/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
utæt forgaffel
Fra : Jan Jacobsen


Dato : 29-05-08 22:22

æv æv...
Min forgaffel er blevet utæt i simmerringene....
er det nemt at lave?

mvh Jan Jacobsen
gsx 550 årgang 84



 
 
Ole Hansen (29-05-2008)
Kommentar
Fra : Ole Hansen


Dato : 29-05-08 22:28

Jan Jacobsen wrote:
> æv æv...
> Min forgaffel er blevet utæt i simmerringene....
> er det nemt at lave?

Udstyret med en værkstedshåndbog, en masse tålmodighed og en six-pack
som belønning bagefter, så er det ikke den værste opgave at gå i gang
med. Det er sikkert alligevel tid til at få skiftet forgaffelolie
Bare pas på, ikke at "grave" de gamle pakdåser ud med en stor og voldsom
skruetrækker og dermed ødelægger inderørerne (eller hvad sulen er det
nu, de hedder)

> mvh Jan Jacobsen
> gsx 550 årgang 84

--
Ole Hansen

Armand (29-05-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-05-08 22:45

Ole Hansen skrev:
> Jan Jacobsen wrote:
>> æv æv...
>> Min forgaffel er blevet utæt i simmerringene....
>> er det nemt at lave?
>
> Udstyret med en værkstedshåndbog, en masse tålmodighed og en six-pack
> som belønning bagefter, så er det ikke den værste opgave at gå i gang
> med. Det er sikkert alligevel tid til at få skiftet forgaffelolie
> Bare pas på, ikke at "grave" de gamle pakdåser ud med en stor og voldsom
> skruetrækker og dermed ødelægger inderørerne (eller hvad sulen er det
> nu, de hedder)

Der er kun én måde: den rigtige! Og det er ikke at "grave" :-|

Først og fremmest skal man planlægge hvorledes at man vil holde forenden
løftet mens arbejdet står på:
- Baghjulet holdt nede v.h.a. vægt eller bespændinger af en art?
- Forende holdt oppe (af skaraldestropper til kroge i garageloftet!?

Derefter er det blot at adskille fra enende af:
Bremsecalibre af skiverne; bremse slanger/rør afmonteres forgaffelben;
Hjul afmonteres; Skærm afmonteres; bundskruer i teleskopets yder-rør
løsnes mens sagerne er samlede og fastholdt af broerne; broernes
klemskruer løsnes og teleskoprørene trækkes under-ud!

Adskillelse af teleskoperne, bedst i.h.t. en for hånden værende manual!

--
Armand.

Finn og Angela (30-05-2008)
Kommentar
Fra : Finn og Angela


Dato : 30-05-08 09:59


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:483f23c8$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Der er kun én måde: den rigtige! Og det er ikke at "grave" :-|
>
> Først og fremmest skal man planlægge hvorledes at man vil holde forenden
> løftet mens arbejdet står på:
> - Baghjulet holdt nede v.h.a. vægt eller bespændinger af en art?
> - Forende holdt oppe (af skaraldestropper til kroge i garageloftet!?
>
> Derefter er det blot at adskille fra enende af:
> Bremsecalibre af skiverne; bremse slanger/rør afmonteres forgaffelben;
> Hjul afmonteres; Skærm afmonteres; bundskruer i teleskopets yder-rør
> løsnes mens sagerne er samlede og fastholdt af broerne; broernes
> klemskruer løsnes og teleskoprørene trækkes under-ud!
>
> Adskillelse af teleskoperne, bedst i.h.t. en for hånden værende manual!
>
> --
> Armand.

Lige på kornet (som sædvanlig - kunne måske lige tilføje, at hvis
inderrørene har en iskruet bolt i toppen til at holde på fjederen, er tippet
med først kun at løsne klemskruerne i gaffelkronen - så rørene stadig er
fastholdt af de nederste klemskruer, kan gøre det nemmere at løsne 8kun
løsne) topboltene.

Finn



Anders Houmark (30-05-2008)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 30-05-08 21:05


"Finn og Angela" <afc.chris_fjern dette_@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:g1ofk8$q9m$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:483f23c8$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Der er kun én måde: den rigtige! Og det er ikke at "grave" :-|
>>
>> Først og fremmest skal man planlægge hvorledes at man vil holde forenden
>> løftet mens arbejdet står på:
>> - Baghjulet holdt nede v.h.a. vægt eller bespændinger af en art?
>> - Forende holdt oppe (af skaraldestropper til kroge i garageloftet!?
>>
>> Derefter er det blot at adskille fra enende af:
>> Bremsecalibre af skiverne; bremse slanger/rør afmonteres forgaffelben;
>> Hjul afmonteres; Skærm afmonteres; bundskruer i teleskopets yder-rør
>> løsnes mens sagerne er samlede og fastholdt af broerne; broernes
>> klemskruer løsnes og teleskoprørene trækkes under-ud!
>>
>> Adskillelse af teleskoperne, bedst i.h.t. en for hånden værende manual!
>>
>> --
>> Armand.
>
> Lige på kornet (som sædvanlig - kunne måske lige tilføje, at hvis
> inderrørene har en iskruet bolt i toppen til at holde på fjederen, er
> tippet med først kun at løsne klemskruerne i gaffelkronen - så rørene
> stadig er fastholdt af de nederste klemskruer, kan gøre det nemmere at
> løsne 8kun løsne) topboltene.

I har begge to helt ret.

Jeg har lige været møllen i gennem.. og det var desværre ikke så let, da
pakningerne sad fast som ind i helvede!!! Gamle lort, det har sikkert ikke
været skiftet i de 10 år maskinen efterhånden er blevet :D

Problemet med at løsne unbraco-skruen i bunden var, at indmaden i
gaffelbanet (selve dæmperen, ikke fjederen) drejer med rundt. Man skal
derfor enten have korrekt værktøj til at fastholde den med, eller også skal
man have en luftnøgle som kan dreje den nederste ud.. Det var på sidstnævnte
måde jeg fik den ud på, på min forgaffel.. Alt andet virkede desværre ikke,
og jeg havde intet værktøj (og kunne ikke lige fabrikere noget fusk som
kunne holde den. Et firkantet rør i korrekt størrelse (mit var vist 20mm)
bør kunne virke.. men det havde jeg ikke lige ved hånden) som kunne klare
det..

Det er ikke noget jeg gider arbejde med i fremtiden. Som amatørmekaniker har
jeg ikke lige det korrekte værktøj, så det spildte Thomas og jeg desværre
for meget tid med :)

Mvh Anders



Finn og Angela (30-05-2008)
Kommentar
Fra : Finn og Angela


Dato : 30-05-08 23:40


"Anders Houmark" <sunsitenews@fjerndette.andersh.dk> skrev i en meddelelse
news:48405de3$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...

> Problemet med at løsne unbraco-skruen i bunden var, at indmaden i
> gaffelbanet (selve dæmperen, ikke fjederen) drejer med rundt. Man skal
> derfor enten have korrekt værktøj til at fastholde den med, eller også
> skal man have en luftnøgle som kan dreje den nederste ud.. Det var på
> sidstnævnte måde jeg fik den ud på, på min forgaffel.. Alt andet virkede
> desværre ikke, og jeg havde intet værktøj (og kunne ikke lige fabrikere
> noget fusk som kunne holde den. Et firkantet rør i korrekt størrelse (mit
> var vist 20mm) bør kunne virke.. men det havde jeg ikke lige ved hånden)
> som kunne klare det..
>
> Det er ikke noget jeg gider arbejde med i fremtiden. Som amatørmekaniker
> har jeg ikke lige det korrekte værktøj, så det spildte Thomas og jeg
> desværre for meget tid med :)
>
> Mvh Anders

Du har ret - i det med Unbraco-skruen . Jeg synes nu
forgaffeladskillelse, rensning og renovering var en hyggelig syssel (af med
dem og ned i den lune kælder - det var vinter...).

Jeg klarede at få dem løs med den bl.a. af Armand anviste kosteskaft-metode:
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/vedlrep.htm#fg

Til den afsluttende tilspænding (med blå loctite og en frisk kobberskive)
lavede smeden i maskinhuset på jobbet en stang med møtrik svejset på hver
ende (måtte nærmest insistere på at give en håndfuld øl til frokoststuen -
verden er af lave .

Finn



Armand (31-05-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-05-08 11:31

Finn og Angela skrev:
> "Anders Houmark" <sunsitenews@fjerndette.andersh.dk> skrev i en meddelelse
> news:48405de3$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Problemet med at løsne unbraco-skruen i bunden var, at indmaden i
>> gaffelbanet (selve dæmperen, ikke fjederen) drejer med rundt. Man skal
>> derfor enten have korrekt værktøj til at fastholde den med, eller også
>> skal man have en luftnøgle som kan dreje den nederste ud.. Det var på
>> sidstnævnte måde jeg fik den ud på, på min forgaffel.. Alt andet virkede
>> desværre ikke, og jeg havde intet værktøj (og kunne ikke lige fabrikere
>> noget fusk som kunne holde den.
>>
Jup! Det er dér at problemerne ved teleskop-adskillelse ligger
Bedste chance ér at forsøge at få bundskruen løsnet førend at man rører
det mindste ved indmaden, altså som det første efter at aksel/hjul er
fjernet og bolten er tilgængelig: Det er dér at muligheden, for at
fjedertrykket på den indvendige dæmper kan give tilstrækkelig modhold,
er størst!

>> Det er ikke noget jeg gider arbejde med i fremtiden. Som amatørmekaniker
>> har jeg ikke lige det korrekte værktøj, så det spildte Thomas og jeg
>> desværre for meget tid med :)
>>
"Næste gang" lever man på erfaringen og den måltagning man har lavet ved
foregående adskillelse :-|
Akkurat som Finn viser omkring Maxim-skrueriet: "ahaa - Det er en 22'er
- sådan en stang må jeg få smeden på arbejde til at lave"!

> Jeg klarede at få dem løs med den bl.a. af Armand anviste kosteskaft-metode:
> http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/vedlrep.htm#fg
>
Hæ! Fantastisk hvordan sådant et, i grunden klyt-trick, kan redde dagen

> Til den afsluttende tilspænding (med blå loctite og en frisk kobberskive)
> lavede smeden i maskinhuset på jobbet en stang med møtrik svejset på hver
> ende
>
Allerede tilbage under mit tidligeste engagement her på gruppen blev jeg
grebet af at det tilsyneladende var et større problem med denne dybe
indvendige unbrako og fremstillede et sæt universal-nøgler som jeg
tiltænkte at indgå i et fælleseje á man kunne bede om tilsendelse deraf,
og efterfølgende opbevare til den næste udbad sig tilsendelse; men,
trods heftig annoncering om eksistensen dengang, kom der aldrig gang i
værktøjet og i de mellemliggende 8-10 års tid har de forputtet sig helt
og aldeles i mine gemmer!

Tilsyneladende er folks store skrue-problem ikke det tekniske, men
derimod manglende planlægning, som fører til pludseligt opståede hurdler
der til skræk forhindrer motorcyklens brug næste morgen :-|
I klubbens værksted ser jeg det samme ske: Der fremstilles jævnligt
sådanne praktiske værktøjer af dém der har stået med problemet, men
eftersom det ikke er operationer der udføres særligt ofte går deres
funktion i glemmebogen blandt medlemmerne i almindelighed og på et
tidspunkt smides de ud af en af dem der typisk kun magter at skifte
kæde/tandhjul, hvorved der senere er grundlag for at en anden fremstiler
samme praktiske værktøj til medlemmernes fremtidige brug!

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste