ListBox Problem
Fra : Jens Christian Hille~

Dato : 19-07-01 11:41

Hej NG,
Jeg har et problem med en listbox... Jeg vil gerne kunne fyre noget kode af,
når man klikker på et element i Listboxen. F.eks. Hvis Man klikker på
Elementet "Adresse" skal der skrived noget i en Memo eller noget andet...
Kan nogen hjælpe?

Venlig Hilsen
Jens Christian Hillerup

Fra : Claus Nielsen

Dato : 19-07-01 12:19

> [...]
>når man klikker på et element i Listboxen. F.eks. Hvis Man klikker på
>Elementet "Adresse" skal der skrived noget i en Memo eller noget andet...

Så vidt jeg forstår, så er problemet at identificere hvilket item
brugeren har valgt? Det kan du finde ud af ved, at løbe alle items
igennem, indtil du finder det der valgt. Virker selvfølgelig bedst
hvis MultiSelect er False.

procedure TForm1.ListBox1Click(Sender: TObject);
var
iIndex: Integer;
begin
for iIndex := 0 to ListBox1.Items.Count - 1 do
if ListBox1.Selected[iIndex] = True then
Break;

Edit1.Text := ListBox1.Items[iIndex];
end;

Ovenstående eksempel kopierer item-teksten fra listboksen over i et
edit-felt. Med lidt omskrivning burde du kunne få koden tilpasset til
dit behov... Ellers spørg igen. :)

Mvh, Claus Nielsen
--
e-mail: cnn@post6.tele.dk
homepage: http://home6.inet.tele.dk/cnn

Fra : Michael

Dato : 19-07-01 17:44

> [...]
> begin
> for iIndex := 0 to ListBox1.Items.Count - 1 do
> if ListBox1.Selected[iIndex] = True then

Eller den her forudsat at der kun er valgt et element/item

Edit1.Text := ListBox1.Items[ ListBox1.ItemIndex ];

Fra : Claus Nielsen

Dato : 19-07-01 21:52

>Eller den her forudsat at der kun er valgt et element/item
>
>Edit1.Text := ListBox1.Items[ ListBox1.ItemIndex ];

Ha! Hvorfor tænkte jeg dog ikke på det! Det er da både det mest
åbenlyse og mindst komplicerede. Nå ja, hva' fa'en... På grund af min
ferie, så har jeg ikke skrevet én eneste linie kode i næsten en hel
uge(!), og det har da vist fået min hjerne til at gå helt kold - så
alt går planmæssigt! ;)

Mvh, Claus Nielsen

Fra : Michael

Dato : 20-07-01 10:53

> [...]
> ferie, så har jeg ikke skrevet én eneste linie kode i næsten en hel
> uge(!), og det har da vist fået min hjerne til at gå helt kold - så

Det skal du ikke tage så tungt Claus, det nummer laver vi andre vist også
engang i mellem
Det er jo gerne de mest åbenlyse og enkelte ting man overser.

/md

Fra : Jens Christian Hille~

Dato : 20-07-01 14:16

Tak for begge løsninger.
Den første virkede fint og det hele ER compiled. Sååå... Men tak for begge
forslasg...
Venlig hilsen
Jens Christian