt prøvet at installere de
senestedrivere til dit chipset? du kan finde ud af hvilket chipset du har
her
http://www.asus.com.tw/products/motherboard/pentium/p5a-b/index.html (det er
et ALI aladdin 5 AGP chipset)

mvh

Michael

Fra : Jens S

Dato : 19-07-01 12:41

> hvor stor en strømforsying har du i?

200 Watt

> Har du evt prøvet at installere de
> senestedrivere til dit chipset? du kan finde ud af hvilket chipset du har
> [...]

Nej, det vil jeg prøve!

Jens

Fra : René Jensen

Dato : 19-07-01 13:06

Jeg har CDen til et Asus P5A, jeg ved ikke om du kan bruge den driver, men
hvis du vil have den kan jeg godt maile den til dig.

-klip----
> Er der nogle der evt. ligger inde med CD'en til bundkortet og kan maile
mig
> AGP-driveren?
--klip--

René Jensen

Fra : Jens S

Dato : 19-07-01 14:05

Jeg har fået den. Ellers tak for hjælpen!

Nu skal jeg bare lige tjekke om det hjælper.

Jens

René Jensen <djcaper@dkik.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9j6ifi$bru$1@sunsite.dk...

Fra : Christian Mygind

Dato : 19-07-01 15:42

"Jens S" <jensss2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[snip]
> Er der nogle der har et bud på hvad der er galt?

Du har (som du vist har opdaget) ikke installeret din AGP-port korrekt.
Windows kan ikke bruge denne del rigtigt, før du har fortalt Windows hvordan
den virker ved at installerer driveren.

> [...]
> Voodoo 2-3 ???? )? Det skal køre Half-life, Counter-Strike og andet i den

Dit kort ER lige vel kraftigt til din CPU. Du kunne overveje at opgradere
CPU'en til en 550 eller en K6-3. Begge processorer går lige nu brugt til
ganske beskedne priser! Bemærk, at mange K6-2-bundkort har problemer med
TNT-2 kort, der ofte ikke yder meget mere end TNT1-kort i disse chipset.

/Chr

Fra : Peter Pan

Dato : 19-07-01 17:50

"Christian Mygind" <mygind@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ganske beskedne priser! Bemærk, at mange K6-2-bundkort har problemer med
> TNT-2 kort, der ofte ikke yder meget mere end TNT1-kort i disse chipset.

De problemmer der er med Super Socket 7 platformen og AGP kort er ikke
hastighedsproblemmer, men derimod udelukkende compatibilitets/stabilitets
problemmer. Det er dog korrekt at en K6-2 333 MHz processor vil være
flaskehalsen i de fleste ting, da dens FPU er elendig.

AGP slottet på bundkortet er ganske simpelt ikke designet til at levere så
meget strøm. Mange bundkort har problemmer med TNT2 kort, og næsten alle med
GeForce256 kort.

Og med den beskrivelse her af problemmet, er det ganske givet at det er
bundkortet der ikke kan levere nok strøm til grafikkortet. Løsningen er ofte
at købe et mindre strømkrævende grafikkort (F.eks Voodoo3/4/5, GeForce2 MX
eller et PCI kort)

Ofte giver det dog et bedre resultat med et nyt bundkort og processor (f.eks
et KT133 baseret bundkort med en duron) Og det behøver ikke koste en
bondegård.

Mvh
Anders