Finn og Angela skrev:
> "Anders Houmark" <sunsitenews@fjerndette.andersh.dk> skrev i en meddelelse
> news:48405de3$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Problemet med at løsne unbraco-skruen i bunden var, at indmaden i
>> gaffelbanet (selve dæmperen, ikke fjederen) drejer med rundt. Man skal
>> derfor enten have korrekt værktøj til at fastholde den med, eller også
>> skal man have en luftnøgle som kan dreje den nederste ud.. Det var på
>> sidstnævnte måde jeg fik den ud på, på min forgaffel.. Alt andet virkede
>> desværre ikke, og jeg havde intet værktøj (og kunne ikke lige fabrikere
>> noget fusk som kunne holde den.
>>
Jup! Det er dér at problemerne ved teleskop-adskillelse ligger
Bedste chance ér at forsøge at få bundskruen løsnet førend at man rører
det mindste ved indmaden, altså som det første efter at aksel/hjul er
fjernet og bolten er tilgængelig: Det er dér at muligheden, for at
fjedertrykket på den indvendige dæmper kan give tilstrækkelig modhold,
er størst!
>> Det er ikke noget jeg gider arbejde med i fremtiden. Som amatørmekaniker
>> har jeg ikke lige det korrekte værktøj, så det spildte Thomas og jeg
>> desværre for meget tid med :)
>>
"Næste gang" lever man på erfaringen og den måltagning man har lavet ved
foregående adskillelse :-|
Akkurat som Finn viser omkring Maxim-skrueriet: "ahaa - Det er en 22'er
- sådan en stang må jeg få smeden på arbejde til at lave"!
> Jeg klarede at få dem løs med den bl.a. af Armand anviste kosteskaft-metode:
>
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/vedlrep.htm#fg
>
Hæ! Fantastisk hvordan sådant et, i grunden klyt-trick, kan redde dagen
> Til den afsluttende tilspænding (med blå loctite og en frisk kobberskive)
> lavede smeden i maskinhuset på jobbet en stang med møtrik svejset på hver
> ende
>
Allerede tilbage under mit tidligeste engagement her på gruppen blev jeg
grebet af at det tilsyneladende var et større problem med denne dybe
indvendige unbrako og fremstillede et sæt universal-nøgler som jeg
tiltænkte at indgå i et fælleseje á man kunne bede om tilsendelse deraf,
og efterfølgende opbevare til den næste udbad sig tilsendelse; men,
trods heftig annoncering om eksistensen dengang, kom der aldrig gang i
værktøjet og i de mellemliggende 8-10 års tid har de forputtet sig helt
og aldeles i mine gemmer!
Tilsyneladende er folks store skrue-problem ikke det tekniske, men
derimod manglende planlægning, som fører til pludseligt opståede hurdler
der til skræk forhindrer motorcyklens brug næste morgen :-|
I klubbens værksted ser jeg det samme ske: Der fremstilles jævnligt
sådanne praktiske værktøjer af dém der har stået med problemet, men
eftersom det ikke er operationer der udføres særligt ofte går deres
funktion i glemmebogen blandt medlemmerne i almindelighed og på et
tidspunkt smides de ud af en af dem der typisk kun magter at skifte
kæde/tandhjul, hvorved der senere er grundlag for at en anden fremstiler
samme praktiske værktøj til medlemmernes fremtidige brug!
--
Armand.