Ødelagt gevind
Fra : Tor Valen

Dato : 30-05-08 08:15

Hej
Jeg har ødelagt 6 mm. gevind i et alu-topstykke. Jeg kan se at en eller
anden har prøvet at reparere det med en helioil; men uden held. Det er
nærmest blevet værre.
Jeg er blevet nødt til at bore ud og lave et nyt 8 mm gevind. Er der nogen
der ved om man kan få en gevindbøsning med udvendigt 8 mm gev og indvendigt
6 mm gev.
Jeg ved at man kan få dem i 10mm/6mm. men de er lige lidt gods nok.
Ellers nogen gode ideer. Det er udelukket at bruge en 8mm bolt.
Mvh. Tor

Fra : Niels Wittrup

Dato : 30-05-08 09:23

Hej Tor

Du kan selv prøve at lave en bøsning, hvis du har remedierne til det. Find
en 8 mm bolt, og bor et hul i midten, til 6mm gevind må det være omkring 4,8
mm. Drej gevind i, og sav skidtet over. Sæt en gevindstang eller bolt i med
en møtrik på, og spænd den til din bøsning. Skru bøsningen i, og løsn
møtrikken og tag bolten ud.

Jeg har ikke prøvet med så lidt gods, men jeg kunne forestille mig man skal
have tungen lige i munden.

Håber det kan bruges.

Mvh. Niels

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-08 21:33

"Niels Wittrup" <xx-nielsw@hotmail.com (fjern xx-)> skrev i en meddelelse
> [...]
> løsn møtrikken og tag bolten ud.
>
> Jeg har ikke prøvet med så lidt gods, men jeg kunne forestille mig man

Jeg har flere gange lavet 6mm gevind i alu. med en 8 mm bolt, der er blevet
lavet 6mm gevind i, så det er blevet en 8mm bøsning med 6mm gevind i.
Det er bare at give sig tid.
Held og lykke.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Armand

Dato : 31-05-08 12:23

Flemming Disc skrev:

> [...]
>>

> Jeg har flere gange lavet 6mm gevind i alu. med en 8 mm bolt, der er
> blevet lavet 6mm gevind i, så det er blevet en 8mm bøsning med 6mm

Er dét ikke en erindringsforskydelse?
i bunden af "rynkerne" på en M8 er der lidt under 7mm hvilket levner
uhyggeligt lidt plads til excentricitet. Løsningen ligger samtidig så
tæt på Helicoil-løsningen at dén burde foretrækkes istedet.
Noget andet er at hvis der tidligere har været repareret med Helicoil er
hullet allerede opboret til mere end det 6,8mm hul som man skærer
M8-gevind ud fra!

Opsvejsning eller tillodning med genetablering af rette gevind lyder
meget som eneste reelle reparation :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-08 21:10

> [...]
> Noget andet er at hvis der tidligere har været repareret med Helicoil er
> hullet allerede opboret til mere end det 6,8mm hul som man skærer

Ikke en erindringsforskydelse, det kan laves selv på søjlebormaskine, men
du har ret i at hvis der har været mont en helicoil, som ikke har virket, så
gør en 8 mm bøsning nok heller ikke.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 01-06-08 08:32

> [...]
> Noget andet er at hvis der tidligere har været repareret med Helicoil
> er hullet allerede opboret til mere end det 6,8mm hul som man skærer

Hvis du ser HELT teoretisk på det, så er det vel "bare" at sørge for at
gevindet skæres så top ligger hvor top er, og bund hvor bund er, så det
vil være en rynket bøsning, i modsætning (så vidt jeg husker) til
Helicoil der er en snoet tråd af form som en rombe.

> Opsvejsning eller tillodning med genetablering af rette gevind lyder
> meget som eneste reelle reparation :-/

Det er vist ikke noget for hobby-skrueren, ude i perlegruset, i et
allu-topstykke

Michael D

Fra : Grunnet

Dato : 01-06-08 09:21

I nyhedsmeddelelse: 4842505e$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
skrev Michael Dahlberg <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> følgende:

> Det er vist ikke noget for hobby-skrueren, ude i perlegruset, i et
> allu-topstykke

Durafix - har flere gange set en svensker stå og arbejde med det på messen i
Fredericia - det ser lige så let ud som på filmen, men kræver nok lige et
par forsøg før man går i gang med topstykket.

http://www.durafix.dk/video_4.cfm

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Fra : Armand

Dato : 01-06-08 10:48

Michael Dahlberg skrev:

> Hvis du ser HELT teoretisk på det, så er det vel "bare" at sørge for at
> gevindet skæres så top ligger hvor top er, og bund hvor bund er, så det
> vil være en rynket bøsning....

Nix!

M6 gevind har en stigning på 1mm (pr. omgang) hvor M8 har 1,25mm, så de
vil under alle omstændigheder krydse hinanden!

> .....i modsætning (så vidt jeg husker) til
> Helicoil der er en snoet tråd af form som en rombe.

Helicoil virker netop efter dit princip á en special-snittap i nær
overstørrelse, men med samme stigning som det gevind der skal renoveres!

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 01-06-08 12:21

> Nix!
>
> M6 gevind har en stigning på 1mm (pr. omgang) hvor M8 har 1,25mm, så
> de vil under alle omstændigheder krydse hinanden!

Hov -hov
Jeg har da skære værktøj til både 8x1 1/4 og til 8x1, så det er vel
"bare" at starte med glat rundt emne, og selv skære gevindene både ind-
og udvendig, så kan man stadig bruge standard 6x1 gevind til bolten der
skal kunne afmonteres bagefter.
Hokus-pokus, ingen krydsende gevind.

> Helicoil virker netop efter dit princip á en special-snittap i nær
> overstørrelse, men med samme stigning som det gevind der skal
> renoveres!

Ja, men jeg husker rigtigt, når jeg siger Helicoil'en er en lang
rombisk tråd der er snoet til en gevindbøsning.
http://webservice.oxygenekatalog.dk/getdoc.aspx?DocID=10125
side 3
:0)

Michael D

Fra : Armand

Dato : 31-05-08 11:06

Tor Valen skrev:
> [...]
> der ved om man kan få en gevindbøsning med udvendigt 8 mm gev og indvendigt

Ja! Det kaldes en "helicoil" :-|

--
Armand.